1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Розпорядження


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
від 30 листопада 2011 р. N 1341-р
Київ
Про схвалення Концепції Загальнодержавної цільової соціальної програми протидії захворюванню на туберкульоз на 2012-2016 роки
1. Схвалити Концепцію Загальнодержавної цільової соціальної програми протидії захворюванню на туберкульоз на 2012-2016 роки, що додається.
Визначити Міністерство охорони здоров'я замовником Програми.
2. Міністерству охорони здоров'я розробити та подати до 30 грудня 2011 р. на розгляд Кабінету Міністрів України проект Загальнодержавної цільової соціальної програми протидії захворюванню на туберкульоз у 2012-2016 роках.
Прем'єр-міністр України М.АЗАРОВ
Інд. 70
СХВАЛЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 30 листопада 2011 р. N 1341-р
КОНЦЕПЦІЯ
Загальнодержавної цільової соціальної програми протидії захворюванню на туберкульоз на 2012-2016 роки
Визначення проблеми, на розв'язання якої спрямована Програма
Поширення туберкульозу на території України, насамперед мультирезистентного, призводить до втрати працездатності, послаблення здоров'я населення України, підвищення рівня інвалідності та смертності, що свідчить про наявність проблеми, пов'язаної з бідністю, соціальною нерівністю. Зазначена проблема становить загрозу національній безпеці країни, її розв'язання потребує постійного збільшення видатків з державного бюджету.
Україна посідає друге місце після Російської Федерації серед держав Європейського регіону за рівнем захворюваності на туберкульоз. У 2010 році рівень захворюваності на туберкульоз, його поширення та смертності становив відповідно 68,4; 171,4 та 16,8 випадку на 100 тис. населення. За даними Всесвітньої організації охорони здоров'я (ВООЗ), в Україні мультирезистентний туберкульоз мають 16 відсотків хворих, яким вперше встановлено діагноз туберкульоз, та 44 відсотки хворих з рецидивом захворювання. У державі зареєстровані випадки майже невиліковного туберкульозу з розширеною медикаментозною резистентністю, кількість яких стрімко зростає. Одночасно з поширенням епідемії ВІЛ-інфекції/СНІДу, що має тенденцію до генералізації через статевий шлях передачі, спостерігається поширення захворювання на туберкульоз у поєднанні з ВІЛ-інфекцією (ко-інфекція туберкульоз/ВІЛ-інфекція). Частка пацієнтів, у яких у 2010 році було виявлено зазначену ко-інфекцію, становила 11 відсотків загальної кількості хворих, яким вперше встановлено діагноз туберкульоз. Особливу небезпеку становлять випадки поєднання мультирезистентного туберкульозу з ВІЛ-інфекцією серед уразливих до інфікування ВІЛ груп населення. Так, за даними пілотного проекту ВООЗ у Донецькій області (2006 рік), 58 відсотків ув'язнених з ко-інфекцією туберкульоз/ВІЛ-інфекція мали мультирезистентний туберкульоз.
Аналіз причин виникнення проблеми та обґрунтування необхідності її розв'язання програмним методом
Високий рівень захворюваності на туберкульоз та поширення його мультирезистентної форми спричинений:
недостатнім та несвоєчасним виявленням хворих на заразні форми туберкульозу (захворюваність на бактеріальні форми туберкульозу становить 28,9 відсотка) через недосконалість системи охорони здоров'я щодо діагностування звичайного, мультирезистентного туберкульозу та ко-інфекції туберкульоз/ВІЛ-інфекція, недостатньою кількістю медичних працівників, недосконалістю лабораторної мережі з мікробіологічної діагностики туберкульозу, низькою мотивацією населення до своєчасного звернення за медичною допомогою та недостатнім доступом до її отримання уразливих до захворювання на туберкульоз груп населення;
низькою ефективністю лікування хворих, яким вперше встановлено діагноз туберкульоз (51,4 відсотка) та з рецидивом захворювання (34,1 відсотка), через відсутність методів швидкої діагностики мультирезистентного туберкульозу, якісного контрольованого лікування, негативне ставлення хворих до лікування, недостатню кількість протитуберкульозних препаратів другого ряду;
здійсненням на неналежному рівні в протитуберкульозних та інших закладах охорони здоров'я контролю, спрямованого на запобігання поширенню інфекції, через відсутність сучасних засобів такого контролю (систем вентиляції, респіраторів), незадовільну матеріально-технічну базу протитуберкульозних закладів (тільки близько 20 відсотків будівель відповідають санітарним нормам і правилам), низьку поінформованість медичних працівників щодо дотримання вимог зазначеного контролю;
недостатнім обсягом фінансування заходів з протидії туберкульозу (60 відсотків потреби), що не дає змоги забезпечити сучасним діагностичним обладнанням протитуберкульозні заклади та мережу з мікробіологічної діагностики туберкульозу, досягти 100-відсоткового забезпечення протитуберкульозними препаратами другого ряду та засобами інфекційного контролю;
наявністю умов, що призводять до поширення туберкульозу серед ув'язнених;
низьким рівнем доступу до паліативної та хоспісної медичної допомоги для хворих на мультирезистентий туберкульоз і туберкульоз із розширеною медикаментозною стійкістю;
відсутністю нормативно-правових актів, якими врегульовано питання взаємодії державних закладів та громадських організацій щодо доступу до послуг з лікування уразливих до захворювання на туберкульоз та ВІЛ-інфекцію груп населення;
недостатнім рівнем обізнаності різних верств населення з питань, пов'язаних з профілактикою та протидією захворюванню на туберкульоз.
За результатами виконання Загальнодержавної програми протидії захворюванню на туберкульоз у 2007-2011 роках рівень захворюваності на туберкульоз серед населення знизився на 17,8 відсотка, а рівень смертності від туберкульозу - на 24,7 відсотка. Однак, рівень захворюваності на туберкульоз все ще перевищує епідемічний поріг. Набувають надзвичайної актуальності проблеми підвищення рівня захворюваності та смертності від ко-інфекції туберкульоз/ВІЛ-інфекція і поширення мультирезистентного туберкульозу.
Розв'язання зазначених проблем можливе шляхом розроблення, затвердження та виконання Загальнодержавної цільової соціальної програми протидії захворюванню на туберкульоз на 2012-2016 роки (далі - Програма).
Мета Програми
Метою Програми є подальше поліпшення епідемічної ситуації в напрямі зменшення загальної кількості хворих на туберкульоз, зниження рівня захворюваності на туберкульоз та смертності від нього, ко-інфекції туберкульоз/ВІЛ-інфекція, темпів поширення мультирезистентного туберкульозу шляхом реалізації державної політики, що ґрунтується на принципах забезпечення загального та рівного доступу населення до якісних послуг з профілактики, діагностики та лікування туберкульозу.
Визначення оптимального варіанта розв'язання проблеми на основі порівняльного аналізу можливих варіантів
На сьогодні існує кілька варіантів розв'язання проблеми.
Перший варіант - здійснення контролю за станом захворювання на туберкульоз із застосуванням механізму, визначеного Загальнодержавною програмою протидії захворюванню на туберкульоз у 2007-2011 роках, на основі міжнародної стратегії контрольованого лікування за коротким курсом під безпосереднім наглядом медичних працівників, адаптованої до національної системи протидії туберкульозу та особливостей епідемії туберкульозу в Україні.
Проте, результати застосування зазначеного механізму продемонстрували низьку ефективність та потребували значного обсягу фінансових ресурсів.
Так, наприклад, результати аналізу стану виявлення випадків захворювання на туберкульоз шляхом профілактичного флюорографічного обстеження окремих груп населення, які визначені законодавством як групи ризику, свідчать про вкрай низький рівень виявлення туберкульозу серед дітей і молоді до 21 року та серед декретованого населення. Вартість виявлення одного випадку захворювання серед зазначених груп ризику становить відповідно 19 961 та 5 008 гривень, що ставить під сумнів доцільність продовження проведення такого заходу. До того ж флюорографічне обстеження спричиняє значне невиправдане додаткове променеве навантаження на обстежуваних осіб.

................
Перейти до повного тексту