1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 4 жовтня 2024 р. № 1142
Київ
Деякі питання створення та функціонування Електронної системи обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах
Відповідно до статті 56 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального" Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити такі, що додаються:
Порядок створення та функціонування Електронної системи обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах;
Порядок формування витягів з Електронної системи обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах;
форму витягу з Електронної системи обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах.
2. Установити, що:
технічним адміністратором Електронної системи обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах (далі - Електронна система), є державне підприємство "ДІЯ", що належить до сфери управління Міністерства цифрової трансформації;
з 1 березня до 31 грудня 2025 р. проводиться випробування функціонування програмного забезпечення Електронної системи у тестовому режимі відповідно до Порядку створення та функціонування Електронної системи обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, затвердженого цією постановою, на засадах добровільності, безоплатності, за участю суб’єктів господарювання, які здійснюють виробництво та/або імпорт та/або оптову та/або роздрібну торгівлю товарами (продукцією), маркованими графічними елементами електронних марок акцизного податку;
порядок доступу зазначених учасників випробування, які виявили бажання взяти участь у випробуванні функціонування програмного забезпечення Електронної системи у тестовому режимі, визначається державним підприємством "ДІЯ" не пізніше ніж за два тижні до початку такого випробування;
у період функціонування програмного забезпечення Електронної системи в тестовому режимі обмін даними з іншими електронними інформаційними ресурсами здійснюється засобами системи електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів "Трембіта" відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 8 вересня 2016 р. № 606 "Деякі питання електронної взаємодії електронних інформаційних ресурсів" (Офіційний вісник України, 2016 р., № 73, ст. 2455; 2021 р., № 52, ст. 3216; 2023 р., № 11, ст. 721);
інформація, що створена та внесена в Електронну систему під час випробування функціонування програмного забезпечення Електронної системи у тестовому режимі, не зберігається в Електронній системі та видаляється після завершення строку дії тестового режиму експлуатації;
функціонування Електронної системи починається з 1 січня 2026 року.
3. Внести до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою "Електронне урядування", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 березня 2012 р. № 236 (Офіційний вісник України, 2012 р., № 23, ст. 881; 2015 р., № 64, ст. 2128; 2017 р., № 15, ст. 438; 2019 р., № 21, ст. 723; 2021 р., № 15, ст. 585, № 33, ст. 1922, № 84, ст. 5385; 2023 р., № 39, ст. 2102, № 57, ст. 3201, № 62, ст. 3521, № 87, ст. 5037; 2024 р., № 11, ст. 692, № 22, ст. 1435), зміни, що додаються.
4. Ця постанова набирає чинності з дня її опублікування та застосовується з 1 січня 2026 р., крім абзаців другого - шостого пункту 2 цієї постанови, які застосовуються з дня набрання чинності цією постановою.

Прем'єр-міністр України

Д. ШМИГАЛЬ

Інд. 67


ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 4 жовтня 2024 р. № 1142
ПОРЯДОК
створення та функціонування Електронної системи обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах
Загальні положення
1. Цей Порядок визначає загальні засади та механізм функціонування Електронної системи обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, заходи із створення, впровадження та супроводження програмного забезпечення зазначеної Електронної системи, технічного і технологічного забезпечення, збереження та захисту її даних, правового статусу користувачів Електронної системи та процедуру їх реєстрації, авторизації, зупинення та анулювання доступу до такої Електронної системи, питання внесення, обміну, зберігання, надання інформації з неї, електронної інформаційної взаємодії між даною Електронною системою та іншими інформаційно-комунікаційними системами.
2. У цьому Порядку терміни вживаються у такому значенні:
аналітичний звіт - набір даних, що формується програмними засобами Електронної системи обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, відповідно до алгоритмів їх функціонування для ДПС та економічних операторів у електронному кабінеті користувача за обраними таким користувачем параметрами;
веб-інтерфейс Електронної системи обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах (далі - веб-інтерфейс Електронної системи), - веб-сторінка, розміщена в Інтернеті, яка використовується для реєстрації, авторизації в даній Електронній системі і доступу до електронних кабінетів користувачів, а також пошуку відкритої інформації із зазначеної Електронної системи, складення і надсилання повідомлення про можливі порушення в обігу товарів (продукції), що підлягають маркуванню графічними елементами електронних марок акцизного податку;
Електронна система обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах (далі - Електронна система), - інформаційно-комунікаційна система, що забезпечує формування електронних марок акцизного податку, обробку та зберігання інформації про товари (продукцію), марковані графічними елементами електронних марок акцизного податку, а також взаємодію програмними засобами між державними органами, юридичними або фізичними особами, зокрема фізичними особами - підприємцями, з метою забезпечення електронної простежуваності обігу таких товарів (продукції);
електронний кабінет користувача - персоніфікована веб-сторінка або інтерфейс, за допомогою яких користувач відповідно до його прав доступу має можливість використовувати функції Електронної системи згідно з цим Порядком;
квитанція - електронне повідомлення, що автоматично формується програмними засобами Електронної системи і містить інформацію про результати автоматизованої перевірки електронного документа та засвідчує факт і час отримання такого електронного документа Електронною системою в момент його надходження до Електронної системи, а також його прийняття чи відхилення Електронною системою;
код ідентифікатора економічного оператора - літерно-цифровий код, що складається з чотирьох символів, утворених випадковою комбінацією латинських літер та арабських цифр, і формується програмними засобами Електронної системи автоматично з метою ідентифікації економічного оператора в Електронній системі;
код об’єкта економічного оператора - літерно-цифровий код, що складається з трьох символів, утворених випадковою комбінацією латинських літер та арабських цифр, і формується програмними засобами Електронної системи автоматично з метою ідентифікації об’єкта економічного оператора в Електронній системі;
користувач Електронної системи (далі - користувач) - орган державної влади, економічний оператор, якому надано доступ до Електронної системи, а також фізична особа, яка не є економічним оператором та у встановленому порядку отримує відкриту інформацію з Електронної системи;
методологічна помилка - невідповідність методології та/або алгоритмів роботи Електронної системи положенням законодавства у сфері оподаткування акцизним податком, виробництва і обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, а також функціонування та ведення Електронної системи;
зупинення доступу - тимчасове зупинення доступу користувача або уповноваженого представника користувача до електронного кабінету користувача;
програмний інтерфейс - набір визначених підпрограм та протоколів обміну даними для взаємодії компонентів та інших програмних модулів, що забезпечують функціонування Електронної системи, та обміну даними з програмними рішеннями економічних операторів, а також програмними рішеннями, що гарантують розширену функціональність Електронної системи незалежно від роботи її центрального сервера та захищене зберігання даних, створених у режимі офлайн, наданих власником (держателем) Електронної системи;
технічна помилка - будь-яка непередбачувана вада або дефект у роботі програмного забезпечення, програмно-апаратному устаткуванні, каналах зв’язку, функціонуванні засобів електронного підпису чи печатки, що призводить до неправильного або неочікуваного результату в роботі Електронної системи, або унеможливлює її;
технічний збій - будь-які порушення у роботі складових частин Електронної системи, що не є технічними/методологічними помилками, її повне припинення, що унеможливлює взаємодію користувача з Електронною системою;
повідомлення - електронний документ, що формується у випадках, визначених законодавством, економічним оператором за допомогою програмних засобів Електронної системи або технічним адміністратором Електронної системи, або автоматично створюється Електронною системою;
повідомлення фізичної особи про можливі порушення в обігу товарів (продукції), що підлягають маркуванню графічними елементами електронних марок акцизного податку, - електронний документ, що створюється фізичною особою, яка не є економічним оператором, засобами веб-інтерфейсу Електронної системи, а також з використанням мобільного додатка Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Дія), після отримання результатів зчитування (сканування) графічного елемента електронної марки акцизного податку або виявлення у продажу немаркованих алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах;
сповіщення Електронної системи (далі - сповіщення) - інформація в електронній формі, автоматично створена та передана програмними засобами Електронної системи, що призначена для інформування користувача про надходження електронного документа, результат дій користувача, дії чи події в Електронній системі тощо;
фізична особа, яка не є економічним оператором, - фізична особа, яка досягла 18-річного віку, не є економічним оператором, не зареєстрована в Електронній системі та не має електронного кабінету користувача в ній.
Інші терміни вживаються у значенні, наведеному в Податковому кодексі України (далі - Кодекс), Законі України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального" (далі - Закон), Законах України "Про основні засади забезпечення кібербезпеки України", "Про інформацію", "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про захист персональних даних", "Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах", "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги", "Про особливості надання публічних (електронних публічних) послуг" та інших нормативно-правових актах, що діють у відповідній сфері.
3. Електронна система створюється з метою, визначеною частиною першою статті 56 Закону.
4. Фінансування створення, ведення та функціонування Електронної системи здійснюється відповідно до частини четвертої статті 56 Закону.
5. Власником (держателем) Електронної системи є держава в особі Мінцифри.
6. Мінцифри відповідно до своїх повноважень:
1) вживає організаційних заходів, пов’язаних із забезпеченням функціонування Електронної системи;
2) здійснює нормативно-правове, методологічне та інформаційне забезпечення з питань ведення та функціонування Електронної системи;
3) оприлюднює технічні вимоги щодо функціонування Електронної системи на своєму офіційному веб-сайті;
4) забезпечує оприлюднення на інформаційному веб-сайті Електронної системи форматів, визначених технічним адміністратором Електронної системи (далі - технічний адміністратор), розроблених ним структур та специфікацій електронного файла, форм електронних документів;
5) інформує технічного адміністратора за зверненнями фізичних та юридичних осіб про виявлені недоліки у роботі Електронної системи та розглядає і вносить пропозиції щодо усунення виявлених недоліків та вдосконалення її роботи;
6) забезпечує здійснення заходів із створення, впровадження та супроводження програмного забезпечення Електронної системи і його модернізації;
7) забезпечує захист інформації в Електронній системі відповідно до законодавства у сфері захисту інформації;
8) забезпечує впровадження Електронної системи в експлуатацію, налагодження електронної інформаційної взаємодії між Електронною системою та іншими інформаційно-комунікаційними системами міністерств та інших органів державної влади;
9) здійснює контроль за функціонуванням Електронної системи, контролює та координує роботу технічного адміністратора в частині створення, модернізації та забезпечення функціонування Електронної системи;
10) проводить аналіз та здійснює контроль за якістю функціонування Електронної системи;
11) розглядає пропозиції (зауваження) щодо удосконалення функціонування Електронної системи;
12) забезпечує створення та ведення інформаційного веб-сайту Електронної системи;
13) забезпечує розміщення технічним адміністратором на офіційному веб-сайті власника (держателя) Електронної системи повідомлення про виявлення технічних/методологічних помилок чи технічного збою в роботі Електронної системи;
14) контролює здійснення заходів, пов’язаних із захистом інформації, яка міститься в Електронній системі;
15) реалізує інші визначені законодавством функції та завдання, пов’язані з функціонуванням Електронної системи.
7. Електронна система складається з таких компонентів:
1) електронні кабінети користувачів:
електронні кабінети економічних операторів;
електронні кабінети податкових органів (ДПС, її територіальні органи) (далі - електронний кабінет контролюючого органу), інших органів державної влади;
2) веб-інтерфейс Електронної системи;
3) інші програмні модулі.
8. У період відсутності зв’язку між програмними рішеннями, що використовує економічний оператор, та сервером Електронної системи економічний оператор використовує програмні рішення, надані власником (держателем) Електронної системи, що забезпечують захищене зберігання створених у режимі офлайн даних, але не більше ніж 72 години.
9. Електронна система ведеться державною мовою та функціонує цілодобово сім днів на тиждень, крім випадків проведення планових та позапланових профілактичних та/або технічних робіт, пов’язаних з усуненням технічних/методологічних помилок чи технічного збою в роботі, тривалість проведення яких визначається технічним адміністратором.
10. Інформація та документи, що розміщуються та поширюються в Електронній системі, створюються державною мовою.
У тих випадках, коли використання літер і символів української мови призводить до спотворення інформації (адреси в мережі Інтернет, адреси електронної пошти, найменування іноземної торговельної марки, загальна/власна назва товарів (продукції), унікальні ідентифікатори, унікальні групові ідентифікатори, загальноприйняті міжнародні терміни тощо), можуть використовуватись латинські літери і спеціальні символи.
Використання латинських та інших символів при написанні українських слів не допускається.
Електронна система має відповідати ДСТУ EN 301 549:2022 (EN 301 549 V3.2.1 (2021-03), IDT) "Інформаційні технології. Вимоги щодо доступності продуктів та послуг ІКТ".
11. Створення, обробка, захист і передача інформації Електронною системою здійснюються безоплатно.
Заходи із створення Електронної системи
12. Заходи із створення, впровадження, етапи робіт під час проектування, впровадження та експлуатації програмного забезпечення Електронної системи здійснюються відповідно до законодавства у сфері захисту інформації в інформаційно-комунікаційних системах та захисту персональних даних з урахуванням особливостей, визначених у цьому Порядку.
13. Створення та впровадження програмного забезпечення Електронної системи передбачає здійснення комплексу заходів, спрямованих на його розроблення/модернізацію, тестування та дослідну експлуатацію з урахуванням вимог законодавства у сфері електронної простежуваності обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, вироблених на території України або ввезених (імпортованих) на митну територію України, та маркування таких товарів (продукції) графічними елементами електронних марок акцизного податку.
Адміністрування Електронної системи
14. Технічне та технологічне забезпечення Електронної системи технічним адміністратором передбачає:
1) здійснення заходів, пов’язаних із створенням, модернізацією та функціонуванням Електронної системи;
2) проведення моніторингу та оцінки якості роботи Електронної системи;
3) налагодження електронної інформаційної взаємодії між Електронною системою та іншими інформаційно-комунікаційними системами;
4) підтримання сталого функціонування Електронної системи, її програмного та апаратного забезпечення, алгоритмів роботи, а також відновлення роботи Електронної системи;
5) налаштування та технічну підтримку безперервного належного функціонування апаратної та програмної частини інформаційно-комунікаційної системи;
6) забезпечення обслуговування технічної інфраструктури Електронної системи;
7) забезпечення доступу до Електронної системи користувачам відповідно до їх прав доступу, надання, зупинення та анулювання доступу до Електронної системи, управління, розмежування та контроль за правами доступу до компонентів Електронної системи, інформації (відомостей/даних), електронних документів, які містяться в Електронній системі, відповідно до законодавства;
8) укладення з економічними операторами договорів приєднання з метою їх безоплатного забезпечення програмними рішеннями, що гарантують розширену функціональність Електронної системи незалежно від роботи її центрального сервера та захищене зберігання даних, створених у режимі офлайн;
9) забезпечення надання інформації з Електронної системи у випадках, визначених законодавством;
10) надання технічної підтримки з питань підключення, відключення, взаємодії Електронної системи з іншими інформаційно-комунікаційними системами та власними програмними рішеннями економічних операторів, а також під час впровадження нових функціональних можливостей Електронної системи;
11) надання технічної підтримки користувачам з питань, пов’язаних з реєстрацією, авторизацією, доступом до Електронної системи, електронних кабінетів користувачів та функціонуванням електронних кабінетів користувачів;
12) залучення в установленому законодавством порядку суб’єктів господарювання з метою забезпечення виконання основних завдань Електронної системи (у разі необхідності);
13) надання консультацій з питань підключення користувачів до Електронної системи, здійснення електронної інформаційної взаємодії з Електронною системою, порядку користування Електронною системою;
14) прийом та розгляд звернень користувачів щодо технічних/методологічних помилок або технічних збоїв чи інших проблем у використанні Електронної системи та їх усунення або сприяння в їх вирішенні;
15) визначення порядку доступу учасників випробування функціонування програмного забезпечення Електронної системи до користування програмним забезпеченням Електронної системи у тестовому режимі;
16) здійснення технічних заходів для ведення та підтримки в актуальному стані класифікаторів, довідників, словників та баз даних (зокрема налаштування взаємодії, оновлення посилань, автоматизоване чи ручне завантаження оновленої інформації);
17) технічне та організаційне забезпечення створення та зберігання архівних відомостей Електронної системи;
18) здійснення методичної підтримки оброблення та систематизації відомостей, що містяться в Електронній системі;
19) забезпечення ведення в електронній формі журналу всіх дій та/або подій, що відбуваються в Електронній системі;
20) забезпечення використання кваліфікованого електронного підпису та/або печатки під час ведення Електронної системи;
21) визначення порядку створення та функціонування електронних кабінетів органів державної влади (крім електронного кабінету контролюючого органу);
22) визначення технічних інструкцій (вимог, регламентів, положень тощо) про порядок авторизації, доступу до Електронної системи, роботи (взаємодії) власних програмних рішень (засобів) економічних операторів з Електронною системою;
23) надання інформації для розміщення на офіційному веб-сайті власника (держателя) Електронної системи повідомлення про виявлення технічних/методологічних помилок чи технічного збою в роботі Електронної системи;
24) визначення форматів та розробку і підтримку в актуальному стані (оновлення) структури, змісту та специфікацій електронного файла, форм електронних документів, їх технічного опису і надання їх власнику (держателю) Електронної системи для розміщення на інформаційному веб-сайті Електронної системи;
25) блокування відображення (демонстрації) фотографії товару (продукції), що підлягає маркуванню графічними елементами електронних марок акцизного податку, яка за рішенням економічного оператора - виробника/імпортера розміщується в Електронній системі, у разі, коли така фотографія містить інше зображення, яке не є зображенням такого товару (продукції);
26) інші заходи, необхідні для забезпечення сталого функціонування та відновлення роботи Електронної системи.
15. Супроводження програмного забезпечення Електронної системи передбачає здійснення заходів щодо забезпечення його функціонування відповідно до технічної документації, виявлення технічних/методологічних помилок, надання інформації про такі помилки розробникам програмного забезпечення Електронної системи (в межах строку дії зобов’язань розробника з технічної підтримки), забезпечення виправлення технічних/методологічних помилок, проведення модернізації Електронної системи.
У разі будь-яких порушень у роботі Електронної системи, її повного зупинення технічний адміністратор надає власнику (держателю) Електронної системи для розміщення на його офіційному веб-сайті повідомлення про виявлення технічних/методологічних помилок чи технічного збою в роботі із зазначенням дати та часу їх початку та вживає всіх необхідних заходів для їх усунення. Після усунення технічних/методологічних помилок чи технічного збою в роботі технічний адміністратор надає власнику (держателю) Електронної системи для розміщення на його офіційному веб-сайті повідомлення про їх усунення із зазначенням дати та часу усунення.
16. У разі виявлення користувачем технічних/методологічних помилок або технічного збою у роботі Електронної системи користувач інформує технічного адміністратора через електронний кабінет користувача або на електронну пошту технічного адміністратора або в інший спосіб про виявлену технічну/методологічну помилку або технічний збій, що виникли під час роботи Електронної системи.
17. У разі виявлення технічної/методологічної помилки або технічного збою, або надходження повідомлення про них технічний адміністратор протягом 72 годин з моменту виявлення або отримання такого повідомлення від користувача Електронної системи зобов’язаний:
провести перевірку наявності технічної/методологічної помилки або технічного збою;
надіслати повідомлення користувачу через його електронний кабінет та/або на адресу електронної пошти про підтвердження або спростування наявності технічної/методологічної помилки або технічного збою, що виникли під час роботи в Електронній системі, якщо про технічну/методологічну помилку або технічний збій було повідомлено користувачем.
Якщо технічний адміністратор визнає наявність технічної/методологічної помилки або технічного збою, він зобов’язаний забезпечити їх усунення у строк, що визначається ним з урахуванням критичності виявленої помилки або технічного збою та технічної можливості їх усунення.
Про наявність технічної/методологічної помилки або технічного збою технічний адміністратор протягом 24 годин з моменту підтвердження їх наявності повідомляє Мінцифри і в разі потреби залучає його до усунення помилки.
Технічний адміністратор протягом 72 годин повідомляє Мінцифри та користувачу через його електронний кабінет та/або на адресу електронної пошти про усунення технічної/методологічної помилки або технічного збою.
18. У разі виникнення інциденту кібербезпеки, що загрожує стабільному функціонуванню Електронної системи або інформаційній безпеці, зокрема внаслідок дій користувача або впливу шкідливого програмного забезпечення (вірусу), технічний адміністратор невідкладно вживає заходів до блокування та усунення такої загрози, забезпечує фіксацію виявленого інциденту кібербезпеки та інформує про це власника (держателя) Електронної системи.
Функціональні можливості Електронної системи
19. Електронна система забезпечує такі функціональні можливості:
1) реєстрація користувачів в Електронній системі та створення електронних кабінетів користувачів;
2) присвоєння кожному економічному оператору коду ідентифікатора економічного оператора, присвоєння об’єкту економічного оператора коду об’єкта економічного оператора та надсилання цієї інформації до ДПС у порядку електронної інформаційної взаємодії;
3) доступ економічних операторів до Електронної системи з використанням електронних кабінетів економічних операторів, електронного кабінету платника податків, програмного інтерфейсу обміну даними з програмними рішеннями економічних операторів, а також програмними рішеннями, наданими власником (держателем) Електронної системи, що гарантують розширену функціональність Електронної системи незалежно від роботи її центрального сервера та захищене зберігання даних, створених у режимі офлайн;
4) забезпечення електронної ідентифікації та автентифікації користувачів та їх уповноважених представників з використанням кваліфікованого електронного підпису;
5) розмежування прав доступу користувачів до Електронної системи;
6) надання та розмежування рівнів прав доступу уповноважених представників користувача до Електронної системи;
7) доступ до електронного кабінету користувача після проходження ним процедури авторизації з використанням кваліфікованого електронного підпису;
8) внесення до Електронної системи інформації (відомостей/даних) в межах прав і повноважень користувачів, визначених законодавством;
9) автоматичне внесення інформації (відомостей/даних) до Електронної системи, отриманих у результаті електронної інформаційної взаємодії;
10) складення, надсилання та отримання користувачами за допомогою програмних засобів Електронної системи повідомлень, передбачених законодавством, повідомлень та сповіщень, що автоматично формуються програмними засобами Електронної системи;
11) додавання до повідомлень скановані копій документів у випадках, передбачених законодавством;
12) генерування серійних номерів електронних марок акцизного податку та формування унікальних ідентифікаторів відповідно до послідовності, визначеної алгоритмами програмних засобів Електронної системи;
13) прийняття Електронною системою внесеної інформації про унікальні ідентифікатори, нанесені на тютюнові вироби, виготовлені у державах - членах ЄС, як унікальні ідентифікатори продукції для експорту для цілей забезпечення електронної простежуваності обігу такої продукції, які визнаються унікальними ідентифікаторами та графічними елементами електронних марок акцизного податку в розумінні Кодексу;
14) деактивація унікальних ідентифікаторів;
15) формування електронних марок акцизного податку;
16) присвоєння та зміна статусів електронної марки акцизного податку відповідно до Кодексу;
17) активація, деактивація електронних марок акцизного податку або погашення електронної марки акцизного податку у випадках, визначених законодавством;
18) фіксація дати та часу набуття або зміни статусу електронної марки акцизного податку;
19) додавання за рішенням економічного оператора - виробника/імпортера фотографій товарів (продукції), що підлягають маркуванню графічними елементами електронних марок акцизного податку;
20) розрахунок сум акцизного податку, які мають бути сплачені економічними операторами - виробниками/імпортерами за сформовані унікальні ідентифікатори, а також сум доплати акцизного податку, які мають бути сплачені економічними операторами - виробниками під час реалізації маркованих товарів (продукції) або економічними операторами - імпортерами під час ввезення маркованих товарів (продукції);
21) відображення інформації про:
суми акцизного податку, які мають бути сплачені економічним оператором - виробником/імпортером за сформовані унікальні ідентифікатори;
суми попередньо сплаченого акцизного податку;
суми сплаченого акцизного податку за деактивовані унікальні ідентифікатори, що можуть бути зараховані в рахунок наступних замовлень на формування унікальних ідентифікаторів або в рахунок майбутніх платежів з акцизного податку, та несплаченої суми акцизного податку, в тому числі податкового боргу;
суми доплат акцизного податку, які підлягають сплаті економічними операторами - виробниками під час реалізації маркованих товарів (продукції) або економічними операторами - імпортерами під час ввезення маркованих товарів (продукції);
суми доплаченого акцизного податку;
22) автоматичне надсилання ДПС та Держмитслужбі інформації про сформовані унікальні ідентифікатори з визначеними сумами акцизного податку та унікальні групові ідентифікатори, а також про їх деактивацію, про сформовані електронні марки акцизного податку, їх активацію та/або деактивацію, погашення в порядку електронної інформаційної взаємодії;
23) внесення та/або отримання даних до/з Електронної системи щодо електронної марки акцизного податку або унікального групового ідентифікатора за допомогою пристрою сканування;
24) складення, внесення змін та анулювання акцизного електронного документа;
25) автоматизація процесів створення, прийняття, збирання, накопичення, обробки, обліку та надання інформації (відомостей/даних);
26) синхронізація даних, створених економічним оператором у період відсутності зв’язку між програмними рішеннями, наданими власником (держателем) Електронної системи, та сервером Електронної системи після відновлення роботи Електронної системи та відновлення зв’язку;
27) надання інформації, формування і надання витягів з Електронної системи, передбачених законодавством, а також аналітичних звітів;
28) здійснення електронної інформаційної взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами та державними інформаційними ресурсами;
29) проведення автоматичного аналізу інформації (відомостей/даних) щодо повноти, відповідності формату та логічності під час їх створення в Електронній системі або внесення до Електронної системи (далі - автоматизована перевірка);
30) здійснення автоматичного контролю за наповненістю та підтвердженням цілісності електронних документів;
31) формування наборів даних, що підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації";
32) використання державних та галузевих класифікаторів, довідників, словників та баз даних, які ведуться органами державної влади, для внесення та систематизації інформації (відомостей/даних) до Електронної системи;
33) фіксація відомостей про осіб, які отримували витяги з Електронної системи, що стосуються економічного оператора;
34) фіксація виявлених програмними засобами Електронної системи можливих порушень в обігу товарів (продукції), маркованих графічними елементами електронних марок акцизного податку, та інформування про них контролюючого органу та економічного оператора, що брав участь у таких операціях;
35) створення та надсилання сповіщень Електронної системи;
36) генерація графічних елементів електронних марок акцизного податку та забезпечення їх вивантаження на носії інформації економічного оператора;
37) формування унікальних групових ідентифікаторів;
38) прийняття Електронною системою внесених економічним оператором інформації (відомостей/даних), що містять унікальні групові ідентифікатори, сформовані за допомогою власних програмних рішень економічного оператора;
39) реєстрація всіх дій та подій, що виконуються в Електронній системі, внесення дати і часу створення, завантаження, надсилання, отримання інформації (відомостей/даних), електронних документів, іншої інформації з ідентифікацією відправника та отримувача і будь-якої зміни та видалення даних, доступних в Електронній системі, за допомогою кваліфікованої електронної позначки часу. Журнал реєстрації всіх дій та подій, що виконуються в Електронній системі, зберігається безстроково (крім випадків, коли законодавством встановлений інший строк зберігання даних);
40) інші функціональні можливості, необхідні для виконання завдань Електронної системи, визначених законодавством.
Користувачі
20. Користувачі розмежовуються за їх правовим статусом та відповідними правами доступу:
1) контролюючі органи;
2) інші органи державної влади;
3) економічні оператори;
4) фізичні особи, які не є економічними операторами.
21. Контролюючі органи та інші органи державної влади діють в Електронній системі в особі своїх уповноважених представників відповідно до їх повноважень, передбачених законодавством.
22. Від імені економічних операторів - юридичних осіб, відокремлених підрозділів юридичних осіб, утворених відповідно до законодавства іноземної держави, в Електронній системі діють керівники та/або уповноважені ними представники (далі - уповноважені представники).
23. Економічні оператори (фізичні особи - підприємці) діють в Електронній системі особисто та/або від їх імені в Електронній системі діють їх уповноважені представники.
24. Контролюючі органи мають такі права доступу:
1) реєстрація в Електронній системі та доступ до їх електронних кабінетів;
2) визначення рівня прав доступу до їх електронних кабінетів для своїх уповноважених представників;
3) внесення інформації (відомостей/даних) до їх електронних кабінетів, встановлення та змін особистих налаштувань для уповноважених представників;
4) перегляд, отримання та використання інформації з Електронної системи щодо економічних операторів та їх діяльності з виробництва та обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, інформації, яка міститься в Електронній системі та є необхідною для виконання контролюючим органом своїх функцій. Перелік відповідної інформації визначається контролюючим органом у заяві, що подається відповідно до пункту 30 цього Порядку;
5) отримання надісланої в порядку електронної інформаційної взаємодії інформації про сформовані унікальні ідентифікатори з визначеними сумами акцизного податку та унікальні групові ідентифікатори, а також про їх деактивацію, сформовані електронні марки акцизного податку, їх активацію, деактивацію, погашення;
6) формування та отримання витягів та аналітичних звітів з Електронної системи.
25. Інші органи державної влади мають такі права доступу:
1) реєстрація в Електронній системі та створення їх електронних кабінетів (у разі необхідності);
2) в порядку електронної інформаційної взаємодії з Електронною системою отримання інформації з Електронної системи в обсязі, що є необхідним для виконання ними функцій, передбачених законодавством;
3) надсилання технічному адміністратору запитів або інших визначених законодавством документів щодо надання інформації, яка міститься в Електронній системі, у встановленому порядку.
26. Економічні оператори мають такі права доступу:
1) реєстрація в Електронній системі та доступ до власних електронних кабінетів;
2) встановлення для своїх уповноважених представників рівнів прав доступу в Електронній системі через їх електронні кабінети;
3) внесення інформації (відомостей/даних) до електронних кабінетів користувачів, встановлення та змін особистих налаштувань уповноважених представників;
4) доступ до своїх електронних кабінетів в Електронній системі через електронний кабінет платника податків відповідно до цього Порядку;
5) у разі невідповідності інформації, відображеної в електронному кабінеті користувача, або у разі необхідності внесення змін до такої інформації - звернення до технічного адміністратора із заявою про виявлені невідповідності;
6) внесення до Електронної системи даних, визначених Кодексом, необхідних для формування електронних марок акцизного податку;
7) внесення до Електронної системи інформації про унікальні ідентифікатори, нанесені на тютюнові вироби, виготовлені у державах - членах ЄС, як унікальні ідентифікатори продукції для експорту для цілей забезпечення електронної простежуваності обігу таких товарів, які визнаються унікальними ідентифікаторами та графічними елементами електронних марок акцизного податку в розумінні Кодексу;
8) внесення до Електронної системи відомостей, передбачених Законом, для створення можливості визначення фактичного переміщення вироблених в Україні або ввезених на митну територію України товарів (продукції), що підлягають маркуванню графічними елементами електронних марок акцизного податку (електронної простежуваності);
9) внесення до Електронної системи унікальних групових ідентифікаторів, самостійно сформованих за допомогою власних програмних рішень;
10) деактивація унікальних групових ідентифікаторів;
11) додавання за рішенням економічного оператора - виробника/імпортера фотографій товарів (продукції), що підлягають маркуванню графічними елементами електронних марок акцизного податку, до електронних марок акцизного податку - для економічних операторів виробників/імпортерів;
12) формування, надсилання та отримання запитів, повідомлень та інших електронних документів, передбачених Кодексом, Законом та цим Порядком;
13) доступ до електронних документів, передбачених цим Порядком, що стосуються економічного оператора, та їх зберігання і вивантаження з Електронної системи;
14) отримання витягів з Електронної системи.
27. Фізичні особи, які не є економічними операторами, мають такі права, які реалізують засобами веб-інтерфейсу Електронної системи або з використанням мобільного додатка Порталу Дія (Дія):
1) загальний доступ до відкритої інформації з Електронної системи щодо товарів (продукції), маркованих графічними елементами електронних марок акцизного податку;
2) надсилання до Електронної системи повідомлення фізичної особи про:
відсутність в Електронній системі інформації про електронну марку акцизного податку відповідного товару (продукції);
відсутність нанесеного графічного елемента електронної марки акцизного податку та/або елементів, придатних для читання людиною у форматі перших дванадцяти символів унікального ідентифікатора, або наявність пошкодженого графічного елемента електронної марки акцизного податку, який не дозволяє зчитати (відсканувати) такий графічний елемент електронної марки акцизного податку, крім випадків, коли дані про таку електронну марку акцизного податку можуть бути підтверджені шляхом перевірки елементів, придатних для читання людиною у форматі перших дванадцяти символів унікального ідентифікатора, в Електронній системі;
невідповідність фактичних обставин отриманій інформації з Електронної системи щодо:
- статусу електронної марки акцизного податку (наявність графічного елемента електронної марки акцизного податку, яка є погашеною чи деактивованою);
- економічного оператора, у якого перебуває товар (продукція), що підлягає маркуванню графічними елементами електронних марок акцизного податку;
- назви та опису товару (продукції), що підлягає маркуванню графічними елементами електронних марок акцизного податку.
28. Користувачі та їх уповноважені представники мають право звертатися до технічного адміністратора з повідомленнями про виявлення технічних/методологічних помилок чи технічного збою у роботі Електронної системи, а також із запитами щодо отримання технічної підтримки.
29. Для отримання доступу до Електронної системи та можливості використання електронних кабінетів користувачів контролюючий орган, інші органи державної влади та економічні оператори повинні здійснити реєстрацію в Електронній системі.
30. Для реєстрації в Електронній системі контролюючого органу та його уповноважених представників і отримання ними доступу до його електронного кабінету керівник контролюючого органу або особа, яка його заміщує, надсилає технічному адміністратору заяву в електронній формі, підписану кваліфікованим електронним підписом, у якій зазначаються:
1) найменування та ідентифікаційний код згідно з ЄДРПОУ контролюючого органу;
2) відомості про засоби зв’язку з контролюючим органом з обов’язковим зазначенням адреси електронної пошти;
3) прізвище, власне ім’я та по батькові (за наявності), посада, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті) уповноваженого представника (представників), якому (яким) необхідно надати доступ до Електронної системи через електронний кабінет користувача та встановлений контролюючим органом рівень прав доступу такого уповноваженого представника (представників);
4) перелік інформації з Електронної системи, доступ до якої отримує уповноважений представник (представники) для виконання контролюючим органом своїх функцій.
Для надання доступу до електронного кабінету контролюючого органу іншим уповноваженим представникам керівник контролюючого органу або особа, яка його заміщує, надсилає технічному адміністратору заяву в електронній формі, підписану кваліфікованим електронним підписом, у якій зазначаються відомості, передбачені цим пунктом.
31. За умови проходження процедури електронної ідентифікації та автентифікації через державну інтегровану систему електронної ідентифікації керівника контролюючого органу або особи, яка його заміщує, технічний адміністратор розглядає отриману заяву і проводить реєстрацію в Електронній системі контролюючого органу та його уповноваженого представника (представників), налаштовує доступ до електронного кабінету контролюючого органу для уповноваженого представника (представників) контролюючого органу відповідно до рівня прав доступу, визначеного контролюючим органом, та надсилає на зазначену у заяві адресу електронної пошти контролюючого органу повідомлення із посиланням на веб-адресу для входу до електронного кабінету контролюючого органу.
32. Реєстрація в Електронній системі інших органів державної влади (крім контролюючого органу), створення їм електронних кабінетів, надання, зупинення або анулювання доступу до їх електронних кабінетів та встановлення рівня прав доступу їх уповноваженим представникам здійснюються технічним адміністратором у визначеному ним порядку створення та функціонування електронних кабінетів органів державної влади (крім контролюючого органу).
33. Уповноважений представник контролюючого органу або іншого органу державної влади отримує доступ до електронного кабінету користувача після його авторизації з використанням кваліфікованого електронного підпису.
34. Реєстрація суб’єкта господарювання, який здійснює виробництво та/або імпорт та/або оптову та/або роздрібну торгівлю товарами (продукцією), що підлягають маркуванню графічними елементами електронних марок акцизного податку, економічним оператором в Електронній системі здійснюється шляхом подання заяви на реєстрацію за допомогою веб-інтерфейсу Електронної системи або засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (далі - Портал Дія) та/або електронного кабінету платника податків.
Заява на реєстрацію економічним оператором, що подається в електронній формі, повинна містити відомості, визначені Законом. Така заява опрацьовується програмними засобами Електронної системи відповідно до цього Порядку.
У заяві на реєстрацію економічним оператором для юридичних осіб - резидентів України, відокремлених підрозділів юридичних осіб, утворених відповідно до законодавства іноземної держави, та осіб, уповноважених на ведення обліку діяльності за договорами про спільну діяльність без утворення юридичної особи, також зазначаються відомості про заявника (прізвище, власне ім’я та по батькові (за наявності) і реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті).
Для особи, уповноваженої на ведення обліку діяльності за договорами про спільну діяльність без утворення юридичної особи, у заяві також зазначаються найменування та ідентифікаційний код згідно з ЄДПРОУ уповноваженої особи і податковий номер, наданий такій особі під час взяття на облік договору згідно з пунктом 63.6 статті 63 і пунктом 64.6 статті 64 Кодексу.
Для формування та подання заяви за допомогою веб-інтерфейсу Електронної системи заявник, що діє від імені суб’єкта господарювання, зазначеного в абзаці першому цього пункту, повинен відкрити в Інтернеті веб-інтерфейс Електронної системи та за командами Електронної системи пройти електронну ідентифікацію з використанням кваліфікованого електронного підпису, обрати, за яким типом економічного оператора необхідно здійснити реєстрацію (юридична особа - резидент України; фізична особа - підприємець; відокремлений підрозділ юридичної особи, утвореної відповідно до законодавства іноземної держави; особа, уповноважена на ведення обліку діяльності за договорами про спільну діяльність без утворення юридичної особи).
У разі реєстрації в Електронній системі економічним оператором суб’єкта господарювання (юридичної особи - резидента України або фізичної особи - підприємця, відокремленого підрозділу юридичної особи, утвореної відповідно до законодавства іноземної держави) Електронна система в порядку електронної інформаційної взаємодії здійснює отримання відомостей (даних) з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань про суб’єкта господарювання, що необхідні для електронної ідентифікації керівника юридичної особи та подальшого формування заяви на реєстрацію економічним оператором і наповнення інформацією (відомостями/даними) електронного кабінету економічного оператора, передбаченою Законом, після чого заява на реєстрацію економічним оператором автоматично формується програмними засобами Електронної системи.
У разі реєстрації в Електронній системі економічним оператором суб’єкта господарювання (особи, уповноваженої на ведення обліку діяльності за договорами про спільну діяльність без утворення юридичної особи) заявник самостійно програмними засобами Електронної системи заповнює заяву на реєстрацію економічним оператором.
Заява суб’єкта господарювання на реєстрацію в Електронній системі економічним оператором перевіряється суб’єктом господарювання та за умови відповідності внесеної інформації підписується заявником шляхом накладення кваліфікованого електронного підпису. У разі невідповідності внесеної інформації заявник має право відмовитися від реєстрації, що має наслідком автоматичне видалення з Електронної системи всіх наданих (отриманих) даних про такого суб’єкта господарювання.
Під час реєстрації в Електронній системі економічним оператором Електронна система проводить:
перевірку та підтвердження чинності кваліфікованого сертифіката електронного підпису заявника;
перевірку відповідності відомостей про заявника, зазначених у заяві на реєстрацію економічним оператором, даним кваліфікованого сертифіката електронного підпису, яким підписано таку заяву;
перевірку на наявність або відсутність раніше проведеної реєстрації економічним оператором в Електронній системі;
перевірку на наявність в інформаційно-комунікаційних системах даних щодо діючої ліцензії суб’єкта господарювання згідно з даними Єдиного реєстру ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах.
За результатами перевірок, передбачених абзацами дев’ятим - тринадцятим цього пункту, заява на реєстрацію в Електронній системі економічним оператором зберігається в Електронній системі та автоматично опрацьовується програмними засобами Електронної системи на предмет наявності або відсутності підстав для відмови в реєстрації економічним оператором.
У разі реєстрації суб’єкта господарювання в Електронній системі економічним оператором не пізніше наступного календарного дня за днем подання заяви на його адресу електронної пошти надсилається повідомлення Електронної системи про реєстрацію економічним оператором.
У разі відмови у реєстрації суб’єкта господарювання в Електронній системі економічним оператором не пізніше наступного календарного дня за днем подання заяви на його адресу електронної пошти надсилається повідомлення Електронної системи про відмову в реєстрації економічним оператором.
Для формування та подання заяви на реєстрацію в Електронній системі економічним оператором за допомогою Порталу Дія заявник повинен на своєму електронному пристрої, підключеному до Інтернету, у браузері відкрити Портал Дія, пройти електронну ідентифікацію та автентифікацію та обрати послугу "Реєстрація економічним оператором", після чого засобами Порталу Дія подати заяву на реєстрацію в Електронній системі економічним оператором.
35. У момент реєстрації економічного оператора в Електронній системі створюється його електронний кабінет.
Під час реєстрації Електронна система присвоює кожному економічному оператору код ідентифікатора економічного оператора та кожному об’єкту економічного оператора - код об’єкта економічного оператора.
Електронна система не пізніше ніж протягом однієї години після реєстрації економічним оператором забезпечує наповнення електронного кабінету економічного оператора даними, передбаченими частиною третьою статті 57 Закону.
36. Економічний оператор отримує доступ до свого електронного кабінету після проходження процедури електронної ідентифікації та автентифікації. Для таких користувачів та/або їх уповноважених представників авторизація здійснюється автоматично програмними засобами Електронної системи.
37. Користувач та/або уповноважені представники такого користувача обов’язково зазначають в електронному кабінеті користувача свою адресу електронної пошти та номер мобільного телефону (за наявності). У разі зміни адреси електронної пошти та/або номера мобільного телефону користувач зобов’язаний не пізніше наступного робочого дня внести відповідні зміни до облікових даних в електронному кабінеті користувача. У разі несвоєчасного внесення змін до облікових даних всі негативні наслідки, спричинені таким невнесенням, покладаються на користувача.
38. Надання доступу користувачам до Електронної системи та надання їм доступу до електронного кабінету користувача здійснюється безоплатно.
39. Технічний адміністратор зупиняє доступ уповноваженого представника контролюючого органу та інших органів державної влади до електронного кабінету користувача в разі:
1) отримання заяви керівника контролюючого органу чи іншого органу державної влади або особи, яка його заміщує, про необхідність зупинення доступу уповноваженому представнику до електронного кабінету користувача;
2) виявлення інциденту кібербезпеки, що загрожує стабільному функціонуванню Електронної системи або інформаційній безпеці внаслідок дій уповноваженого представника контролюючого органу чи іншого органу державної влади, якщо ці дії вчиняються ним з використанням електронного кабінету користувача.
40. Технічний адміністратор зупиняє доступ економічного оператора до його електронного кабінету:
1) у разі виявлення інциденту кібербезпеки, що загрожує стабільному функціонуванню Електронної системи або інформаційній безпеці внаслідок дій економічного оператора чи його уповноваженого представника або впливу шкідливого програмного забезпечення (вірусу), якщо ці обставини походять з електронного кабінету економічного оператора;
2) на підставі судового рішення про зупинення доступу економічного оператора до його електронного кабінету, що набрало законної сили;
3) у зв’язку з визнанням фізичної особи (економічного оператора - фізичної особи підприємця) обмежено дієздатною, недієздатною, безвісно відсутньою чи оголошенням померлою.
41. Судове рішення про зупинення доступу економічного оператора до його електронного кабінету, що набрало законної сили, разом із заявою про зупинення доступу до його електронного кабінету подається технічному адміністратору заінтересованими особами та/або відповідно до порядку пред’явлення судових рішень до виконання.
42. Заява про зупинення доступу економічного оператора до його електронного кабінету у зв’язку із судовим рішенням про визнання фізичної особи (економічного оператора - фізичної особи - підприємця) обмежено дієздатною, недієздатною, безвісно відсутньою чи оголошення померлою подається уповноваженою особою (призначеним законним представником, управителем майна фізичної особи - підприємця тощо) технічному адміністратору.
43. Доступ керівника економічного оператора (юридичної особи - резидента України або відокремленого підрозділу юридичної особи, утвореної відповідно до законодавства іноземної держави) до його електронного кабінету зупиняється автоматично у разі скасування або блокування кваліфікованого сертифіката електронного підпису такого керівника, а також у разі відсутності в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відомостей про таку особу як керівника економічного оператора чи наявності в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відомостей про іншу особу як керівника економічного оператора.
Доступ економічного оператора (фізичної особи - підприємця) до його електронного кабінету зупиняється автоматично програмними засобами Електронної системи у разі скасування або блокування кваліфікованого сертифіката електронного підпису такого економічного оператора.
Доступ керівника економічного оператора (особи, уповноваженої на ведення обліку діяльності за договорами про спільну діяльність без утворення юридичної особи) до його електронного кабінету зупиняється технічним адміністратором у разі припинення повноважень такого керівника за заявою нового керівника або іншої особи, уповноваженої діяти від імені економічного оператора, поданою технічному адміністратору в електронній формі з накладенням кваліфікованого електронного підпису.
Доступ інших уповноважених представників економічного оператора до його електронного кабінету зупиняється або анулюється економічним оператором самостійно, за власним рішенням, програмними засобами Електронної системи.
44. Технічний адміністратор відновлює зупинений ним доступ економічного оператора або уповноваженого представника контролюючого органу до електронного кабінету користувача в разі:
1) отримання інформації про припинення обставин, що стали підставою для зупинення доступу до електронного кабінету користувача;
2) отримання судового рішення, що набрало законної сили, виконання якого передбачає відновлення доступу економічного оператора або уповноваженого представника контролюючого органу до електронного кабінету користувача.
45. Відновлення доступу економічного оператора або уповноваженого представника контролюючого органу до електронного кабінету користувача здійснюється технічним адміністратором невідкладно, але не пізніше наступного робочого дня з дня виникнення підстав для відновлення доступу.
Відновлення доступу до електронного кабінету економічного оператора уповноваженому представнику економічного оператора (крім керівника) здійснюється економічним оператором самостійно, за власним рішенням, програмними засобами Електронної системи.
Доступ економічного оператора або керівника економічного оператора (юридичної особи - резидента України або відокремленого підрозділу юридичної особи, утвореної відповідно до законодавства іноземної держави) до електронного кабінету економічного оператора відновлюється автоматично у разі поновлення кваліфікованого сертифіката електронного підпису такого керівника або отримання ним нового кваліфікованого електронного підпису та за умови наявності в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відомостей про таку особу як керівника економічного оператора.
Доступ керівника економічного оператора (особи, уповноваженої на ведення обліку діяльності за договорами про спільну діяльність без утворення юридичної особи) до електронного кабінету економічного оператора відновлюється (у разі зміни керівника - надається) технічним адміністратором протягом 24 годин на підставі заяви керівника такого економічного оператора, поданої технічному адміністратору в електронній формі та підписаної кваліфікованим електронним підписом.
Для особи, уповноваженої на ведення обліку діяльності за договорами про спільну діяльність без утворення юридичної особи, до заяви також додається сканована копія документа, що підтверджує повноваження керівника.
46. Доступ економічного оператора до електронного кабінету економічного оператора анулюється програмними засобами Електронної системи автоматично протягом 24 годин з моменту настання однієї з таких підстав:
1) надходження до Електронної системи поданої через електронний кабінет економічного оператора заяви економічного оператора про анулювання доступу до електронного кабінету, за умови відсутності у нього діючої ліцензії та залишків товарів (продукції), що підлягають маркуванню графічними елементами електронних марок акцизного податку, на об’єктах такого економічного оператора, що автоматично підтверджується інформацією (відомостями/даними) Електронної системи.
Заява економічного оператора про анулювання доступу має бути підписана кваліфікованим електронним підписом економічного оператора (для фізичних осіб - підприємців) або керівника економічного оператора (для юридичних осіб - резидентів України, відокремлених підрозділів юридичних осіб, утворених відповідно до законодавства іноземної держави, та осіб, уповноважених на ведення обліку діяльності за договорами про спільну діяльність без утворення юридичної особи);
2) отримання в порядку електронної інформаційної взаємодії відомостей про ліквідацію юридичної особи - резидента України або припинення підприємницької діяльності економічним оператором - фізичною особою - підприємцем, про що внесено відповідний запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
У разі наявності згідно з даними Електронної системи залишків товарів (продукції), що підлягають маркуванню графічними елементами електронних марок акцизного податку, на об’єктах такого ліквідованого (припиненого) економічного оператора програмними засобами Електронної системи формується та надсилається сповіщення контролюючому органу.
47. Про зупинення, відновлення, анулювання доступу або відмову в анулюванні доступу економічного оператора до його електронного кабінету в день настання такої події програмними засобами Електронної системи формується повідомлення та надсилається економічному оператору на адресу електронної пошти, зазначену в його електронному кабінеті. Інформація про зупинення, відновлення, анулювання доступу або відмову в анулюванні доступу економічного оператора до його електронного кабінету програмними засобами Електронної системи надсилається контролюючому органу в порядку електронної інформаційної взаємодії.
Про зупинення та відновлення доступу до електронного кабінету економічного оператора, уповноважених представників економічного оператора або контролюючого органу протягом двох годин з настання такої події програмними засобами Електронної системи формується сповіщення та надсилається економічному оператору або контролюючому органу та їх уповноваженим представникам на адреси електронної пошти, зазначені в їх електронних кабінетах користувача, із зазначенням причин та підстав зупинення або відновлення доступу.
48. У разі анулювання доступу економічному оператору до його електронного кабінету такий доступ не може бути відновлений. У такому випадку надання нового доступу до електронного кабінету економічного оператора такому економічному оператору здійснюється відповідно до процедури реєстрації економічним оператором в Електронній системі та надання доступу до електронного кабінету користувача, визначеної цим Порядком.
49. За зверненням Мінцифри технічний адміністратор зобов’язаний подати інформацію про користувачів, яким надано, зупинено та анульовано доступ до електронного кабінету користувача, протягом трьох робочих днів з дня отримання відповідного звернення.
50. Доступ економічного оператора до Електронної системи через електронний кабінет платника податків надається в межах обсягів та структури даних Електронної системи, що передаються до електронного кабінету платника податків, визначених під час організації електронної інформаційної взаємодії між Електронною системою та електронними інформаційними ресурсами контролюючого органу відповідно до пункту 63 цього Порядку з дня виникнення відповідної технічної можливості.
Електронний кабінет користувача
51. Електронний кабінет користувача є компонентом Електронної системи, який забезпечує взаємодію між користувачами та Електронною системою і призначений для використання користувачами всіх або частини функціональних можливостей Електронної системи залежно від їх правового статусу та наданих їм прав доступу.
52. Залежно від правового статусу користувачів та наданих їм прав доступу в Електронній системі створюються такі електронні кабінети користувача:
1) електронний кабінет контролюючого органу;
2) електронний кабінет економічного оператора;
3) електронний кабінет органу державної влади (крім контролюючого органу).
53. Електронний кабінет контролюючого органу має такі функції:
1) авторизація уповноважених представників контролюючого органу;
2) перегляд зазначеної в ньому інформації про уповноважених представників контролюючого органу, зміну відомостей про засоби зв’язку;
3) формування, отримання та збереження витягів з Електронної системи та аналітичних звітів, сформованих Електронною системою для контролюючого органу;
4) отримання, перегляд та збереження інформації з Електронної системи щодо економічних операторів та їх діяльності з виробництва та обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, іншої інформації, яка міститься в Електронній системі та є необхідною для виконання контролюючим органом своїх функцій, згідно з переліком, визначеним контролюючим органом у заяві відповідно до пункту 30 цього Порядку;
5) отримання та перегляд інформації про сформовані унікальні ідентифікатори з визначеними сумами акцизного податку та унікальні групові ідентифікатори, їх деактивацію, про сформовані електронні марки акцизного податку, їх активацію, деактивацію, погашення;
6) відображення інформації про код об’єкта економічного оператора, присвоєний Електронною системою, та про номер (код) місця зберігання відповідно до відомостей Єдиного реєстру місць зберігання;
7) отримання та перегляд інформації про можливі порушення в обігу товарів (продукції), маркованих графічними елементами електронних марок акцизного податку;
8) листування з технічним адміністратором шляхом складення, надсилання та отримання повідомлень про виявлену технічну/методологічну помилку або технічний збій, що виникли під час роботи Електронної системи, а також щодо отримання технічної підтримки.
54. Електронний кабінет економічного оператора має такі функції:
1) авторизація та надання доступу економічному оператору та його уповноваженим представникам;
2) персоналізоване налаштування електронного кабінету економічного оператора, встановлення та зміна даних економічного оператора та його уповноважених представників;

................
Перейти до повного тексту