1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 25 грудня 2015 р. № 1127
Київ
Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень
( Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 553 від 23.08.2016 № 594 від 08.09.2016 № 806 від 09.11.2016 № 45 від 25.01.2017 № 509 від 12.07.2017 № 925 від 06.12.2017 № 484 від 06.06.2018 № 1019 від 28.11.2018 № 367 від 27.03.2019 № 599 від 26.06.2019 № 189 від 26.02.2020 № 399 від 13.05.2020 № 509 від 28.04.2021 № 663 від 23.06.2021 № 1224 від 24.11.2021 № 534 від 03.05.2022 № 629 від 27.05.2022 № 896 від 12.08.2022 № 432 від 02.05.2023 № 596 від 13.06.2023 № 1309 від 12.12.2023 № 39 від 16.01.2024 № 134 від 09.02.2024 № 239 від 01.03.2024 № 785 від 05.07.2024 № 1089 від 24.09.2024 )
Відповідно до частин другої і десятої статті 18, частини першої статті 20, частин другої і третьої статті 32, частини третьої статті 34 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити такі, що додаються:
Порядок державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень;
Порядок надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно;
Порядок доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
( Пункт 2 виключено на підставі Постанови КМ № 806 від 09.11.2016 )
3. Взяти до відома, що з 1 січня 2016 р.:
1) заяви у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, подані до 1 січня 2016 р. на розгляд органам державної реєстрації прав, утвореним Міністерством юстиції в установленому законодавством порядку, у тому числі подані через посадових осіб органів місцевого самоврядування, адміністраторів центрів надання адміністративних послуг та нотаріусів, підлягають розгляду державними реєстраторами прав на нерухоме майно Міністерства юстиції у строки та у порядку, передбаченому законодавством, що діяло на дату подання таких заяв;
2) органи державної реєстрації прав, утворені Міністерством юстиції в установленому законодавством порядку, до припинення надання послуг у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень на території відповідних адміністративно-територіальних одиниць за рішенням Кабінету Міністрів України забезпечують формування та ведення реєстраційних справ відповідно до законодавства, у тому числі у разі проведення державної реєстрації прав іншими суб’єктами державної реєстрації не за місцезнаходженням майна, нотаріусами;
3) у разі припинення надання послуг у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень органом державної реєстрації прав, утвореним Міністерством юстиції в установленому законодавством порядку, на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці за рішенням Кабінету Міністрів України такий орган забезпечує передання на розгляд наявні у нього заяви у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень для їх подальшого розгляду суб’єктом державної реєстрації прав з обов’язковим інформуванням заявника про таку передачу, а також сформовані реєстраційні справи для їх подальшого ведення відповідно до законодавства;
4) надання послуг у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень до впровадження програмного забезпечення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, створеного відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та інших нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до нього, здійснюється відповідно до законодавства за допомогою діючого програмного забезпечення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
4. Визнати такими, що втратили чинність, акти Кабінету Міністрів України згідно з переліком, що додається.
5. Ця постанова набирає чинності з 1 січня 2016 року.

Прем'єр-міністр України

А.ЯЦЕНЮК

Інд. 72


ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 25 грудня 2015 р. № 1127
(в редакції постанови Кабінету Міністрів України
від 23 серпня 2016 р. № 553)
ПОРЯДОК
державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень
( У тексті Порядку слова "власний електронний цифровий підпис" в усіх відмінках замінено словами "кваліфікований електронний цифровий підпис" у відповідному відмінку згідно з Постановою КМ № 484 від 06.06.2018 )
( У тексті Порядку слова "кваліфікований електронний цифровий підпис" у всіх відмінках замінено словами "кваліфікований електронний підпис" у відповідному відмінку згідно з Постановою КМ № 367 від 27.03.2019 )
Загальні питання
1. Цей Порядок визначає умови, підстави та процедуру проведення відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, об’єкти незавершеного будівництва, майбутні об’єкти нерухомості та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав), перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов’язки суб’єктів у сфері державної реєстрації прав, а також умови, підстави та процедуру взяття на облік безхазяйного нерухомого майна.
( Пункт 1 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 432 від 02.05.2023 )
2. Терміни, що вживаються у цьому Порядку, мають таке значення:
закінчений будівництвом об’єкт - закінчений будівництвом об’єкт, який після прийняття об’єкта в експлуатацію є самостійним об’єктом нерухомого майна;
майно - нерухоме майно, об’єкти незавершеного будівництва, майбутні об’єкти нерухомості, меліоративні мережі, складові частини меліоративних мереж.
Інші терміни у цьому Порядку вживаються у значенні, наведеному в Законі України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", інших нормативно-правових актах, прийнятих відповідно до нього.
( Пункт 2 в редакції Постанови КМ № 432 від 02.05.2023 )
3. Державна реєстрація прав та облік безхазяйного нерухомого майна проводяться з прийняттям рішень державним реєстратором прав на нерухоме майно (далі - державний реєстратор), які формуються за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) в електронній формі з накладенням кваліфікованого електронного підпису. Для створення кваліфікованого електронного підпису використовуються виключно засоби кваліфікованого електронного підпису, які мають вбудовані апаратно-програмні засоби, що забезпечують захист записаних на них даних від несанкціонованого доступу, від безпосереднього ознайомлення із значенням параметрів особистих ключів та їх копіювання.
( Абзац перший пункту 3 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 806 від 09.11.2016, № 484 від 06.06.2018, № 399 від 13.05.2020 )
Рішення державного реєстратора у день його прийняття є доступним для використання заявником на Єдиному державному вебпорталі електронних послуг (далі - Портал Дія) чи іншій інформаційній системі, за допомогою якої заявником подавалися документи для державної реєстрації прав.
( Абзац другий пункту 3 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 399 від 13.05.2020, № 509 від 28.04.2021 )
Моментом отримання заявником рішення державного реєстратора для цілей цього Порядку вважається день, з якого таке рішення є доступним для використання заявником на Порталі Дія та/або іншій інформаційній системі, за допомогою якої заявником подавалися документи для державної реєстрації прав.
( Абзац третій пункту 3 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 399 від 13.05.2020, № 509 від 28.04.2021 )
Рішення державного реєстратора за бажанням заявника, а також за зверненням посадових осіб державних органів, органів місцевого самоврядування у зв’язку із здійсненням ними повноважень, визначених законом, може бути надано у паперовій формі шляхом його друку за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав на аркушах паперу форматом А4 (210 х 297 міліметрів) без використання спеціальних бланків, проставлення підпису та печатки державного реєстратора.
Рішення державного реєстратора у паперовій або електронній формі мають однакову юридичну силу та містять обов’язкове посилання на Державний реєстр прав.
4. Державна реєстрація прав та облік безхазяйного нерухомого майна проводяться державною мовою.
5. Державна реєстрація прав проводиться у строки, встановлені Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Взяття на облік безхазяйного нерухомого майна проводиться у день прийняття відповідної заяви.
( Абзац другий пункту 5 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 399 від 13.05.2020 )
5-1. Судове рішення про заборону вчинення реєстраційних дій, судове рішення про скасування судового рішення, що було підставою для прийняття рішення про зупинення проведення реєстраційних дій, судове рішення про скасування заборони вчинення реєстраційних дій (далі - судове рішення щодо заборони (скасування заборони) вчинення реєстраційних дій), а також заяви власника про заборону вчинення реєстраційних дій, про відкликання заяви про заборону вчинення реєстраційних дій, що надходять до суб’єкта державної реєстрації прав або нотаріуса, невідкладно реєструються державним реєстратором у базі даних заяв.
( Абзац перший пункту 5-1 в редакції Постанови КМ № 432 від 02.05.2023 )
У разі надходження заяви власника про заборону вчинення реєстраційних дій державний реєстратор відповідно до закону встановлює особу власника та перевіряє наявність державної реєстрації відповідного права власності у Державному реєстрі прав, у тому числі в його невід’ємній архівній складовій частині. У разі коли подається заява щодо земельної ділянки, відомості про право власності на яку відсутні у Державному реєстрі прав, державний реєстратор перевіряє наявність державної реєстрації права власності у Державному земельному кадастрі.
( Абзац другий пункту 5-1 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 432 від 02.05.2023 )
У разі надходження заяви власника про відкликання заяви про заборону вчинення реєстраційних дій державний реєстратор відповідно до закону встановлює особу власника.
( Абзац третій пункту 5-1 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 432 від 02.05.2023 )
У разі звернення заявника із судовим рішенням щодо заборони (скасування заборони) вчинення реєстраційних дій державний реєстратор відповідно до закону встановлює особу такого заявника та в порядку інформаційної взаємодії Державного реєстру прав та Єдиного державного реєстру судових рішень отримує примірник судового рішення в електронній формі, крім випадку, коли таким заявником є слідчий або прокурор.
( Абзац четвертий пункту 5-1 в редакції Постанови КМ № 432 від 02.05.2023 )
Реєстрація судових рішень щодо заборони (скасування заборони) вчинення реєстраційних дій, заяв власника про заборону вчинення реєстраційних дій, про відкликання заяви про заборону вчинення реєстраційних дій не може проводитися адміністратором центру надання адміністративних послуг, помічником нотаріуса.
( Пункт 5-1 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 432 від 02.05.2023 )
( Порядок доповнено пунктом 5-1 згідно з Постановою КМ № 399 від 13.05.2020; із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 509 від 28.04.2021 )
Загальний порядок проведення державної реєстрації прав
6. Державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб’єкта державної реєстрації прав або нотаріуса.
( Абзац перший пункту 6 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 399 від 13.05.2020 )
( Абзац другий пункту 6 виключено на підставі Постанови КМ № 399 від 13.05.2020 )
( Пункт 7 виключено на підставі Постанови КМ № 432 від 02.05.2023 )
8. Державний реєстратор за умови відсутності підстав для неприйняття заяви за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав формує та реєструє її в базі даних заяв окремо щодо кожного майна, крім випадків, передбачених законом.
( Абзац перший пункту 8 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 399 від 13.05.2020, № 432 від 02.05.2023; в редакції Постанови КМ № 785 від 05.07.2024 )
За бажанням заявника сплата адміністративного збору за державну реєстрацію прав може проводитися шляхом ініціювання державним реєстратором, у тому числі із застосуванням засобів ведення Державного реєстру прав, відповідної оплати з використанням програмних засобів Порталу Дія з формуванням платіжного документа.
( Пункт 8 доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 509 від 28.04.2021 )
У разі коли суб’єкт речового права, обтяження звільнений від сплати адміністративного збору за державну реєстрацію прав, заявник пред’являє документ, що підтверджує право на таке звільнення, з якого державним реєстратором виготовляється копія, що додається до відповідної заяви.
( Пункт 8 доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 399 від 13.05.2020 )
Під час формування та реєстрації заяви державний реєстратор обов’язково зазначає відомості, передбачені Порядком ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 р. № 1141 (Офіційний вісник України, 2011 р., № 86, ст. 3145), та виконує всі дії, пов’язані з перевіркою та внесенням відомостей про ідентифікованого суб’єкта речового права, обтяження, у тому числі верифікацію відомостей про унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі, про ідентифіковане майно, на підставі відомостей, отриманих із електронних інформаційних систем, передбачених зазначеним Порядком.
( Абзац четвертий пункту 8 в редакції Постанови КМ № 534 від 03.05.2022; із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 785 від 05.07.2024 )
Якщо майном є закінчений будівництвом об’єкт чи об’єкт будівництва, яким не присвоєно ідентифікатор в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва, такий ідентифікатор у заяві не зазначається, крім випадків, коли відповідно до законодавства такий ідентифікатор має бути присвоєний.
( Пункт 8 доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 785 від 05.07.2024 )
У разі коли відповідно до поданих заявником документів тип об’єкта нерухомого майна зазначено як "цілісний майновий комплекс", "єдиний майновий комплекс", "комплекс будівель та споруд" чи інший тип, що вказує на наявність сукупності будівель та/або споруд, які мають окремі ідентифікатори в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва, державний реєстратор формує заяви окремо щодо кожної з таких будівель та/або споруд, що мають відповідний ідентифікатор.
( Пункт 8 доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 785 від 05.07.2024 )
За бажанням заявника у заяві зазначається інформація про здійснення з ним зв’язку (абонентський номер мобільного телефона та/або адреса електронної пошти).
( Абзац пункту 8 в редакції Постанови КМ № 399 від 13.05.2020 )
У разі відсутності зауважень до відомостей, зазначених у заяві, заявник проставляє власний підпис на ній.
( Пункт 8 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 399 від 13.05.2020 )
( Пункт 8 в редакції Постанови КМ № 925 від 06.12.2017 )
( Пункт 9 виключено на підставі Постанови КМ № 432 від 02.05.2023 )
10. Під час формування та реєстрації заяви державний реєстратор виготовляє скановані копії документів, поданих заявником для проведення державної реєстрації прав у паперовій формі, з дотриманням вимог, передбачених Порядком ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 р. № 1141 (Офіційний вісник України, 2011 р., № 86, ст. 3145; 2018 р., № 52, ст.1827), та долучає їх до відповідної заяви.
Скановані копії не виготовляються із заяви, документа про сплату адміністративного збору чи копії документа, що підтверджує право на звільнення від сплати відповідного збору.
( Пункт 10 в редакції Постанов КМ № 925 від 06.12.2017, № 399 від 13.05.2020, № 432 від 02.05.2023 )
( Пункт 10-1 виключено на підставі Постанови КМ № 399 від 13.05.2020 )
11. Формування та реєстрація заяв проводиться в порядку черговості звернення заявників до суб’єкта державної реєстрації прав або нотаріуса.
У разі коли після формування та реєстрації заяви до суб’єкта державної реєстрації прав або нотаріуса звернувся інший заявник щодо того самого майна, державний реєстратор, уповноважена особа приймає відповідні документи, формує та реєструє заяву.
( Пункт 11 в редакції Постанови КМ № 925 від 06.12.2017 )
11-1. Про подання/отримання заяви державний реєстратор за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав невідкладно повідомляє суб’єктів речових прав, обтяжень речових прав на відповідне майно.
( Абзац перший пункту 11-1 в редакції Постанови КМ № 399 від 13.05.2020; із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 509 від 28.04.2021, № 432 від 02.05.2023 )
Повідомлення суб’єктів речових прав, обтяжень речових прав здійснюється в разі наявності в Державному реєстрі прав відомостей про їх абонентський номер мобільного телефона та/або адреси електронної пошти шляхом надсилання інформації в електронній формі про тип заяви, її реєстраційний номер, дату та час подання, прізвище, власне ім’я та по батькові (за наявності) заявника.
( Абзац другий пункту 11-1 в редакції Постанови КМ № 399 від 13.05.2020; із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 432 від 02.05.2023 )
Повідомлення суб’єктів речових прав, обтяжень речових прав здійснюється також засобами Порталу Дія, якщо особи, зазначені в абзаці першому цього пункту, є його користувачами, та замовили відповідну послугу на Порталі Дія.
( Пункт 11-1 доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 509 від 28.04.2021; із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 432 від 02.05.2023 )
Дія цього пункту в частині повідомлення власника майна не поширюється на випадки державної реєстрації прав у результаті вчинення нотаріальної дії за умови вчинення відповідної нотаріальної дії за безпосередньої участі власника такого майна, державної реєстрації права власності на підставі свідоцтва про право на спадщину або державної реєстрації припинення обтяження речових прав на нерухоме майно на підставі договору довічного утримання чи спадкового договору.
( Абзац пункту 11-1 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 399 від 13.05.2020, № 432 від 02.05.2023 )
( Порядок доповнено пунктом 11-1 згідно з Постановою КМ № 806 від 09.11.2016 )
12. Розгляд заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, у тому числі у зв’язку із прийняттям Радою національної безпеки і оборони України та введенням в дію Указом Президента України рішення про застосування санкцій, передбачених пунктами 1, 4, 7, 16 та 24-1 частини першої статті 4 Закону України "Про санкції", здійснюється державним реєстратором, який встановлює черговість розгляду заяв, що зареєстровані в базі даних заяв на таке майно, відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами, обтяженнями речових прав, а також наявність підстав для проведення державної реєстрації прав, у тому числі у зв’язку із прийняттям Радою національної безпеки і оборони України та введенням в дію Указом Президента України рішення про застосування санкцій, передбачених пунктами 1, 4, 7, 16 та 24-1 частини першої статті 4 Закону України "Про санкції", зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, у тому числі у зв’язку із прийняттям Радою національної безпеки і оборони України та введенням в дію Указом Президента України рішення про застосування санкцій, передбачених пунктами 1, 4, 7, 16 та 24-1 частини першої статті 4 Закону України "Про санкції", відмови в державній реєстрації прав, у тому числі у зв’язку із прийняттям Радою національної безпеки і оборони України та введенням в дію Указом Президента України рішення про застосування санкцій, передбачених пунктами 1, 4, 7, 16 та 24-1 частини першої статті 4 Закону України "Про санкції".
( Абзац перший пункту 12 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 432 від 02.05.2023, № 1309 від 12.12.2023 )
Під час розгляду заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор використовує відомості Державного реєстру прав, зокрема його невід’ємної архівної складової частини, а також Державного земельного кадастру та Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, а також відомості інших реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем, держателем (розпорядником, володільцем, адміністратором) яких є державні органи, шляхом безпосереднього доступу до них чи у порядку інформаційної взаємодії з Державним реєстром прав.
( Абзац другий пункту 12 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 399 від 13.05.2020, № 509 від 28.04.2021 )
У разі коли відомості Державного земельного кадастру про власників, користувачів земельної ділянки, перенесені з державного реєстру земель, містять неповну або неточну інформацію, що унеможливлює ідентифікацію особи, державний реєстратор за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав надсилає відповідно до Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів від 17 жовтня 2012 р. № 1051 (Офіційний вісник України, 2012 р., № 89, ст. 3598), повідомлення в електронній формі державному кадастровому реєстраторові про уточнення інформації в Державному земельному кадастрі, в якому зазначається виключний перелік відомостей, що є неповними або неточними.
( Абзац четвертий пункту 12 виключено на підставі Постанови КМ № 399 від 13.05.2020 )
( Абзац п’ятий пункту 12 виключено на підставі Постанови КМ № 509 від 28.04.2021 )
Державний реєстратор у разі наявності в нього паперових носіїв інформації (реєстрові книги, реєстраційні справи), ведення яких здійснювали підприємства бюро технічної інвентаризації, використовує також відомості, які містяться на відповідних носіях інформації.
( Абзац шостий пункту 12 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 432 від 02.05.2023 )
( Пункт 12 в редакції Постанови КМ № 925 від 06.12.2017 )
13. У разі коли під час розгляду заяви державним реєстратором встановлено наявність раніше зареєстрованих інших заяв на це саме майно, ніж заява, що ним розглядається, державний реєстратор невідкладно приймає рішення про розгляд заяви після прийняття рішення щодо державної реєстрації прав або щодо відмови в такій реєстрації за результатом розгляду заяви, яка зареєстрована в базі даних заяв раніше.
Черговість розгляду заяв застосовується як під час розгляду заяв про державну реєстрацію речових прав, так і під час розгляду заяв про державну реєстрацію обтяжень таких прав.
У разі коли заявник за власним бажанням отримує рішення державного реєстратора щодо черговості розгляду заяви у паперовій формі особисто, державний реєстратор відповідно до закону встановлює особу заявника та перевіряє обсяг його повноважень.
( Абзац третій пункту 13 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 806 від 09.11.2016, № 925 від 06.12.2017, № 399 від 13.05.2020 )
14. У разі коли під час розгляду заяви встановлено наявність підстав, передбачених законом для зупинення розгляду заяви, державний реєстратор невідкладно приймає рішення щодо зупинення розгляду заяви.
( Абзац перший пункту 14 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 806 від 09.11.2016 )
Якщо заявник протягом 30 робочих днів з моменту отримання рішення щодо зупинення розгляду заяви виконав вимоги державного реєстратора, зазначені у відповідному рішенні, а також у разі коли державним реєстратором протягом 30 робочих днів з моменту прийняття відповідного рішення на запит отримано документи та/або інформацію, необхідні для державної реєстрації прав, розгляд заяви відновлюється на підставі рішення державного реєстратора щодо відновлення розгляду заяви.
( Абзац другий пункту 14 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 806 від 09.11.2016 )
У разі невиконання заявником зазначених у рішенні вимог або неотримання на запит документів та/або інформації, необхідних для державної реєстрації прав, у строк, встановлений в абзаці другому цього пункту, державний реєстратор приймає рішення щодо відмови в державній реєстрації прав.
( Абзац третій пункту 14 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 806 від 09.11.2016 )
У разі коли заявник за власним бажанням отримує рішення державного реєстратора щодо зупинення розгляду заяви або щодо відновлення такого розгляду у паперовій формі особисто, державний реєстратор відповідно до закону встановлює особу заявника та перевіряє обсяг його повноважень.
( Абзац четвертий пункту 14 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 806 від 09.11.2016, № 925 від 06.12.2017, № 399 від 13.05.2020 )
15. У разі подання заявником додаткових документів, необхідних для державної реєстрації прав, до раніше поданої заяви, у тому числі до такої, розгляд якої зупинено, державний реєстратор відповідно до закону встановлює особу заявника, перевіряє обсяг його повноважень та вносить до бази даних заяв відомості про додаткові документи, подані заявником.
( Абзац перший пункту 15 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 399 від 13.05.2020 )
Скановані копії поданих заявником додаткових документів, необхідних для державної реєстрації прав, державний реєстратор виготовляє шляхом сканування таких документів, що долучаються до відповідної заяви.
( Абзац другий пункту 15 в редакції Постанови КМ № 399 від 13.05.2020; із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 432 від 02.05.2023 )
Після внесення відомостей про додаткові документи до бази даних заяв державний реєстратор за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав редагує відповідну раніше подану заяву та роздруковує її. Після проставляння на заяві заявником (за умови відсутності зауважень до відомостей, зазначених у ній) власного підпису така заява та додаткові документи, подані заявником, долучаються до документів, поданих для державної реєстрації прав.
( Абзац третій пункту 15 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 399 від 13.05.2020 )
( Пункт 15 в редакції Постанови КМ № 925 від 06.12.2017 )
16. Заява може бути відкликана заявником у будь-який час до прийняття державним реєстратором рішення щодо державної реєстрації прав або щодо відмови в такій реєстрації шляхом звернення заявника до суб’єкта державної реєстрації прав або нотаріуса.
Така заява формується та реєструється за правилами, передбаченими пунктом 8 цього Порядку.
( Абзац другий пункту 16 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 399 від 13.05.2020 )
За відсутності підстав для відмови у задоволенні заяви про відкликання раніше поданої заяви державний реєстратор невідкладно повертає заявникові документи, подані для державної реєстрації прав, а також документ про сплату адміністративного збору.
( Абзац третій пункту 16 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 399 від 13.05.2020, № 432 від 02.05.2023 )
Державний реєстратор під час повернення документів відповідно до закону встановлює особу заявника та перевіряє обсяг його повноважень, крім випадків, коли повернення документів здійснюється одночасно з поданням заяви про відкликання раніше поданої заяви.
( Абзац четвертий пункту 16 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 399 від 13.05.2020 )
Заява, подана в паперовій формі, запити державного реєстратора в паперовій формі та документи, отримані з паперових носіїв інформації, що містять відомості про зареєстровані речові права до 1 січня 2013 р., зберігаються суб’єктом державної реєстрації прав, нотаріусом протягом трьох років.
( Абзац п'ятий пункту 16 в редакції Постанови КМ № 432 від 02.05.2023 )
За наявності підстав для відмови у задоволенні заяви про відкликання раніше поданої заяви державний реєстратор приймає відповідне рішення.
У задоволенні заяви про відкликання раніше поданої заяви може бути відмовлено в разі, коли:
за результатами розгляду заяви державним реєстратором вже прийнято рішення щодо державної реєстрації прав або щодо відмови в такій реєстрації;
із заявою про відкликання раніше поданої заяви звернулася неналежна особа;
заява не подавалася до відповідного суб’єкта державної реєстрації прав, нотаріуса.
У разі коли заявник за власним бажанням отримує рішення державного реєстратора щодо відмови у задоволенні заяви про відкликання раніше поданої заяви у паперовій формі особисто, державний реєстратор відповідно до закону встановлює особу заявника та перевіряє обсяг його повноважень.
( Абзац одинадцятий пункту 16 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 399 від 13.05.2020 )
( Пункт 16 в редакції Постанови КМ № 925 від 06.12.2017 )
17. У разі наявності у базі даних заяв судового рішення про заборону вчинення реєстраційних дій, заяви власника про заборону вчинення реєстраційних дій державний реєстратор невідкладно за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав зупиняє державну реєстрацію прав з посиланням на зареєстроване відповідне судове рішення чи заяву.
( Абзац перший пункту 17 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 432 від 02.05.2023 )
У разі наявності у базі даних заяв судового рішення про скасування судового рішення, що було підставою для прийняття рішення про зупинення проведення реєстраційних дій, судового рішення про скасування заборони вчинення реєстраційних дій або заяви власника про відкликання власної заяви про заборону вчинення реєстраційних дій державний реєстратор за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав невідкладно відновлює державну реєстрацію прав з посиланням на зареєстроване відповідне судове рішення чи заяву.
( Абзац другий пункту 17 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 432 від 02.05.2023 )
Державний реєстратор також невідкладно відновлює державну реєстрацію прав, зупинену на підставі заяви власника про заборону вчинення реєстраційних дій, якщо минув строк, визначений законом для зупинення державної реєстрації прав.
( Абзац третій пункту 17 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 432 від 02.05.2023 )
Про зупинення державної реєстрації прав, відновлення державної реєстрації прав державний реєстратор невідкладно повідомляє власнику майна за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав. Повідомлення власнику майна здійснюється у разі наявності в Державному реєстрі прав відомостей про його абонентський номер мобільного телефона та/або адресу електронної пошти шляхом надсилання інформації в електронній формі.
( Абзац четвертий пункту 17 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 432 від 02.05.2023 )
( Пункт 17 в редакції Постанов КМ № 806 від 09.11.2016, № 399 від 13.05.2020; із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 509 від 28.04.2021 )
18. За результатом розгляду заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор приймає рішення щодо державної реєстрації прав або щодо відмови в такій реєстрації.
( Абзац другий пункту 18 виключено на підставі Постанови КМ № 399 від 13.05.2020 )
( Абзац третій пункту 18 виключено на підставі Постанови КМ № 399 від 13.05.2020 )
Рішення щодо державної реєстрації прав або щодо відмови в такій реєстрації за умови вчинення дій та/або процедур, передбачених цим Порядком під час розгляду заяви, приймається державним реєстратором у будь-який час до закінчення строку державної реєстрації прав.
19. Державний реєстратор за результатом прийнятого рішення щодо державної реєстрації прав відкриває розділ в Державному реєстрі прав та/або вносить до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідні відомості про речові права, обтяження речових прав.
У випадках, передбачених законом, державний реєстратор за результатом прийнятого рішення щодо державної реєстрації прав також закриває розділ в Державному реєстрі прав.
( Пункт 19 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 432 від 02.05.2023 )
( Пункт 19 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 399 від 13.05.2020, № 432 від 02.05.2023 )
20. У разі проведення державної реєстрації права власності, права довірчої власності як способу забезпечення виконання зобов’язань, спеціального майнового права на майно вперше, у тому числі у разі поділу, виділу частки або об’єднання майна, державний реєстратор за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав відкриває розділ у зазначеному Реєстрі з присвоєнням реєстраційного номера об’єкту нерухомого майна.
У разі коли державна реєстрація права власності проводиться на підставі документів, відповідно до яких тип об’єкта нерухомого майна зазначено як "цілісний майновий комплекс", "єдиний майновий комплекс", "комплекс будівель та споруд" чи інший тип, що вказує на наявність сукупності будівель та/або споруд, які мають окремі ідентифікатори в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва та відповідно щодо яких подано окремі заяви, державний реєстратор за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав відкриває розділи у зазначеному Реєстрі з присвоєнням відповідного реєстраційного номера кожному з таких об’єктів. При цьому присвоєння кожному із зазначених у цьому абзаці закінчених будівництвом об’єктів окремої адреси не вимагається.
( Абзац другий пункту 20 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 785 від 05.07.2024 )
Правило, передбачене абзацом другим цього пункту, застосовується також у разі, коли в Державному реєстрі прав вже проведено державну реєстрацію права власності на підставі документів, відповідно до яких тип об’єкта нерухомого майна зазначено як "цілісний майновий комплекс" "єдиний майновий комплекс", "комплекс будівель та споруд" чи інший тип, що вказує на наявність сукупності будівель та/або споруд, та відкрито розділ з присвоєнням відповідного реєстраційного номера на такий об’єкт, під час проведення подальших реєстраційних дій щодо нього з урахуванням особливостей, передбачених статтею 14 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", у результаті поділу майна.
( Абзац третій пункту 20 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 785 від 05.07.2024 )
Під час проведення державної реєстрації права власності, права довірчої власності як способу забезпечення виконання зобов’язань на земельну ділянку, закінчений будівництвом об’єкт чи об’єкт будівництва або спеціального майнового права на об’єкт будівництва вперше за наявності зареєстрованих речових прав, похідних від права власності, або обтяжень речових прав у спеціальному розділі Державного реєстру прав та/або в його невід’ємній архівній складовій частині на відповідну земельну ділянку, закінчений будівництвом об’єкт чи об’єкт будівництва державний реєстратор одночасно з відкриттям розділу у Державному реєстрі прав переносить такі відомості про речові права, обтяження речових прав до відповідного відкритого розділу.
У разі коли відкриття розділу в Державному реєстрі прав здійснюється у результаті поділу, виділу частки або об’єднання майна, державний реєстратор одночасно з відкриттям розділу у Державному реєстрі прав переносить відомості про інші речові права, похідні від права власності, обтяження речових прав до відповідних відкритих розділів.
( Пункт 20 в редакції Постанови КМ № 432 від 02.05.2023 )
21. У разі проведення державної реєстрації прав без відкриття розділу в Державному реєстрі прав державний реєстратор за допомогою програмних засобів ведення цього Реєстру до відкритого розділу або у випадках, передбачених законом, до спеціального розділу Державного реєстру прав вносить відповідні відомості про речові права, обтяження речових прав.
( Абзац перший пункту 21 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 806 від 09.11.2016, № 925 від 06.12.2017, № 432 від 02.05.2023 )
( Абзац другий пункту 21 виключено на підставі Постанови КМ № 925 від 06.12.2017 )
22. Після внесення відомостей до Державного реєстру прав державний реєстратор за допомогою програмних засобів ведення зазначеного Реєстру з урахуванням строку державної реєстрації, за який сплачено адміністративний збір, формує витяг з нього про державну реєстрацію прав, який є доступним для використання заявником на Порталі Дія та/або в іншій інформаційній системі, за допомогою якої заявником подавалися документи для державної реєстрації прав.
( Абзац перший пункту 22 в редакції Постанови КМ № 925 від 06.12.2017; із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 399 від 13.05.2020, № 509 від 28.04.2021 )
Витяг з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав за бажанням заявника може бути наданий державним реєстратором у паперовій формі з урахуванням строку державної реєстрації, за який сплачено адміністративний збір, шляхом друку за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав на аркушах паперу форматом А4 (210 x 297 міліметрів) без використання спеціальних бланків, з проставленням підпису та печатки державного реєстратора.
Положення абзаців першого та другого цього пункту щодо надання витягу з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав з урахуванням строку державної реєстрації, за який сплачено адміністративний збір, не застосовуються у разі проведення державної реєстрації прав у результаті вчинення нотаріальної дії з майном.
( Абзац третій пункту 22 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 432 від 02.05.2023 )
Витяг з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав у паперовій або електронній формі має однакову юридичну силу та містить обов’язкове посилання на Державний реєстр прав.
( Пункт 22 в редакції Постанови КМ № 806 від 09.11.2016 )
23. За наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав, що визначені Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", державний реєстратор приймає відповідне рішення, яке повинне містити вичерпний перелік обставин, що стали підставою для його прийняття, з відповідним обґрунтуванням їх застосування.
У разі відмови у державній реєстрації у зв’язку із прийняттям Радою національної безпеки і оборони України та введенням в дію Указом Президента України рішення про застосування санкцій, передбачених пунктами 1, 4, 7, 16 та 24-1 частини першої статті 4 Закону України "Про санкції", державний реєстратор протягом трьох робочих днів з дня прийняття рішення щодо відмови в державній реєстрації прав надсилає до Мін’юсту копію такого рішення.
( Пункт 23 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 432 від 02.05.2023; із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1309 від 12.12.2023 )
24. За результатами розгляду заяви державний реєстратор невідкладно повертає заявникові документи, подані для державної реєстрації прав у паперовій формі (крім випадків, коли такі документи було повернуто заявнику під час прийняття заяви після виготовлення їх електронних копій шляхом сканування або коли такі документи відповідно до закону не повертаються заявнику), та за наявності бажання заявника отримати результати державної реєстрації прав у паперовій формі - видає витяг з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав чи (у разі відмови у проведенні державної реєстрації прав) рішення щодо відмови в державній реєстрації прав.
( Абзац перший пункту 24 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 432 від 02.05.2023 )
Державний реєстратор під час повернення документів, поданих для державної реєстрації прав, відповідно до закону встановлює особу заявника та перевіряє обсяг його повноважень.
( Абзац другий пункту 24 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 432 від 02.05.2023 )
( Пункт 24 в редакції Постанов КМ № 806 від 09.11.2016, № 399 від 13.05.2020 )
25. Заява, подана в паперовій формі, документ про сплату адміністративного збору, запити державного реєстратора в паперовій формі та документи, отримані із паперових носіїв інформації, що містять відомості про зареєстровані речові права до 1 січня 2013 р., за результатами розгляду документів, поданих для проведення державної реєстрації прав, заявнику не повертаються та зберігаються суб’єктом державної реєстрації прав, державним реєстратором якого здійснювався розгляд таких документів, нотаріусом протягом трьох років.
( Абзац перший пункту 25 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 806 від 09.11.2016, № 925 від 06.12.2017; в редакції Постанови КМ № 399 від 13.05.2020; із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 432 від 02.05.2023 )
( Абзац другий пункту 25 виключено на підставі Постанови КМ № 399 від 13.05.2020 )
( Абзац третій пункту 25 виключено на підставі Постанови КМ № 399 від 13.05.2020 )
( Абзац четвертий пункту 25 виключено на підставі Постанови КМ № 399 від 13.05.2020 )
( Абзац п'ятий пункту 25 виключено на підставі Постанови КМ № 399 від 13.05.2020 )
25-1. У разі проведення державної реєстрації прав нотаріусом усі дії щодо прийняття та видачі відповідно до цього Порядку документів під час такої реєстрації може здійснювати його помічник.
( Порядок доповнено пунктом 25-1 згідно з Постановою КМ № 399 від 13.05.2020 )
Особливості проведення державної реєстрації прав через центри надання адміністративних послуг
( Назва розділу із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 399 від 13.05.2020 )
26. Державна реєстрація прав може проводитися за заявою заявника шляхом звернення до центрів надання адміністративних послуг, що забезпечують прийняття та видачу відповідно до цього Порядку документів під час державної реєстрації прав.
( Абзац перший пункту 26 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 399 від 13.05.2020 )
У разі подання заяви та документів, необхідних для державної реєстрації прав, до центру надання адміністративних послуг адміністратор такого центру вчиняє усі дії щодо прийняття та видачі документів для державної реєстрації прав, передбачені цим Порядком та здійснення яких покладається на державного реєстратора.
( Абзац другий пункту 26 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 806 від 09.11.2016, № 399 від 13.05.2020 )
27. Заява, зареєстрована у базі даних заяв, та скановані копії документів, поданих заявником для державної реєстрації у паперовій формі, виготовлені з дотриманням вимог, передбачених Порядком ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 р. № 1141 (Офіційний вісник України, 2011 р., № 86, ст. 3145; 2018 р., № 52, ст. 1827), та долучені до такої заяви, передаються адміністратором центру надання адміністративних послуг за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав на розгляд суб’єкту державної реєстрації прав.
( Пункт 27 в редакції Постанови КМ № 432 від 02.05.2023 )
28. Заява, документи, подані заявником для державної реєстрації прав, документ про сплату адміністративного збору, а також інші додаткові документи, подані заявником під час розгляду відповідної заяви, зберігаються у центрі надання адміністративних послуг.
Державний реєстратор під час розгляду заяви використовує скановані копії документів, що долучені до заяви, зареєстрованої в базі даних заяв, та за необхідності запитує у відповідного центру надання адміністративних послуг такі документи у паперовій формі.
( Пункт 28 в редакції Постанов КМ № 806 від 09.11.2016, № 432 від 02.05.2023 )
29. За результатами розгляду заяви адміністратор центру надання адміністративних послуг, що забезпечує прийняття, зберігання та видачу документів, поданих для державної реєстрації прав, з урахуванням строку державної реєстрації, за який сплачено адміністративний збір, невідкладно повертає заявникові документи, подані для такої реєстрації (крім документів, що відповідно до закону не повертаються заявнику), та за бажанням заявника отримати результати державної реєстрації прав у паперовій формі - видає витяг з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав шляхом його друку за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав на аркушах паперу формату А4 (210 x 297 міліметрів) без використання спеціальних бланків, з проставленням підпису та печатки адміністратора центру надання адміністративних послуг чи у разі відмови у проведенні державної реєстрації прав - рішення державного реєстратора щодо відмови в державній реєстрації прав шляхом його друку за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав на аркушах паперу формату А4 (210 x 297 міліметрів) без використання спеціальних бланків, з проставленням підпису та печатки.
Формування витягу в Державному реєстрі прав про проведену державну реєстрацію прав для можливої подальшої видачі його заявникові забезпечується державним реєстратором, яким проведено відповідну реєстрацію.
За результатами розгляду заяви відповідний центр надання адміністративних послуг передає документи, передбачені пунктом 25 цього Порядку, суб’єкту державної реєстрації прав, державним реєстратором якого здійснювався розгляд документів, поданих для державної реєстрації прав, для їх подальшого зберігання протягом трьох років.
( Пункт 29 в редакції Постанов КМ № 806 від 09.11.2016, № 432 від 02.05.2023 )
Особливості проведення державної реєстрації прав за заявами в електронній формі та в автоматичному режимі
( Назва розділу із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 432 від 02.05.2023 )
30. Державна реєстрація прав може проводитися за заявою, поданою в електронній формі, в разі:
державної реєстрації прав, реєстрацію яких проведено до 1 січня 2013 р. відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення;
державної реєстрації права власності на закінчений будівництвом індивідуальний (садибний) житловий будинок, садовий, дачний будинок;
державної реєстрації прав на підставі судового рішення;
державної реєстрації речових прав, похідних від права власності.
( Абзац шостий пункту 30 виключено на підставі Постанови КМ № 432 від 02.05.2023 )
( Абзац сьомий пункту 30 виключено на підставі Постанови КМ № 432 від 02.05.2023 )
Державна реєстрація права власності на закінчений будівництвом індивідуальний (садибний) житловий будинок, садовий, дачний будинок може проводитися у разі, коли відомості про технічні характеристики такого закінченого будівництвом об’єкта, про прийняття його в експлуатацію та про присвоєння адреси містяться в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва.
( Абзац восьмий пункту 30 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 432 від 02.05.2023 )
Державна реєстрація прав на підставі судового рішення може проводитися державним реєстратором у разі, коли примірник повного тексту судового рішення в електронній формі отримано в порядку інформаційної взаємодії Державного реєстру прав та Єдиного державного реєстру судових рішень.
( Абзац дев'ятий пункту 30 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 432 від 02.05.2023 )
( Пункт 30 в редакції Постанови КМ № 509 від 28.04.2021 )
31. Державна реєстрація прав здійснюється за заявою, поданою в електронній формі через Портал Дія чи на підставі договорів про надання сервісної послуги, укладених з технічним адміністратором Державного реєстру прав, через інші інформаційні системи, що забезпечують ідентифікацію користувача з використанням засобів електронної ідентифікації з високим рівнем довіри (далі - інформаційна система для подачі заяви).
( Абзац перший пункту 31 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 925 від 06.12.2017; в редакції Постанов КМ № 399 від 13.05.2020, № 509 від 28.04.2021 )
Заява в електронній формі подається за умови підписання її заявником з використанням засобів електронної ідентифікації з високим рівнем довіри та за умови відсутності підстав для її неприйняття, передбачених законом.
( Абзац другий пункту 31 в редакції Постанови КМ № 399 від 13.05.2020; із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 432 від 02.05.2023 )
Сплата адміністративного збору за державну реєстрацію прав у випадках, передбачених законом, здійснюється через інтегровані платіжні системи.
( Пункт 31 доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 399 від 13.05.2020; із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 509 від 28.04.2021 )
У разі коли суб’єкт речового права, обтяження звільнений від сплати адміністративного збору за державну реєстрацію прав, Портал Дія чи інформаційна система для подачі заяви у разі технічної можливості повинні забезпечувати перевірку наявності відповідного статусу в заявника з використанням відомостей відповідних інформаційних систем, в яких обліковуються (реєструються) такі відомості, а в разі відсутності такої можливості - додавання сканованої копії паперового документа, що підтверджує право на таке звільнення, з накладенням кваліфікованого електронного підпису заявника.
( Абзац четвертий пункту 31 в редакції Постанов КМ № 399 від 13.05.2020, № 509 від 28.04.2021; із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 432 від 02.05.2023 )
( Пункт 31 в редакції Постанови КМ № 806 від 09.11.2016 )
31-1. Для державної реєстрації прав заявник подає документи, необхідні для державної реєстрації прав, в електронній формі, що створені з дотриманням вимог законодавства у сфері електронних довірчих послуг та законодавства про електронні документи та електронний документообіг, крім випадків, передбачених абзацами другим та третім цього пункту.
( Абзац перший пункту 31-1 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 432 від 02.05.2023 )
Для державної реєстрації прав, реєстрацію яких проведено до 1 січня 2013 р. відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення, заявником можуть бути подані скановані копії оригіналів паперових документів (фотокопій) з накладенням кваліфікованого електронного підпису заявника.
( Абзац другий пункту 31-1 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 432 від 02.05.2023 )
Отримання електронних документів з Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва та з Єдиного державного реєстру судових рішень здійснюється державним реєстратором самостійно відповідно до наданих заявником ідентифікаторів таких документів чи у разі наявності судових рішень - ідентифікатора судової справи.
( Порядок доповнено пунктом 31-1 згідно з Постановою КМ № 509 від 28.04.2021 )
32. У результаті інформаційної взаємодії Порталу Дія чи іншої інформаційної системи, за допомогою якої заявником подавалися документи для державної реєстрації прав, з Державним реєстром прав заява в електронній формі за допомогою програмних засобів ведення зазначеного Реєстру автоматично реєструється в базі даних заяв.
( Абзац перший пункту 32 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 806 від 09.11.2016; в редакції Постанови КМ № 399 від 13.05.2020; із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 509 від 28.04.2021 )
( Абзац другий пункту 32 виключено на підставі Постанови КМ № 399 від 13.05.2020 )
Моментом прийняття заяви вважається дата і час її реєстрації у базі даних заяв.
Реєстрація заяв про державну реєстрацію прав в електронній формі проводиться в порядку черговості їх надходження, у тому числі з урахуванням заяв, що подаються в паперовій формі.
33. Державний реєстратор здійснює розгляд заяви в електронній формі відповідно до цього Порядку з прийняттям відповідних рішень виключно на підставі документів, передбачених пунктом 31- 1 цього Порядку.
( Пункт 33 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 806 від 09.11.2016, № 925 від 06.12.2017, № 399 від 13.05.2020; в редакції Постанови КМ № 509 від 28.04.2021 )
34. За результатами розгляду заяви в електронній формі документи, передбачені пунктом 31- 1 цього Порядку, не підлягають поверненню (видачі) заявнику.
( Пункт 34 в редакції Постанов КМ № 806 від 09.11.2016, № 509 від 28.04.2021 )
34-1. Державна реєстрація прав в автоматичному режимі проводиться програмними засобами ведення Державного реєстру прав виключно на підставі відомостей, отриманих з Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва у порядку інформаційної взаємодії таких систем, а у разі державної реєстрації прав на об’єкт будівництва та майбутні об’єкти нерухомості вперше чи у разі державної реєстрації права власності у зв’язку з отриманням з Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва відомостей про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об’єкта відповідно до статей 27-2 та 27-3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" - без встановлення черговості розгляду заяв, що зареєстровані в базі даних заяв на таке майно, наявності підстав для зупинення державної реєстрації прав чи відмови в державній реєстрації прав.
( Порядок доповнено пунктом 34-1 згідно з Постановою КМ № 432 від 02.05.2023 )
Особливості проведення державної реєстрації прав державними, приватними виконавцями
( Назва розділу в редакції Постанови КМ № 806 від 09.11.2016; із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 399 від 13.05.2020 )
( Пункт 35 виключено на підставі Постанови КМ № 399 від 13.05.2020 )
36. У випадках, передбачених Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", державний, приватний виконавець за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав самостійно формує та реєструє заяву в електронній формі, до якої додається необхідний для такої реєстрації оригінал документа в електронній формі з накладенням відповідним державним, приватним виконавцем кваліфікованого електронного підпису.
( Абзац перший пункту 36 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 806 від 09.11.2016; в редакції Постанови КМ № 399 від 13.05.2020 )
( Абзац другий пункту 36 виключено на підставі Постанови КМ № 399 від 13.05.2020 )
Моментом прийняття заяви вважається дата і час її реєстрації у базі даних заяв.
Реєстрація заяв про державну реєстрацію прав в електронній формі проводиться в порядку черговості, у тому числі з урахуванням заяв, що подаються до суб’єкта державної реєстрації прав чи нотаріуса в паперовій формі.
( Абзац четвертий пункту 36 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 399 від 13.05.2020 )
37. Державний, приватний виконавець здійснює розгляд заяви в електронній формі відповідно до цього Порядку з прийняттям відповідних рішень.
( Пункт 37 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 399 від 13.05.2020 )
( Пункт 38 виключено на підставі Постанови КМ № 399 від 13.05.2020 )
( Пункт 39 виключено на підставі Постанови КМ № 399 від 13.05.2020 )
Державна реєстрація прав та документи, необхідні для такої реєстрації
40. Державна реєстрація прав проводиться на підставі документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачених Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", іншими законами України та цим Порядком, крім випадку, передбаченого абзацом другим цього пункту.
Державна реєстрація права власності на майно забороненої судом політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень, що переходить у власність держави, проводиться виключно на підставі рішення суду про заборону політичної партії, у резолютивній частині якого зазначено про передачу майна політичної партії у власність держави, та заяви визначеного законодавством державного органу, що містить відомості про майно, що переходить у власність держави.
( Абзац другий пункту 40 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 432 від 02.05.2023 )
( Пункт 40 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 399 від 13.05.2020; в редакції Постанови КМ № 896 від 12.08.2022 )
( Пункт 41 виключено на підставі Постанови КМ № 509 від 28.04.2021 )
( Пункт 42 виключено на підставі Постанови КМ № 509 від 28.04.2021 )
( Пункт 43 виключено на підставі Постанови КМ № 509 від 28.04.2021 )
44. Для державної реєстрації права власності на закінчений будівництвом об’єкт державної або комунальної власності, будівництво якого завершено та право власності на який не зареєстровано до 1 січня 2013 р., за відсутності документа, що посвідчує набуття права державної або комунальної власності на такий об’єкт, подаються:
( Абзац перший пункту 44 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 509 від 28.04.2021 )
( Підпункт 1 пункту 44 виключено на підставі Постанови КМ № 509 від 28.04.2021 )
2) витяг з Єдиного реєстру об’єктів державної власності щодо такого об’єкта (у разі державної реєстрації права державної власності);
3) документ, що підтверджує факт перебування закінченого будівництвом об’єкта у комунальній власності, виданий відповідним органом місцевого самоврядування (у разі державної реєстрації права комунальної власності);
( Підпункт 3 пункту 44 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 509 від 28.04.2021 )
4) документ, що підтверджує факт відсутності перебування закінченого будівництвом об’єкта у державній власності, виданий Фондом державного майна чи його регіональним відділенням (у разі державної реєстрації права комунальної власності).
( Підпункт 4 пункту 44 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 509 від 28.04.2021 )
Державна реєстрація права власності на закінчений будівництвом об’єкт проводиться за наявності відомостей про такий об’єкт в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва.
( Пункт 44 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 509 від 28.04.2021; із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 432 від 02.05.2023 )
( Пункт 45 виключено на підставі Постанови КМ № 399 від 13.05.2020 )
( Пункт 46 виключено на підставі Постанови КМ № 925 від 06.12.2017 )
( Пункт 47 виключено на підставі Постанови КМ № 925 від 06.12.2017 )
48. Для державної реєстрації права власності у зв’язку з передачею майна у власність юридичної особи як внесок (внесення майна до статутного (складеного) капіталу (статутного фонду), вступні, членські та цільові внески членів кооперативу тощо) подаються:
1) документ, що посвідчує право власності особи на майно, яке передається у власність юридичної особи (крім випадку, коли право власності на таке майно вже зареєстровано в Державному реєстрі прав);
2) акт приймання-передачі майна або інший документ, що підтверджує факт передачі такого майна, підписаний власником (співвласниками) та особою, що діє від імені відповідної юридичної особи. Якщо майно відповідно до закону належить на праві спільної сумісної власності подружжю (колишньому подружжю), акт приймання-передачі майна або інший документ, що підтверджує факт передачі такого майна, підписується кожним з подружжя (колишнього подружжя) незалежно від наявності державної реєстрації права власності лише в одного з них;
3) рішення органу або особи, уповноважених установчими документами юридичної особи або законом (у разі, коли передача майна здійснюється іншою юридичною особою);
4) письмова згода суб’єкта переважного права купівлі земельної ділянки сільськогосподарського призначення у випадках, передбачених законом;
5) протокол проведення перевірки набувача земельної ділянки сільськогосподарського призначення (у разі передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення).
( Пункт 48 доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 239 від 01.03.2024 )
Справжність підписів на документах, передбачених підпунктами 2 та 4 цього пункту, засвідчується відповідно до Закону України "Про нотаріат".
Державна реєстрація права власності на закінчений будівництвом об’єкт чи об’єкт будівництва проводиться за наявності відомостей про такий об’єкт в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва.
( Пункт 48 в редакції Постанови КМ № 432 від 02.05.2023 )
49. Для державної реєстрації права власності у зв’язку з передачею у власність фізичним та юридичним особам майна у результаті припинення (ліквідації чи реорганізації) юридичної особи або виділу з неї нової юридичної особи подаються:
1) документ, що посвідчує право власності юридичної особи на майно, що передається у власність фізичним та юридичним особам (крім випадку, коли право власності на таке майно вже зареєстровано в Державному реєстрі прав);
2) ліквідаційний баланс, затверджений засновниками (учасниками) юридичної особи або органом, що прийняв рішення про ліквідацію юридичної особи (для акціонерних товариств та товариств з обмеженою та додатковою відповідальністю), чи ліквідаційною комісією (ліквідатором) юридичної особи (крім акціонерних товариств та товариств з обмеженою та додатковою відповідальністю), та письмова заява таких осіб, яким передано нерухоме майно юридичної особи, що припиняється, про розподіл між ними такого майна або рішення відповідного органу про подальше використання зазначеного майна (у разі ліквідації юридичної особи);
Справжність підписів на письмовій заяві фізичних чи юридичних осіб, яким передано нерухоме майно юридичної особи, що припиняється, про розподіл між ними такого майна засвідчується відповідно до Закону України "Про нотаріат";
( Підпункт 2 пункту 49 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 239 від 01.03.2024 )
( Підпункт 2 пункту 49 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 785 від 05.07.2024 )
3) передавальний акт, затверджений засновниками (учасниками) юридичної особи або органом, який прийняв рішення про злиття, приєднання або перетворення юридичної особи (у разі злиття, приєднання або перетворення юридичної особи);
4) розподільний баланс, затверджений засновниками (учасниками) юридичної особи або органом, який прийняв рішення про поділ юридичної особи або виділ з неї нової юридичної особи (у разі поділу юридичної особи або виділу з неї нової юридичної особи);
5) протокол проведення перевірки набувача земельної ділянки сільськогосподарського призначення (у разі передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення).
( Пункт 49 доповнено підпунктом 5 згідно з Постановою КМ № 239 від 01.03.2024 )
49-1. Для державної реєстрації речових прав, похідних від права власності, на майно у зв’язку з реорганізацією юридичної особи або виділу з неї нової юридичної особи подаються:
1) документ, що посвідчує речове право, похідне від права власності, на майно, яке належить юридичній особі, що реорганізується (крім випадку, коли речове право на таке майно вже зареєстровано в Державному реєстрі прав);
2) передавальний акт, затверджений засновниками (учасниками) юридичної особи або органом, який прийняв рішення про злиття, приєднання або перетворення юридичної особи (у разі злиття, приєднання або перетворення юридичної особи);
3) розподільний баланс, затверджений засновниками (учасниками) юридичної особи або органом, який прийняв рішення про поділ юридичної особи або виділ з неї нової юридичної особи (у разі поділу юридичної особи або виділу з неї нової юридичної особи).
( Порядок доповнено пунктом 49-1 згідно з Постановою КМ № 432 від 02.05.2023 )
50. Для державної реєстрації права власності у зв’язку з передачею майна, крім земельної ділянки сільськогосподарського призначення, у власність фізичним та юридичним особам, що вийшли або виключені із складу засновників (учасників) юридичної особи, подаються:
( Абзац перший пункту 50 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 239 від 01.03.2024 )
1) документ, що посвідчує право власності юридичної особи на майно, що передається у власність фізичним та юридичним особам (крім випадку, коли право власності на таке майно вже зареєстровано в Державному реєстрі прав);
1-1) акт приймання-передачі майна або інший документ, що підтверджує факт передачі такого майна.
Справжність підписів на акті приймання-передачі майна або іншому документі, що підтверджує факт передачі такого майна, засвідчується відповідно до Закону України "Про нотаріат";
( Пункт 50 доповнено підпунктом 1-1 згідно з Постановою КМ № 806 від 09.11.2016 )
2) рішення органу або особи, уповноважених установчими документами юридичної особи або законом, про передачу майна у власність фізичній або юридичній особі, що вийшла із складу засновників (учасників) юридичної особи.
51. Для державної реєстрації права власності у зв’язку із виділенням нерухомого майна в натурі власникам майнових паїв членів колективних сільськогосподарських підприємств подаються:
1) свідоцтво про право власності на майновий пай члена колективного сільськогосподарського підприємства (майновий сертифікат) з відміткою підприємства правонаступника реорганізованого колективного сільськогосподарського підприємства про виділення майна в натурі, засвідченою підписом керівника такого підприємства та печаткою;
2) акт приймання-передачі нерухомого майна.
52. Для державної реєстрації права власності у зв’язку з поверненням майна у власність реабілітованим громадянам подається рішення комісії з питань поновлення прав реабілітованих про повернення майна реабілітованій особі.
53. У разі коли документ, що посвідчує набуття права власності або інших речових прав, похідних від права власності, реєстрацію яких було проведено до 1 січня 2013 р. відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення, втрачено, пошкоджено чи зіпсовано, державна реєстрація такого права власності або іншого речового права, похідного від права власності, може бути проведена за бажанням заявника на підставі відомостей Державного земельного кадастру чи відповідно на підставі відомостей Реєстру прав власності на нерухоме майно, який є архівною складовою частиною Державного реєстру прав, або у разі коли відповідна реєстрація проводилася виключно на паперових носіях інформації (реєстрові книги, реєстраційні справи), ведення яких здійснювали підприємства бюро технічної інвентаризації, - на підставі відомостей таких носіїв інформації.
Державна реєстрація прав у випадку, передбаченому цим пунктом, проводиться виключно за умови встановлення державним реєстратором наявності зареєстрованого права власності або інших речових прав, похідних від права власності, на підставі відповідних документів у Державному земельному кадастрі чи в Реєстрі прав власності на нерухоме майно, а у разі коли відповідна реєстрація проводилася виключно на паперових носіях інформації (реєстрові книги, реєстраційні справи), ведення яких здійснювали підприємства бюро технічної інвентаризації, - на таких носіях інформації, з обов’язковим зазначенням у Державному реєстрі прав відомостей про втрату, пошкодження чи зіпсування відповідного документа.
( Пункт 53 в редакції Постанов КМ № 925 від 06.12.2017, № 432 від 02.05.2023 )
54. Для державної реєстрації права власності у зв’язку з поділом, виділом частки або об’єднанням земельної ділянки, закінченого будівництвом об’єкта подаються:
1) документ, що посвідчує право власності на земельну ділянку, закінчений будівництвом об’єкт, що поділяється, частка з якого виділяється чи об’єднується (крім випадків, коли право власності на таке майно вже зареєстровано в Державному реєстрі прав або коли для державної реєстрації права власності подається документ, передбачений підпунктом 2 цього пункту);
2) договір про поділ спільного майна або договір про виділ у натурі частки із спільного майна, або відповідне рішення суду (у разі належності земельної ділянки, закінченого будівництвом об’єкта, що поділяється або частка з якого виділяється, на праві спільної власності та прийняття співвласниками рішення щодо поділу спільного майна або виділу в натурі частки із спільного майна, що має наслідком припинення права спільної власності для всіх або одного із співвласників, що здійснює виділ у натурі частки).
Державна реєстрація права власності у зв’язку з поділом, виділом частки або об’єднанням земельної ділянки проводиться за наявності в Державному земельному кадастрі відомостей про сформовані (сформовану) земельні ділянки (земельну ділянку) у результаті такого поділу, виділу частки або об’єднання.
Державна реєстрація права власності у зв’язку з поділом, виділом частки або об’єднанням закінченого будівництвом об’єкта проводиться за наявності в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва відомостей про технічні характеристики закінчених будівництвом об’єктів (закінченого будівництвом об’єкта), утворених (утвореного) у результаті такого поділу, виділу частки або об’єднання, про прийняття їх (його) в експлуатацію (крім випадку, коли поділ, виділ частки або об’єднання здійснено не у зв’язку з реконструкцією, реставрацією або капітальним ремонтом (далі - реконструкція) закінченого будівництвом об’єкта) та про присвоєння їм (йому) адреси.
Для державної реєстрації права власності у зв’язку з поділом земельної ділянки, закінченого будівництвом об’єкта одночасно подається відповідна кількість заяв, що відповідає кількості всіх земельних ділянок, закінчених будівництвом об’єктів, утворених у результаті такого поділу, крім випадку, коли відбувається припинення права спільної власності у зв’язку з поділом спільного майна на підставі відповідного договору або рішення суду.
Під час проведення державної реєстрації права власності на земельну ділянку, закінчений будівництвом об’єкт, що залишається у спільній власності після виділу в натурі частки одного із співвласників, державний реєстратор здійснює перерахунок часток у праві спільної часткової власності на таке спільне майно виходячи із принципу їх рівності, крім випадків, коли співвласники до виділу в натурі частки одного із співвласників мали різний розмір часток або коли співвласники за домовленістю між собою встановили інший розмір часток у праві спільної власності чи інший розмір часток у праві спільної власності встановлено на підставі рішення суду. На підтвердження домовленості співвласників може бути надана письмова заява співвласників про визначення розміру часток, справжність підписів на якій засвідчується відповідно до Закону України "Про нотаріат", або договір, укладений такими співвласниками відповідно до законодавства. У разі коли співвласники до виділу в натурі частки одного із співвласників мали різний розмір часток, перерахунок часток у праві спільної часткової власності на таке спільне майно здійснюється з урахуванням принципу їх пропорційності.

................
Перейти до повного тексту