1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 21 листопада 2023 р. № 1221
Київ
Про наглядову раду закладу охорони здоров’я
( Із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1070 від 06.09.2024 )
Відповідно до частини п’ятої статті 24 Основ законодавства України про охорону здоров’я Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити такі, що додаються:
Порядок утворення наглядової ради закладу охорони здоров’я;
Типове положення про наглядову раду закладу охорони здоров’я.
2. Внести до постанов Кабінету Міністрів України від 28 березня 2018 р. № 391 "Про затвердження вимог до надавача послуг з медичного обслуговування населення, з яким головними розпорядниками бюджетних коштів укладаються договори про медичне обслуговування населення" (Офіційний вісник України, 2018 р., № 43, ст. 1528) і від 21 серпня 2019 р. № 792 "Про затвердження Порядку укладення контракту з керівником державного, комунального закладу охорони здоров’я та типових форм контракту з керівником державного, комунального закладу охорони здоров’я" (Офіційний вісник України, 2019 р., № 69, ст. 2423) зміни, що додаються.
3. Визнати такою, що втратила чинність, постанову Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 р. № 1077 "Про спостережну раду закладу охорони здоров’я та внесення змін до Типової форми контракту з керівником державного, комунального закладу охорони здоров’я" (Офіційний вісник України, 2018 р., № 4, ст. 182).
4. Ця постанова набирає чинності з дня її опублікування, крім пункту 26 Порядку утворення наглядової ради закладу охорони здоров’я, затвердженого цією постановою, який набирає чинності через три роки з дня опублікування цієї постанови, та пункту 1 змін, затверджених цією постановою, який набирає чинності через шість місяців після припинення або скасування воєнного стану, але не раніше завершення формування спроможної мережі закладів охорони здоров’я відповідних госпітальних округів.

Прем'єр-міністр України

Д. ШМИГАЛЬ

Інд. 73


ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 21 листопада 2023 р. № 1221
ПОРЯДОК
утворення наглядової ради закладу охорони здоров’я
1. Цей Порядок визначає механізм утворення наглядової ради у державних та комунальних закладах охорони здоров’я, які надають спеціалізовану медичну допомогу, з якими головними розпорядниками бюджетних коштів укладені договори про медичне обслуговування населення. За рішенням власника закладу охорони здоров’я (уповноваженого ним органу) наглядова рада може утворюватися також в інших закладах охорони здоров’я відповідно до цього Порядку.
2. У цьому Порядку терміни вживаються в такому значенні:
власник закладу охорони здоров’я (уповноважений ним орган) (далі - власник закладу) - орган місцевого самоврядування або орган виконавчої влади (уповноважений ним орган, зокрема державна бюджетна установа), який відповідно до закону здійснює функції з управління комунальним або державним закладом охорони здоров’я;
наглядова рада - утворений відповідно до цього Порядку колегіальний орган управління закладу охорони здоров’я, який у межах компетенції, визначеної законом і положенням про наглядову раду, здійснює управління закладом охорони здоров’я, а також контролює діяльність керівника закладу охорони здоров’я;
незалежний член наглядової ради - фізична особа, яка є представником громадськості, обрана членом наглядової ради за результатами конкурсного відбору, проведеного відповідно до цього Порядку, на яку відсутній будь-який вплив з боку власника закладу та/або керівника закладу охорони здоров’я у процесі прийняття рішень під час виконання обов’язків члена наглядової ради;
оголошення - повідомлення про проведення конкурсного відбору на зайняття посад незалежних членів наглядової ради (далі - конкурс), розміщене конкурсною комісію або наглядовою радою відповідно до цього Порядку;
представник власника - член наглядової ради державного, комунального закладу охорони здоров’я, призначений власником закладу;
структурний підрозділ з питань охорони здоров’я - структурний підрозділ з питань охорони здоров’я обласної, Київської або Севастопольської міської держадміністрації, Міністерство охорони здоров’я Автономної Республіки Крим відповідно до місцезнаходження закладу охорони здоров’я.
3. Наглядова рада діє на засадах незалежності, професійності, компетентності, відкритості та прозорості.
4. Наглядова рада утворюється за рішенням власника закладу.
5. Кількість членів наглядової ради визначається залежно від статусу закладу охорони здоров’я у спроможній мережі закладів охорони здоров’я відповідного госпітального округу і становить:
від п’яти до семи осіб - для загального закладу охорони здоров’я та/або іншого закладу охорони здоров’я;
від семи до одинадцяти осіб - для кластерного закладу охорони здоров’я;
від одинадцяти до п’ятнадцяти осіб - для надкластерного закладу охорони здоров’я.
Наглядова рада складається з представників власника - від двох до семи осіб та незалежних членів наглядової ради - від трьох до восьми осіб.
Кількість незалежних членів наглядової ради повинна становити більшість членів наглядової ради. Наглядова рада, в якій кількість представників власника дорівнює або перевищує кількість незалежних членів наглядової ради, не є правоможною.
( Абзац шостий пункту 5 в редакції Постанови КМ № 1070 від 06.09.2024 )
У разі коли кількість незалежних членів наглядової ради скоротилася після початку її діяльності, чинний склад наглядової ради організовує проведення конкурсу на заповнення вакантних посад незалежних членів наглядової ради відповідно до пунктів 16-22 цього Порядку.
6. Кандидат у члени наглядової ради повинен відповідати таким вимогам:
1) вища освіта не нижче першого (бакалаврського) рівня;
2) досвід роботи не менш як п’ять років в одній або сукупно у кількох із таких сфер діяльності: забезпечення та захист прав у сфері охорони здоров’я, сприяння розвитку охорони здоров’я, надання медичних послуг, протидія корупції, економіка, банківська справа, фінанси, управління та правознавство;
3) вільне володіння державною мовою (за винятком кандидатів з іноземним громадянством, які можуть бути кандидатами у члени наглядової ради згідно з вимогами цього пункту).
Кандидатом у члени наглядової ради не може бути особа, яка має судимість за вчинення кримінального правопорушення, якщо така судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку, або на яку протягом останніх п’яти років накладалося адміністративне стягнення за вчинення правопорушення, пов’язаного з корупцією, а також особа, яка є громадянином Російської Федерації, Республіки Білорусь, або до якої застосовуються обмежувальні дії (санкції).
Для державного закладу охорони здоров’я, утвореного у формі державного некомерційного підприємства, до незалежних членів наглядової ради додатково застосовуються критерії, передбачені статтею 11-3 Закону України "Про управління об’єктами державної власності".
( Пункт 6 в редакції Постанови КМ № 1070 від 06.09.2024 )
7. У разі виявлення фактів отримання неправомірної вигоди незалежним членом наглядової ради від власника та/або керівника закладу охорони здоров’я та/або систематичного прийняття рішень незалежним членом наглядової ради під впливом з боку власника та/або керівника закладу охорони здоров’я з інших причин чинний склад наглядової ради шляхом прийняття рішення простою більшістю голосів виключає зазначеного члена наглядової ради із складу наглядової ради як такого, що не відповідає ознакам незалежності.
8. Членом наглядової ради державного закладу охорони здоров’я - представником власника призначається посадова особа органу виконавчої влади (уповноваженого ним органу, зокрема державної бюджетної установи), до сфери управління якого належить відповідний заклад охорони здоров’я.
Членом наглядової ради комунального закладу охорони здоров’я - представником власника призначається посадова особа органу місцевого самоврядування, структурного підрозділу з питань охорони здоров’я, які здійснюють функції з управління відповідним закладом охорони здоров’я, та/або депутат відповідної місцевої ради (за згодою).
У разі коли заклад охорони здоров’я комунальної власності утворено в результаті співробітництва територіальних громад, орган управління, уповноважений суб’єктами співробітництва представляти їх інтереси, звертається до органів місцевого самоврядування суб’єктів співробітництва щодо делегування їх представників до складу наглядової ради та приймає рішення про залучення таких представників як представників власника.
9. Незалежні члени наглядової ради обираються за конкурсом. Конкурс проводиться з дотриманням таких принципів:
1) забезпечення рівного доступу;
2) політичної неупередженості;
3) законності;
4) довіри суспільства;
5) недискримінації та гендерної рівності;
6) прозорості;
7) доброчесності;
8) ефективного і справедливого процесу відбору.
10. Для проведення конкурсу власник закладу утворює конкурсну комісію та затверджує її склад.
До складу конкурсної комісії входять по три представники від:
власника закладу;
структурного підрозділу з питань охорони здоров’я (для комунального закладу охорони здоров’я) або МОЗ (для державного закладу охорони здоров’я);
громадських об’єднань, громадських спілок, благодійних організацій, що провадять діяльність у сферах запобігання корупції, захисту прав пацієнтів, розвитку сфери охорони здоров’я, та/або професійних асоціацій працівників сфери охорони здоров’я, неурядових організацій інших держав, міжнародних неурядових організацій, які діють на території України (далі - організації), які провадять відповідний вид діяльності протягом не менш як п’ять років до дати подання кандидатур своїх представників.
У разі коли власником закладу є структурний підрозділ з питань охорони здоров’я або МОЗ, до складу конкурсної комісії входять чотири представники від власника закладу та п’ять представників від організацій.
( Пункт 10 в редакції Постанови КМ № 1070 від 06.09.2024 )
11. До проведення конкурсу залучаються з правом дорадчого голосу експерти проектів міжнародної технічної допомоги, фінансових організацій, які відповідно до міжнародних угод протягом останніх п’яти років надають Україні міжнародну технічну допомогу у сфері охорони здоров’я, корпоративного управління та/або запобігання і протидії корупції за кошти таких організацій, а також фахівці з управління персоналом, призначені власником закладу.
12. Власник закладу для формування конкурсної комісії не пізніше ніж протягом 10 календарних днів з дня прийняття рішення про формування конкурсної комісії:
1) надсилає листа структурному підрозділу з питань охорони здоров’я (для комунального закладу охорони здоров’я) або МОЗ (для державного закладу охорони здоров’я) щодо потреби делегувати їх представників до складу конкурсної комісії;
2) розміщує на своєму офіційному веб-сайті оголошення про формування конкурсної комісії та визначає строк, протягом якого організації можуть подавати пропозиції щодо їх представників до складу конкурсної комісії.
( Пункт 12 в редакції Постанови КМ № 1070 від 06.09.2024 )
13. Організація може подати власникові закладу одну кандидатуру до складу конкурсної комісії.
У разі подання кандидатур від більше ніж трьох, а у випадку, передбаченому пунктом 10 цього Порядку, п’яти організацій власник закладу відбирає до складу конкурсної комісії представників з числа кандидатур, запропонованих організаціями.
Під час відбору представників організацій до складу конкурсної комісії перевага надається кандидатам, які найбільшою мірою відповідають таким критеріям:
наявність досвіду діяльності у сфері охорони здоров’я та/або у сфері запобігання і протидії корупції;
наявність досвіду участі у державних та/або міжнародних грантових програмах та/або проектах міжнародної технічної допомоги;
наявність досвіду діяльності у складі консультативно-дорадчих органів при центральних або місцевих органах виконавчої влади та/або органах місцевого самоврядування;
наявність освіти та досвіду роботи у галузях, визначених пунктом 6 цього Порядку, наукового ступеня, вченого або почесного звання.
Організації подають власнику закладу інформацію, що підтверджує відповідність їх кандидатів критеріям, зазначеним в абзацах четвертому - сьомому.
( Пункт 13 в редакції Постанови КМ № 1070 від 06.09.2024 )
14. Власник закладу розміщує рішення про утворення конкурсної комісії та затвердження її персонального складу на своєму офіційному веб-сайті та письмово повідомляє про це керівникові закладу охорони здоров’я.
15. Формою роботи конкурсної комісії є засідання. На першому засіданні конкурсної комісії з числа її членів простою більшістю голосів обираються голова та секретар конкурсної комісії.
Засідання конкурсної комісії проводяться за особистої участі її членів або дистанційно з використанням засобів електронного зв’язку за умови, що кожен член конкурсної комісії, який бере участь у такому засіданні, може бачити і чути (або принаймні чути) та спілкуватися з усіма іншими учасниками засідання.
( Абзац другий пункту 15 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1070 від 06.09.2024 )
Члени конкурсної комісії подають власникові закладу заяву про відсутність в їх діях конфлікту інтересів за формою, затвердженою власником закладу. Заява повинна містити зобов’язання утриматися від участі в голосуванні конкурсної комісії щодо члена наглядової ради, стосовно якого в такого представника наявний конфлікт інтересів.
( Пункт 15 доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 1070 від 06.09.2024 )
Конкурсна комісія є правоможною за умови присутності на засіданні не менш як семи членів. Конкурсна комісія приймає рішення більшістю голосів від її складу.
Витрати, пов’язані з організацією роботи конкурсної комісії (організаційне, інформаційне та матеріально-технічне забезпечення), здійснюються за рахунок коштів закладу охорони здоров’я.
16. Конкурс проводиться конкурсною комісією у строк, що не перевищує 60 календарних днів з моменту опублікування оголошення.
Документи для участі у конкурсі приймаються у строк не менше 10 календарних днів після дати оприлюднення оголошення. Документи, надіслані кандидатами на посаду незалежного члена наглядової ради (далі - кандидат) для участі у конкурсі після закінчення зазначеного в оголошенні строку, не розглядаються.
17. Конкурсна комісія опубліковує оголошення на офіційному веб-сайті власника закладу, закладу охорони здоров’я та/або веб-сайтах, на яких опубліковуються оголошення.
В оголошенні, зокрема, зазначаються:
реквізити рішення власника закладу щодо проведення конкурсу;
найменування, місцезнаходження закладу охорони здоров’я, на зайняття посад незалежних членів наглядової ради якого оголошено конкурс;
дата початку та кінцевий строк подання документів, адреса електронної пошти, на яку приймаються документи для участі у конкурсі;
номер телефону та адреса електронної пошти для довідок;
перелік документів, що подаються кандидатом;
вимоги щодо компетенції і досвіду роботи кандидата;
дата і місце проведення конкурсу.
18. Для участі у конкурсі кандидати надсилають в електронній формі на адресу електронної пошти, зазначену в оголошенні, заяву про участь у конкурсі разом з:
1) копією документа, що посвідчує особу кандидата;
2) резюме за формою, визначеною в оголошенні;
3) копією (копіями) документа (документів) про вищу освіту;
4) мотиваційним листом, що містить обґрунтування заінтересованості кандидата у зайнятті посади незалежного члена наглядової ради;
5) копією довідки про відсутність судимості;
6) копією інформаційної довідки з Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні aбo пов’язані з корупцією правопорушення;
7) заявою про відсутність конфлікту інтересів за формою, визначеною в оголошенні;
8) копією довідки про доходи (довідки з Державного реєстру фізичних осіб про суми виплачених доходів та утриманих податків) за останні чотири послідовні податкові квартали.
Кандидат може подавати додаткові документи стосовно досвіду роботи, професійної компетентності і репутації (зокрема, характеристики, рекомендації, наукові публікації).
19. Конкурс проводиться у два етапи.
На першому етапі конкурсна комісія розглядає подані кандидатами заяви та документи і перевіряє їх на відповідність вимогам, передбаченим у пункті 6 цього Порядку.
На другому етапі конкурсна комісія проводить відкриту співбесіду із кандидатами.
20. За результатами першого етапу конкурсу конкурсна комісія відхиляє кандидатуру кандидата у разі:
1) його невідповідності вимогам, передбаченим у пункті 6 цього Порядку;
2) неподання всіх документів, передбачених пунктом 18 цього Порядку;
3) установлення факту подання кандидатом недостовірних відомостей.
У разі відповідності кандидата вимогам, передбаченим у цьому Порядку, конкурсна комісія допускає кандидата до наступного етапу конкурсу та проводить з ним співбесіду за участю громадськості та/або медіа, а також забезпечує можливість трансляції та/або збереження запису співбесіди на офіційному веб-сайті власника закладу.
21. Після проведення співбесід із кандидатами конкурсна комісія проводить відкрите рейтингове голосування за таких кандидатів.
Відкрите рейтингове голосування проводиться шляхом заповнення бюлетеня членом конкурсної комісії. Заповнення бюлетеня здійснюється шляхом проставлення навпроти прізвищ, власних імен та по батькові (за наявності) відібраних кандидатів балів від одного до числа, яке дорівнює кількості всіх кандидатів, які беруть участь у відкритому рейтинговому голосуванні. Бали проставляються з урахуванням професійної компетенції, досвіду та ділової репутації кожного з кандидатів, при чому одиниця є найнижчим балом.
Конкурсна комісія підраховує кількість голосів, отриманих кожним кандидатом, та встановлює його результати. Якщо за результатами відкритого рейтингового голосування двоє та/або більше кандидатів отримали однакову кількість голосів, конкурсна комісія проводить повторне відкрите рейтингове голосування щодо таких кандидатів.
22. Конкурсна комісія подає власникові закладу узгоджену пропозицію щодо кандидатів, відібраних за результатами конкурсу.
23. Власник закладу протягом 14 календарних днів після надходження пропозиції від конкурсної комісії приймає рішення про створення наглядової ради та затвердження її персонального складу з включенням представників власника та незалежних членів наглядової ради.
24. Між незалежним членом наглядової ради та закладом охорони здоров’я укладається цивільно-правовий договір, який, зокрема, містить порядок здійснення повноважень, права та обов’язки члена наглядової ради, підстави дострокового припинення повноважень, наслідки розірвання договору та інші умови, щодо яких сторонами досягнуто згоди.
25. Строк повноважень члена наглядової ради (як представників власника, так і незалежних членів наглядової ради) становить п’ять років, але може бути меншим у зв’язку з плановою ротацією.
Одна і та сама особа (як представник власника, так і незалежний член наглядової ради) не може бути членом наглядової ради більше двох строків підряд.
Особа не може бути одночасно членом наглядової ради більше п’яти закладів охорони здоров’я в одному госпітальному окрузі.
26. Для забезпечення безперервності діяльності наглядової ради, підтримки збалансованого складу ради, належного рівня її компетентності та правонаступництва у її діяльності наглядовою радою проводиться планова ротація її членів, яка передбачає щорічне оновлення однієї п’ятої частини загальної кількості членів наглядової ради.
Ротація незалежного члена наглядової ради передбачає проведення конкурсу. Під час здійснення ротації незалежного члена наглядової ради чинним складом наглядової ради застосовується порядок відбору незалежних членів наглядової ради, передбачений пунктами 9, 14-22 цього Порядку, за винятком того, що повноваження конкурсної комісії здійснює чинний склад наглядової ради. Член наглядової ради, що підлягає ротації, має право бути повторно обраним за конкурсом, але не більше двох строків підряд.
Ротація члена наглядової ради - представника власника передбачає прийняття власником закладу рішення щодо включення нового представника або повторного включення представника власника, який здійснює свої повноваження (але не більше двох строків підряд), до складу наглядової ради.
Під час визначення членів наглядової ради, які підпадають під щорічну планову ротацію, враховується строк перебування на посаді члена наглядової ради після останнього переобрання, а також те, що у складі наглядової ради кількість незалежних членів наглядової ради повинна дорівнювати aбo перевищувати кількість представників власника закладу. При цьому членами наглядової ради, які підпадають під планову ротацію, повинні бути ті, хто займав посаду члена наглядової ради найдовше після останнього переобрання.
Члени наглядової ради, які підлягають плановій ротації у відповідному році, визначаються шляхом жеребкування на засіданні наглядової ради. Результат такого жеребкування фіксується у плані ротації членів наглядової ради, який затверджується строком на п’ять років.
Член наглядової ради, що підпадає під планову ротацію, займає посаду до моменту обрання свого наступника.
Член наглядової ради, строк повноважень якого закінчується за планом ротації, передає вcі робочі матеріали, напрацьовані ним під час діяльності у складі наглядової ради, своєму наступнику.
27. У разі неможливості скликати засідання наглядової ради для організації проведення конкурсу з метою ротації членів наглядової ради у зв’язку з відсутністю кворуму власник закладу утворює конкурсну комісію у новому складі для проведення такого конкурсу відповідно до пунктів 10-22 цього Порядку.
28. Витрати, пов’язані з наданням наглядовій раді приміщення для проведення засідань, засобів зв’язку та канцелярської техніки, здійснюються за рахунок закладу охорони здоров’я.
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 21 листопада 2023 р. № 1221
ТИПОВЕ ПОЛОЖЕННЯ
про наглядову раду закладу охорони здоров’я
1. Це Положення визначає правовий статус, мету діяльності, склад наглядової ради державного, комунального закладу охорони здоров’я (далі - наглядова рада), права та обов’язки голови, членів та секретаря наглядової ради, а також порядок організації роботи наглядової ради.
2. Наглядова рада є колегіальним органом управління закладу охорони здоров’я, який у межах компетенції, визначеної законом і положенням про наглядову раду, здійснює управління закладом охорони здоров’я, а також контролює діяльність керівника закладу охорони здоров’я.
Наглядова рада не бере участі в поточному управлінні закладом охорони здоров’я.
3. Наглядова рада у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими нормативно-правовими актами, статутом (положенням) закладу охорони здоров’я і положенням про наглядову раду.
4. Метою діяльності наглядової ради є:
1) забезпечення ефективного управління закладом охорони здоров’я у спосіб, що збалансовує та задовольняє інтереси усіх заінтересованих сторін;
2) гарантування надання якісної та доступної медичної допомоги;
3) забезпечення реалізації прав пацієнтів та працівників закладу;
4) сприяння ефективній реалізації прав власника на управління закладом.
5. Основними принципами діяльності наглядової ради є:
колегіальність та відкритість у прийнятті рішень;
прозорість;
неупередженість і рівноправність членів наглядової ради;
незалежність;
дотримання прав пацієнтів та інтересів громади.
6. Наглядова рада регулярно, але не рідше одного разу на квартал, оприлюднює результати своєї діяльності на офіційному веб-сайті закладу охорони здоров’я та/або у медіа.
7. До повноважень наглядової ради належить:
1) погодження стратегічного, річного планів діяльності закладу охорони здоров’я, затвердження показників ефективності діяльності закладу охорони здоров’я та створення системи контролю за їх досягненнями;
2) надання пропозицій до проектів фінансового плану закладу охорони здоров’я;
3) погодження принципів формування організаційної структури закладу охорони здоров’я, внесення пропозицій щодо оптимізації організаційної структури за напрямами діяльності;
4) подання пропозицій власникові закладу охорони здоров’я (уповноваженому ним органу) (далі - власник закладу) щодо звільнення з посади керівника закладу охорони здоров’я, умов контракту з ним, матеріальної винагороди за ефективне управління закладом охорони здоров’я та матеріальної відповідальності за заподіяну шкоду;
5) виявлення та врегулювання реальних та/або потенційних конфліктів інтересів керівника закладу охорони здоров’я і членів наглядової ради закладу охорони здоров’я, а також інформування власника закладу про виявлені порушення;
6) надання згоди на вчинення правочину, щодо якого наявна заінтересованість;
7) утворення підрозділу внутрішнього аудиту закладу охорони здоров’я, до функцій якого входять, зокрема, перевірка, оцінювання та моніторинг функціонування систем бухгалтерського обліку та внутрішнього контролю закладу охорони здоров’я, затвердження порядку проведення внутрішнього аудиту та подання власникові закладу звітів за його результатами;
8) прийняття рішення про необхідність проведення зовнішнього аудиту закладу охорони здоров’я та/або залучення суб’єкта оціночної діяльності для проведення оцінки вчиненого правочину на відповідність його умов звичайним ринковим умовам;
9) погодження положення про запобігання конфлікту інтересів у закладі охорони здоров’я та затвердження правил ділової етики;
10) створення системи контролю за дотриманням норм етики та деонтології, вимог законодавства і прав пацієнтів під час здійснення медичного обслуговування, а також за своєчасним, достовірним і повним розкриттям інформації, яка підлягає оприлюдненню закладом охорони здоров’я відповідно до законодавства;
11) погодження внутрішніх положень та порядків, що мають системний характер, зокрема:

................
Перейти до повного тексту