- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Розпорядження
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
від 26 серпня 2020 р. № 1057-р Київ |
Про схвалення Концепції реалізації державної політики щодо соціального захисту населення та захисту прав дітей
Схвалити Концепцію реалізації державної політики щодо соціального захисту населення та захисту прав дітей, що додається.
Прем'єр-міністр України |
Д.ШМИГАЛЬ |
СХВАЛЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 26 серпня 2020 р. № 1057-р
КОНЦЕПЦІЯ
реалізації державної політики щодо соціального захисту населення та захисту прав дітей
Проблеми, які потребують розв’язання
На сьогодні в Україні тривають реформи, якими передбачено, зокрема, впровадження та застосування нового механізму взаємодії між державними органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, а також створення і максимальне наближення до безпосереднього споживача мережі публічних послуг у різних сферах.
У межах реформи державного управління Урядом утворено Держсоцслужбу як центральний орган виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики. Її основним завданням є реалізація державної політики щодо здійснення контролю за дотриманням вимог законодавства з питань соціального захисту населення та за дотриманням прав дітей.
Водночас Мінсоцполітики продовжує виконувати значну кількість функцій з реалізації державної політики із зазначених питань. При цьому система адміністрування соціальних програм є складною, не забезпечується повною мірою своєчасність надання адміністративних послуг соціального характеру, уніфікованість практики надання таких послуг, підзвітність місцевих органів виконавчої влади, координація дій та співпраця органів місцевого самоврядування (особливо це стосується об’єднаних територіальних громад), системний моніторинг і контроль за цільовим використанням коштів, передбачених для соціальних виплат, контроль за дотриманням державних стандартів під час надання соціальних послуг, контроль забезпечення прав дітей, потребує удосконалення механізм здійснення такого контролю.
Вагомою проблемою є відсутність чіткого розмежування повноважень між місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, непоодинокими є випадки дублювання повноважень.
Модель адміністрування державних соціальних програм, соціальних послуг і соціальної роботи, що застосовується у нинішній системі соціального захисту, потребує синхронізації з процесом реформування місцевого самоврядування і територіальної організації влади в Україні та суттєвих змін, спрямованих насамперед на забезпечення надання соціальних послуг і використання відповідних сервісів на базовому рівні у спроможних територіальних громадах.
Незважаючи на це, на базовому рівні залишаються недостатніми ресурсна спроможність і кадровий потенціал щодо виконання органами місцевого самоврядування власних і делегованих повноважень у сфері соціального захисту і забезпечення прав дітей відповідно до потреб жителів територіальної громади. Близько 20 відсотків спроможних об’єднаних територіальних громад, яким надавалася технічна підтримка для організації соціального захисту і забезпечення прав дітей, не забезпечені фахівцями з питань соціального захисту, 40 відсотків - фахівцями із соціальної роботи, у 60 відсотків територіальних громад не створено служб у справах дітей.
Відповідні функції на сьогодні виконуються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення та службами у справах дітей місцевих органів виконавчої влади на договірних засадах районними (міськими) центрами соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, територіальними центрами соціального обслуговування (надання соціальних послуг). Однак такий механізм виявився неспроможним забезпечити адресний підхід до надання послуг та максимальне задоволення потреб жителів територіальної громади. При цьому в деяких регіонах такої співпраці не налагоджено. Мережа закладів соціального захисту, підпорядкованих місцевим органам виконавчої влади, є високозатратною і не задовольняє потреб жителів територіальних громад у комплексній соціальній підтримці.
Разом з тим у переважній більшості територіальних громад не створено комунальних надавачів соціальних послуг, не проводиться соціальна робота, не налагоджено співпрацю із структурними підрозділами соціального захисту, службами у справах дітей місцевих органів виконавчої влади, громадськими організаціями і відповідно жителі таких територіальних громад не отримують належної їм соціальної підтримки.
Така ситуація не сприяє заінтересованості у визначенні потреб жителів територіальних громад і забезпеченні їх доступними адміністративними та базовими соціальними послугами за місцем проживання, що є неприйнятним в умовах реформування територіальної організації влади.
Нова модель управління у зазначеній сфері повинна забезпечувати поєднання централізації та децентралізації повноважень щодо соціального захисту населення і захисту прав дітей з метою створення та розвитку повноцінного життєвого середовища для громадян і задоволення їх потреб у соціальному захисті.
Мета та основні завдання Концепції
Метою Концепції є визначення та впровадження ефективної моделі взаємодії між органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування для реалізації державної політики соціального захисту населення та захисту прав дітей із забезпеченням сервісного підходу до надання соціальних послуг та дотриманням принципу їх максимальної доступності для споживачів, а також здійснення державного контролю за дотриманням вимог законодавства у зазначеній сфері.
Основними завданнями для досягнення мети Концепції є:
створення державного органу виконавчої влади як соціальної сервісної служби для реалізації державної політики соціального захисту населення та захисту прав дітей, а також здійснення державного контролю/нагляду за дотриманням вимог законодавства під час надання соціальної підтримки та з питань дотримання прав дітей;
визначення шляхів співпраці державного органу виконавчої влади, його територіальних органів із місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування з питань надання адміністративних та базових соціальних послуг населенню, проведення соціальної роботи, здійснення моніторингу та оцінювання якості послуг, забезпечення прав дітей;
визначення оптимального розподілу повноважень:
- між органами місцевого самоврядування та органами виконавчої влади з урахуванням принципів сервісного підходу та максимальної доступності послуг для споживачів під час реалізації державної політики соціального захисту населення та захисту прав дітей, надання соціальних послуг та адміністративних послуг соціального характеру;
- між державним органом виконавчої влади та його територіальними органами з урахуванням необхідності забезпечення ними виконання функцій щодо здійснення державного контролю за дотриманням вимог законодавства під час надання соціальної підтримки та за дотриманням прав дітей;
визначення оптимального переліку функцій, необхідних для забезпечення на базовому рівні надання соціальних послуг населенню, в тому числі через центри надання адміністративних послуг, проведення соціальної роботи та реалізації прав дітей.
Шляхи і способи розв’язання проблем
Створення державного органу виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики і який реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення та захисту прав дітей, здійснення державного контролю за дотриманням вимог законодавства під час надання соціальної підтримки та за дотриманням прав дітей забезпечується шляхом перетворення Держсоцслужби на Національну соціальну сервісну службу України (Нацсоцслужбу).
Нацсоцслужба як центральний орган виконавчої влади виконуватиме такі завдання:
реалізація державної політики щодо соціального захисту населення та захисту прав дітей відповідно до законодавства;
реалізація державної політики щодо здійснення державного контролю за дотриманням вимог законодавства під час надання соціальної підтримки та за дотриманням прав дітей;
методичне забезпечення та координація в межах повноважень, визначених законом, дій органів місцевого самоврядування щодо проведення соціальної роботи, надання базових соціальних послуг і соціальної підтримки (в тому числі через центри надання адміністративних послуг) відповідно до потреб жителів територіальної громади, забезпечення прав дітей.
Нацсоцслужба виконуватиме визначені для неї завдання безпосередньо та через відповідні територіальні органи, утворені в установленому порядку.
Територіальні органи Нацсоцслужби утворюватимуться відповідно до вимог законодавства з урахуванням територіальної організації виконавчої влади, необхідності виконання на відповідному територіальному рівні визначеного обсягу сервісних і контрольних функцій щодо реалізації державної політики соціального захисту населення та захисту прав дітей.
Здійснення Нацсоцслужбою сервісних послуг із використанням новітніх інформаційно-аналітичних систем забезпечуватиме адміністрування процесів надання соціальної підтримки, моніторинг та оцінювання їх якості, а також контроль за дотриманням законодавства незалежно від рівня надання соціальної підтримки населенню.
З метою недопущення дублювання функцій, нераціонального використання кадрових і фінансових ресурсів, а також для забезпечення безперервності та послідовності соціального захисту населення, захисту прав дітей кількість територіальних органів на різних рівнях, їх функціональне навантаження та чисельність працівників визначатиметься поетапно з урахуванням строку завершення реформи місцевого самоврядування і територіальної організації влади та внесення відповідних змін до законодавства.
................Перейти до повного тексту