- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 24 липня 2003 р. N 1156 Київ |
Про затвердження Стратегії розвитку системи державного фінансового контролю, що здійснюється органами виконавчої влади
( Із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ
N 1561 від 17.11.2004 )
З метою виконання завдань Програми діяльності Кабінету Міністрів України, схваленої Постановою Верховної Ради України від 17 квітня 2003 р.
N 729-IV, в частині підвищення ефективності використання державних фінансів Кабінет Міністрів України
постановляє:
Затвердити Стратегію розвитку системи державного фінансового контролю, що здійснюється органами виконавчої влади.
Прем'єр-міністр України | В.ЯНУКОВИЧ |
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 24 липня 2003 р. N 1156
СТРАТЕГІЯ
розвитку системи державного фінансового контролю, що здійснюється органами виконавчої влади
I. Загальні положення
Організація та функціонування чіткої системи фінансового контролю - один з основних напрямів державної фінансової політики.
Підвищення дієвості та ефективності державного фінансового контролю, посилення його профілактичної спрямованості обумовили в останні роки стійку тенденцію до зміцнення фінансової дисципліни в державі.
Сформована структура органів виконавчої влади, уповноважених законодавством здійснювати фінансовий контроль, відповідає потребам сьогодення.
Державний фінансовий контроль здійснюється уповноваженими центральними органами виконавчої влади (далі - суб'єкти державного фінансового контролю) та контрольно-ревізійними підрозділами, що функціонують у структурі міністерств, інших центральних органів виконавчої влади (далі - контрольно-ревізійні підрозділи).
Разом з тим рівень правопорушень у фінансовій сфері залишається досить високим, що є наслідком нерозв'язаних проблем в організації державного фінансового контролю.
Недосконале нормативно-правове поле, недостатня ефективність контролю, орієнтація на здійснення його у формі ревізій та перевірок після завершення фінансово-господарських операцій - усе це не забезпечує належного усунення виявлених правопорушень, націленості суб'єктів державного фінансового контролю на запобігання правопорушенням, а також високого рівня координації та обміну інформацією.
Існуюча система державного фінансового контролю не дає Кабінетові Міністрів України змоги повною мірою проводити глибокий аналіз та оцінку системи державного управління в окремих сферах соціально-економічної діяльності.
II. Мета і основне завдання Стратегії
Метою цієї Стратегії є підвищення дієвості державного фінансового контролю, спрямованого на зміцнення фінансової дисципліни в державі, дотримання принципів ефективності, доцільності та економності управління суспільними ресурсами.
Основним завданням Стратегії є визначення напрямів реалізації Кабінетом Міністрів України державної політики у сфері державного фінансового контролю, орієнтованої на:
забезпечення ефективного функціонування цілісної системи контролю;
подолання прогалин у нормативно-правовому забезпеченні контролю;
належне наукове, інформаційно-технічне і кадрове забезпечення діяльності суб'єктів контролю та контрольно-ревізійних підрозділів.
Визначені напрями реалізації Кабінетом Міністрів України державної політики у сфері державного фінансового контролю не передбачають створення нових органів виконавчої влади. Додаткові повноваження у цій сфері, необхідність у яких виникатиме в ході реалізації Стратегії, закріплюватимуться виключно за існуючими на момент її затвердження суб'єктами державного фінансового контролю.
III. Основні напрями реалізації державної політики у сфері державного фінансового контролю
Основними напрямами реалізації державної політики у сфері державного фінансового контролю є:
1) формування цілісної системи контролю, що забезпечить:
визначення всіх складових системи контролю з вичерпним переліком центральних органів виконавчої влади, які уповноважені здійснювати фінансовий контроль у визначеній сфері, об'єктів та видів фінансового контролю;
налагодження ефективного функціонування внутрішнього фінансового контролю в системі міністерств, інших центральних органів виконавчої влади та покращення їх взаємодії із суб'єктами державного фінансового контролю;
2) розвиток нормативно-правової бази діяльності суб'єктів державного фінансового контролю, що забезпечить:
перехід від контролю, який здійснюється після завершення фінансово-господарських операцій, до контролю, який передує прийняттю управлінського рішення або здійснюється на стадії його виконання;
запровадження нових форм контролю;
визначення чітких процедур контролю, які забезпечать його безперервність та ефективність на всіх стадіях бюджетного процесу, і запровадження механізму дієвого впливу суб'єктів контролю на хід відшкодування незаконних і нецільових витрат бюджетних коштів;
започаткування ведення обліку коштів, що залишаються в розпорядженні суб'єктів господарювання у зв'язку з наданням їм пільг з оподаткування, та забезпечення контролю за використанням цих коштів;
покладення функцій контролю за виконанням суб'єктами господарювання договірних зобов'язань, що погашаються за рахунок бюджетних коштів, на суб'єктів державного фінансового контролю, які здійснюють контроль за цільовим та ефективним витрачанням бюджетних коштів;
підвищення професійного рівня головних бухгалтерів (керівників фінансово-економічних служб) головних розпорядників бюджетних коштів;
покладення функцій контролю за ефективним використанням державного майна та управлінням державною часткою у статутних фондах акціонерних товариств на спеціально уповноважений суб'єкт державного фінансового контролю;
покладення функцій контролю за ефективною реалізацією економічних і соціальних проектів, що підтримуються міжнародними фінансовими організаціями, на спеціально уповноваженого суб'єкта державного фінансового контролю, який не залежить від процесу реалізації цих проектів;
посилення дієвості митного контролю шляхом закріплення за митними органами права проводити перевірки фінансово-господарської діяльності юридичних осіб з питань дотримання митного законодавства та з інших питань, що стосуються митної справи, в тому числі після завершення митного оформлення товарів поза митним контролем;
здійснення системного пруденційного нагляду, а також контролю за діяльністю окремих учасників ринків фінансових послуг;
підвищення ефективності контролю за дотриманням суб'єктами підприємницької діяльності законодавства, що регулює питання видобутку, виробництва, використання і реалізації дорогоцінних металів та дорогоцінного каміння;
посилення контролю за діяльністю професійних учасників ринку цінних паперів, у тому числі за дотриманням емітентами та учасниками фондового ринку вимог законодавства під час випуску та обігу облігацій місцевих позик;
встановлення адміністративної відповідальності за порушення встановленого порядку закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти та надання відповідним суб'єктам державного фінансового контролю повноважень щодо накладення адміністративних стягнень;
3) удосконалення наукового, інформаційно-технічного та кадрового забезпечення, що сприятиме:
впровадженню в практичну діяльність суб'єктів державного фінансового контролю передового вітчизняного та зарубіжного досвіду у сфері фінансового контролю;
розробленню та реалізації сучасних інформаційно-технічних проектів, організації на їх базі оперативного обміну інформацією між суб'єктами державного фінансового контролю;
задоволенню потреб суб'єктів державного фінансового контролю та контрольно-ревізійних підрозділів щодо підготовки та підвищення кваліфікації кадрів.
З метою організаційного забезпечення виконання Стратегії передбачається здійснення основних заходів (додаються).
Контроль за реалізацією цих заходів покладається на Мінфін.
Додаток
до Стратегії
ОСНОВНІ ЗАХОДИ
з виконання Стратегії розвитку системи державного фінансового контролю, що здійснюється органами виконавчої влади
|
Найменування заходу |
Відповідальні виконавці |
Строк вико- нання |
Очікувані результати |
1. |
Сприяння прийняттю Верховною Радою Законів України: |
|
|
|
|
Про фінансовий контроль |
Мінфін ГоловКРУ |
2004 рік |
визначення структури системи фінансового контролю та його мети, основних засад діяльності суб'єктів фінансового контролю, завдань і шляхів державного регулювання у сфері фінансового контролю |
|
Про державний контроль за дотриманням бюджетного законодавства та відповідальність за бюджетні правопорушення |
Мінфін |
- " - |
визначення чітких процедур фінансового контролю на всіх стадіях бюджетного процесу та механізму дієвого впливу суб'єктів державного фінансового контролю на процес відшкодування незаконних і нецільових витрат бюджетних коштів |
|
Про внесення змін до Закону України "Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні" |
Мінфін ГоловКРУ |
- " - |
конкретизація повноважень органів державної контрольно-ревізійної служби щодо здійснення контролю за використанням підприємствами, установами та організаціями бюджетних коштів, державного майна |
2. |
Розроблення проектів законів та інших нормативно-правових актів щодо: |
|
|
|
|
організації і проведення попереднього та поточного державного фінансового контролю |
Мінфін, ГоловКРУ, Державне казначейство |
2003 рік |
підвищення ефективності попереднього та поточного контролю |
|
запровадження аудиту ефективності |
ГоловКРУ |
- " - |
підвищення ефективності державного фінансового контролю, посилення його профілактичної спрямованості |
|
започаткування ведення обліку коштів, що залишаються у розпорядженні суб'єктів господарювання у зв'язку з наданням їм пільг з оподаткування |
Мінфін, Державне казначейство |
2003- 2004 роки |
забезпечення прозорості механізму надання пільг та контролю за використанням коштів, що залишаються в розпорядженні суб'єктів господарювання у зв'язку з наданням пільг за платежами до бюджетів |
|
здійснення моніторингу використання коштів, що залишаються в розпорядженні суб'єктів господарювання у зв'язку з наданням їм пільг з оподаткування |
Мінфін, ГоловКРУ, Державне казначейство, Державна податкова адміністрація |
- " - |
- " - |
|
забезпечення контролю за ефективним використанням державного майна та управлінням державною часткою у статутних фондах акціонерних товариств |
Мінфін, ГоловКРУ, Фонд державного майна, Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку |
- " - |
забезпечення ефективного використання державного майна та прозорого управління державною часткою у статутних фондах акціонерних товариств |
|
забезпечення контролю за діяльністю державних холдингових компаній, до статутних фондів яких передано державні частки у статутних фондах акціонерних товариств |
Фонд державного майна, Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку, ГоловКРУ |
2003- 2004 роки |
забезпечення ефективного та прозорого управління державними активами, визначення суб'єктів, об'єктів, процедури та порядку контролю у цій сфері |
|
забезпечення контролю за виконанням суб'єктами підприємницької діяльності договірних зобов'язань, що погашаються за рахунок бюджетних коштів |
ГоловКРУ, Державне казначейство |
2004 рік |
підвищення відповідальності суб'єктів підприємницької діяльності щодо виконання договірних зобов'язань, що погашаються за рахунок бюджетних коштів, ефективного витрачання бюджетних коштів |
|
забезпечення контролю на етапі прийняття бюджетних зобов'язань розпорядниками бюджетних коштів |
Державне казначейство |
- " - |
підвищення ефективності використання бюджетних коштів розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів, підвищення ефективності поточного контролю |
|
забезпечення контролю за ефективною реалізацією економічних і соціальних проектів, які підтримуються міжнародними фінансовими організаціями |
Мінекономіки, ГоловКРУ |
2004 рік |
забезпечення належної реалізації економічних і соціальних проектів, які підтримуються міжнародними фінансовими організаціями, ефективного залучення та витрачання коштів на цю мету |
|
встановлення адміністративної відповідальності за порушення існуючого порядку закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти та надання відповідним суб'єктам державного фінансового контролю повноважень щодо накладення адміністративних стягнень |
ГоловКРУ, Мінекономіки, Антимоно- польний комітет, СБУ, Державне казначейство |
2004 рік |
підвищення відповідальності розпорядників бюджетних коштів за порушення встановленого порядку закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти |
|
закріплення за митними органами права проводити перевірки фінансово- господарської діяльності юридичних осіб з питань дотримання митного законодавства та з інших питань, що стосуються митної справи, в тому числі після завершення митного оформлення товарів поза митним контролем |
Держмитслужба, Державна податкова адміністрація |
2003- 2004 роки |
підвищення дієвості та ефективності митного контролю, реалізація повноважень митних органів стосовно контролю за сплатою акцизного збору та податку на додану вартість, ввізного мита, інших податків і зборів (обов'язкових платежів), які відповідно до законів справляються під час ввезення (пересилання) товарів і предметів на митну територію України або вивезення (пересилання) товарів за межі митної території України |
|
забезпечення системного пруденційного нагляду, а також контролю за діяльністю окремих учасників ринків фінансових послуг |
Державна комісія з регулювання ринків фінансових послуг |
2003 рік |
захист прав споживачів фінансових послуг, нагляд за наданням фінансових послуг і дотриманням законодавства в цій сфері, контроль за фінансовим станом учасників ринків фінансових послуг та мінімальними нормативами достатності власного капіталу |
|
забезпечення системного контролю за діяльністю професійних учасників ринку цінних паперів |
Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку |
- " - |
захист прав інвесторів на фондовому ринку, контроль за дотриманням законодавства в цій сфері |
|
забезпечення контролю за дотриманням емітентами та учасниками фондового ринку законодавства під час випуску та обігу облігацій місцевих позик |
Мінфін, Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку |
2003- 2004 роки |
підвищення ефективності боргових запозичень органів місцевого самоврядування, захист прав інвесторів |
|
забезпечення контролю за дотриманням суб'єктами підприємницької діяльності законодавства, що регулює питання видобутку, виробництва, використання та реалізації дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння |
Мінфін |
- " - |
оптимізація та підвищення ефективності державного регулювання видобутку, виробництва, використання і реалізації дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння |
|
регламентування діяльності органів Державного казначейства щодо обліку планових показників, зобов'язань і бухгалтерської звітності розпорядників і отримувачів бюджетних коштів |
Державне казначейство |
- " - |
законодавче врегулювання контрольних функцій Державного казначейства, посилення попереднього та поточного контролю обліку планових показників, зобов'язань і бухгалтерської звітності розпорядників та отримувачів бюджетних коштів |
3. |
Впровадження в практичну діяльність суб'єктів державного фінансового контролю передового вітчизняного та зарубіжного досвіду у сфері фінансового контролю |
Мінфін, ГоловКРУ, міністерства та інші центральні органи виконавчої влади |
- " - |
належне методологічне забезпечення діяльності суб'єктів державного фінансового контролю та контрольно-ревізійних підрозділів |
4. |
Створення системи оперативного обміну інформацією між суб'єктами державного фінансового контролю |
Мінфін, Державна податкова адміністрація, Держкомстат, ГоловКРУ, Державне казначейство, Держмитслужба, Мінекономіки |
2003- 2004 роки |
підвищення ефективності державного фінансового контролю, узгодженості в діях органів, які ним займаються |
5. |
Визначення обсягів державного замовлення на підготовку у вищих навчальних закладах фахівців за спеціалізацією "Державний фінансовий контроль" |
МОН, Мінекономіки, Мінфін |
- " - |
задоволення потреб у підготовці кадрів та підвищенні їх кваліфікації |
................Перейти до повного тексту