- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 4 листопада 2020 р. № 1089
Київ
Про затвердження Стратегії розвитку фізичної культури і спорту на період до 2028 року
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Стратегію розвитку фізичної культури і спорту на період до 2028 року, що додається.
2. Міністерству молоді та спорту починаючи з грудня 2020 р. розробляти та подавати в установленому порядку Кабінетові Міністрів України проекти планів заходів щодо реалізації основних етапів Стратегії, затвердженої цією постановою.
Прем'єр-міністр України | Д.ШМИГАЛЬ |
Інд. 73 | |
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 4 листопада 2020 р. № 1089
СТРАТЕГІЯ
розвитку фізичної культури і спорту на період до 2028 року
Загальна частина
Ця Стратегія визначає пріоритети державної політики, що передбачені
Законом України "Про засади внутрішньої та зовнішньої політики", а саме: створення умов для максимальної реалізації здібностей талановитих спортсменів, забезпечення рівних прав і можливостей до занять фізичною культурою і спортом усіх категорій населення України, стимулювання створення спортивної інфраструктури, сприяння участі українських спортсменів у міжнародних змаганнях, підвищення авторитету держави у світовому спортивному русі, удосконалення державної політики у сфері фізичної культури і спорту, а також сприяння популяризації та поширенню здорового способу життя, організації змістовного дозвілля.
За результатами статистичної звітності за формою
№ 2-ФК "Звіт з фізичної культури і спорту" за 2019 рік кількість осіб, які охоплені фізкультурно-оздоровчою та спортивною діяльністю становить 14,7 відсотка загальної чисельності населення країни (2018 рік - 14,3 відсотка, 2017 - 13,7 відсотка).
За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я, в 2019 році за рівнем здоров’я українці перебували на 93 місці із 169 країн світу. В Україні щороку від серцево-судинних захворювань помирають тисячі українців. Регулярні заняття фізичною культурою допомагають знизити рівень захворюваності на хвороби серцево-судинної системи до 36 відсотків, зменшити негативний вплив на організм людини шкідливих звичок, підвищити рівень стресостійкості та уникнути проявів асоціальної поведінки, сприяти розвитку всіх сфер суспільства.
Визначено ряд проблем та причини їх виникнення за напрямами державної політики у сфері фізичної культури і спорту, які передбачається розв’язувати в межах цієї Стратегії.
Проблемами, що потребують розв’язання у сфері фізичної культури і спорту, є:
за напрямом "Фізично активна нація" - недосконала система взаємовідносин між державою та іншими суб’єктами сфери, що перешкоджає популяризації фізичної культури і спорту.
Причинами виникнення проблеми є неврегульованість на законодавчому рівні механізму здійснення контролю за кваліфікацією кадрів у фітнес-індустрії, відносин меценатства та інвестицій у сфері фізичної культури і спорту, недостатня кількість інформаційно-соціальних кампаній, спрямованих на популяризацію спорту, мотиваційних презентацій масового спорту та спорту вищих досягнень, недостатній рівень інформування суспільства про перспективи та привабливість спортивної кар’єри, що зменшує мотивацію населення до систематичних занять фізичною культурою і спортом;
за напрямом "Спорт вищих досягнень" - відсутність належних умов для розвитку спорту вищих досягнень.
Причинами виникнення проблеми є зменшення граничної кількості спортсменів, які потенційно можуть перейти до спорту вищих досягнень, недостатня кількість тренерів відповідної кваліфікації, втрата фахових тренерів і спеціалістів, непопулярність спортивної кар’єри серед молоді, невідповідність матеріально-технічного забезпечення потребам спортсменів, відсутність комфортних та безпечних умов для проведення навчально-тренувальних зборів в Україні; неналежний рівень медико-біологічного та науково-методичного супроводу спортсменів, недосконала система розподілу коштів державного бюджету у сфері спорту вищих досягнень;
за напрямом "Спортивна інфраструктура" - відсутність привабливої і доступної інфраструктури для регулярних занять населення фізичною активністю і спортом, застаріла матеріально-технічна база комунальних та державних інфраструктурних об’єктів.
Причинами виникнення проблеми є недостатня кількість спортивних споруд та місць для заняття фізичною культурою, зокрема облаштованих для осіб з інвалідністю, що пов’язано з обмеженим фінансуванням будівництва об’єктів з державного та місцевих бюджетів, низький рівень суспільного попиту на будівництво сучасної спортивної інфраструктури територіальними громадами, законодавча невизначенність щодо можливості передачі спортивних інфраструктурних об’єктів в управління комерційним установам, недосконала система відносин між державою та приватним сектором економіки, відсутність ефективної системи управління інфраструктурою, недостатня кількість об’єктів спортивної інфраструктури, що відповідають міжнародним стандартам для проведення офіційних міжнародних та всеукраїнських спортивних змагань;
за напрямом "Цифрова трансформація сфери фізичної культури і спорту" - невідповідність стану цифровізації сфери вітчизняного спорту і фізичної культури сучасним тенденціям розвитку спорту у світі та неможливість виконання актуальних завдань існуючими методами без використання інформаційних технологій.
Причинами виникнення проблеми є складні бюрократичні процедури, застарілі методи та інструменти управління сферою, пов’язані з тим, що цифровізація була не на часі, низький рівень цифрової грамотності заінтересованих сторін (починаючи від державних службовців і закінчуючи командами спортивних федерацій) відсутність стратегії цифровізації спорту та архітектури цифрових проектів як на національному, так і на місцевому рівні, відсутність інформаційних технологій щодо впровадження інновацій у сфері фізичної культури і спорту, недосконала система розподілу коштів державного бюджету за видами спорту;
за напрямом "Кадрове забезпечення сфери фізичної культури і спорту" - відсутність умов для визначення потреб, ведення обліку, стандартизованих вимог до професій, підготовки та професійного зростання фахівців, які здійснюють заходи з фізичної культури і спорту.
Причинами виникнення проблеми є відсутність методики розрахунку потреб різних груп населення у відповідних кадрах у сфері фізичної культури і спорту, зокрема затверджених стандартів співвідношення кількості фахівців у сфері фізичної культури і спорту на 10 тис. населення, застаріла практика збору інформації та обліку фахівців фізичної культури і спорту, що не відображає реального стану справ у державі, особливо у приватному та громадському секторі, відсутність професійних стандартів у сфері фізичної культури і спорту, розбалансована система підготовки кадрів, застаріла система атестації тренерів, що потребує суттєвого реформування з дотриманням принципів об’єктивності та незалежності оцінювання професійної підготовленості працівників сфери фізичної культури і спорту, гендерний дисбаланс створення вакансій та морального і матеріального заохочення фахівців.
Наслідками наявності зазначених проблем є те, що:
значна частина населення України веде нездоровий та пасивний спосіб життя, практично вся спортивна інфраструктура недоступна для осіб з інвалідністю;
Україна посідає одне із найвищих місць у світі із вживання допінгу (за оцінками експертів Всесвітнього антидопінгового агентства), що негативно впливає на імідж країни у міжнародному спортивному середовищі, тому боротьба з допінгом є пріоритетом діяльності та спільною відповідальністю всіх суб’єктів спортивного руху;
механізми саморозвитку спорту не функціонують належним чином;
сфера фізичної культури і спорту не дає значних економічних та соціально-гуманітарних преференцій територіальним громадам і державі.
Реалізація Стратегії передбачається трьома етапами:
перший етап (2021-2022 роки) - визначення власних шляхів та затвердження відповідного плану дій, визначення можливих ризиків, затвердження системи показників, проведення моніторингу та оцінювання;
другий етап (2023-2024 роки) - продовження виконання відповідного плану дій та впровадження інновацій у сфері фізичної культури і спорту, а також проведення проміжного оцінювання реалізації Стратегії;
третій етап (2025-2028 роки) - підвищення конкурентоспроможності сфери фізичної культури і спорту України у світі, а також проведення завершального оцінювання реалізації Стратегії.
Мета реалізації Стратегії
Метою реалізації Стратегії є формування у населення культури здорового способу життя, створення умов для розвитку сучасної і доступної спортивно-оздоровчої інфраструктури, збільшення кількості населення, яке регулярно займається руховою активністю, забезпечення підготовки, участі національної збірної команди в іміджевих змаганнях, сприяння входженню України до числа кращих спортивних держав світу.
Стратегія реалізовується за такими напрямами державної політики у сфері фізичної культури і спорту:
фізично активна нація;
спорт вищих досягнень;
спортивна інфраструктура;
цифрова трансформація сфери фізичної культури і спорту;
кадрове забезпечення сфери фізичної культури і спорту.
Стратегічні цілі реалізації державної політики у сфері фізичної культури і спорту, яких планується досягнути в результаті реалізації цієї Стратегії є:
українці регулярно та свідомо займаються фізичною культурою і спортом;
Україна - спортивна держава, що входить до країн-лідерів, де створено умови та можливості для ефективної підготовки спортсменів світового рівня, визначено важливість орієнтації на олімпійські, неолімпійські види спорту та види спорту осіб з інвалідністю;
доступність для кожної людини, зокрема осіб з інвалідністю, розгалуженої мережі спортивної інфраструктури світового рівня;
можливість подолання наявних викликів у сфері фізичної культури і спорту шляхом запровадження інформаційних технологій;
наявність ефективної системи забезпечення сфери фізичної культури і спорту фахівцями відповідної кваліфікації з мотивацією до результативної роботи.
Основні цілі та завдання Стратегії
Напрям "Фізично активна нація"
Стратегічна ціль: українці регулярно та свідомо займаються фізичною культурою і спортом.
Для досягнення зазначеної цілі передбачається:
забезпечення ефективної міжсекторальної взаємодії всіх заінтересованих суб’єктів сфери фізичної культури і спорту шляхом виконання таких завдань:
- забезпечення координації дій усіх заінтересованих суб’єктів, органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та територіальних громад з питань популяризації та розвитку сфери фізичної культури і спорту;
- створення онлайн-платформи для забезпечення взаємодії, проведення засідань та зустрічей, обмін ідеями і технологіями між представниками держави, бізнесу і науковцями з метою координації зусиль щодо підвищення рівня залученості населення до оздоровчої рухової активності;
- утворення міжвідомчої комісії з питань здійснення моніторингу реалізації Стратегії;
- розміщення соціальної реклами на телебаченні, сторінках соціальних мереж із залученням провідних спортсменів, у тому числі спортсменів з інвалідністю, тренерів, ветеранів фізичної культури і спорту для формування ціннісного ставлення юнацтва і молоді до власного здоров’я, поліпшення фізичного розвитку та фізичної підготовки, з урахуванням вимог майбутньої професійної діяльності;
- розроблення та реалізація комунікаційної стратегії формування у суспільстві здорових звичок, цінності збереження та зміцнення здоров’я шляхом поєднання фізичної активності з іншими складовими здорового способу життя;
- залучення інститутів громадянського суспільства, у тому числі молодіжних та дитячих громадських організацій, до проведення заходів з підвищення оздоровчої рухової активності населення;
- розроблення комплексу показників і механізму моніторингу щодо рівня залученості населення до занять фізичною культурою і спортом;
створення сприятливих умов для інвестиційної діяльності у сфері фізичної культури і спорту дасть змогу безперешкодно та масово долучатися до рухової активності та спорту всім категоріям населення, шляхом виконання таких завдань:
- сприяння у створенні фонду розвитку спорту та рухової активності для поліпшення матеріально-технічної бази спорту, популяризації оздоровчої рухової активності, наповнення якого здійснюватиметься за рахунок коштів юридичних і фізичних осіб та інших джерел, не заборонених законодавством;
- запровадження пілотного проекту "Гроші ходять за послугою" у системі масового спорту та оздоровчого фітнесу;
- проведення загальнодоступних спортивних заходів для активного сімейного відпочинку в місцях масового відпочинку, зокрема організаційна підтримка та координація діяльності регіональних центрів фізичного здоров’я населення "Спорт для всіх";
- облаштування безпечних маршрутів для пішохідного, велосипедного, водного туризму за участю органів місцевого самоврядування та суб’єктів господарювання;
- створення умов для проведення фізкультурно-оздоровчих заходів для дітей у літніх школах плавання у відкритих водоймах;
- удосконалення законодавства з питань заохочення людей до оздоровчої рухової активності;
- розроблення державних стандартів у сфері фізичної культури і спорту з метою встановлення норм і нормативів для надання послуг у сфері фізичної культури і спорту;
- створення умов для розвитку вітчизняної фітнес-індустрії, адаптованої до потреб масового спорту;
створення для здобувачів освіти належних умов для заняття руховою активністю та формування ставлення до занять фізичною культурою і спортом як до важливої складової здорового способу життя. Для цього передбачається виконання таких завдань:
- розроблення нових підходів до проведення занять з фізичної культури (виховання) у закладах освіти як органічної складової здорового способу життя, зокрема з урахуванням інклюзивності для осіб з інвалідністю;
- посилення відповідальності керівників закладів освіти усіх ступенів за забезпечення належного рівня рухової активності;
- забезпечення медико-педагогічного контролю за фізичним вихованням дітей у закладах дошкільної та загальної середньої освіти;
- сприяння у впровадженні всеукраїнськими спортивними федераціями в освітній процес та позакласну роботу з фізичного виховання в закладах освіти популярних серед дітей та молоді видів спорту;
- представлення України у відповідних міжнародних організаціях, на Всесвітніх універсіадах, Всесвітніх гімназіадах, інших міжнародних спортивних змаганнях серед студентів та учнів за рахунок позабюджетних джерел, організація і проведення серед студентів та учнів спортивних заходів, у тому числі міжнародних, за рахунок коштів, визначених законодавством;
забезпечення рухової активності населення як запобіжного засобу розвитку неінфекційних хвороб та фізкультурно-спортивної реабілітації для відновлення власної дієздатності шляхом виконання таких завдань:
- впровадження рекомендацій щодо призначення лікарями, зокрема сімейними, рухової активності як дієвого засобу зниження ризику неінфекційних захворювань, первинної профілактики хронічних неінфекційних захворювань та фізичної реабілітації;
- подання пропозицій щодо удосконалення підготовки та підвищення кваліфікації медичних працівників, які рекомендують пацієнтам заняття з оздоровчої рухової активності (розроблення стандартів з урахуванням рекомендацій ВООЗ);
- залучення суб’єктів масового спорту та оздоровчого фітнесу до надання послуг з фізкультурно-спортивної реабілітації дітям, молоді та особам з інвалідністю, учасникам операції Об’єднаних сил на сході України з використанням засобів фізичної культури і спорту для забезпечення сприяння їх соціальній інтеграції.
Напрям "Спорт вищих досягнень"
Стратегічна ціль: Україна - спортивна держава, що належить до групи передових країн, де створено умови та можливості для ефективної підготовки спортсменів світового рівня, визначено важливість орієнтації на олімпійські, неолімпійські види спорту та види спорту осіб з інвалідністю.
Для досягнення зазначеної цілі передбачається:
створення умов для ефективної підготовки спортсменів до участі в Олімпійських, Паралімпійських, Дефлімпійських, Всесвітніх іграх, чемпіонатах світу та Європи шляхом виконання таких завдань:
- визначення пріоритетних видів спорту з оновленням щороку відповідного переліку за результатами виступів спортсменів національних збірних команд України на офіційних міжнародних спортивних змаганнях з олімпійських, неолімпійських видів спорту шляхом прийняття відповідних наказів Мінмолодьспорту;
- забезпечення відповідних організаційних, фінансових, матеріально-технічних, кадрових умов для належної підготовки та участі національних збірних команд України з видів спорту, у тому числі осіб з інвалідністю, в офіційних міжнародних спортивних змаганнях;
- забезпечення діяльності закладів дитячо-юнацького та резервного спорту, спорту вищих досягнень;
- забезпечення функціонування системи мотивацій тренерів і спортсменів до високих спортивних досягнень;
- забезпечення ефективної діяльності Національної платформи із запобігання маніпулюванням спортивними змаганнями та боротьби з договірними матчами, створеної на виконання положень
Конвенції Ради Європи проти маніпулювання спортивними змаганнями, у тому числі шляхом участі у програмі Integrity Betting Intelligence System (IBIS) та збільшення кількості Single Point of Contact (SPOC) від України;
- розроблення механізму арбітражу та медіації з метою вирішення спорів у сфері спорту на прикладі діяльності Міжнародного спортивного арбітражу (CAS);
використання наукових досягнень у галузі спортивної науки та спортивної медицини, лікувальної фізкультури для забезпечення належного супроводу дитячо-юнацького, резервного спорту та спорту вищих досягнень. Для цього передбачається виконання таких завдань:
- підвищення рівня і якості спортивної медицини;
- підвищення спроможності наукового супроводу підготовки спортсменів;
- створення умов для науково-методичного та медико-біологічного забезпечення підготовки спортсменів штатних збірних команд України;
сприяння самодостатності спортивних федерацій та їх інституційній спроможності у розвитку видів спорту. Для цього передбачається виконання таких завдань:
- забезпечення автономної діяльності спортивних федерацій щодо розвитку видів спорту, в тому числі з використанням власних коштів та ресурсів федерацій;
- налагодження взаємовідносин між державним сектором і всеукраїнськими спортивними федераціями, що ґрунтуються на засадах партнерства, сприяння розвитку їх самодостатності та делегування функцій з розвитку видів спорту;
- розроблення спортивними федераціями системи прозорої діяльності, власних концепцій розвитку спорту в умовах децентралізації влади та утворення ними різноманітних освітніх спортивних програм;
................Перейти до повного тексту