1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 9 лютого 1998 р. N 133
Київ
Про підсумки роботи промисловості і сільського господарства Автономної Республіки Крим у 1997 році та заходи щодо поліпшення її соціально-економічного становища
Кабінет Міністрів України відзначає, що у 1997 році, незважаючи на проведену роботу, особливо в другому півріччі, соціально-економічне становище в Автономній Республіці Крим залишалося складним. Тривало скорочення обсягів виробництва та інвестиційної діяльності, гострою залишалася ситуація з розрахунками, в тому числі з виплатою заробітної плати, пенсій, стипендій та інших соціальних виплат, мали місце значні труднощі з виконанням бюджету. У другому півріччі намітилися певні позитивні тенденції в розвитку промисловості, проте істотно поліпшити становище не вдалося.
У 1997 році промисловими підприємствами Автономної Республіки Крим вироблено продукції на 24 відсотки менше, ніж у попередньому році (в Україні - на 1,8 відсотка) проти 14,1 відсотка у 1996 році. Темпи спаду обсягів промислового виробництва в ній були найвищими серед регіонів України.
Найбільше зниження обсягів виробництва допущено на підприємствах промисловості будівельних матеріалів (на 65,3 відсотка), легкої (на 60,6), борошномельно-круп'яної та комбікормової промисловості (на 45), машинобудування та металообробки (на 34 відсотки). На 15,3 відсотка скоротилося виробництво товарів народного споживання (в Україні - на 13,8 відсотка).
Серед головних причин значного спаду виробництва є насамперед втрата керованості державним сектором економіки, що характерно й для інших регіонів України, відсутність реальних кроків у реструктуризації підприємств, неконкурентоспроможність та висока собівартість продукції.
У другому півріччі темпи скорочення обсягів промислового виробництва вдалося дещо призупинити (у першому півріччі вони становили 31 відсоток). В окремих галузях спостерігалися стабілізація та нарощування обсягів виробництва. Зокрема, у паливній промисловості приріст за минулий рік становив 11,7 відсотка, електроенергетиці - 5,1 відсотка. Зросло виробництво кальцинованої соди на 16,3 відсотка, природного газу - на 10,2, нафти (включаючи газовий конденсат) - на 24,6 відсотка. Водночас зменшився випуск сірчаної кислоти в моногідраті на 25,5 відсотка, цементу - на 20,7, стінових матеріалів - на 35,3 відсотка.
Підприємства легкої промисловості, передані до сфери управління Ради міністрів Автономної Республіки Крим, допустили найбільший порівняно з іншими регіонами спад обсягів виробництва (на 38,1 відсотка).
Розпочато реалізацію суб'єктами експериментальної економічної зони "Сиваш" затверджених Кабінетом Міністрів України 18 інвестиційних проектів загальною кошторисною вартістю 48,4 млн. доларів США. Проте станом на 1 січня 1998 р. надійшло лише близько 2 млн. доларів США.
За попередніми даними обсяг валової продукції сільського господарства у минулому році зменшився проти 1996 року на 0,6 відсотка. У рослинництві обсяг виробництва збільшився на 11 відсотків, у тваринництві - знизився на 14 відсотків. Усіма категоріями господарств одержано 1,1 млн. тонн зерна, що на третину більше, ніж у 1996 році. Перевищено обсяги збирання кукурудзи на зерно, насіння соняшнику, картоплі, овочів. Кращий порівняно з попереднім одержано врожай плодоягідних культур, але скоротилися обсяги збирання винограду.
У глибокій кризі перебуває тваринництво, де темпи спаду виробництва продукції постійно зростають, а окремі спеціалізовані господарства зовсім припинили свою роботу. Обсяги виробництва м'яса всіма видами господарств за 1997 рік зменшилися порівняно з 1996 роком на 17,1 відсотка, молока, яєць і вовни - відповідно на 15, 27,5 та 15,4 відсотка. Найбільший спад спостерігався у колективних та державних господарствах. Це значною мірою пов'язано із скороченням поголів'я худоби та птиці. Зокрема поголів'я великої рогатої худоби зменшилося на 22 відсотки, корів - на 14, свиней - на 29, овець - на 30 і птиці - на 67 відсотків. Водночас запаси кормів збільшено на 26 відсотків, у тому числі концентрованих - на 36 відсотків.
Незважаючи на значну підтримку з боку держави, Рада міністрів Автономної Республіки Крим не повною мірою використовує свої повноваження щодо створення умов для стабілізації агропромислового виробництва та поліпшення соціально-економічного становища на селі. Втрачають свої позиції традиційні галузі спеціалізації - овочівництво, садівництво, виноградарство і виноробство, а також вівчарство та птахівництво. Рада міністрів Автономної Республіки Крим і місцеві органи виконавчої влади проводять недостатню роботу щодо пошуку ефективних шляхів реформування агропромислового комплексу.
Незважаючи на вжиті для зміцнення кадрового потенціалу заходи, ні в цілому в республіці, ні в районах та окремих господарствах істотних зрушень в агропромисловому комплексі не відбулося.
На низькому рівні проводиться також робота з підготовки до весняно-польових робіт. На зяб виорано лише 44,6 відсотка запланованих площ (в Україні - 66,7 відсотка), що є найнижчим показником у державі. Не підготовлено до роботи більше третини наявного машинно-тракторного парку. За забезпеченістю власним насінням ярих культур і пально-мастильними матеріалами для весняно-польових робіт Автономна Республіка Крим займає одне з останніх місць.
За минулий рік за рахунок усіх джерел фінансування освоєно 231,5 млн. гривень капітальних вкладень, що на 7,1 відсотка менше, ніж у 1996 році (в Україні - на 7,5 відсотка). На будівництво об'єктів виробничого призначення використано 40,4 відсотка загального обсягу капітальних вкладень, тоді як у цілому в Україні - 65,1 відсотка.
Низька ефективність роботи багатьох промислових і сільськогосподарських підприємств негативно позначилася на їх фінансовому становищі, загострила ситуацію з виконанням бюджету Автономної Республіки Крим, що вкрай обмежило можливості розв'язання гострих соціальних проблем.
Зросла кількість збиткових підприємств. У 1997 році із збитками працювало кожне друге підприємство.
Погіршується стан розрахунків. На 1 грудня 1997 р. порівняно з початком року кредиторська та дебіторська заборгованість збільшилися в 1,5 раза. Не вживається належних заходів до скорочення заборгованості за спожиті тепло- та електроенергію. За минулий рік вона збільшилася на 38,8 млн. гривень, або на 37,9 відсотка. Незважаючи на проведену роботу із забезпечення житлового фонду лічильниками для обліку споживання природного газу і води, рівень його оснащення нижчий, ніж у цілому в Україні.
Заборгованість із заробітної плати в Автономній Республіці Крим на 10 січня 1998 р. становила 172,3 млн. гривень і збільшилася з початку 1997 року на 30 відсотків. Затримка виплати заробітної плати, грошового забезпечення, соціальних виплат, які фінансуються з місцевих бюджетів, досягає 3,5 - 5,5 місяця (в цілому в Україні - 2,5 місяця).
За оперативними даними за 1997 рік до бюджету Автономної Республіки Крим мобілізовано 98,6 відсотка річного плану доходів (до місцевих бюджетів в Україні в середньому 106,6 відсотка). При цьому фінансування передбачених у бюджеті видатків здійснено в обсязі 125,1 відсотка розрахункових річних призначень (середній показник в Україні - 105,6 відсотка). Внаслідок цього заборгованість республіканського бюджету Автономної Республіки Крим перед Державним бюджетом України за 1997 рік становила майже 119 млн. гривень.
Діяльність Ради міністрів Автономної Республіки Крим у новому складі певною мірою позитивно позначилася на результатах роботи народногосподарського комплексу Автономної Республіки Крим у другому півріччі 1997 року. У серпні 1997 р. Кабінетом Міністрів України схвалено Комплексну довгострокову програму соціально-економічного розвитку і структурної перебудови економіки Автономної Республіки Крим до 2010 року, яку подано на затвердження Верховній Раді Автономної Республіки Крим. Радою міністрів Автономної Республіки Крим прийнято ряд рішень, спрямованих на запровадження системного підходу до поліпшення роботи насамперед тих підприємств, питома вага надходжень до бюджету від яких найбільша.
Затвердженим розподілом обов'язків між Головою Ради міністрів Автономної Республіки Крим та його заступниками фактично лише закріплено за ними міністерства, комітети та інші органи виконавчої влади республіканського підпорядкування без конкретизації повноважень та функціональних обов'язків.
Внаслідок допущених істотних недоліків в організації роботи, а також недостатнього контролю з боку Ради міністрів Автономної Республіки Крим не забезпечено виконання у повному обсязі Указу Президента України від 9 квітня 1997 р. N 313 "Про заходи щодо розвитку курортної зони Великої Ялти" та постанови Кабінету Міністрів України від 20 вересня 1997 р. N 1048 "Про першочергові заходи щодо стабілізації соціально-економічного становища в Автономній Республіці Крим". Не виконано також ряд доручень Президента України і Кабінету Міністрів України з питань, що безпосередньо стосуються повноважень Автономної Республіки Крим.
Потребує удосконалення робота щодо посилення контролю за діяльністю місцевих органів виконавчої влади та виконавчих органів місцевого самоврядування, використання їх можливостей у подальшому розвитку промислового та сільськогосподарського виробництва.
3 метою стабілізації промислового та сільськогосподарського виробництва, забезпечення на цій основі поліпшення соціально-економічного становища в Автономній Республіці Крим Кабінет Міністрів України
постановляє:
1. Роботу Ради міністрів Автономної Республіки Крим щодо стабілізації промислового та сільськогосподарського виробництва визнати недостатньою.
Раді міністрів Автономної Республіки Крим за участю Міністерства промислової політики, Міністерства енергетики, Міністерства агропромислового комплексу, Державного комітету нафтової, газової та нафтопереробної промисловості, Державного комітету по водному господарству, Державного комітету рибного господарства, Міністерства економіки ретельно проаналізувати стан справ у промисловості та сільському господарстві, з'ясувати основні причини, що призвели до незадовільної роботи багатьох підприємств та організацій, і визначити шляхи стабілізації становища з урахуванням власних можливостей і резервів, вжити конкретних заходів до посилення персональної відповідальності керівників.
У промисловості зосередити зусилля на стабілізації роботи підприємств машинобудування, промисловості будівельних матеріалів, легкої та харчової промисловості.
У сільському господарстві особливу увагу звернути на відродження традиційних галузей - садівництва та виноградарства, овочівництва, вівчарства і птахівництва, а також збільшення обсягів виробництва рису.
2. Раді міністрів Автономної Республіки Крим провести чіткий розподіл обов'язків між Головою Ради міністрів Автономної Республіки Крим та його заступниками. Посилити відповідальність посадових осіб за доручену ділянку роботи.
Докорінно поліпшити планування та організацію роботи Ради міністрів Автономної Республіки Крим, запровадити періодичний розгляд на засіданнях Ради міністрів Автономної Республіки Крим звітів керівників міністерств, комітетів і районних державних адміністрацій.
3. Раді міністрів Автономної Республіки Крим подати Кабінетові Міністрів України погоджені з Міністерством економіки, Міністерством фінансів, Фондом державного майна, Національним агентством з реконструкції та розвитку, Міністерством юстиції пропозиції щодо законодавчого врегулювання надання Автономній Республіці Крим права виступати гарантом іноземних інвестицій та кредитів, які отримують суб'єкти підприємницької діяльності, розташовані на території республіки, під заставу майна, що належить Автономній Республіці Крим.
4. Взяти до відома, що в переліку об'єктів пріоритетних галузей, які підлягають фінансуванню за рахунок 10 відсотків амортизаційних відрахувань, що залучаються до державного бюджету в 1998 році, надісланому Кабінетом Міністрів України до Верховної Ради України, передбачено кошти на будівництво об'єктів виробничого призначення, рибного господарства, водо- та газопостачання, комунального господарства Автономної Республіки Крим, у тому числі на придбання рухомого складу електротранспорту, в сумі понад 25 млн. гривень.
5. Міністерству промислової політики, Фонду державного майна, Міністерству транспорту, Міністерству економіки, Міністерству фінансів, Раді міністрів Автономної Республіки Крим у I кварталі 1998 р. підготувати пропозиції щодо комплексного вирішення питання реструктуризації ВАТ "Комиш-Бурунський залізорудний комбінат", а також закриття неперспективних та екологічно шкідливих виробництв.
6. Міністерству промислової політики, Міністерству економіки, Міністерству фінансів, Фонду державного майна, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, Агентству з питань запобігання бакрутству підприємств та організацій у першому півріччі 1998 р. розробити комплексні плани реструктуризації ВАТ "Суднобудівний завод "Залив", ФВО "Море", ВАТ "Фотон", Сакського хімічного заводу та Джанкойського машинобудівного заводу з визначенням реальних джерел фінансування.

................
Перейти до повного тексту