1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 6 лютого 2019 р. № 106
Київ
Про затвердження Положення про систему професійного навчання державних службовців, голів місцевих державних адміністрацій, їх перших заступників та заступників, посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад
( Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 532 від 25.06.2020 № 446 від 28.04.2021 № 846 від 29.07.2022 № 1494 від 30.12.2022 )
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Положення про систему професійного навчання державних службовців, голів місцевих державних адміністрацій, їх перших заступників та заступників, посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад, що додається.
2. Міністерствам, іншим центральним та місцевим органам виконавчої влади в межах затверджених їм відповідних бюджетних призначень під час складання кошторисів передбачити починаючи з 2020 року кошти на підвищення кваліфікації державних службовців апарату цих органів, голів місцевих державних адміністрацій, їх перших заступників та заступників у розмірі не більше ніж 2 відсотки фонду оплати праці.
Рекомендувати іншим державним органам та організаціям, на які поширюється дія Законів України "Про державну службу" та "Про службу в органах місцевого самоврядування", у межах затверджених їм відповідних бюджетних призначень під час складання кошторисів передбачити починаючи з 2020 року кошти на підвищення кваліфікації державних службовців апарату цих органів у розмірі не більше ніж 2 відсотки фонду оплати праці.
3. Рекомендувати органам місцевого самоврядування:
керуватися затвердженим цією постановою Положенням щодо підвищення кваліфікації депутатів місцевих рад;
під час складання і затвердження відповідних місцевих бюджетів передбачати починаючи з 2020 року видатки на підвищення кваліфікації посадових осіб місцевого самоврядування у розмірі не менше ніж 2 відсотки фонду оплати праці.
4. Визнати такими, що втратили чинність, акти Кабінету Міністрів України згідно з переліком, що додається.

Прем'єр-міністр України

В.ГРОЙСМАН

Інд. 19


ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 6 лютого 2019 р. № 106
ПОЛОЖЕННЯ
про систему професійного навчання державних службовців, голів місцевих державних адміністрацій, їх перших заступників та заступників, посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад
Загальна частина
1. Це Положення визначає організаційні засади функціонування системи професійного навчання державних службовців, голів місцевих державних адміністрацій, їх перших заступників та заступників, посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад (далі - система професійного навчання).
2. У цьому Положенні терміни вживаються у такому значенні:
1) академічна доброчесність - сукупність етичних принципів та визначених законом правил, якими мають керуватися суб’єкти надання освітніх послуг у сфері професійного навчання (провайдери), а також державні службовці, голови місцевих державних адміністрацій, їх перші заступники та заступники, посадові особи місцевого самоврядування та депутати місцевих рад (далі - учасники професійного навчання) під час проходження професійного навчання з метою забезпечення довіри до результатів навчання;
2) індивідуальна програма підвищення рівня професійної компетентності/індивідуальна програма професійного розвитку (далі - індивідуальна програма) - документ, що визначає індивідуальні потреби учасника професійного навчання в професійному навчанні, форму та види проходження такого навчання;
( Підпункт 2 пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 532 від 25.06.2020 )
3) замовник освітніх послуг у сфері професійного навчання - державні замовники, центральні та місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування та їх асоціації, інші органи, на працівників яких поширюється дія Закону України "Про державну службу";
( Підпункт 3 пункту 2 в редакції Постанови КМ № 532 від 25.06.2020 )
4) кредит Європейської кредитної трансферно-накопичувальної системи (ЄКТС) - одиниця вимірювання обсягу навчального навантаження учасників професійного навчання, необхідного для досягнення визначених (очікуваних) результатів навчання. Обсяг одного кредиту ЄКТС становить 30 годин;
5) професійна компетентність - здатність учасника професійного навчання в межах визначених за посадою повноважень застосовувати спеціальні знання, уміння та навички, виявляти відповідні моральні та ділові якості для належного виконання встановлених завдань і обов’язків, навчання, професійного та особистісного розвитку;
6) професійне навчання - набуття та вдосконалення професійних знань, умінь та навичок учасників професійного навчання, що забезпечує відповідний рівень їх професійної кваліфікації для їх професійної діяльності;
7) професійний розвиток - безперервний, свідомий, цілеспрямований процес особистісного та професійного зростання, що базується на інтеграції знань, умінь і компетентностей;
8) суб’єкт надання освітніх послуг у сфері професійного навчання (провайдер) - фізична або юридична особа (заклад освіти, підприємство, установа, організація будь-якої форми власності), що провадить освітню діяльність, міжнародні та іноземні установи, організації, зокрема ті, які реалізують відповідні проекти (програми) міжнародної технічної допомоги.
( Підпункт 8 пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 846 від 29.07.2022, № 1494 від 30.12.2022 )
3. Система професійного навчання створюється для задоволення потреб державних органів та органів місцевого самоврядування, на які поширюється дія Законів України "Про державну службу", "Про службу в органах місцевого самоврядування", "Про місцеві державні адміністрації", "Про місцеве самоврядування в Україні", у високопрофесійних фахівцях і забезпечення умов для підвищення рівня професійної компетентності учасників професійного навчання.
4. Система професійного навчання базується на таких принципах:
обов’язковості та безперервності професійного навчання протягом проходження державної служби та служби в органах місцевого самоврядування, роботи в державних органах, здійснення повноважень депутата місцевої ради;
цілеспрямованості, прогностичності та випереджувального характеру;
забезпечення якості освіти та якості освітньої діяльності;
( Пункт 4 доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 846 від 29.07.2022 )
інноваційності та практичної спрямованості;
індивідуалізації та диференціації підходів до навчання;
відкритості та академічної доброчесності;
наближеності освітніх послуг до місця проживання та проходження служби особи;
гарантованості фінансування професійного навчання.
5. Інституційна структура системи професійного навчання включає:
замовників освітніх послуг у сфері професійного навчання;
суб’єктів надання освітніх послуг у сфері професійного навчання (провайдерів);
саморегулівні професійні об’єднання (професійні асоціації, професійні мережі) суб’єктів надання освітніх послуг у сфері професійного навчання (провайдерів) (далі - саморегулівні професійні об’єднання).
6. Учасники професійного навчання можуть реалізовувати своє право на професійне навчання через:
підготовку - успішне виконання учасниками професійного навчання відповідної освітньо-професійної програми, що є підставою для присудження ступеня вищої освіти за рівнем магістра за спеціальностями, необхідними для професійної діяльності на державній службі та службі в органах місцевого самоврядування, зокрема за спеціальністю 281 "Публічне управління та адміністрування" галузі знань "Публічне управління та адміністрування";
підвищення кваліфікації - набуття учасниками професійного навчання нових та/або вдосконалення раніше набутих компетентностей у межах професійної діяльності або галузі знань;
стажування - набуття учасниками професійного навчання практичного досвіду виконання завдань та обов’язків у професійній діяльності або галузі знань;
самоосвіту - самоорганізоване здобуття учасниками професійного навчання певних компетентностей, зокрема під час повсякденної діяльності, пов’язаної з професійною, громадською або іншою діяльністю, дозвіллям.
7. За результатами професійного навчання державним службовцям, посадовим особам місцевого самоврядування нараховуються кредити ЄКТС, які підлягають обліку, що ведеться службами управління персоналом.
Державні службовці у межах виконання індивідуальних програм та посадові особи місцевого самоврядування мають набирати не менше одного кредиту ЄКТС протягом календарного року, у тому числі 0,1-0,2 кредиту ЄКТС шляхом самоосвіти.
( Абзац другий пункту 7 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 446 від 28.04.2021 )
У разі введення правового режиму надзвичайного стану, правового режиму воєнного стану, встановлення режиму надзвичайної ситуації, карантину відповідно до Закону України "Про захист населення від інфекційних хвороб" частка самоосвіти в межах виконання індивідуальної програми у відповідному календарному році може становити не більше 0,5 кредиту ЄКТС.
( Пункт 7 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 446 від 28.04.2021; із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 846 від 29.07.2022; в редакції Постанови КМ № 1494 від 30.12.2022 )
Підготовка та підвищення кваліфікації учасників професійного навчання
8. Здобуття вищої освіти державними службовцями, головами місцевих держадміністрацій, їх першими заступниками та заступниками, посадовими особами місцевого самоврядування на другому (магістерському) рівні вищої освіти за освітньо-професійними програмами підготовки магістрів за спеціальністю "Публічне управління та адміністрування" галузі знань "Публічне управління та адміністрування" здійснюється відповідно до Порядку прийому на навчання за освітньо-професійною програмою підготовки магістрів за спеціальністю "Публічне управління та адміністрування" галузі знань "Публічне управління та адміністрування", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 липня 2009 р. № 789 (Офіційний вісник України, 2009 р., № 58, ст. 2031; 2016 р., № 79, ст. 2647), та стандартів вищої освіти.
( Абзац перший пункту 8 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 532 від 25.06.2020; в редакції Постанови КМ № 846 від 29.07.2022 )
Атестація за результатами навчання здійснюється у формі єдиного державного кваліфікаційного іспиту в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, або може проводитися в інших формах, визначених стандартами вищої освіти.
9. Підвищення кваліфікації здійснюється за програмами, які за змістом навчання поділяються на загальні і спеціальні.
Загальні програми підвищення кваліфікації - програми підвищення кваліфікації, метою яких є підвищення рівня професійної компетентності учасників професійного навчання на основі раніше набутого професійного та життєвого досвіду та відповідно до загальних потреб державних органів, органів місцевого самоврядування.
Зміст загальних програм підвищення кваліфікації охоплює загальні питання державного управління та місцевого самоврядування, питання запобігання корупції, зміни у законодавстві з питань державної служби, служби в органах місцевого самоврядування, європейської та євроатлантичної інтеграції, питання забезпечення прав і свобод людини, рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, забезпечення кібербезпеки, підвищення рівня володіння іноземною мовою, яка є офіційною мовою Ради Європи, державною мовою, питання застосування міжнародного гуманітарного права в умовах збройного конфлікту, забезпечення післявоєнного відновлення та розвитку України, а також інші питання, визначені відповідними державними, регіональними, місцевими програмами, стратегіями.
( Абзац третій пункту 9 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 846 від 29.07.2022; в редакції Постанови КМ № 1494 від 30.12.2022 )
Спеціальні програми підвищення кваліфікації - програми підвищення кваліфікації, метою яких є підвищення рівня професійної компетентності учасників професійного навчання на основі раніше набутого професійного та життєвого досвіду та відповідно до їх індивідуальних потреб і спеціальних потреб державних органів, органів місцевого самоврядування.
Зміст спеціальних програм підвищення кваліфікації охоплює питання здійснення завдань, функцій та повноважень окремим (окремими) державним (державними) органом (органами), органом (органами) місцевого самоврядування, враховує особливості виконання учасниками професійного навчання їх посадових (службових) обов’язків у відповідній сфері професійної діяльності.
( Абзац п'ятий пункту 9 в редакції Постанови КМ № 846 від 29.07.2022 )
Зміст спеціальних програм підвищення кваліфікації не може охоплювати загальні питання державного управління та місцевого самоврядування, а також напрями (теми), які включені до переліку пріоритетних напрямів (тем) підвищення кваліфікації державних службовців, голів місцевих держадміністрацій, їх перших заступників та заступників, посадових осіб місцевого самоврядування за загальними професійними (сертифікатними) програмами та короткостроковими програмами, що формується НАДС відповідно до цього Положення.
( Пункт 9 доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 846 від 29.07.2022 )
Очікувані результати навчання за загальними та спеціальними програмами підвищення кваліфікації мають охоплювати професійні знання та професійні компетентності, необхідні учасникам професійного навчання для належного виконання ними встановлених завдань і обов’язків.
10. Загальні та спеціальні програми підвищення кваліфікації за тривалістю та інтенсивністю поділяються на:
професійні (сертифікатні) програми - довгострокові програми підвищення кваліфікації обсягом не менше двох кредитів ЄКТС;
короткострокові програми - короткострокові програми підвищення кваліфікації обсягом 0,2-1 кредит ЄКТС.
11. Програми підвищення кваліфікації можуть передбачати очну (денну, вечірню), дистанційну та змішану (очну та дистанційну з використанням спеціальних інтернет-платформ, веб-сайтів тощо) форми навчання.
12. Загальні професійні (сертифікатні) програми розробляються з урахуванням вимог відповідних професійних стандартів (у разі наявності), затверджуються відповідними суб’єктами надання освітніх послуг у сфері професійного навчання (провайдерами) та підлягають акредитації відповідно до вимог пункту 13 цього Положення.
Загальні короткострокові програми розробляються, затверджуються відповідними суб’єктами надання освітніх послуг у сфері професійного навчання (провайдерами) та погоджуються з НАДС.
Спеціальні професійні (сертифікатні) та короткострокові програми розробляються, затверджуються відповідними суб’єктами надання освітніх послуг у сфері професійного навчання (провайдерами) та погоджуються з відповідними замовниками освітніх послуг у сфері професійного навчання за такими програмами шляхом прийняття розпорядчого документа.
Суб’єкти надання освітніх послуг у сфері професійного навчання (провайдери) можуть з власної ініціативи розробляти і затверджувати:
спеціальні професійні (сертифікатні) програми, які акредитуються згідно з вимогами пункту 13 цього Положення;
спеціальні короткострокові програми, які погоджуються з державним органом, до сфери повноважень якого належать питання, включені до змісту програми підвищення кваліфікації, або НАДС (у разі, коли чітко визначити сферу повноважень неможливо).
Суб’єкти надання освітніх послуг у сфері професійного навчання (провайдери) можуть на основі типових загальних програм підвищення кваліфікації, що затверджуються НАДС, розробляти і затверджувати власні програми підвищення кваліфікації, які не підлягають акредитації/погодженню. Такі програми можуть включати вибіркові (варіативні) модулі, які враховують особливості професійної діяльності учасників професійного навчання.
Розроблення типових загальних програм підвищення кваліфікації забезпечує НАДС. До їх розроблення можуть залучатися представники центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування та/або реалізують державну політику у відповідній (відповідних) сфері (сферах), суб’єктів надання освітніх послуг (провайдерів), що належать до сфери управління таких центральних органів виконавчої влади, суб’єктів надання освітніх послуг (провайдерів), які мають ліцензію на провадження освітньої діяльності у сфері вищої, післядипломної освіти за відповідною спеціальністю, міжнародних та іноземних установ, організацій, які реалізують проекти (програми) міжнародної технічної допомоги, а також інші фахівці у різних сферах державної політики.
Міжнародні та іноземні установи, організації можуть розробляти та реалізовувати програми підвищення кваліфікації з власної ініціативи або у партнерстві з іншими суб’єктами надання освітніх послуг у сфері професійного навчання (провайдерами).
( Абзац дев'ятий пункту 12 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1494 від 30.12.2022 )
Програми підвищення кваліфікації, розроблені з власної ініціативи міжнародними та іноземними установами та організаціями, затверджуються такими установами, організаціями або керівниками відповідних проектів (програм) міжнародної технічної допомоги, які реалізуються такими установами та організаціями, і підлягають акредитації/погодженню відповідно до абзаців першого - третього цього пункту.
( Абзац десятий пункту 12 в редакції Постанови КМ № 1494 від 30.12.2022 )
Акредитовані (погоджені) відповідно до цього Положення програми підвищення кваліфікації переглядаються та оновлюються суб’єктами надання освітніх послуг у сфері професійного навчання (провайдерами) не рідше ніж один раз на три роки (від дати ухвалення останнього рішення про акредитацію/погодження таких програм) з метою приведення їх змісту у відповідність із законодавством, урахування інноваційних процесів у державному управлінні та місцевому самоврядуванні, а також у разі прийняття/перегляду відповідних професійних стандартів тощо. Такі програми підлягають акредитації відповідно до вимог пункту 13 цього Положення або погодженню згідно з вимогами та в порядку, що визначені цим Положенням.
Програми підвищення кваліфікації оприлюднюються на офіційному веб-сайті суб’єкта надання освітніх послуг у сфері професійного навчання (провайдера) і веб-порталі управління знаннями, положення про який затверджується НАДС.
( Пункт 12 в редакції Постанови КМ № 846 від 29.07.2022 )
13. Вимоги до структури та змісту професійних (сертифікатних) та короткострокових програм визначаються НАДС.
Акредитація загальних професійних (сертифікатних) програм, а також спеціальних професійних (сертифікатних) програм, розроблених і затверджених відповідними суб’єктами надання освітніх послуг у сфері професійного навчання (провайдерами) з власної ініціативи, проводиться саморегулівними професійними об’єднаннями чи іншими акредитованими юридичними особами, що здійснюють незалежне оцінювання якості освіти та освітньої діяльності закладів освіти. До створення зазначених юридичних осіб акредитація таких професійних (сертифікатних) програм здійснюється НАДС шляхом їх погодження.
( Абзац другий пункту 13 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 846 від 29.07.2022, № 1494 від 30.12.2022 )
14. Підвищення кваліфікації за загальними та/або спеціальними професійними (сертифікатними) програмами є обов’язковим:
1) для державних службовців:
вперше призначених на посаду державної служби, зокрема на посаду державної служби категорій "А" та "Б", протягом року з дня їх призначення на посаду;
які займають посади державної служби, не рідше одного разу на три роки;
2) для посадових осіб місцевого самоврядування:
вперше призначених на посади в органах місцевого самоврядування, протягом року після призначення;

................
Перейти до повного тексту