1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 22 листопада 2005 р. N 1105
Київ
Про підсумки соціально-економічного розвитку України за дев'ять місяців 2005 року та невідкладні завдання щодо поліпшення економічної ситуації
Кабінет Міністрів України відзначає, що 2005 рік став найскладнішим для поступального розвитку економіки з початку періоду її зростання.
Протягом січня - вересня здійснено комплекс заходів щодо піднесення добробуту населення та усунення допущеної у минулі роки деформації в рівні доходів соціально вразливих його верств. Державні соціальні гарантії для переважної більшості категорій громадян досягли рівня прожиткового мінімуму. Усунено зрівняльний принцип у пенсійному забезпеченні, збільшено розмір виплати допомоги сім'ям при народженні дитини, інвалідам. Підвищено заробітну плату працівникам соціально-культурних та наукових закладів, що фінансуються за рахунок державного та місцевих бюджетів.
За дев'ять місяців реальний дохід домашніх господарств підвищився порівняно з відповідним періодом минулого року на 22,3 відсотка, кінцеві споживчі витрати - на 14,8 відсотка. Якщо у січні середньодушові кінцеві споживчі витрати були нижчими від прожиткового мінімуму на 33,4 відсотка, то у вересні вони перевищували його на 21,7 відсотка. Реальна заробітна плата найманих працівників за цей період зросла на 18 відсотків.
Важливу роль у підтримці активної соціальної політики відіграли заходи, вжиті з метою виведення економічної діяльності з тіні, боротьби з контрабандою, ліквідації необґрунтованих податкових пільг та удосконалення порядку в управлінні державною власністю.
Надходження до державного бюджету коштів від податку на прибуток підприємств за дев'ять місяців збільшилися в 1,5 раза, у тому числі державних підприємств - в 1,6, податку на додану вартість з ввезених товарів - в 1,9, ввізного мита - в 1,6 раза.
Стабільним залишається фінансове становище підприємницького сектору. За вісім місяців підприємства отримали прибутку на 20,5 відсотка більше, ніж за відповідний період минулого року, у тому числі підприємства основних бюджетоутворюючих галузей промисловості та транспорту - на чверть.
Зареєстроване безробіття останні два місяці тримається на рівні 2,8 відсотка, що є найменшим показником з початку періоду економічного зростання.
Водночас на розвитку економіки негативно позначилася різка зміна умов діяльності суб'єктів господарювання унаслідок здійснення детінізаційних та антиінфляційних заходів, невизначеність у майнових питаннях, а також погіршення економічної ситуації у світі, що призвело до гальмування динаміки виробництва та експорту.
Протягом січня - вересня скоротилися порівняно з відповідним періодом минулого року більше ніж у 4 рази (до 2,8 відсотка) темпи приросту валового внутрішнього продукту. Темпи приросту обсягу імпорту товарів (25,8 відсотка) у 4,2 раза перевищили темпи приросту експорту (6,1 відсотка), сальдо зовнішньої торгівлі зменшилося з позитивного (3,1 млрд. доларів США) у 2004 році до негативного (0,7 млрд.) у 2005 році.
Унаслідок різкої ревальвації гривні на 15 відсотків знизилася реальна цінова конкурентоспроможність експорту, були прийняті рішення, які призвели до послаблення захисту внутрішнього ринку.
Мали місце непоодинокі випадки адміністративного втручання в економічні відносини.
До названих вище факторів додалися наслідки структурних диспропорцій, що накопичувалися у попередні роки, зокрема:
неготовність підприємств-експортерів до роботи в умовах посилення конкуренції (зокрема з Китаєм), а також до пошуку нових ринків після розширення Євросоюзу. Якщо у січні - вересні 2004 р. товарний експорт до країн Європи та Азії збільшився порівняно з відповідним періодом минулого року в доларовому еквіваленті відповідно на 38,3 та 44 відсотки, то у січні - вересні 2005 р. до країн Європи він зменшився на 7,4, а до країн Азії зріс на 8,6 відсотка;
використання великою кількістю підприємств незаконних конкурентних переваг внаслідок необґрунтованих податкових пільг, ухилення від оподаткування, контрабандного завезення товарів, а також заниження їхньої митної вартості, що обумовлювало гальмування темпів приросту державних доходів;
незадовільне управління державними підприємствами (у тому числі великими природними монополіями) та адміністративне втручання в економіку, що мало наслідком погіршення фінансових результатів. У II кварталі 2005 р. збитково працювали 26,4 відсотка державних підприємств, що на 2,2 відсоткового пункту більше, ніж у II кварталі 2004 р., та на 1,9 пункту більше, ніж у І кварталі поточного року. Не зростають бюджетні надходження від оренди цілісних майнових комплексів державних підприємств; план надходжень частини прибутку (доходу) господарських організацій, які мають у статутних фондах частки (акції, паї), що належать державі, за дев'ять місяців поточного року виконано лише на 45,6 відсотка;
скорочення поголів'я худоби та постійне збільшення дефіциту м'яса і м'ясопродуктів і, як наслідок, тенденція до зростання цін, подорожчання споживчого кошика, що призводить до девальвації нових соціальних ініціатив;
значний рівень монополізації локальних ринків, перевантаження товарних цін монопольною рентою та торгово-посередницькими націнками. Кількість зловживань монопольним становищем збільшилася порівняно з відповідним періодом 2004 року на 10 відсотків;
незавершеність формування системи державного матеріального резерву та недостатність її фінансування, унаслідок чого держава не має ресурсів для запобігання періодичним кризам у забезпеченні економіки та населення стратегічно важливими товарами: зерном, цукром, нафтопродуктами, м'ясом. Під загрозою опинилося створення резерву продовольчого та насіннєвого зерна на 2006/07 сільськогосподарський рік;
накопичення великої інфляційної інерції, яка була спровокована підвищенням цін на продукцію українського експорту у 2004 році в окремих секторах економіки, продовжується і в 2005 році, що супроводжується міжгалузевою ціновою конкуренцією.
У ситуації, що склалася, Кабінет Міністрів України нинішнього складу здійснював коригування економічної політики, доповнення її стабілізаційною складовою, започаткував активний діалог з діловими колами, які чесно провадять підприємницьку діяльність, сплачують податки, виявляють заінтересованість у розширенні своєї справи і готовність інвестувати в економіку додаткові ресурси.
Підсумки економічного і соціального розвитку України за вересень і в цілому за дев'ять місяців поточного року свідчать про позитивну реакцію суб'єктів господарювання на запропоновані нові форми відносин з державою. Протягом двох місяців - серпня та вересня - кумулятивні темпи приросту валового внутрішнього продукту залишилися на рівні 2,8 відсотка. Так, темпи приросту валової доданої вартості наростаючим підсумком збільшилися від 3,1 відсотка у серпні до 3,9 у вересні в сільському господарстві, з 7,7 до 7,2 відсотка зменшився її спад у будівництві. Досить високими були темпи приросту валової доданої вартості в галузях транспорту та зв'язку (6,3 відсотка), освіти (5,1), охорони здоров'я (4,5 відсотка).
Позитивним фактором економічного розвитку є утримання високих темпів розвитку у галузях, що обслуговують масовий споживчий ринок. У січні - вересні на 14,5 відсотка збільшилися обсяги виробництва в харчовій промисловості, 9,1 - у текстильній, 19,8 - у виробництві деревини та виробів з неї, 12,2-12,3 - у целюлозно-паперовій промисловості, видавничій справі, у випуску неметалевих мінеральних виробів, на 17,2 відсотка - у фармацевтичній промисловості.
У січні - серпні обсяги виробництва в металургії скоротилися до найнижчого рівня - 3,2 відсотка. У вересні обсяги виробництва металургійної продукції підвищилися проти серпня на 5,3 відсотка, а за підсумками січня - вересня темпи спаду обсягів продукції цієї галузі зменшилися до 2,9 відсотка. Зросло на 8,2 відсотка виробництво у хімічній промисловості, на 11,5 відсотка - машин та устатковання.
Прискорюються темпи нарощування інвестицій у галузях економіки. Вкладення інвестицій в основний капітал у легкій промисловості зросли в 2,2 раза, хімічній промисловості та металургії і обробленні металу - 1,5, торгівлі, виробництві деревини та виробів з деревини, виробництві коксу та продуктів нафтопереробки - 1,4, фінансовій сфері, сільському господарстві, видобуванні неенергетичних матеріалів, виробництві неметалевих мінеральних виробів - у 1,3 раза.
Утвердилася поміркована цінова динаміка. Якщо у I і II кварталах приріст споживчих цін становив відповідно 4,4 і 1,9 відсотка, то у III - 0,7, у тому числі у вересні - 0,4 відсотка.
За результатами моніторингу діяльності місцевих органів виконавчої влади за дев'ять місяців динамічний економічний та соціальний розвиток забезпечено у Дніпропетровській, Київській, Львівській і Волинській областях, мм. Києві та Севастополі.
У вересні рівень середньої заробітної плати у розмірі 1000 гривень слідом за м. Києвом перевищила Донецька область.
Обсяги промислового виробництва найбільше зросли на підприємствах Хмельницької (25,8 відсотка), Київської (19), Волинської (18,8), Вінницької (14,8) і Сумської (14) областей, в Автономній Республіці Крим (15,6) та м. Києві (16,3 відсотка).
Нарощування інвестицій в основний капітал забезпечено в Житомирській (на 31,1 відсотка), Київській (27,6), Донецькій (22,2), Вінницькій (18,7), Сумській (18,5) областях, у м. Києві (19,9 відсотка) та ряді інших регіонів.
Більш сприятливий інвестиційний клімат дав змогу залучити в Луганській області прямих іноземних інвестицій більше порівняно з початком року на 37,3 відсотка, Харківській - 25,9, Сумській - 24,3, Дніпропетровській - 20,1, Вінницькій областях - на 17,1, Автономній Республіці Крим - на 34 відсотки.
Поряд з цим Кабінет Міністрів України констатує, що керівники міністерств, інших центральних та місцевих органів виконавчої влади не вживають достатніх заходів для створення сприятливого ділового клімату, залучення інвестицій, скасування надмірних регулятивних вимог до суб'єктів підприємницької діяльності. Про це свідчить скорочення обсягів промислового виробництва у Донецькій (9,7 відсотка), Львівській (5,7), Полтавській (0,9), Тернопільській (0,4), Херсонській (1,2 відсотка) областях.
У 14 регіонах загальмувалася інвестиційна діяльність. Найбільший спад обсягів інвестицій в основний капітал спостерігається в Черкаській (30,6), Закарпатській (22,7), Одеській (21,6), Кіровоградській (20,3), Волинській (13,6 відсотка) областях, у Чернігівській області залучено лише 19 тис. доларів США.
За дев'ять місяців у Львівській області річне завдання із створення нових робочих місць виконано лише на 60,9 відсотка, у Житомирській - на 69,1 відсотка.
Допущено зростання заборгованості з виплати заробітної плати в Одеській області та м. Севастополі - в 1,6 раза, Кіровоградській та Рівненській - в 1,4 раза, Черкаській - на 28,5 відсотка, Чернігівській - 27, Сумській - 22, Тернопільській - 16,4 і Вінницькій областях - на 13,8 відсотка.
Досить високим залишається рівень зареєстрованого безробіття в Тернопільській (5,3 відсотка), Рівненській (4,9), Черкаській (4,3), Чернівецькій (4,2), Житомирській (3,9 відсотка) областях проти 2,8 в середньому по Україні. Таке становище зумовлено насамперед низьким рівнем заробітної плати. Так, у Тернопільській, Хмельницькій і Чернігівській областях майже кожен другий працівник у вересні отримав заробітну плату нижче прожиткового мінімуму.
З метою стабілізації виробництва та більш ефективного залучення інвестицій, відновлення сталого економічного зростання, формування передбачуваного макроекономічного середовища, створення сприятливих умов для розвитку підприємницької діяльності Кабінет Міністрів України
постановляє:
1. Вважати основними завданнями до кінця 2005 року:
забезпечення стабілізації економічного розвитку;
забезпечення через відповідні державні органи захисту прав власності;
інтенсифікацію діяльності Кабінету Міністрів України щодо вступу України до СОТ;
сприяння Національному банку у створенні умов, які забезпечують стабільність національної валюти;
безумовне виконання всіх соціальних зобов'язань держави;
забезпечення продовольчої та енергетичної безпеки держави.
2. Центральним органам виконавчої влади запровадити щоквартальний моніторинг виконання фінансових планів підприємствами - суб'єктами природних монополій та підприємствами, плановий розрахунковий обсяг чистого прибутку яких перевищує 50 млн. гривень на рік, та подавати в установлені строки відповідну інформацію Міністерству економіки.
3. Міністерству економіки, Міністерству фінансів, Міністерству промислової політики, Міністерству аграрної політики та Державній митній службі утворити в листопаді 2005 р. міжвідомчу робочу групу з розроблення та здійснення заходів захисту внутрішнього ринку від імпортних поставок товарів за демпінговими цінами та організувати постійний моніторинг впливу імпорту на конкурентоспроможність окремих галузей економіки.
4. Міністерству економіки, Міністерству юстиції та Державному комітетові з питань регуляторної політики та підприємництва прискорити перегляд відповідно до вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" та доручень Президента України актів законодавства, що не відповідають принципам державної регуляторної політики та стримують розвиток підприємницької діяльності.
5. Державному комітетові з питань регуляторної політики та підприємництва, іншим центральним органам виконавчої влади подати до 1 грудня 2005 р. законопроекти щодо приведення законів України у відповідність з принципами державної регуляторної політики, розроблені на основі проведеної у галузях (сферах) економіки оцінки системності та узгодженості регуляторних актів.
6. Міністерству фінансів терміново визначити граничний строк повного погашення простроченої заборгованості з відшкодування з державного бюджету сум податку на додану вартість та розробити до 1 грудня 2005 р. пропозиції щодо істотного скорочення податкового боргу суб'єктів господарювання з використанням мотиваційного механізму, зокрема шляхом запровадження реструктуризації боргів минулих років платникам податків, які забезпечують внесення поточних платежів до бюджету, з визначенням конкретного обсягу погашення податкового боргу протягом 2006 року.
7. Міністерству економіки та Міністерству фінансів:
здійснити заходи щодо підвищення рівня капіталізації державних банків з метою збільшення ресурсу кредитування економіки та підтримки експортоорієнтованих галузей та часткового відшкодування відсоткових ставок за кредитами, що надаються суб'єктам малого та середнього підприємництва на реалізацію інвестиційних проектів;
разом з Ощадним банком та Укрексімбанком унести в грудні поточного року на розгляд Кабінету Міністрів України проект стратегії розвитку державних банків.
8. Міністерству економіки, Міністерству праці та соціальної політики, Міністерству фінансів, Державній податковій адміністрації, Антимонопольному комітетові, Державному комітетові статистики та Міністерству юстиції подати в березні 2006 р. проект постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку визначення сум, що вносяться до державного бюджету підприємствами-монополістами у 2006 році та I кварталі 2007 р. у зв'язку з перевищенням розрахункової величини фонду оплати праці".
9. Фонду державного майна, Державному комітетові статистики, іншим центральним та місцевим органам виконавчої влади завершити до 1 липня 2006 р. інвентаризацію об'єктів державної власності, уточнивши їх належність до сфери управління відповідних органів, та забезпечити функціонування Єдиного реєстру об'єктів державної власності.
10. Державному комітетові по земельних ресурсах і Міністерству юстиції розробити до 15 грудня 2005 р. проекти нормативно-правових актів щодо запровадження єдиної системи державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обмежень відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень".
11. Міністерству праці та соціальної політики, Міністерству фінансів, Міністерству економіки, Пенсійному фонду та Міністерству юстиції разом з іншими заінтересованими центральними органами виконавчої влади подати до 15 грудня 2005 р. Кабінету Міністрів України проект рішення щодо затвердження Стратегії подальшого реформування пенсійної системи.

................
Перейти до повного тексту