- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Закон України
ЗАКОН УКРАЇНИ
Про суспільні медіа України
( Назва Закону в редакції Закону
№ 2849-IX від 13.12.2022 )
(Відомості Верховної Ради (ВВР), 2014, № 27, ст.904)
( Із змінами, внесеними згідно із Законами
№ 271-VIII від 19.03.2015, ВВР, 2015, № 23, ст.159
№ 1363-VIII від 17.05.2016, ВВР, 2016, № 25, ст.499
№ 2210-VIII від 16.11.2017, ВВР, 2018, № 6-7, ст.38
Кодексом
№ 396-IX від 19.12.2019, ВВР, 2020, № 7, № 8, № 9, ст.48
Законами
№ 1166-IX від 02.02.2021, ВВР, 2021, № 19, ст.165
№ 2465-IX від 27.07.2022
№ 2849-IX від 13.12.2022
№ 3136-IX від 30.05.2023 )
( Установити, що у 2016 році норми і положення статті 14 цього Закону застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевих бюджетів та бюджету Фонду соціального страхування України згідно із Законом
№ 928-VIII від 25.12.2015 )
( У тексті Закону слова "Суспільне телебачення і радіомовлення України" у всіх відмінках замінено словами "Суспільне медіа України" у відповідному відмінку згідно із Законом
№ 2849-IX від 13.12.2022 )
Цей Закон створює правові основи діяльності Суспільного медіа України, визначає засади діяльності Національної суспільної телерадіокомпанії України.
Розділ I
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Правові основи діяльності Суспільного медіа України
1. З метою задоволення інформаційних потреб суспільства, залучення громадян до обговорення та вирішення найважливіших соціально-політичних питань, забезпечення національного діалогу, сприяння формуванню громадянського суспільства створюється Суспільне медіа України.
2. Суспільні медіа-сервіси України надаються акціонерним товариством "Національна суспільна телерадіокомпанія України" (далі - НСТУ), 100 відсотків акцій якого належить державі. Відчуження акцій, що належать державі у статутному капіталі НСТУ, приватизація акцій забороняється.
НСТУ утворюється на базі Національної телекомпанії України, Національної радіокомпанії України, Державної телерадіокомпанії "Культура", обласних державних телерадіокомпаній, Державної телерадіомовної компанії "Крим", державних організацій "Київська державна регіональна телерадіокомпанія", "Севастопольська регіональна державна телерадіокомпанія", "Новгород-Сіверська регіональна державна телерадіокомпанія "Сіверська", "Криворізька регіональна державна телерадіокомпанія "Криворіжжя", що реорганізуються шляхом приєднання до Національної телекомпанії України.
Утворення НСТУ здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України відповідно до законодавства з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
До НСТУ приєднується акціонерне товариство "Укртелефільм", 100 відсотків акцій якого належать державі, що утворюється шляхом перетворення державного підприємства "Українська студія телевізійних фільмів "Укртелефільм".
Стаття 2. Законодавство у сфері діяльності НСТУ
1. У своїй діяльності НСТУ керується
Конституцією України, законами України
"Про інформацію",
"Про доступ до публічної інформації",
"Про медіа",
"Про акціонерні товариства", цим Законом, Статутом НСТУ, що затверджується Кабінетом Міністрів України, міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, та іншими нормативно-правовими актами.
Стаття 3. Принципи діяльності, гарантії незалежності НСТУ
1. Діяльність НСТУ провадиться на принципах:
1) всебічного, об’єктивного і збалансованого інформування про суспільно значущі події в Україні та за кордоном;
2) дотримання норм суспільної моралі, традицій і культури Українського народу, поширення сімейних цінностей та зміцнення ролі традиційної сім’ї у розбудові українського суспільства;
3) пріоритету суспільних інтересів над комерційними та політичними;
4) чіткого відокремлення фактів від коментарів та оцінок;
5) вільного вираження поглядів, думок і переконань;
6) незалежності управління та поточної діяльності від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб, політичних партій, підприємств, установ, організацій, фізичних осіб;
7) участі громадськості в управлінні, формуванні програмної політики;
8) відсутності дискримінації за будь-якою ознакою;
9) прозорості та відкритості діяльності.
2. Забороняється втручання державних органів та органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб, а також недержавних організацій у діяльність НСТУ з метою встановлення цензури, попереднього контролю та незаконного впливу на зміст інформації, що поширюється Суспільним медіа України.
3. Зобов’язання Суспільного медіа України щодо поширення повідомлень органів влади визначаються виключно цим Законом.
Стаття 4. Основні завдання НСТУ
1. Основними завданнями НСТУ є:
1) об’єктивне, повне, своєчасне і неупереджене інформування про суспільно значущі події в Україні та за кордоном;
1-1) забезпечення збалансованого і прозорого доступу суб’єктів суспільно-політичного життя до програм (передач) дискусійного формату, зокрема у вигляді дебатів;
2) сприяння консолідації українського суспільства;
3) розвиток і зміцнення статусу української мови та культури, сприяння розвитку мов і культур національних меншин;
4) сприяння якнайповнішому задоволенню інформаційних, культурних та освітніх потреб населення України, у тому числі шляхом створення та поширення економічних, історично-документальних, культурно-мистецьких, навчально-пізнавальних, розважальних, спортивних програм, програм для дітей та молоді, людей з обмеженими фізичними можливостями, національних меншин, інших соціальних груп;
5) оперативне інформування населення про надзвичайні ситуації, що становлять загрозу життю чи здоров’ю людей;
6) надання громадянам України затребуваних інформаційних продуктів, відсутніх на комерційному ринку;
7) сприяння зміцненню міжнародного авторитету України.
Стаття 5. Суспільні медіа
1. Суспільні медіа поширюються НСТУ у формі лінійних та нелінійних аудіовізуальних медіа, а також у формі онлайн-медіа відповідно до принципів, мети і завдань, визначених цим Законом.
2. Держава гарантує надання НСТУ каналів мовлення або каналів ефірної багатоканальної електронної комунікаційної мережі для поширення:
1) не менше двох загальнонаціональних телеканалів (суспільно-політичного та культурно-освітнього);
2) не менше трьох загальнонаціональних ефірних радіоканалів (суспільно-політичного, культурно-освітнього, молодіжного);
3) регіональних телеканалів у кількості відповідно до концепції регіонального мовлення.
3. НСТУ може поширювати свої програми, зокрема, у лінійних та нелінійних аудіовізуальних медіа-сервісах, через платформи спільного доступу до відео, платформи спільного доступу до інформації, в онлайн-іграх.
4. З метою забезпечення мовлення НСТУ здійснює просування каналів мовлення, теле- та радіопрограм, платформ НСТУ в мережі Інтернет, закупівлю соціологічних і статистичних даних, а також послуг з проведення дослідження аудиторії та інших соціологічних та маркетингових досліджень, у тому числі щодо рейтингів, теле-, радіо- та інтернет аудиторії, інформації, що доводиться до відома громадськості, проведення рекламних та інформаційних заходів, у тому числі за рахунок державної фінансової підтримки.
Стаття 6. Статут НСТУ
1. Статут НСТУ затверджується Кабінетом Міністрів України.
Статут НСТУ визначає повноваження акціонера, органів управління НСТУ та їх компетенцію відповідно до законодавства, з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Статут НСТУ має містити:
1) гарантії незалежності суспільного мовника;
2) заборону на втручання з боку акціонера, інших суб’єктів владних повноважень у його редакційну політику;
3) положення щодо повноважень Наглядової ради НСТУ;
4) положення щодо повноважень членів правління НСТУ;
5) структуру НСТУ, зокрема положення щодо структурних підрозділів НСТУ, відповідальних за телевізійне та радіомовлення, регіональне телерадіомовлення.
2. Зміни до Статуту НСТУ вносяться Кабінетом Міністрів України за поданням Наглядової ради НСТУ.
Розділ II
ОРГАНИ УПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ СУСПІЛЬНОЇ ТЕЛЕРАДІОКОМПАНІЇ УКРАЇНИ
Стаття 7. Наглядова рада НСТУ
1. Нагляд за діяльністю НСТУ здійснює Наглядова рада НСТУ, що діє в межах повноважень, визначених цим Законом та Статутом НСТУ.
2. Наглядова рада НСТУ:
1) визначає основні напрями діяльності НСТУ, затверджує редакційний статут, контролює його виконання;
1-1) призначає п’ять членів редакційної ради НСТУ;
2) обирає на конкурсних засадах на чотири роки голову правління НСТУ та, за його поданням, членів правління НСТУ, укладає з ними контракти, приймає рішення про дострокове припинення їхніх повноважень, приймає рішення про припинення їхніх повноважень;
3) обирає із свого складу голову, заступника голови та секретаря Наглядової ради НСТУ, приймає рішення про припинення їхніх повноважень;
4) затверджує інші внутрішні документи відповідно до Статуту НСТУ та вносить зміни до них;
5) затверджує щорічний звіт про діяльність НСТУ, забезпечує його оприлюднення;
6) приймає рішення про створення, реорганізацію, ліквідацію дочірніх юридичних осіб НСТУ;
7) створює та ліквідовує громадські ради та інші дорадчі органи, визначає порядок їхньої діяльності, формує їхній склад;
8) готує пропозиції щодо вдосконалення нормативно-правового регулювання НСТУ та подає їх відповідним органам державної влади;
8-1) встановлює умови та розмір оплати праці працівників НСТУ;
9) здійснює інші передбачені цим Законом і Статутом НСТУ права та обов’язки.
3. Наглядова рада НСТУ не може втручатися у поточну господарську діяльність правління НСТУ.
Стаття 8. Склад та порядок формування Наглядової ради НСТУ
1. До Наглядової ради НСТУ входять по одному представнику від депутатських фракцій і груп Верховної Ради України поточного скликання та дев’ять членів від громадських об’єднань та асоціацій, основним видом діяльності яких є діяльність:
1) у сфері освіти та науки;
2) у сфері забезпечення прав національних меншин;
3) у сфері фізичного виховання та спорту;
4) у сфері журналістики;
5) у правозахисній сфері;
6) у сфері захисту інтересів дітей та молоді;
7) у творчій сфері;
8) у сфері місцевого самоврядування;
9) у сфері захисту прав осіб з особливими потребами.
Якщо кількість членів Наглядової ради НСТУ, обраних від депутатських фракцій і груп Верховної Ради України поточного скликання, дорівнює або перевищує кількість членів, обраних від громадських об’єднань та асоціацій, Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення проводить додаткову конференцію всіх громадських організацій, що взяли участь в обранні членів Наглядової ради НСТУ, на якій додатково обирає членів Наглядової ради НСТУ від громадських об’єднань та асоціацій у кількості, що забезпечить їх перевищення на одну особу.
2. Делегувати представників до складу Наглядової ради НСТУ мають право громадські об’єднання та асоціації, які діють не менше трьох років у відповідній сфері, їх членами є авторитетні у відповідній сфері особи, а діяльність є активною (впродовж останніх трьох років організовують періодично, не рідше ніж декілька разів на рік, громадські заходи щодо проблем, які існують у відповідній сфері: ініціюють публічні обговорення актуальних питань, публічні дискусії у професійній сфері тощо).
3. Кандидатури для включення до складу Наглядової ради НСТУ подаються до Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення. Громадське об’єднання та асоціація, що відповідає вимогам, зазначеним у частині другій цієї статті, може подати тільки одну кандидатуру.
4. Члени Наглядової ради НСТУ від громадських об’єднань та асоціацій обираються шляхом рейтингового голосування на відповідних конференціях громадських об’єднань та асоціацій, окремо за кожним видом діяльності, які проводяться Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення. Порядок проведення відповідної конференції громадських об’єднань та асоціацій та обрання членів Наглядової ради НСТУ визначається Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення. Кожне громадське об’єднання та асоціація, що беруть участь у відповідній конференції, має право одного голосу.
5. Депутатські фракції і групи обирають членів Наглядової ради НСТУ.
Після закінчення строку повноважень членів Наглядової ради НСТУ, обраних депутатськими фракціями і групами, нових членів Наглядової ради НСТУ обирають сформовані на момент обрання депутатські фракції і групи Верховної Ради України поточного скликання.
За 90 днів до закінчення повноважень членів Наглядової ради НСТУ, обраних депутатськими фракціями і групами, Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення письмово повідомляє депутатські фракції і групи про необхідність обрання впродовж 45 днів членів Наглядової ради НСТУ від депутатських фракцій і груп.
У разі дострокового припинення повноважень члена Наглядової ради НСТУ, обраного від депутатської фракції чи групи, така депутатська фракція чи група, якщо вона не розформована, ухвалює рішення про обрання нового члена Наглядової ради НСТУ на строк, що залишився до закінчення повноважень члена Наглядової ради НСТУ, повноваження якого достроково припинені.
Депутатські фракції і групи не можуть обирати членів Наглядової ради НСТУ, якщо до дати проведення чергових виборів до Верховної Ради України залишилося 180 і менше календарних днів.
Член Наглядової ради НСТУ, який до призначення на посаду був членом будь-якої політичної партії, на час здійснення своїх повноважень зупиняє членство у цій партії. Він не може брати участі в партійній діяльності чи виконувати доручення партії, будь-якого її органу або посадової особи.
6. Строк повноважень членів Наглядової ради НСТУ становить п’ять років з дня офіційного оприлюднення відповідного рішення Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення, крім випадків, визначених частиною п’ятою цієї статті. Після закінчення строку повноважень, передбаченого цією частиною, члени Наглядової ради НСТУ, крім тих, чиї повноваження були припинені достроково, продовжують здійснювати повноваження у встановленому цим Законом порядку, за винятком повноважень, визначених пунктом 2 частини другої статті 7 цього Закону, до обрання нових членів Наглядової ради НСТУ, але не більше шести місяців.
7. Члени Наглядової ради НСТУ у період дії воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях здійснюють свої повноваження безоплатно.
8. Кандидатури членів Наглядової ради НСТУ відхиляються Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення на підставі їх невідповідності вимогам, встановленим статтею 9 цього Закону.
Стаття 9. Вимоги до члена Наглядової ради НСТУ
1. Членом Наглядової ради НСТУ може бути громадянин України, який має високі професійні та моральні якості, суспільний авторитет, а також має вищу освіту та постійно (не менш як п’ять років) проживає на території України.
2. Не можуть бути членами Наглядової ради НСТУ:
1) особи, які мають судимість, не погашену або не зняту в установленому законом порядку;
2) народні депутати України, члени Кабінету Міністрів України, члени Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення, військовослужбовці (крім військовослужбовців за призовом), нотаріуси, судді, прокурори, слідчі, працівники правоохоронних органів, особи, які перебувають на державній службі, особи, які займають виборні посади в органах державного управління будь-якого рівня, особи, які перебувають у штаті політичної партії, особи, які перебувають у штаті будь-якого підприємства, в якому частка державної власності перевищує 25 відсотків, а також інші особи, стосовно яких
Законом України "Про запобігання корупції" встановлено обмеження щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності;
3) працівники чи представники суб’єктів у сфері аудіовізуальних медіа, що мають ліцензію на здійснення мовлення або зареєстровані як аудіовізуальні медіа в Україні, або виконують будь-яку оплачувану роботу (реалізують товари, надають послуги) для суб’єктів у сфері аудіовізуальних медіа;
4) особи, які прямо або опосередковано володіють часткою у статутному (складеному) капіталі суб’єктів у сфері аудіовізуальних медіа або юридичних осіб, що виконують будь-яку оплачувану роботу (реалізують товари, надають послуги) для суб’єктів у сфері аудіовізуальних медіа.
Стаття 10. Припинення повноважень члена Наглядової ради НСТУ
1. Повноваження члена Наглядової ради НСТУ припиняються Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення у разі:
1) закінчення строку повноважень;
2) подання заяви про припинення повноважень за власним бажанням;
3) припинення громадянства України або виїзду на постійне проживання за межі України;
4) настання підстав, передбачених частиною другою статті 9 цього Закону;
5) набрання законної сили обвинувальним вироком щодо нього;
6) неможливості виконувати свої обов’язки за станом здоров’я протягом шести і більше місяців за наявності відповідного медичного висновку;
7) набрання законної сили судовим рішенням про визнання його обмежено дієздатним чи недієздатним;
8) смерті або визнання безвісно відсутнім;
9) відсутності на трьох засіданнях Наглядової ради НСТУ, крім випадків, коли стан здоров’я не дозволяє брати участь у засіданнях, що підтверджується медичною довідкою.
2. Дострокове припинення повноважень члена Наглядової ради НСТУ з інших підстав забороняється.
3. Рішення про припинення повноважень члена Наглядової ради НСТУ приймає Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення в установленому нею порядку.
Стаття 11. Засідання Наглядової ради НСТУ
1. Організаційною формою діяльності Наглядової ради НСТУ є засідання.
2. Засідання Наглядової ради НСТУ проводяться у міру потреби, але не рідше ніж один раз на квартал.
3. Позачергові засідання Наглядової ради НСТУ збираються на вимогу голови Наглядової ради НСТУ або не менш як третини її членів, правління НСТУ.
4. Засідання Наглядової ради НСТУ вважається правомочним, якщо на ньому присутні дві третини її членів. Рішення ухвалюються простою більшістю голосів членів Наглядової ради НСТУ, присутніх на засіданні. Рішення, передбачені пунктами 2 і 3 частини другої статті 7 цього Закону, ухвалюються більшістю голосів від загальної кількості членів Наглядової ради НСТУ.
................Перейти до повного тексту