1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 21 грудня 2011 р. № 1337
Київ
Про затвердження Порядку функціонування державної системи фізичного захисту
( Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 162 від 04.06.2014 № 956 від 27.08.2022 )
Відповідно до статті 5-2 Закону України "Про фізичний захист ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання" Кабінет Міністрів України постановляє:
Затвердити Порядок функціонування державної системи фізичного захисту, що додається.

Прем'єр-міністр України

М. АЗАРОВ

Інд. 70


ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 21 грудня 2011 р. № 1337
ПОРЯДОК
функціонування державної системи фізичного захисту
1. Цей Порядок визначає засади функціонування державної системи фізичного захисту, створеної для досягнення цілей фізичного захисту на державному рівні:
конкретних ядерних установок, об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, інших джерел іонізуючого випромінювання;
конкретних перевезень ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання.
2. Завдання та суб'єкти державної системи фізичного захисту (далі - суб'єкти системи) визначені Законом України "Про фізичний захист ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання".
3. Об'єктами державної системи фізичного захисту (далі - об'єкти системи) є:
ядерні установки;
об'єкти, призначені для поводження з радіоактивними відходами;
ядерні матеріали;
радіоактивні відходи;
інші джерела іонізуючого випромінювання;
радіоактивні матеріали, виявлені в незаконному обігу.
4. Основними принципами функціонування державної системи фізичного захисту є:
принцип системності (функціонування системи має системний, упорядкований та постійний характер);
принцип диференційованості, згідно з яким забезпечується відповідність рівня фізичного захисту об'єктів системи їх категоріям та потенційним радіаційним наслідкам вчинення протиправних дій щодо об'єктів системи;
принцип запобігання вчиненню протиправних дій, згідно з яким забезпечується виявлення потенційних загроз щодо об'єктів системи та вжиття заходів для успішної протидії таким загрозам;
принцип адаптивності, згідно з яким забезпечується виконання завдань системи у разі зміни проектної загрози;
принцип адекватності (умови функціонування системи відповідають рівню наявних загроз щодо об'єктів системи);
принцип інформованості (суб'єкти системи своєчасно забезпечуються інформацією про наявні та потенційні загрози щодо об'єктів системи в обсягах, що дають змогу суб'єктам вживати відповідних заходів для успішної протидії таким загрозам);
принцип персональної відповідальності (керівники суб'єктів системи в межах своїх повноважень є персонально відповідальними за виконання завдань системи);
принцип виявлення та усунення причин протиправних дій, згідно з яким забезпечується здійснення постійного контролю за відповідністю фізичного захисту об'єктів системи вимогам законодавства та вжиття заходів з усунення виявлених невідповідностей.
5. Держатомрегулювання як суб'єкт системи в межах наданих їй повноважень:
бере участь у формуванні державної політики у сфері фізичного захисту, а також розробляє механізм реалізації зазначеної державної політики;
узагальнює практику застосування законодавства з питань фізичного захисту, розробляє та в установленому порядку вносить на розгляд Кабінету Міністрів України пропозиції щодо вдосконалення такого законодавства;
перевіряє діяльність суб'єктів системи під час виконання ними завдань системи, включаючи діяльність із створення та забезпечення функціонування єдиної системи захищеного зв'язку між органами державної влади і юридичними особами, до повноважень яких належить здійснення функцій обліку, контролю, фізичного захисту та протидії нападу на ядерні установки, об'єкти, призначені для поводження з радіоактивними відходами, іншими джерелами іонізуючого випромінювання, транспортні засоби, що перевозять радіоактивні матеріали (далі - єдина система захищеного зв'язку);
бере участь у функціонуванні державної системи професійної підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації фахівців з фізичного захисту, обліку та контролю ядерних матеріалів;
бере участь у проведенні оцінки загрози вчинення диверсії, крадіжки або будь-якого іншого неправомірного вилучення радіоактивних матеріалів та визначенні проектної загрози;
організовує в установленому законодавством порядку роботу з підготовки і виконання загальнодержавних, інших програм фізичного захисту, проведення наукових і науково-технічних досліджень у цій сфері;
розробляє і здійснює заходи щодо формування культури захищеності, координує діяльність суб'єктів системи щодо підвищення рівня культури захищеності;
установлює вимоги до систем управління якістю фізичного захисту об'єктів системи;
встановлює вимоги до оформлення та форми документів для проведення спеціальної перевірки з метою надання фізичним особам допуску до виконання особливих робіт на ядерних установках, з ядерними матеріалами, радіоактивними відходами, іншими джерелами іонізуючого випромінювання (далі - спеціальна перевірка);
організовує в установленому порядку роботу з проведення науково-технічних досліджень у сфері фізичного захисту, контролює хід їх проведення, якість результатів досліджень та сприяє впровадженню таких результатів у практику;
бере участь у проведенні оцінки загрози вчинення диверсії, крадіжки, будь-якого іншого неправомірного вилучення радіоактивних матеріалів;
організовує роботу з визначення проектної загрози;
( Абзац тринадцятий пункту 5 в редакції Постанови КМ № 956 від 27.08.2022 )
бере участь у роботі міжвідомчих комісій з організації охорони об'єктів системи;
отримує в установленому порядку від відповідних державних органів інформацію про наявні загрози об'єктам системи та повідомляє в установленому порядку ліцензіатам про такі загрози;
розробляє і затверджує норми та правила з фізичного захисту об'єктів системи;
погоджує нормативно-правові акти з питань фізичного захисту, які надходять для погодження від міністерств та інших центральних органів виконавчої влади;
готує висновки щодо додержання вимог фізичного захисту в разі експорту/імпорту та транзитного перевезення територією України радіоактивних матеріалів;
установлює мінімально допустимі експлуатаційні характеристики систем фізичного захисту об'єктів системи, допустимий ризик вчинення диверсії щодо об'єктів системи залежно від їх категорій та можливих радіаційних наслідків вчинення диверсії;
погоджує плани забезпечення фізичного захисту ядерних установок та ядерних матеріалів, які надходять для погодження від ліцензіатів;
проводить ліцензування діяльності, пов'язаної із забезпеченням фізичного захисту, відповідно до вимог законодавства;
погоджує акти щодо визначення рівня фізичного захисту об'єктів системи, які надходять для погодження від ліцензіатів;
проводить державну експертизу проектів створення, реконструкції та технічного переоснащення систем фізичного захисту об'єктів системи, включаючи системи перевезень радіоактивних матеріалів;
здійснює державний нагляд за дотриманням вимог законодавства з питань фізичного захисту та виконання ліцензійних умов;
проводить в установленому порядку державну перевірку систем фізичного захисту об'єктів системи та планів взаємодії у разі вчинення диверсії;
проводить в установленому законодавством порядку перевірку об'єктових планів взаємодії у разі вчинення диверсії (далі - об'єктовий план взаємодії);
погоджує у разі надходження територіальні (регіональні) плани взаємодії всіх утворених відповідно до законів України військових формувань та інших правоохоронних органів, що розташовані на території регіону та можуть бути використані для протидії у разі вчинення диверсії (далі - регіональний план взаємодії);
вживає примусових заходів до ліцензіатів у разі порушення ними вимог законодавства з фізичного захисту і ліцензійних умов, передає правоохоронним органам акти перевірки порушення встановлених вимог законодавства з питань фізичного захисту;
здійснює співробітництво у сфері фізичного захисту з Міжнародним агентством з атомної енергії, іншими міжнародними організаціями та відповідними органами іноземних держав;
установлює порядок подання Держатомрегулювання звітів з питань фізичного захисту центральними органами виконавчої влади, які здійснюють державне управління, Національною академією наук, ліцензіатами (далі - звіти з питань фізичного захисту);
інформує відповідні державні органи про стан забезпечення фізичного захисту об'єктів системи;
є учасником виконання державного плану взаємодії центральних та місцевих органів виконавчої влади на випадок вчинення диверсії (далі - державний план взаємодії).
6. СБУ як суб'єкт системи в межах наданих їй повноважень:
проводить спеціальну перевірку, а також залучає у разі потреби до її проведення інші державні органи;
бере участь у проведенні оцінки загрози вчинення диверсії, крадіжки, будь-якого іншого неправомірного вилучення радіоактивних матеріалів, координує діяльність інших державних органів під час проведення оцінки загрози;
бере участь у визначенні та супроводженні проектної загрози;
розробляє та затверджує власні, спільні з іншими суб'єктами системи нормативно-правові акти з питань фізичного захисту, погоджує такі акти, які надходять від міністерств та інших центральних органів виконавчої влади;
погоджує акти щодо визначення рівня фізичного захисту об'єктів системи, які надходять від ліцензіатів;
вживає заходів у разі виявлення порушень відповідності фізичного захисту об'єктів державної системи фізичного захисту установленому рівню фізичного захисту цих об'єктів та інформує Держатомрегулювання про необхідність приведення рівня фізичного захисту у відповідність з вимогами законодавства;
провадить оперативно-розшукову діяльність щодо запобігання, виявлення, припинення та розкриття правопорушень у сфері фізичного захисту;
інформує в установленому порядку Держатомрегулювання про наявні загрози об'єктам державної системи фізичного захисту;
забезпечує участь відповідних регіональних органів СБУ у виконанні об'єктових планів взаємодії;
погоджує у разі надходження регіональні плани взаємодії;
бере участь у проведенні перевірки виконання об'єктових та регіональних планів взаємодії;
є учасником виконання державного плану взаємодії.
7. МВС як суб'єкт державної системи фізичного захисту в межах наданих йому повноважень:
бере участь у проведенні оцінки загрози диверсії, крадіжки, будь-якого іншого неправомірного вилучення радіоактивних матеріалів;
бере участь у визначенні та супроводженні проектної загрози;
бере участь у розробленні та виконанні загальнодержавних, державних, інших програм з фізичного захисту;
розробляє та затверджує власні, спільні з іншими суб'єктами системи нормативно-правові акти з питань фізичного захисту, погоджує такі акти, які надходять від міністерств та інших центральних органів виконавчої влади;
бере участь у створенні та забезпеченні функціонування єдиної системи захищеного зв'язку;
забезпечує охорону та оборону визначених законодавством об'єктів системи;
бере участь у створенні та забезпеченні функціонування державної системи професійної підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації фахівців з фізичного захисту;
розробляє і здійснює заходи щодо формування та розвитку культури захищеності у особового складу військових підрозділів МВС, які виконують завдання з охорони та оборони об'єктів системи;
організовує здійснення органами внутрішніх справ профілактичних і оперативно-розшукових заходів щодо запобігання, виявлення, припинення та розкриття правопорушень у сфері фізичного захисту;
інформує в установленому порядку Держатомрегулювання про наявні загрози об'єктам системи;
забезпечує участь у виконанні об'єктових і регіональних планів взаємодії відповідних військових та правоохоронних підрозділів МВС;
погоджує у разі надходження регіональні плани взаємодії;
бере участь у проведенні перевірки виконання об'єктових і регіональних планів взаємодії;
є учасником виконання державного плану взаємодії.
8. Адміністрація Держприкордонслужби як суб'єкт системи в межах наданих їй повноважень:
бере участь у проведенні оцінки загрози вчинення протиправних дій щодо об'єктів системи, що перебувають в зоні відповідальності Адміністрації Держприкордонслужби;
бере участь у визначенні та супроводженні проектної загрози;
забезпечує здійснення оперативно-розшукових заходів з виявлення спроб переміщення через державний кордон радіоактивних матеріалів, що перебувають у незаконному обігу;
забезпечує здійснення заходів з виявлення радіоактивних матеріалів, що перебувають у незаконному обігу;
забезпечує здійснення заходів з фізичного захисту вилучених з незаконного обігу радіоактивних матеріалів під час незаконного перетинання державного кордону поза пунктами пропуску до їх передачі в установленому порядку за призначенням;
забезпечує здійснення огляду транспортних засобів, що перетинають державний кордон з метою виявлення радіоактивних матеріалів;
бере участь у створенні та забезпеченні функціонування єдиної системи захищеного зв'язку;
інформує в установленому порядку Держатомрегулювання про наявні загрози об'єктам системи;
погоджує у разі надходження регіональні плани взаємодії;
забезпечує участь відповідних органів Держприкордонслужби у виконанні об'єктових планів взаємодії;
бере участь у проведенні перевірки виконання об'єктових та регіональних планів взаємодії;
є учасником виконання державного плану взаємодії.
9. Центральні органи виконавчої влади, які здійснюють державне управління, Національна академія наук як суб'єкти системи в межах наданих їм повноважень:

................
Перейти до повного тексту