1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 28 липня 1998 р. N 1174
Київ
Про підсумки роботи народного господарства у першому півріччі 1998 року
( Про зняття дисциплінарного стягнення див. Постанову КМ N 2096 від 30.12.98 )
Кабінет Міністрів України відзначає, що незважаючи на наявність у більшості галузей народного господарства певних ознак стабілізації виробництва ситуація в економіці залишалася в першому півріччі поточного року складною і суперечливою.
Вперше за останні роки валовий внутрішній продукт зріс за січень - червень на 0,2 відсотка в реальному вимірі порівняно з відповідним періодом минулого року. Тому є підстави для досягнення основного економічного завдання на 1998 рік - збільшення реального валового внутрішнього продукту на 0,5 відсотка.
Забезпечено дотримання цінових параметрів. Вдалося значно знизити темпи інфляції, утримати курс гривні в межах валютного коридору.
Зупинення підвищення цін у будівництві створило сприятливі умови для збільшення кількості замовлень і зростання попиту на виконання будівельно - монтажних робіт, обсяги яких збільшилися на 7,1 відсотка проти їх скорочення у відповідному періоді 1997 року майже на чверть.
Досягнуто позитивних результатів у проведенні інвестиційної політики. Амортизаційні ресурси народного господарства у I кварталі ц.р. збільшилися проти відповідного періоду минулого року на 29,2 відсотка, в тому числі у промисловості на 21,6 відсотка. У зв'язку з цим капітальні вкладення за I квартал зросли на 4,8, а за перше півріччя - на 8,5 відсотка. Поліпшилася технологічна структура капітальних вкладень. Інвестиційна діяльність провадилася в основному за рахунок власних коштів суб'єктів господарювання.
Вперше за останні роки у сільському господарстві виробництво продукції збільшилося на 2,8 відсотка, в тому числі у господарствах суспільного сектору на 7,1 відсотка. Весняно-польові роботи практично в усіх регіонах проведено вчасно, темпи збирання урожаю зернових вищі, ніж у минулому році.
Позитивною тенденцією в промисловості стало поліпшення виробничих показників у галузях, орієнтованих на внутрішній ринок, насамперед у деревообробній та целюлозно-паперовій промисловості (на 21,7 відсотка), промисловості будівельних матеріалів (на 11,7), легкій та харчовій промисловості (відповідно на 4,8 і 1,2 відсотка).
У цілому за перше півріччя 1998 р. обсяги виробленої промисловими підприємствами продукції зросли на 0,7 відсотка проти зменшення на 4,5 відсотка у січні-червні минулого року.
Обсяги виробництва збільшилися у 19 регіонах проти чотирьох у першому півріччі 1997 року. З початку 1998 року найбільший приріст одержано в Одеській (22,3 відсотка), Закарпатській (19,6), Волинській (15,2) та Вінницькій (13,1 відсотка) областях.
Водночас зменшили випуск промислової продукції підприємства восьми регіонів, а найбільше - Херсонської, Хмельницької, Черкаської, Донецької, Чернівецької та Київської областей.
Обсяги кредитних вкладень в економіку за 5 місяців ц.р. збільшилися на 4,3 відсотка. Кредити, надані комерційними банками суб'єктам господарювання в іноземній валюті, зросли на 20 відсотків, а у національній валюті зменшилися на 2,6 відсотка.
Спостерігається тенденція збільшення обсягів довгострокових кредитів, наданих комерційними банками суб'єктам господарювання. Питома вага довгострокових кредитів в загальному обсязі кредитів поступово збільшилася з 10,6 відсотка в 1997 році до 13,3 відсотка у травні 1998 року.
Вжито жорстких заходів для посилення дисципліни газоспоживання. Це дало змогу скоротити споживання газу на 4,6 млрд. куб.метрів.
Разом з тим зростання обсягів виробництва в реальному секторі економіки не набуло стійкого системного характеру, практично не супроводжувалося поліпшенням фінансового становища підприємств, зниженням обсягу товарообмінних (бартерних) операцій у господарському обороті, подоланням платіжної кризи. Особливо погіршився стан у фінансовому секторі.
При загальному обсязі балансового прибутку в народному господарстві за січень-травень у 4,5 млрд. гривень, що становить 12,7 відсотка валового внутрішнього продукту, збитки становили 2,7 млрд. гривень. Збитковим залишається кожне друге підприємство.
У січні-червні ц.р. до зведеного бюджету надійшло 12,4 млрд. гривень, або 41,6 відсотка розрахункових річних сум. Надто низький рівень виконання дохідної частини державного бюджету, який становив у зазначеному періоді 74,7 відсотка піврічного плану і 32,7 відсотка річних призначень. Державний бюджет недоотримав доходів на суму понад 2,3 млрд. гривень.
Однією з основних причин такого становища є послаблення роботи, пов'язаної із справлянням належних бюджету податків, зборів та інших обов'язкових платежів. Недоїмка з платежів до бюджету збільшилася порівняно з початком року на 3,6 млрд. гривень і на 1 липня ц.р. становила 5,9 млрд. гривень. Значну заборгованість перед бюджетом мають підприємства, що належать до сфери управління Державного комітету нафтової, газової та нафтопереробної промисловості, Міністерства енергетики, Міністерства агропромислового комплексу, Міністерства промислової політики, Фонду державного майна.
Майже дві третини всієї податкової заборгованості припадає на Дніпропетровську, Донецьку, Запорізьку, Луганську, Полтавську, Харківську області і місто Київ. Не виконуються відповідні рішення Кабінету Міністрів України щодо розірвання контрактів з керівниками підприємств - платників податків, які заборгували бюджету значні суми.
Державним комітетом нафтової, газової та нафтопереробної промисловості не забезпечено виконання рішень Кабінету Міністрів України щодо погашення заборгованості перед державним бюджетом за транзит через територію України природного газу шляхом закладення до державного резерву відповідних його обсягів.
Незадовільною залишається робота щодо забезпечення повнішого надходження коштів від приватизації. Завдання, передбачене державним бюджетом, виконано лише на 22,2 відсотка річних сум. Основною причиною цього є неспроможність Фонду державного майна організувати проведення конкурсів з продажу пакетів акцій відкритих акціонерних товариств, створених у процесі приватизації та корпоратизації. Не розпочато проведення відкритих торгів із залученням іноземних радників з продажу пакетів акцій державних акціонерних компаній "Донбасенерго" та "Центроенерго". Фонду державного майна не вдалося організувати продаж акцій підприємств, що приватизуються, на міжнародних фінансових ринках.
Мають місце непоодинокі випадки заниження вартості майна, порушення бюджетної дисципліни при використанні коштів, отриманих від приватизації, недостатньо здійснюється контроль за використанням переданого в оренду державного майна та отриманням орендної плати.
Зазначені порушення допускалися центральним апаратом Фонду державного майна, і особливо його регіональними відділеннями. Факти нецільового використання коштів встановлено в представництві Фонду державного майна в Печерському районі м.Києва, регіональному відділенні в Полтавській області.
Контроль за роботою місцевих органів приватизації, в тому числі за дотриманням бюджетної дисципліни, згідно з розподілом обов'язків вже тривалий час покладено на заступника Голови Фонду державного майна Бабича С.П. З його боку відсутня належна вимогливість до керівників відповідних підрозділів Фонду державного майна, робота яких в даний час здійснюється незадовільно, що призводить до прямих втрат державного бюджету.
Мають місце численні факти порушення фінансової дисципліни, нецільового і неефективного використання бюджетних коштів. За січень - червень 1998 р. органами Головного контрольно-ревізійного управління встановлено незаконних видатків, недостач і привласнень на загальну суму понад 1,6 млрд. гривень. Найбільші суми виявлено на підприємствах, в установах і організаціях, що входять до сфери управління Комітету харчової промисловості, Міністерства промислової політики, Державного комітету нафтової, газової та нафтопереробної промисловості, агропромислового комплексу, Міністерства транспорту, вугільної промисловості, Міністерства освіти.
Не забезпечено дотримання належної дисципліни в операціях з матеріальними цінностями державного резерву. Міністерство агропромислового комплексу, Державна акціонерна компанія "Хліб України", Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні державні адміністрації не забезпечують повернення зерна до державних ресурсів та державного резерву за отримані у 1994 - 1998 роках аванси, насіннєві і фуражні позички та матеріально-технічні ресурси. Особливо незадовільно повертається позичка господарствами Кіровоградської, Дніпропетровської, Миколаївської, Донецької та Херсонської областей.
Потребує поліпшення ситуація з управлінням коштами місцевих бюджетів. Так, якщо питома вага взаємозаліків у державному бюджеті за перше півріччя ц.р. порівняно з відповідним періодом минулого року зменшилася майже в 1,5 раза і становила 16,1 відсотка загальних надходжень, то по місцевих бюджетах вона зросла до 26,3 відсотка. Майже в третині областей надходження до місцевих бюджетів більше ніж на 40 відсотків забезпечено за рахунок взаємозаліків, у тому числі в Херсонській області - 54,1, в Івано-Франківській - 51,2 відсотка.
Нарощення у попередні періоди у значних обсягах внутрішніх позичань для фінансування дефіциту державного бюджету змусило збільшити випуск облігацій внутрішньої державної позики для обслуговування боргів, термін сплати яких настав. Все це, а також кризові явища на міжнародних ринках капіталу у поєднанні із складною ситуацією з виконанням дохідної частини бюджету, відставанням у структурних реформах та процесі приватизації призвели до різкого зменшення попиту на облігації внутрішньої державної позики, зростання вартості урядових позичань порівняно з початком року на 18-26 відсотків річних. Сума заборгованості за цими облігаціями з початку року збільшилася на 960,9 млн. гривень.
Державний зовнішній борг з початку року зріс на 1166 млн. доларів США і на 1 червня 1998 р. становив 10,7 мільярда. Зростання боргу сталося насамперед за рахунок позик, наданих Україні іноземними комерційними банками. За перше півріччя ц.р. видатки бюджету з погашення та обслуговування державного зовнішнього боргу досягає 41,5 млн. гривень.
На стані справ у грошово-кредитній сфері продовжувала позначатися складна ситуація на фінансовому і валютному ринку України та інших країн. Обмінний курс гривні утримувався значною мірою за рахунок інтервенцій Національного банку на Українській міжбанківській валютній біржі, які досягли за перше півріччя близько 1,2 млрд. доларів США. За січень - червень офіційний номінальний курс гривні знизився на 8,7 відсотка (з 189,9 гривні за 100 доларів США на 1 січня 1998 р. до 206,35 гривні за 100 доларів США на 30 червня 1998 р.), а реальний курс - на 5,5 відсотка.
Не відбувається змін у формуванні раціональної галузевої структури промисловості. Половину всієї промислової продукції було вироблено в трьох галузях - електроенергетиці, паливній промисловості та чорній металургії, 87 відсотків усього балансового прибутку промисловості створюється у двох галузях - електроенергетиці та нафтогазовій.
Після майже дворічного стабільного зростання обсягів виробництва у металургійному комплексі, яке не супроводжувалося поліпшенням фінансово-економічних показників роботи більшості підприємств, порівняно з першим півріччям минулого року допущено зменшення цих обсягів на 0,5 відсотка.
З початку поточного року склалася несприятлива кон'юнктура на світових ринках металопродукції, зменшився попит та ціни на неї. Внаслідок цього на складах збільшилися залишки готової продукції. Зовнішньоторгівельні і маркетингові підрозділи підприємств та Міністерства промислової політики виявилися неспроможними оперативно і адекватно реагувати на обставини, що склалися.
Гострою є проблема поліпшення якості продукції. Зокрема, Російське акціонерне товариство "Газпром" відмовилося від труб Харцизького трубного заводу. Заступники Міністра промислової політики Мазур В.Л. і Куліченко В.А., які безпосередньо відповідають за роботу галузі, не виявляють належної ініціативи, недостатньо займаються перспективними питаннями. Двічі через низьку підготовку знімалося з розгляду на засіданні Кабінету Міністрів України питання розвитку виробництва і використання чорних та кольорових металів.
Не зупинено спад виробництва у машинобудуванні, який хоча й скоротився удвічі порівняно з відповідним періодом 1997 року, але все ще залишається досить значним - 4,3 відсотка.
Не вдалося подолати високої витратності виробництва. Низький рівень масовості і серійності виготовлення поряд із значною матеріало- та енергоємністю порівняно із зарубіжними аналогами призводить до високої собівартості та низької конкурентоспроможності продукції і збитковості переважної більшості виробництв та підприємств галузі.
Протягом поточного року майже у 4 рази скоротилася кількість підприємств машинобудування і військово-промислового комплексу, які підлягають реструктуризації.
Як і в металургійному комплексі, низькою залишається якість продукції. Незважаючи на труднощі з виконанням дохідної частини бюджету, були виділені кошти для виробництва комбайна "Славутич" у відкритому акціонерному товаристві "Херсонські комбайни". Випробування виготовленого комбайна виявили істотні недоліки в його експлуатації.
У хімічному комплексі експорт такої нещодавно високоліквідної продукції, як карбамід, скоротився майже на 50 відсотків. Нерозв'язаною залишається проблема забезпечення сировиною виробництва фосфорних мінеральних добрив та хімічних засобів захисту рослин.
Не виконуються рішення Кабінету Міністрів України щодо поліпшення роботи легкої промисловості. Насамперед це стосується вивезення давальницької шкірсировини, реструктуризації заборгованості підприємств за отриману фінансову допомогу. Приріст продукції в цій галузі в основному досягнуто за рахунок збільшення виробництва бавовняних тканин, пальт, костюмів і сорочок. Водночас скоротився випуск трикотажних виробів, лляних, вовняних і шовкових тканин, взуття.
Міністерством вугільної промисловості повільно проводиться робота з наведення належного порядку у формуванні витрат на виробництво та в ціноутворенні. Відвантаження вугілля практично повністю здійснюється через комерційні структури, що призводить до значних втрат вугільними підприємствами фінансових ресурсів. У ряді випадків бюджетні кошти, виділені на державну підтримку шахт, витрачаються не за призначенням. Ці та інші недоліки в управлінні галуззю спричиняють масові випадки затримки виплати заробітної плати, посилення соціального напруження в шахтарських колективах, призводять до страйків. У першому півріччі ц.р. через страйки недоотримано 2,4 млн. тонн вугілля, а це, в свою чергу, погіршує економічне становище підприємств галузі.
Незважаючи на збільшення поставок нафти за імпортом (майже на 23 відсотки), проблема завантаженості вітчизняних нафтопереробних заводів залишається актуальною і потребує негайного розв'язання.
Три з половиною місяці тому Указом Президента України створено Національну акціонерну компанію "Нафтогаз України". Проте належної активності в роботі з боку її голови Бакая І.М. не відчувається. На порушення всіх установлених термінів зволікається внесення проектів відповідних рішень на виконання зазначеного Указу Президента України.
Залишається складною ситуація в тваринництві. Всіма категоріями господарств вироблено м'яса худоби і птиці (в живій вазі) на 15 відсотків, а вовни - на 39 відсотків менше, ніж у першому півріччі 1997 року.
У першому півріччі 1998 р. стабілізувалися показники з обсягів вантажних перевезень. Водночас керівництво Міністерства транспорту з великим запізненням реагує на факти безгосподарності. Так, контракт з президентом ДСК "Чорноморське морське пароплавство" розірвано лише після того, як підприємство в I кварталі зазнало збитків за основною діяльністю на суму 10 млн. гривень.
За перше півріччя ц.р. частка бартеру у вартості реалізованої продукції становила 41,7 відсотка. Понад половину загального обсягу бартеру припадало на чорну металургію, паливну промисловість і електроенергетику. Серед регіонів найбільші обсяги бартерних операцій здійснюються у Донецькій і Дніпропетровській областях.
Не подолано негативну тенденцію зростання дебіторської і кредиторської заборгованості, показники якої на 1 червня ц.р. порівняно з початком року збільшилися відповідно на 12,7 та 8,4 відсотка і в абсолютному обсязі досягають відповідно 87 млрд. і 117 млрд. гривень. Внаслідок цього обсяг кредиторської заборгованості перевищує прогнозований на весь 1998 рік обсяг валового внутрішнього продукту.
Значні обсяги заборгованості мають місце в областях з найбільш розвинутим економічним потенціалом, зокрема в таких, як Дніпропетровська, Донецька, Луганська, Харківська.
Незважаючи на здійснені заходи, не вдалося поліпшити ситуацію з розрахунками за енергоносії. За перше півріччя ц. р. заборгованість споживачів за отриману електричну та теплову енергію збільшилася майже на 0,5 млрд., за природний газ - на 2,3 млрд. гривень.
Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями не забезпечено належне виконання постанови Кабінету Міністрів України від 30 грудня 1997 р. N 1497 "Про затвердження правил надання послуг з водо-, теплопостачання та водовідведення", внаслідок чого в країні затримується наведення порядку в обліку споживання зазначених послуг та їх належній оплаті. Державним комітетом будівництва, архітектури та житлової політики не налагоджено дієвого контролю у цій сфері.
У цілому заборгованість населення з оплати житлово-комунальних послуг за 5 місяців поточного року збільшилася на 459 млн. гривень, або на 19 відсотків. Водночас в Херсонській області ця заборгованість зросла в 1,8 раза, Київській - в 1,7, Закарпатській - в 1,5, Полтавській та Рівненській - в 1,4 раза.
Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації, Державний комітет будівництва, архітектури та житлової політики не приділяють нележної уваги питанням зменшення заборгованості населення за надані житлово-комунальні послуги.
Рада міністрів Автономної Республіки Крим, Волинська, Вінницька, Донецька, Київська, Луганська, Полтавська, Хмельницька обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не забезпечили своєчасного виконання Указу Президента України від 2 червня 1998 р. N 606 і відповідних рішень Кабінету Міністрів України щодо встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги, які б забезпечували повне відшкодування населенням їх вартості.
Темпи приросту заборгованості з виплати заробітної плати, інших соціальних виплат у січні - травні 1998 р. порівняно з відповідним періодом минулого року значно зменшилися: у промисловості вони становили 13,1 та 22,6 відсотка, у сільському господарстві - 22,3 та 33,3 у будівництві - 5,5 та 21,3 відсотка.
Заборгованість з виплати заробітної плати працівникам бюджетної сфери на 10 червня поточного року становила 852 млн.гривень.
Найбільша частка в загальній сумі припадала на заборгованість у Донецькій та Дніпропетровській областях - відповідно 14 і 11 відсотків. Погіршилася ситуація з виплатою заробітної плати на недержавних підприємствах, де сума боргу становить 55,5 відсотка загального обсягу.
На 1 липня заборгованість з виплати пенсій та грошової допомоги досягла 1782,3 млн. гривень.
Сума внесків на обов'язкове державне пенсійне страхування порівняно з першим півріччям минулого року скоротилася на 0,9 відсотка. Водночас недоїмка перед Пенсійним фондом зросла і на 1 липня ц.р. становила 3,1 млрд. гривень. Майже половина цієї заборгованості припадає на Донецьку, Дніпропетровську і Луганську області. Найбільшими боржниками залишаються Міністерство агропромислового комплексу і Міністерство вугільної промисловості. При цьому зростання недоїмки на підприємствах Міністерства агропромислового комплексу зумовило загальний її приріст більше ніж наполовину.
Не відновлено минулорічний рівень роздрібного товарообороту, і він навіть зменшився на 1,5 відсотка. Одночасно товарооборот організованих ринків з продажу товарів зріс на 5,3 відсотка, збільшилися також обсяги торгівлі на неформальних ринках. Підприємства торгівлі та громадського харчування в цілому є збитковими. З боку Міністерства зовнішніх економічних зв'язків і торгівлі, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій не здійснюється належна координація роботи щодо повернення вітчизняними товаровиробниками втрачених позицій на внутрішньому ринку, пристосування до потреб платоспроможного попиту населення.
У першому півріччі не досягнуто прогнозованого обсягу експорту. За січень-травень ц.р. допущено скорочення експорту товарів на 10 відсотків, що зумовлено значним зменшенням обсягів торгівлі з основним економічним партнером - Росією (на 18 відсотків).
Незадовільний стан управління об'єктами державної власності. У державній власності нині перебуває 6,5 тис. пакетів акцій підприємств, однак Фондом державного майна укладено лише 1,6 тис. угод-доручень з уповноваженими особами. До державного бюджету протягом півріччя надійшло за цими акціями лише 2,5 відсотка запланованих дивідендів.
Поза управлінням державними органами залишається більш як 10 тис. об'єктів, які в процесі корпоратизації та приватизації державних підприємств не увійшли до статутних фондів акціонерних товариств.
Економіка і далі залишається однією з найбільш криміналізованих сфер. За перше півріччя правоохоронними органами виявлено 39 тис. економічних злочинів, що на 4,9 відсотка більше, ніж у минулому році. На 6 відсотків збільшилася кількість викритих фактів розкрадання державного або колективного майна шляхом привласнення, розтрати чи зловживання службовим становищем, на які припадає п'ята частина всієї кількості економічних злочинів.
На 44 відсотки зросла кількість злочинів, пов'язаних з фальшивомонетництвом, на 32 - ухиленнями від сплати податків, на 29,2 - економічними злочинами у великих розмірах, на 9,6 відсотка - шахрайством з фінансовими ресурсами.
Слід відзначити, що значна частина керівників центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих органів виконавчої влади недостатньо використовують надані їм права та повноваження щодо попередження і усунення недоліків у роботі підприємств, не виявляють належної ініціативи у своєчасному розв'язанні проблем розвитку галузей і регіонів. Це потребує особистого втручання керівництва Кабінету Міністрів України.
Кабінет Міністрів України
постановляє:
1. Відзначити, що Міністерство промислової політики, Міністерство агропромислового комплексу, Херсонська, Хмельницька, Черкаська, Донецька, Чернівецька та Київська обласні державні адміністрації не вжили необхідних заходів для забезпечення стабілізації виробництва та зупинення його спаду, допустили значне зниження обсягів виробництва, зокрема продукції машинобудування та м'ясної промисловості, трикотажних і панчішно-шкарпеткових виробів, стальних труб, мінеральних добрив, багатьох видів товарів культурно-побутового призначення.
За невжиття заходів до недопущення спаду виробництва, зниження собівартості та підвищення якості продукції хімічної та меблевої промисловості заступникам Міністра промислової політики Мазуру В.Л., Голубову О.Г. та Іващенку М.М. оголосити догану.
Взяти до відома, що постановою Кабінету Міністрів України від 9 липня 1998 р. N 1038 за незабезпечення належного контролю якості зернозбиральних комбайнів, поставлених сільськогосподарським підприємствам Автономної Республіки Крим, оголошена догана заступнику Міністра промислової політики - директору Державного департаменту тракторного та сільськогосподарського машинобудування Кравчуку В.І.
Звернутися до Президента України з пропозицією про звільнення з посади заступника Голови Фонду державного майна Бабича С.П. за незадовільне керівництво роботою регіональних відділень, пов'язаною із забезпеченням надходження коштів до державного бюджету від приватизації.
Попередити Голову Ради міністрів Автономної Республіки Крим, голів обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, що у разі незабезпечення виконання статті 5 Указу Президента України від 28 лютого 1997 р. N 187 щодо спрямування з місцевих бюджетів не менш як 75 відсотків наявних бюджетних коштів на соціальні виплати Кабінетом Міністрів України буде порушено питання про невідповідність їх займаним посадам.
За неналежну роботу щодо виконання постанови Кабінету Міністрів України від 30 грудня 1997 р. N 1497 "Про затвердження правил надання послуг з водо-, теплопостачання та водовідведення" і незадовільну роботу щодо проведення розрахунків населенням за житлово-комунальні послуги голові Державного комітету у справах будівництва, архітектури та житлової політики Гусакову В.М. оголосити догану.

................
Перейти до повного тексту