- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Розпорядження
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
від 20 серпня 2008 р. N 1156-р Київ |
Про схвалення Концепції Загальнодержавної цільової програми розвитку цивільного захисту на 2009-2013 роки
1. Схвалити Концепцію Загальнодержавної цільової програми розвитку цивільного захисту на 2009-2013 роки (далі - Програма), що додається.
2. Державним замовником розроблення Програми визначити МНС.
3. МНС разом із заінтересованими центральними органами виконавчої влади розробити до 1 грудня 2008 р. проект Програми та подати його на розгляд Кабінету Міністрів України.
Прем'єр-міністр України | Ю.ТИМОШЕНКО |
СХВАЛЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 20 серпня 2008 р. N 1156-р
КОНЦЕПЦІЯ
Загальнодержавної цільової програми розвитку цивільного захисту на 2009-2013 роки
Визначення проблеми, на розв'язання якої спрямована Програма
Результати аналізу стану цивільного захисту свідчать, що на сьогодні структуру єдиної системи цивільного захисту не впорядковано, управління процесами цивільного захисту потребує оптимізації. На регіональному рівні дублюються управлінські функції, у центральних органах виконавчої влади ліквідовано підрозділ цивільного захисту. Функціональні підсистеми здебільшого не сформовано і не підготовлено до виконання покладених на них завдань.
Згідно із законодавством, у сфері цивільного захисту одночасно існують система Цивільної оборони України, єдина державна система запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного і природного характеру, а також єдина система цивільного захисту, створення якої не завершено.
Розбіжності в законодавстві ускладнюють роботу з організації управління єдиною системою цивільного захисту, внаслідок чого знижено ефективність виконання відповідних завдань.
Не впорядковано також структуру сил цивільного захисту, а матеріально-технічне оснащення не відповідає сучасним вимогам. Фактична кількість пожежно-рятувальних підрозділів не забезпечує виконання відповідних нормативів щодо обслуговування населення і територій. Понад 80 відсотків одиниць техніки, якими оснащені підрозділи оперативно-рятувальної служби цивільного захисту МНС, експлуатується більш як 20-30 років. Відсутня спеціальна техніка для рятування людей на висотних об'єктах та об'єктах підвищеної поверховості. Сучасні види техніки і засоби оперативного реагування становлять лише 3 відсотки, а засоби рятування, індивідуального спорядження та захисту - 20 відсотків потреби.
Стан пожежної безпеки щороку погіршується, збільшується кількість пожеж та загиблих людей. Потенційно небезпечні об'єкти, висотні об'єкти та об'єкти підвищеної поверховості експлуатуються з порушеннями вимог пожежної безпеки.
Не організовано належним чином роботу із забезпечення пожежної безпеки в сільській місцевості, де щороку виникає майже третина кількості усіх пожеж, а гасіння їх значно ускладнюється через затримку з прибуттям до місця пожежі державних пожежно-рятувальних підрозділів. Усього ж у державі функціонує лише 883 таких підрозділи (за нормативною потребою - 3171), на балансі яких перебуває 1033 одиниці пожежної техніки, що вичерпала свій ресурс.
Почастішали випадки:
геологічних процесів, зокрема зсувних, на території майже 200 міст і селищ міського типу всіх регіонів держави;
гідрогеологічних явищ, зокрема підтоплень, у зоні впливу яких перебуває майже 1 тис. населених пунктів;
гідрометеорологічних явищ - урагани, смерчі, сильні опади, град, обледеніння, спека, посуха, що спостерігаються в усіх регіонах.
В Україні функціонує 14528 потенційно небезпечних підприємств та інших об'єктів, стан 955 може призвести до виникнення надзвичайної ситуації державного та регіонального рівня.
Система моніторингу і прогнозування надзвичайних ситуацій функціонує у вигляді регіональних, галузевих або самостійних підсистем, не об'єднаних у єдиний інформаційно-аналітичний комплекс. Відсутня надійна система оповіщення та інформування населення про надзвичайні ситуації.
Не створено державну диспетчерську службу екстреної допомоги населенню за єдиним телефонним номером "112" (далі - служба-112), як це передбачено вимогами Європейського Союзу у зв'язку з проведенням в Україні фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу.
Збільшення кількості надзвичайних ситуацій, масштабів їх негативних наслідків залишається однією з основних причин стримування стабільного економічного зростання держави. За 1997-2007 роки зареєстровано понад 4,5 тис. надзвичайних ситуацій, зокрема більш як 2,4 тис. техногенного та 1,6 тис. природного характеру, збитки від яких становлять майже 7 млрд. гривень. Чисельність людей, що загинули внаслідок надзвичайних ситуацій, становить близько 4,5 тисячі.
Значної шкоди населенню, навколишньому природному середовищу та підприємствам завдають пожежі. Протягом 2007 року зареєстровано 51 тис. пожеж (або на 6,3 відсотка більше, ніж у 2006 році), збитки від яких досягли майже 500 млн. гривень.
Аналіз причин виникнення проблеми та обґрунтування необхідності її розв'язання програмним методом
Основними причинами виникнення проблеми є:
функціонування трьох систем протидії надзвичайним ситуаціям та недостатнє використання можливостей єдиної системи цивільного захисту;
недосконалість системи управління процесами цивільного захисту та дублювання управлінських функцій;
неузгодженість актів законодавства у сфері цивільного захисту;
застарілість методів та форм проведення робіт із запобігання виникненню надзвичайних ситуацій;
обмежене фінансування заходів цивільного захисту, недостатнє матеріально-технічне оснащення органів управління та сил цивільного захисту.
Об'єктивними факторами, що знижують загальний рівень безпеки у техногенній сфері, є погіршення стану основних виробничих фондів підприємств та глобальні зміни клімату.
Прийняті у 2000-2007 роках 13 державних та регіональних цільових програм щодо зменшення ризику виникнення надзвичайних ситуацій та захисту населення і територій від їх наслідків, а також програми соціально-економічного розвитку регіонів, до яких включені окремі заходи цивільного захисту, не виконано у повному обсязі через обмеженість фінансування або його відсутність.
Актуальність розроблення і прийняття Загальнодержавної цільової програми розвитку цивільного захисту на 2009-2013 роки зумовлена необхідністю підвищення рівня координації дій органів управління та забезпечення матеріально-технічними ресурсами для ефективного розв'язання проблем у сфері цивільного захисту.
Мета Програми
Метою Програми є створення умов для зменшення ризику виникнення надзвичайних ситуацій та досягнення гарантованого рівня захисту населення і територій від їх наслідків із забезпеченням матеріально-технічного переоснащення органів управління та сил цивільного захисту, удосконалення механізму оперативного реагування на надзвичайні ситуації, оптимізації системи управління процесами цивільного захисту та підвищення ефективності функціонування єдиної системи цивільного захисту.
Шляхи і способи розв'язання проблеми, строки виконання Програми
Зменшення ризику виникнення надзвичайних ситуацій та досягнення гарантованого рівня захисту населення і територій від їх наслідків повинне здійснюватися за такими напрямами:
створення:
- єдиної системи цивільного захисту на базі системи Цивільної оборони України та єдиної державної системи запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного і природного характеру;
- системи управління процесами цивільного захисту з виключенням дублювання управлінських функцій;
- сучасних центрів управління під час надзвичайних ситуацій;
- ефективних сил цивільного захисту;
формування єдиного державного реєстру сил і засобів цивільного захисту;
відновлення підрозділів місцевої пожежної охорони і добровільних протипожежних формувань;
забезпечення матеріально-технічного переоснащення органів управління та сил цивільного захисту;
підвищення ефективності оперативного реагування на надзвичайні ситуації, зокрема із створенням служби-112;
запобігання виникненню надзвичайних ситуацій техногенного характеру із створенням локальних систем виявлення їх загрози і локальних систем оповіщення населення у разі виникнення аварії на радіаційному, хімічному, вибухонебезпечному та іншому об'єкті підвищеної небезпеки;
удосконалення системи підготовки високопрофесійних фахівців з питань цивільного захисту.
Виконання Програми передбачається здійснити двома етапами.
................Перейти до повного тексту