- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 14 вересня 2004 р. N 1202 Київ |
Про схвалення Прогнозу показників зведеного бюджету за основними видами доходів, видатків і фінансування на 2006-2008 роки та довгострокову перспективу
( Із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ
N 1022 від 26.07.2006 )
Кабінет Міністрів України
постановляє:
Схвалити Прогноз показників зведеного бюджету за основними видами доходів, видатків і фінансування на 2006-2008 роки та довгострокову перспективу (додається).
Прем'єр-міністр України | В.ЯНУКОВИЧ |
СХВАЛЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 14 вересня 2004 р. N 1202
ПРОГНОЗ
показників зведеного бюджету за основними видами доходів, видатків і фінансування на 2006-2008 роки та довгострокову перспективу
Загальна частина
Визначення основних напрямів податково-бюджетної стратегії з урахуванням політики формування доходів та розподілу видатків бюджету на 2006-2008 роки та довгострокову перспективу забезпечить послідовність реалізації короткострокових цілей, передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 26 травня 2004 р.
N 686 "Про схвалення проекту Основних напрямів бюджетної політики на 2005 рік" та постановою Верховної Ради України від 24 червня 2004р.
N 1854-IV "Про основні напрями бюджетної політики на 2005 рік".
Метою податково-бюджетної стратегії є підтримання високих темпів економічного зростання, спрямованого на підвищення добробуту населення.
Цей Прогноз розроблений з метою визначення обсягів бюджетних ресурсів для обґрунтування податково-бюджетної стратегії на 2006-2008 роки та довгостроковий період.
Основним завданням 2006-2008 років та довгострокової перспективи є збереження досить високих темпів економічного зростання на основі його інноваційно-інвестиційної складової, підтримання фінансової стабільності та проведення цілеспрямованої державної політики у соціальній сфері.
Прогноз є інструментом ефективного і виваженого управління державними фінансами, що дасть змогу підвищити роль бюджетної політики у реалізації економічних і соціальних цілей Кабінету Міністрів України насамперед з метою підвищення рівня державних соціальних стандартів і зниження рівня бідності.
Прогноз економічного і соціального розвитку України на 2006-2008 роки
Згідно з прогнозом економічного і соціального розвитку на 2005 рік та наступні роки адаптація вітчизняної економіки до умов Світової організації торгівлі передбачається у 2006 році.
Прогноз враховує вплив проведення податкової реформи та політики Кабінету Міністрів України щодо поліпшення добробуту населення, інвестиційного клімату та поступової лібералізації валютного ринку, продовження приватизації та реформування паливно-енергетичного комплексу і сільського господарства.
Таблиця 1
Основні прогнозні показники економічного і соціального розвитку України
|
2001 рік факт |
2002 рік факт |
2003 рік факт |
2004 рік очіку- ване |
2005 рік прог- ноз |
2006 рік прог- ноз |
2007 рік прог- ноз |
2008 рік прог- ноз |
Валовий внутрішній продукт номінальний, млрд. гривень Валовий внутрішній продукт реальний, темп зростання, відсотків Індекс споживчих цін, відсотків у середньому до минулого року грудень до грудня минулого року Фінансовий результат від звичайної діяль- ності до оподаткува- ння, млрд. гривень Прибуток підпри- ємств, млрд. гри- вень Збитки підприємств, млрд. гривень Фонд оплати праці, млрд. гривень Баланс товарів та послуг (платіжний баланс), млн. доларів США |
204,2 109,2 112 106,1 18,7 39,8 21,1 55,2 613 |
225,8 105,2 100,8 99,4 14,6 37,4 22,8 64,5 1857 |
264,2 109,4 105,2 108,2 19,6 45,7 26,1 76,8 1288 |
332,7 112,4 107,6 107 26 54,5 28,5 94 4748 |
387,3 108,6 107 106,2 28 57 29 113,3 3912 |
440,9 106,8 106,3 106,8 31,1 59,4 28,3 130,8 2764 |
496,6 106,5 105,8 105 33,8 61,8 28 150,6 1086 |
559,7 107,5 104,9 104,5 36,9 64,5 27,6 172,1 320 |
Очікується подальше зростання реального валового внутрішнього продукту. При цьому темпи реального зростання валового внутрішнього продукту скоротяться з 8,6 відсотка у 2005 році до 6,8 відсотка в 2006 році, проте передбачається збільшення темпів економічного зростання з 6,5 відсотка у 2007 році до 7,5 відсотка у 2008 році шляхом поєднання зовнішніх і внутрішніх факторів економічного розвитку, зокрема продовження податкової реформи, що безпосередньо стимулюватиме економічну активність та зменшення частки тіньового сектору економіки, продовження структурних реформ, подальше збільшення платоспроможного попиту населення завдяки зростанню наявних доходів, поліпшення інвестиційного рейтингу держави та зовнішньоекономічної кон'юнктури внаслідок продовження інтеграції України у світову економіку.
При цьому важливою складовою економічного зростання передбачається збільшення частки нагромадження основного капіталу. Інвестиційний попит зростатиме завдяки реалізації проектів впровадження інноваційно-інвестиційної моделі економічного розвитку, підвищення рівня доходів нефінансового сектору економіки, розвитку грошово-кредитних відносин, що створюватиме необхідні умови для спрямування інвестицій в реальний сектор економіки.
Проведення ефективної бюджетної та монетарної політики повинно забезпечити стабільну цінову ситуацію. Разом з тим, збільшення платоспроможного попиту населення та витрат українських підприємств, пов'язаних з адаптуванням до міжнародних стандартів, викличе збільшення споживчих цін (в середньому до минулого року) до 6,3 відсотка в 2006 році з поступовим зниженням до 4,9 відсотка у 2008 році.
Економічне зростання, незважаючи на зовнішні ризики, повинно забезпечити збільшення прибутків підприємств. Так, прогнозується збільшення прибутків підприємств з 57 млрд. гривень у 2005 році до 64,5 млрд. гривень у 2008 році.
Підвищення мінімальної заробітної плати з урахуванням відновлення міжкваліфікаційних та міжпосадових співвідношень сприятиме збільшенню реальних доходів та зростанню платоспроможного попиту населення. Очікується деяке прискорення темпів зростання реальної заробітної плати з 8 відсотків у 2006 році до 8,1 відсотка в 2008 році.
У перспективі очікується скорочення сальдо зовнішньої торгівлі товарами та послугами з 2764 млн. доларів США у 2006 році до 1086 млн. доларів США у 2007 році та 320 млн. доларів США у 2008 році.
У цілому в Прогнозі після деякого уповільнення темпів економічного зростання, пов'язаного з адаптацією української економіки до нових умов господарювання, з 2008 року передбачається поступове прискорення економічного зростання, що має позитивно вплинути на збільшення надходжень коштів до бюджету.
Прогноз показників зведеного та державного бюджетів на 2006-2008 роки є передбаченням можливих обсягів бюджетних ресурсів з урахуванням економічного зростання, передбаченого у прогнозі макроекономічних показників на зазначений період.
Прогноз економічного і соціального розвитку України на довгострокову перспективу
У довгостроковій перспективі прогнозується збереження сталого економічного зростання за рахунок здійснення структурних перетворень в економіці та істотне удосконалення ринкової інфраструктури.
Основні параметри довгострокового прогнозу економічного і соціального розвитку України визначені виходячи з положень Указу Президента України від 28 квітня 2004р.
N 493 "Про стратегію економічного та соціального розвитку України "Шляхом європейської інтеграції" на 2004-2015 роки".
Важливим елементом розвитку економіки України в довгостроковій перспективі буде поступовий рух у напрямі побудови інноваційно-інвестиційної моделі розвитку. В Прогнозі передбачено подальше проведення структурних реформ, вдосконалення законодавчої бази, підвищення рівня життя населення та збільшення економічного потенціалу країни.
Таблиця 2
Основні прогнозні показники економічного і соціального розвитку України на довгострокову перспективу
|
2009 рік |
2010 рік |
2011 рік |
2012 рік |
2013 рік |
2014 рік |
2015 рік |
Валовий внутрішній продукт номінальний, млрд. гривень Валовий внутрішній продукт реальний, темп зростання, відсотків Індекс споживчих цін, відсотків у середньому до минулого року |
634,7 8 105 |
705,1 6 104,8 |
778,1 5,5 104,6 |
853,7 5 104,5 |
941,2 5,5 104,5 |
1041,6 6 104,4 |
1150,5 6 104,2 |
У прогнозі передбачаються середньорічні темпи економічного зростання на рівні 6 відсотків, що свідчитиме про зміцнення стійких темпів зростання економіки на основі механізмів інноваційно-інвестиційної моделі соціальне орієнтованої економіки. Стабільність темпів економічного зростання у довгостроковій перспективі буде забезпечена насамперед дією внутрішніх факторів, у тому числі становленням і зміцненням секторів нефінансових корпорацій та домашніх господарств.
Серед внутрішніх чинників економічного зростання важливу роль відіграватимуть високі темпи зростання внутрішніх та зовнішніх інвестицій. Інвестиційна стратегія як важливий елемент забезпечення сталого економічного зростання буде пов'язана з номінальним нарощенням основного капіталу економіки та підвищенням ефективності його використання. На довгострокову перспективу середньорічні темпи зростання інвестицій в основний капітал становитимуть 11,7 відсотка щороку.
Істотним фактором економічного зростання буде також збільшення реальних доходів населення (в середньому за період на 6 відсотків) та відповідне зростання кінцевих споживчих витрат економіки як вагомого елемента внутрішнього попиту. Це, з одного боку, стане наслідком посилення соціальної орієнтованості державної політики, спрямованої на подолання бідності та обмеження диференціації доходів населення, а з другого, буде пов'язано з розвитком реального сектору економіки, утвердженням середнього класу - основи політичної стабільності та демократизації суспільства.
У структурі доданої вартості збільшуватиметься частка обробної промисловості з поступовою переорієнтацією на середньотехнологічні та високотехнологічні види діяльності. Важливим елементом ринкових перетворень, особливо в умовах трансформаційних змін, буде збільшення у валовому внутрішньому продукті частки послуг.
Збільшення заощаджень, розвиток грошово-кредитних відносин сприятиме зростанню фінансових ресурсів економіки. Відповідне зростання депозитів та кредитів в умовах зменшення відсоткових ставок створюватиме сприятливі умови для підтримання високих темпів інвестиційної діяльності.
У процесі поліпшення співвідношень між основними макроекономічними та грошово-кредитними показниками важливу роль буде відігравати комплексний підхід до підтримки стабільності національної грошової одиниці, який передбачає постійний моніторинг і контроль за динамікою цін на товари і послуги, обмінним курсом та відсотковими ставками, а у разі потреби - впливом на них грошово-кредитної політики.
Введення в дію механізму таргетування інфляції зумовить стабільність споживчих цін, при цьому незначне їх зростання пояснюватиметься немонетарним характером. Прогнозується поступове зменшення темпів інфляції з приведенням їх у відповідність з вимогами Європейського Союзу.
Високі темпи економічного зростання в умовах створення інноваційно-інвестиційної моделі розвитку економіки України будуть запорукою стабільності наповнення бюджету.
Прогноз доходів зведеного бюджету на 2006-2008 роки
Прогноз доходів зведеного бюджету на 2006-2008 роки розроблено на основі відповідних показників соціально-економічного розвитку та з урахуванням політики у сфері податкового регулювання.
Прогноз надходжень сум податку з доходів фізичних осіб здійснювався виходячи із Закону України
"Про податок з доходів фізичних осіб", згідно з яким встановлена єдина ставка оподаткування для доходів у розмірі 15 відсотків (тимчасово до 1 січня 2007 р. ставка оподаткування визначена на рівні 13 відсотків). Водночас, положення цього
Закону передбачають розширення бази оподаткування за рахунок обкладення податком доходів у вигляді відсотків за вкладами населення операцій, пов'язаних з іпотечним житловим кредитуванням, продажу нерухомого майна, доходів, отриманих у спадщину та як подарунок, удосконалення процедури адміністрування тощо. Темпи зростання прогнозних надходжень коштів з цього джерела відповідають темпам зростання фонду оплати праці як бази оподаткування. У 2007 році порівняно з 2006 роком їх частка у валовому внутрішньому продукті збільшиться на 0,78 відсоткового пункту, оскільки з 2007 року ставка оподаткування підвищиться до 15 відсотків.
Прогноз надходження сум податку на прибуток підприємств здійснено виходячи з передбаченого обсягу прибутку підприємств і з урахуванням ставки оподаткування в розмірі 25 відсотків, встановленої з 1 січня 2004 р. згідно із Законом України
"Про оподаткування прибутку підприємств". У середньостроковій перспективі частка надходжень сум податку у валовому внутрішньому продукті поступово зменшуватиметься (з 4,16 відсотка у 2006 році до 4,05 відсотка у 2008 році) внаслідок зменшення питомої ваги прибутку підприємств у валовому внутрішньому продукті.
Прогнозна динаміка зростання податку на додану вартість розроблена виходячи з показників економічного зростання з урахуванням розвитку зовнішньої торгівлі та здійснення подальших кроків у реформуванні податкового законодавства на 2006-2008 роки. Прогнозується поступове збільшення питомої ваги надходжень коштів податку на додану вартість у валовому внутрішньому продукті з 5,26 відсотка у 2006 році до 5,32 відсотка у 2008 році.
У розрахунках прогнозних надходжень коштів від акцизного збору передбачено подальше реформування законодавства в цій сфері, зокрема його наближення до вимог Європейського Союзу. У зв'язку з цим його рівень у валовому внутрішньому продукті має поступово підвищуватись (з 2,22 відсотка у 2006 році до 2,29 відсотка у 2008 році).
У цілому соціально-економічний розвиток країни, підвищення макроекономічних показників, здійснення подальших кроків у реформуванні законодавства з оподаткування забезпечать зростання частки податкових надходжень у валовому внутрішньому продукті з 19,49 відсотка у 2006 році до 20,28 відсотка у 2008 році.
Таким чином у 2006-2008 роках після реформування податкового законодавства передбачається поступове збільшення як номінальних обсягів доходів зведеного бюджету, так і їх рівня у валовому внутрішньому продукті. Частка доходів зведеного бюджету у валовому внутрішньому продукті підвищиться з 25,68 відсотка у 2006 році до 26,35 відсотка у 2007 році та до 26,38 відсотка у 2008 році.
Таблиця З
Прогноз доходів зведеного бюджету
|
Млн. гривень |
Відсотків валового внутрішнього продукту |
2006 рік |
2007 рік |
2008 рік |
2006 рік |
2007 рік |
2008 рік |
Всього доходів Податкові над- ходження коштів з них: податок з дохо- дів фізичних осіб податок на при- буток підпри- ємств податок на дода- ну вартість акцизний збір Неподаткові над- ходження коштів Інші доходи |
113223,1 85931,4 19223,2 18341,4 23191,3 9788 24337,7 2954 |
130854,1 100462,2 25525,2 20360,6 26220,5 11272,8 27114,4 3277,5 |
147648,9 113507,2 29048,4 22667,9 29776 12817,1 30447,7 3694 |
25,68 19,49 4,36 4,16 5,26 2,22 5,52 0,67 |
26,35 20,23 5,14 4,10 5,28 2,27 5,46 0,66 |
26,38 20,28 5,19 4,05 5,32 2,29 5,44 0,66 |
Прогнозні показники доходів державного бюджету
Прогнозні показники доходів державного бюджету без урахування трансфертів з місцевих бюджетів відображають перспективу щодо реформування податкового законодавства, скасування окремих пільг, базуються на показниках соціально-економічного розвитку та узгоджені з прогнозом показників зведеного бюджету.
Очікується, що обсяг доходів державного бюджету у валовому внутрішньому продукті зменшиться з 19,07 відсотка у 2006 році до 19 відсотків у 2008 році.
Таблиця 4
Прогнозні показники доходів державного бюджету
|
Млн. гривень |
Відсотків валового внутрішнього продукту |
2006 рік |
2007 рік |
2008 рік |
2006 рік |
2007 рік |
2008 рік |
Всього доходів Податкові над- ходження кош- тів з них: податок на при- буток підпри- ємств податок на дода- ну вартість акцизний збір Неподаткові над- ходження коштів Інші доходи |
84079,6 60800,1 18121 23191,3 9611,6 20061 3218,5 |
94354 68580,5 20112,3 26220,5 11024,5 22347 3426,5 |
106343 77630,4 22388 29776 12537,3 25074,6 3638 |
19,07 13,79 4,11 5,26 2,18 4,55 0,73 |
19 13,81 4,05 5,28 2,22 4,5 0,69 |
19 13,87 4 5,32 2,24 4,48 0,65 |
Таблиця 5
Прогнозні показники доходів загального фонду державного бюджету
|
Млн. гривень |
Відсотків валового внутрішнього продукту |
2006 рік |
2007 рік |
2008 рік |
2006 рік |
2007 рік |
2008 рік |
Всього доходів Податкові над- ходження кош- тів з них: податок на при- буток підпри- ємств податок на до- дану вартість акцизний збір Неподаткові над- ходження коштів Інші доходи |
67590 56964,3 18121 23191,3 6304,9 8377,1 2248,6 |
75830,8 64160,7 20112,3 26220,5 7200,7 9336,1 2334 |
85410,2 72425,2 22388 29776 8171,6 10466,4 2518,6 |
15,33 12,92 4,11 5,26 1,43 1,9 0,51 |
15,27 12,92 4,05 5,28 1,45 1,88 0,47 |
15,26 12,94 4 5,32 1,46 1,87 0,45 |
Прогнозні показники доходів зведеного бюджету України у довгостроковій перспективі
Прогнозні показники доходів зведеного бюджету України на довгострокову перспективу базуються на основі прогнозних показників соціально-економічного розвитку, основних напрямів податкової політики України та враховують досвід країн з розвинутою ринковою та перехідною економікою з питання податкового регулювання та формування дохідної частини бюджету.
У довгостроковій перспективі прогнозується незначне збільшення питомої ваги доходів зведеного бюджету у валовому внутрішньому продукті: з 25,68 відсотка у 2006 році до 27,07 відсотка у 2015 році. Зазначене збільшення відбудеться за рахунок зростання податкових надходжень коштів до зведеного бюджету з 19,49 відсотка валового внутрішнього продукту у 2006 році до 21,32 відсотка у 2015 році, що є наслідком збільшення питомої ваги у валовому внутрішньому продукті надходження коштів податку з доходів фізичних осіб з 4,36 відсотка до 5,81 відсотка, податку на додану вартість - з 5,26 відсотка до 5,75 відсотка та акцизного збору - з 2,22 відсотка у 2006 році до 2,53 відсотка у 2015 році. Питома вага у валовому внутрішньому продукті надходження коштів податку на прибуток підприємств у довгостроковій перспективі зменшиться з 4,16 відсотка до 3,75 відсотка. Неподаткові надходження зведеного бюджету у 2015 році прогнозуються на рівні 5,06 відсотка валового внутрішнього продукту, що на 0,46 відсоткового пункту менше ніж у 2006 році.
Таблиця 6
Прогнозні показники доходів зведеного бюджету
(відсотків валового внутрішнього продукту)
|
2009 рік |
2010 рік |
2011 рік |
2012 рік |
2013 рік |
2014 рік |
2015 рік |
Всього доходів Податкові надходже- ння коштів з них: податок з доходів фізичних осіб податок на прибуток підприємств податок на додану вартість акцизний збір Неподаткові надходже- ння коштів Інші доходи |
26,56 20,48 5,31 3,99 5,4 2,34 5,37 0,71 |
26,65 20,63 5,4 3,95 5,46 2,37 5,31 0,71 |
26,73 20,76 5,48 3,91 5,52 2,4 5,26 0,71 |
26,81 20,89 5,55 3,88 5,57 2,43 5,22 0,7 |
26,89 21,02 5,63 3,84 5,63 2,46 5,17 0,7 |
26,98 21,17 5,72 3,79 5,69 2,5 5,11 0,7 |
27,07 21,32 5,81 3,75 5,75 2,53 5,06 0,69 |
(млн. гривень)
|
2009 рік |
2010 рік |
2011 рік |
2012 рік |
2013 рік |
2014 рік |
2015 рік |
Всього доходів Податкові надходже- ння коштів з них: податок з доходів фізичних осіб податок на прибуток підприємств податок на додану вартість акцизний збір Неподаткові надходження коштів Інші доходи |
168576,3 129986,6 33702,6 25324,5 34273,8 14852 34083,4 4506,3 |
187909,2 145462,1 38075,4 27851,5 38498,5 16710,9 37440,8 5006,3 |
207986,1 161533,6 42639,9 30423,7 42951,1 18674,4 40928,1 5524,4 |
228877 178337,9 47380,4 33123,6 47551,1 20744,9 44563,1 5976 |
253088,7 197840,2 52989,6 36142,1 52989,6 23153,5 48660 6588,5 |
281023,7 220506,7 59579,5 39476,6 59267 26040 53225,8 7291,2 |
311440,4 245286,6 66844,1 43143,8 66153,8 29107,7 58215,3 7938,5 |
Політика стосовно дефіциту та боргу
З метою стримання боргового навантаження на економіку та державний бюджет в економічно безпечних межах пріоритетними завданнями державної політики на 2006-2008 роки та довгостроковій перспективі визначені такі:
своєчасне та у повному обсязі виконання зобов'язань за державним боргом;
фінансування бюджету за рахунок нових запозичень в обсягах, що відповідатимуть реальним можливостям України;
підвищення ефективності використання залучених коштів;
оптимізація часової і валютної структури боргу;
застосування в процесі управління державним боргом операцій з дострокового погашення та інших активних операцій з управління державним боргом з метою поліпшення його структури та зменшення боргового навантаження на економіку;
сприяння розвитку внутрішнього ринку капіталу.
Комплексний підхід до реалізації стратегії управління державним боргом повинен знайти своє відображення в зміцненні координації боргової політики з бюджетною та грошово-кредитною, що підвищить ефективність управління активами та пасивами держави.
................Перейти до повного тексту