1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 14 жовтня 2009 р. N 1076
Київ
( Постанова втратила чинність на підставі Постанови КМ N 342 від 06.02.2019 )
Про затвердження Технічного регламенту канатних доріг для перевезення пасажирів
( Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ N 235 від 08.04.2013 N 632 від 28.08.2013 N 76 від 11.02.2016 )
Відповідно до статті 14 Закону України "Про стандарти, технічні регламенти та процедури оцінки відповідності" Кабінет Міністрів України
постановляє:
1. Затвердити Технічний регламент канатних доріг для перевезення пасажирів та план заходів з його застосування, що додаються.
2. Державній службі з питань праці забезпечити застосування затвердженого цією постановою Технічного регламенту.
( Пункт 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 76 від 11.02.2016 )
Прем'єр-міністр України Ю.ТИМОШЕНКО
Інд. 33
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 14 жовтня 2009 р. N 1076
ТЕХНІЧНИЙ РЕГЛАМЕНТ
канатних доріг для перевезення пасажирів
( Щодо набрання чинності Технічним регламентом та змін до нього див. розділ III Закону N 3164-IV від 01.12.2005 )
Загальна частина
1. Цей Технічний регламент визначає вимоги до канатних доріг для перевезення пасажирів (далі - канатні дороги), їх вузлів та пристроїв безпеки, процедуру проведення оцінки відповідності таким вимогам, а також правила маркування та введення в обіг зазначених доріг, вузлів та пристроїв.
Цей Технічний регламент розроблений з урахуванням вимог Директиви 2000/9/ЄС Європейського парламенту і Ради Європи від 20 березня 2000 р. про спорудження канатних доріг.
2. Дотримання вимог Технічного регламенту обов'язкове для:
суб'єктів господарської діяльності у сфері виробництва та експлуатації канатних доріг незалежно від форми власності;
призначених органів з оцінки відповідності (далі - призначені органи), вимоги до яких передбачені постановою Кабінету Міністрів України від 24 січня 2007 р. N 59 "Про затвердження Порядку здійснення процедури призначення органів з оцінки відповідності продукції, процесів і послуг вимогам технічних регламентів" (Офіційний вісник України, 2007 р., N 6, ст. 223);
Держпраці, на яку покладено функції з технічного регулювання у сфері безпеки праці у виробництві та використанні продукції виробничого призначення.
( Абзац четвертий пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 76 від 11.02.2016 )
3. У цьому Технічному регламенті терміни вживаються у такому значенні:
вузол - основна частина або сукупність частин канатної дороги. До вузлів належать канати та їх з'єднання, приводи і гальма, механічне устатковання (піднімальний механізм каната, станційна машина, лінійна техніка), транспортні засоби (кабіни, крісла або транспортери, пристрої для підвішування, привід, з'єднання з канатом), електротехнічні пристрої (пристрої для здійснення поточного контролю, керування і запобіжні пристрої, апаратура для зв'язку та інформаційне устатковання, устатковання для захисту від грозових розрядів), рятувальне устатковання (стаціонарне та пересувне обладнання);
електротехнічні пристрої - пристрої для здійснення поточного контролю чи керування;
канатна дорога - установка для перевезення пасажирів у підвісних вагонах і кріслах по натягнутому між кінцевими станціями і проміжними опорами канату, яка складається із споруд, вузлів та пристроїв безпеки;
пристрій безпеки - запобіжний пристрій, вбудований у споруду та вузли з метою безпечного функціонування канатної дороги;
механічне устатковання - піднімальний механізм каната, станційна машина, лінійна техніка;
придатність до експлуатації - відповідність канатної дороги технічним вимогам до її безпечного функціонування;
рятувальне устатковання - стаціонарне та пересувне обладнання, призначене для рятування пасажирів у разі аварій;
споруда - складова частина канатної дороги, що призначається для виконання технічних функцій (станція, будівлі, розташовані вздовж ліній траси, опори, що призначаються для монтажу та експлуатації канатної дороги);
транспортні засоби - кабіни, крісла або транспортери, механізми для прикріплення кабіни або крісла на канаті (пристрої для підвішування).
Інші терміни вживаються у значенні, наведеному в Законах України "Про стандарти, технічні регламенти та процедури оцінки відповідності", "Про підтвердження відповідності" та "Про охорону праці".
4. Дія цього Технічного регламенту:
1) поширюється на:
рейкові фунікулери та інше обладнання з транспортними засобами, змонтованими на колесах або інших пристроях для підвішування, на яких тяга забезпечується одним або кількома канатами;
канатні дороги, кабіни яких переміщуються за допомогою одного або кількох канатів, зокрема гондоли та крісельні підйомники;
канатні буксирні пристрої, що призначаються для транспортування лижників схилами гір вгору;
2) не поширюється на:
підйомники, на які поширюється Технічний регламент ліфтів;
трамваї із тросовим приводом;
споруди або пересувне обладнання, що використовуються на виставках або в парках з атракціонами та/або для транспортування пасажирів;
пересувне обладнання, що використовується в промисловості;
переправи з тросовим приводом;
залізниці із зубчастим приводом;
пересувне обладнання з ланцюговим приводом.
5. Державний нагляд за відповідністю канатних доріг вимогам цього Технічного регламенту здійснюється відповідно до вимог Законів України "Про охорону праці", "Про стандарти, технічні регламенти та процедури оцінки відповідності" та інших нормативно-правових актів.
6. Технічна експертиза робочого проекту або робочої документації канатних доріг, їх вузлів та пристроїв безпеки, споруд, реєстрація, огляди, випробування, експертне обстеження (технічне діагностування), введення в експлуатацію здійснюються відповідно до Закону України "Про охорону праці", постанов Кабінету Міністрів України від 23 червня 1994 р. N 431 "Про порядок проведення державної експертизи (перевірки) проектної документації на будівництво та реконструкцію виробничих об'єктів і виготовлення засобів виробництва на відповідність їх нормативним актам про охорону праці" (ЗП України, 1994 р., N 10, ст. 254), від 15 жовтня 2003 р. N 1631 "Про затвердження Порядку видачі дозволів Державним комітетом з нагляду за охороною праці та його територіальними органами" (Офіційний вісник України, 2003 р., N 42, ст. 2222) та від 26 травня 2004 р. N 687 "Про затвердження Порядку проведення огляду, випробування та експертного обстеження (технічного діагностування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки" (Офіційний вісник України, 2004 р., N 21, ст. 1434), а також державних будівельних норм.
7. Перелік національних стандартів, які відповідають європейським гармонізованим стандартам та добровільне застосування яких може сприйматися як доказ відповідності канатних доріг вимогам цього Технічного регламенту, формується та публікується відповідно до закону.
( Пункт 7 в редакції Постанови КМ N 632 від 28.08.2013 )
Вимоги до канатної дороги
8. Споруди, вузли, механічне устатковання і транспортні засоби повинні використовуватися за цільовим призначенням відповідно до технічної специфікації канатної дороги та інструкцій до неї.
9. Канатна дорога повинна відповідати вимогам щодо:
1) забезпечення безпеки перевезення пасажирів з урахуванням її типу, особливостей ландшафту, метеорологічних та інших факторів середовища, в якому канатна дорога експлуатується;
2) запобігання перевищенню встановлених норм викидів токсичних газів, випромінювання, шуму, вібрації в зоні впливу канатної дороги;
3) наявності:
резервного приводу з джерелом енергопостачання, незалежним від джерела енергії системи головного привода. Якщо за результатами перевірки стану експлуатаційної безпеки встановлено, що у разі відсутності резервного привода пасажири можуть залишити транспортні засоби і засоби для буксирування легко, швидко і безпечно, наявність такого привода не обов'язкова;
обладнання для запобігання шкідливому впливу на пасажирів у разі виникнення пожежі, блискавки;
запобіжного пристрою на вузлах з найвищим рівнем ризику виникнення несправностей;
пристрою для ручного виключення канатної дороги та пристрою, що запобігає самостійному її увімкненню;
4) запобігання нещасним випадкам шляхом оснащення рухомих частин канатної дороги, що є загальнодоступними на спорудах, пристроями, які унеможливлюють будь-який контакт з такими рухомими частинами.
Несправність пристроїв безпеки, що виникає під час експлуатації канатної дороги, не повинна призводити до аварійної ситуації;
5) забезпечення безпеки під час технічного обслуговування канатної дороги і проведення ремонтних робіт, зокрема для запобігання падінню пасажирів, технічного персоналу чи третіх осіб, які працюють або перебувають у робочій зоні, канатна дорога обладнується точками для кріплення засобів індивідуального захисту зазначених осіб.
10. Посадка і висадка пасажирів організовуються з урахуванням розкладу руху канатної дороги та із забезпеченням безпеки пасажирів.
11. У разі непередбаченого зупинення канатної дороги пасажирів транспортують у безпечне місце.
12. Під час розроблення та будівництва канатної дороги створюються умови для перевезення дітей та осіб з обмеженими фізичними можливостями.
13. Генеральний підрядник (фізична або юридична особа, на замовлення якої здійснюється будівництво споруди) може визначити додаткові технічні вимоги до канатної дороги, якщо це не спричинить зниження рівня її безпеки.
14. Технічна документація повинна містити інформацію про результати оцінки впливу роботи канатної дороги на навколишнє природне середовище відповідно до державних будівельних норм.
15. Технічний персонал, що відповідає за експлуатацію канатної дороги, повинен мати належний рівень кваліфікації і бути ознайомлений з відповідною технічною документацією.
Вимоги до будівництва канатної дороги
16. Під час будівництва канатної дороги необхідно враховувати особливості ландшафту, метеорологічні та інші фактори з метою запобігання виникненню перешкод під час її експлуатації або обслуговування, здійснення рятувальних заходів і забезпечення безпечної відстані по горизонталі та вертикалі між транспортними засобами, буксирними і направленими пристроями, канатами, спорудами та іншими перешкодами на шляху транспортних засобів з урахуванням напрямку руху канатів і зазначених засобів або буксирних пристроїв за несприятливих умов.
17. Максимальна відстань між транспортними засобами і поверхнею землі розраховується залежно від типу транспортних засобів і забезпечує можливість здійснення рятувальних заходів. У разі використання піввагонів необхідно враховувати також ризик падіння пасажира, а також ризик одержання психологічних травм.
18. Зони входу і виходу на станціях і в спорудах канатної дороги повинні облаштовуватися так, щоб забезпечити безпеку руху її транспортних засобів. Рух транспортних засобів і буксирних пристроїв здійснюється без ризику для життя і здоров'я пасажирів.
Вимоги до вузлів
19. Виготовлення вузлів і пристроїв безпеки, будівництво споруд здійснюється відповідно до технічної та технологічної документації, правил вибору матеріалів, а також з урахуванням запасу міцності вузлів, що повинні відповідати граничному навантаженню, у тому числі зовнішньому впливу, динамічному навантаженню і фактору втоми металу.
Строк проведення перевірки пристроїв безпеки визначається в інструкції до канатної дороги.
20. Конструкція канатів забезпечує:
запобігання обриву канатів або виникненню несправностей їх кріплень;
функціонування вузлів з урахуванням їх граничних мінімальних та максимальних значень допустимого навантаження.
21. Необхідно забезпечити поточне обстеження стану канатів та їх опор.
22. У разі сходження канату з кріплення необхідно вжити заходів для вимкнення канатної дороги без ризику для життя і здоров'я пасажирів та забезпечити відновлення канату.
23. Привід канатної дороги обладнується стопорним механізмом для запобігання її передчасному повторному самостійному включенню.
24. Довжина гальмівного шляху канатної дороги у разі аварії повинна відповідати регламентованим вимогам безпеки.
25. Для гальмівного шляху канатної дороги встановлюється коефіцієнт уповільнення, що забезпечує безпеку пасажирів та запобігає виникненню несправностей вузлів канатної дороги.
26. Обладнання канатної дороги оснащується двома або більше системами гальмування, які забезпечують її зупинення і автоматично замінюють одна одну. Одна із систем гальмування каната повинна діяти безпосередньо на тяговий шків канатної дороги.
27. Управління канатною дорогою здійснюється за допомогою пристроїв, що повинні забезпечувати безпеку пасажирів, витримувати гранично допустимі навантаження і вплив зовнішніх факторів (вологість, критичні температури, електромагнітні дії), а також запобігати виникненню небезпечних ситуацій навіть у разі, коли технічний персонал припустився помилки в роботі.
28. Апаратура, що використовується для зв'язку, та інформаційне устатковання дають змогу забезпечити у будь-який час гарантований зв'язок між технічним персоналом та інформувати пасажирів про виникнення аварії.
Вимоги до транспортних засобів та засобів для буксирування
29. Під час розроблення і виготовлення транспортних засобів та засобів для буксирування необхідно дотримуватися вимог щодо:
1) забезпечення безпеки пасажирів у разі припинення руху транспортних засобів або засобів для буксирування, зокрема унеможливлення падіння пасажирів або заподіяння іншої шкоди їх життю і здоров'ю;
2) запобігання проковзуванню каната та його пошкодженню з'єднаннями транспортних засобів і засобів для буксирування, за винятком місць, де таке проковзування не має впливу на рівень безпеки зазначених засобів;

................
Перейти до повного тексту