- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 6 жовтня 2021 р. № 1035
Київ
Деякі питання здійснення державного контролю/моніторингу за дотриманням вимог законодавства під час надання соціальної підтримки, соціальних послуг та за дотриманням прав дітей
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Порядок здійснення державного контролю/моніторингу за дотриманням вимог законодавства під час надання соціальної підтримки, соціальних послуг та за дотриманням прав дітей, що додається.
2. Внести до постанов Кабінету Міністрів України зміни, що додаються.
3. Визнати такими, що втратили чинність, постанови Кабінету Міністрів України згідно з переліком, що додається.
Прем'єр-міністр України | Д.ШМИГАЛЬ |
Інд. 73 | |
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 6 жовтня 2021 р. № 1035
ПОРЯДОК
здійснення державного контролю/моніторингу за дотриманням вимог законодавства під час надання соціальної підтримки, соціальних послуг та за дотриманням прав дітей
1. Цей Порядок визначає процедуру здійснення Нацсоцслужбою та її територіальними органами (далі - суб’єкт державного контролю/моніторингу) заходів контролю, спрямованих на дотримання вимог законодавства під час надання соціальної підтримки (різні види державної допомоги, пільги, житлові субсидії та інші виплати, що проводяться за рахунок коштів державного бюджету) (далі - соціальна підтримка), соціальних послуг та на дотримання прав дітей.
Заходи контролю забезпечуються шляхом проведення державного контролю за дотриманням вимог законодавства під час надання соціальної підтримки та за дотриманням прав дітей (далі - державний контроль), а також моніторингу за дотриманням вимог законодавства під час надання соціальних послуг (далі - моніторинг).
2. Державний контроль здійснюється з метою забезпечення дотримання структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій (військових адміністрацій), виконавчими органами сільських, селищних, міських рад, органами Пенсійного фонду України (в частині надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу), а також закладами різних типів, форм власності та підпорядкування, в яких передбачено цілодобове перебування дітей (далі - об’єкт державного контролю), вимог законодавства під час надання соціальної підтримки та стосовно дотримання прав дітей.
Моніторинг здійснюється з метою забезпечення дотримання надавачами соціальних послуг (далі - об’єкт моніторингу) вимог законодавства під час надання соціальних послуг.
3. Основними завданнями державного контролю/моніторингу є:
перевірка дотримання об’єктами державного контролю/моніторингу вимог законодавства та забезпечення однакового його застосування;
виявлення порушень вимог законодавства та в межах компетенції вжиття заходів до їх припинення;
аналіз причин порушень законодавства та підготовка пропозицій щодо запобігання таким порушенням або їх усунення.
4. Державний контроль/моніторинг передбачає такі етапи:
організація проведення планової/позапланової перевірки;
проведення планової/позапланової перевірки;
оформлення результатів проведення планової/позапланової перевірки;
інформування об’єктів державного контролю/моніторингу, фізичних осіб, а також членів їх сімей, які отримують соціальну підтримку (далі - отримувач соціальної підтримки) та соціальні послуги (далі - отримувач соціальних послуг) або звертаються за такою підтримкою чи послугами, з питань дотримання вимог законодавства під час надання соціальної підтримки, соціальних послуг та стосовно дотримання прав дітей.
5. Посадова особа Нацсоцслужби або її територіальних органів, наділена повноваженнями на здійснення державного контролю/моніторингу (далі - уповноважена особа), проводить планову/позапланову перевірку на підставі наказу Нацсоцслужби або її територіального органу про проведення таких перевірок (далі - наказ про проведення перевірки) із пред’явленням службового посвідчення.
Перевірка може проводитись у приміщенні суб’єкта державного контролю/моніторингу на підставі відомостей/документів, які зберігаються у суб’єкта державного контролю/моніторингу, а також інших відомостей/документів з питань дотримання вимог законодавства під час надання соціальної підтримки, соціальних послуг та стосовно дотримання прав дітей, до яких уповноваженій особі надано доступ у встановленому порядку.
6. Плановою вважається перевірка, передбачена щорічним планом проведення територіальними органами Нацсоцслужби перевірок правильності надання соціальної підтримки, соціальних послуг та дотримання прав дітей об’єктами державного контролю/моніторингу (далі - щорічний план).
Щорічний план формується територіальними органами Нацсоцслужби на підставі ризико-орієнтованих підходів із застосуванням показників щодо виявлених порушень під час надання соціальної підтримки, соціальних послуг, дотримання прав дітей та/або обсягу надміру виплачених коштів, що підлягають поверненню, та/або обсягу надміру виплачених коштів, що повернуті, за попередній календарний рік, з використанням інформаційних систем після введення в експлуатацію відповідних технічних та програмних засобів.
До введення в експлуатацію відповідних технічних та програмних засобів щорічний план формується територіальними органами Нацсоцслужби за результатами проведеного аналізу таких показників (у тому числі за результатами верифікації державних виплат) на об’єктах державного контролю/моніторингу визначається відсоток виявлених порушень (співвідношення кількості виявлених порушень до кількості отримувачів соціальної підтримки), обсяг надміру виплачених коштів, що підлягають поверненню, та обсяг надміру виплачених коштів, що повернуті.
До щорічного плану включаються об’єкти державного контролю/моніторингу, в яких один із показників:
відсоток виявлених порушень - перевищує середній показник по регіону;
обсяг надміру виплачених коштів, що підлягають поверненню, - перевищує середній показник по регіону;
обсяг надміру виплачених коштів, що повернуті, - не перевищує середній показник по регіону;
кількість опрацьованих рекомендацій, наданих Мінфіном за результатами верифікації державних виплат, - не перевищує середній показник по регіону.
Під час складання територіальними органами Нацсоцслужби щорічного плану також враховується кількість дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, дітей, які залишилися без піклування батьків, дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей інших категорій, звернень та повідомлень щодо порушень прав таких дітей.
Планова перевірка того самого об’єкта державного контролю/моніторингу щодо того самого питання проводиться не частіше ніж один раз на рік.
Щорічний план затверджується Нацсоцслужбою не пізніше ніж 1 грудня поточного року та розміщується на її офіційному веб-сайті протягом п'яти робочих днів після затвердження.
Внесення змін до щорічного плану не допускається, крім випадків зміни найменування об’єкта державного контролю/моніторингу та виправлення технічних помилок.
Відлік строку для визначення періоду, який підлягає плановій перевірці, розпочинається з дати початку попередньої планової перевірки.
Планова перевірка не проводиться з питань, щодо яких проводилася позапланова перевірка, та за період, охоплений позаплановою перевіркою.
Планова перевірка, яка не проводилася у строки, визначені щорічним планом на поточний рік, у зв’язку з настанням форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), зокрема у разі введення надзвичайного або воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях, включаються до щорічного плану на наступний календарний рік за умов, визначених у цьому пункті.
7. Позаплановою вважається перевірка, не передбачена щорічним планом.
Позапланові перевірки проводяться за рішенням суб’єкта державного контролю/моніторингу з таких підстав:
письмове звернення органів державної влади, органів місцевого самоврядування про порушення об’єктом державного контролю/моніторингу вимог законодавства під час надання соціальної підтримки, соціальних послуг та стосовно дотримання прав дітей;
перевірка виконання об’єктом державного контролю/моніторингу за результатами проведення планової/позапланової перевірки рекомендацій щодо усунення порушень вимог законодавства стосовно надання соціальної підтримки, соціальних послуг та стосовно дотримання прав дітей;
доручення Прем’єр-міністра України, звернення Офісу Президента України, Верховної Ради України та народних депутатів України, Мінсоцполітики, Нацсоцслужби;
письмове звернення підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності та підпорядкування, громадських об’єднань, фізичних осіб, яке містить фактичні дані про порушення об’єктом державного контролю/моніторингу вимог законодавства під час надання соціальної підтримки, соціальних послуг та стосовно дотримання прав дітей, які можуть бути перевірені;
матеріали правоохоронних, контролюючих, інших державних органів, які містять відомості про можливі порушення об’єктом державного контролю/моніторингу вимог законодавства під час надання соціальної підтримки, соціальних послуг та стосовно дотримання прав дітей.
Письмові звернення розглядаються у порядку, визначеному законодавством.
Позапланова перевірка проводиться лише з тих питань, щодо яких є підстава для її проведення, з обов’язковим зазначенням їх у наказі про проведення перевірки.
Дата початку та закінчення позапланової перевірки визначається керівником суб’єкта державного контролю/моніторингу або його заступником не пізніше ніж через три робочих дні після прийняття рішення щодо проведення позапланової перевірки.
8. До участі у проведенні планової/позапланової перевірки за згодою можуть залучатися представники органів державної влади, органів місцевого самоврядування, громадських об’єднань (далі - інші представники).
У разі необхідності залучення інших представників до проведення планової/позапланової перевірки суб’єкт державного контролю/моніторингу звертається до них із відповідним клопотанням.
9. Суб’єкт державного контролю/моніторингу видає наказ про проведення перевірки, в якому зазначається:
найменування об’єкта державного контролю/моніторингу;
тип перевірки (планова або позапланова), питання, які є предметом такої перевірки, підстава для її проведення, дата її початку та закінчення;
період, за який проводиться планова/позапланова перевірка;
уповноважені особи (із визначенням особи, відповідальної за проведення перевірки, якщо до планової/позапланової перевірки залучено більше ніж одну особу);
кількість уповноважених осіб та строки проведення планової/ позапланової перевірки з урахуванням кількості питань, які є предметом такої перевірки;
інші представники (у разі їх залучення до проведення планової/позапланової перевірки).
10. Суб’єкт державного контролю/моніторингу не пізніше ніж за 10 календарних днів до початку проведення планової перевірки повідомляє об’єкту державного контролю/моніторингу про її проведення.
Повідомлення про проведення планової перевірки може бути надіслано через систему електронної взаємодії органів державної влади або електронною поштою, або рекомендованим листом з повідомленням про вручення, а також може бути вручено особисто керівнику об’єкта державного контролю/моніторингу або визначеній ним особі під особистий підпис.
11. Про проведення позапланової перевірки об’єкту державного контролю/моніторингу не повідомляється.
12. Строк проведення планової перевірки не може перевищувати 10 робочих днів, позапланової перевірки - п’ять робочих днів.
У разі встановлення під час перевірки порушень вимог законодавства під час надання соціальної підтримки, соціальних послуг та стосовно дотримання прав дітей за рішенням керівника суб’єкта державного контролю/моніторингу, прийнятим на підставі подання уповноваженої особи, строк проведення планової перевірки може бути продовжено до 30 робочих днів, позапланової перевірки - до 15 робочих днів.
13. Перед початком проведення планової/позапланової перевірки керівнику об’єкта державного контролю/моніторингу або визначеній ним особі надається копія наказу про проведення перевірки та пред’являється службове посвідчення.
14. У разі недопущення до проведення планової/позапланової перевірки уповноважена особа складає відповідний акт у довільній формі у двох примірниках, який підписується особами, залученими до такої перевірки.
Акт про недопущення до проведення планової/позапланової перевірки надається керівнику об’єкта державного контролю/моніторингу або визначеній ним особі для ознайомлення. Після ознайомлення із зазначеним актом керівник об’єкта державного контролю/моніторингу або визначена ним особа повертає один його примірник уповноваженій особі.
У разі відмови керівника об’єкта державного контролю/моніторингу або визначеної ним особи від ознайомлення із зазначеним актом уповноважена особа робить відповідну відмітку в такому акті і надсилає один примірник об’єкту державного контролю/моніторингу рекомендованим листом з повідомленням про вручення.
У разі недопущення до проведення планової/позапланової перевірки суб’єкт державного контролю/моніторингу може звернутися до суб’єктів, до сфери управління яких належить об’єкт державного контролю/ моніторингу (органів влади вищого рівня, відповідних закладів, установ, організацій), з вимогою щодо надання письмових пояснень стосовно причин недопущення до проведення планової/позапланової перевірки, допуску до її проведення, яка розглядається невідкладно.
Планова/позапланова перевірка зупиняється з дня складення акта про недопущення до проведення планової/позапланової перевірки.
15. У ході здійснення державного контролю/моніторингу проводиться перевірка дотримання у межах повноважень об’єкта державного контролю/моніторингу вимог законодавства під час надання соціальної підтримки, соціальних послуг та стосовно дотримання прав дітей.
16. Планова/позапланова перевірка проводиться за період, визначений наказом про проведення перевірки.
У разі виявлення у період планової/позапланової перевірки порушень, що впливають на прийняття рішення про надання/відмову у наданні соціальної підтримки, соціальних послуг та стосовно дотримання прав дітей, уповноважена особа повідомляє керівникові суб’єкта державного контролю/моніторингу про необхідність проведення перевірки за інші періоди, не визначені наказом про проведення перевірки.
Період, за який проводиться планова/позапланова перевірка, може бути змінено на підставі наказу керівника суб’єкта державного контролю/моніторингу.
17. У разі виявлення порушень законодавства під час надання соціальної підтримки, соціальних послуг та стосовно дотримання прав дітей уповноважена особа повинна вимагати від причетних до таких порушень посадових, службових та інших осіб об’єкта державного контролю/моніторингу письмові пояснення.
Якщо особи, причетні до виявлених порушень, відмовляються від надання письмових пояснень, цей факт фіксується в акті проведення перевірки дотримання вимог законодавства під час надання соціальної підтримки, соціальних послуг та стосовно дотримання прав дітей (далі - акт проведення перевірки).
Пояснення оформляються на ім’я керівника суб’єкта державного контролю/моніторингу, який видав наказ про проведення перевірки, з обов’язковим зазначенням дати надання такого пояснення. Посадовим, службовим та іншим особам, від яких вимагаються пояснення, надається перелік питань, щодо яких проводиться перевірка, під особистий підпис про його отримання.
18. Для підтвердження виявлених плановою/позаплановою перевіркою фактів порушень уповноважена особа (у разі потреби) отримує від об’єкта державного контролю/моніторингу завірені копії документів, які засвідчують відповідні факти порушень, і долучає їх до матеріалів перевірки. Якщо керівник об’єкта державного контролю/моніторингу відмовляється від надання завірених копій документів, про це зазначається в акті проведення перевірки.
Відомості про результати проведення планової/позапланової перевірки не розголошуються до підписання акта проведення перевірки.
19. Планова/позапланова перевірка може бути зупинена керівником суб’єкта державного контролю/моніторингу або його заступником у разі необхідності термінового виконання уповноваженою особою інших завдань відповідно до її повноважень. При цьому планова/позапланова перевірка має бути закінчена протягом наступних 60 робочих днів.
Рішення про зупинення/поновлення проведення планової/позапланової перевірки приймає керівник суб’єкта державного контролю/моніторингу або його заступник за письмовим поданням уповноваженої особи, який проводить таку перевірку.
У разі зупинення планової/позапланової перевірки керівник суб’єкта державного контролю/моніторингу надсилає керівнику об’єкта державного контролю/моніторингу письмове повідомлення про дату її зупинення.
Строк, на який було зупинено планову/позапланову перевірку, не включається до строку її проведення.
У разі настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), зокрема введення надзвичайного або воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях, на період дії таких обставин:
планові перевірки не проводяться;
розпочаті планові перевірки зупиняються і поновлюються протягом 10 робочих дні після закінчення таких обставин;
позапланові перевірки проводяться за умов, визначених абзацами третім і п’ятим пункту 7 цього Порядку, з метою забезпечення дотримання об’єктами державного контролю/моніторингу вимог законодавства під час надання соціальної підтримки, соціальних послуг та за дотриманням прав дітей.
20. Якщо під час планової/позапланової перевірки виявлено факти порушення законодавства з питань надання соціальної підтримки, соціальних послуг та стосовно дотримання прав дітей, вжиття заходів щодо яких не належить до компетенції суб’єкта державного контролю/моніторингу, уповноважена особа невідкладно письмово повідомляє про це керівнику суб’єкта державного контролю/моніторингу або його заступнику для прийняття ними рішення про усунення таких порушень згідно з нормами законодавства.
21. Уповноважена особа має право:
безперешкодно входити до приміщень об’єкта державного контролю/моніторингу за пред’явленням службового посвідчення та копії наказу про проведення перевірки;
бути забезпеченою робочим місцем, користуватися телефонним зв’язком, комп’ютерною, копіювальною технікою, іншими технічними засобами, необхідними для реалізації повноважень під час проведення планової/позапланової перевірки, для оформлення матеріалів такої перевірки;
отримувати доступ до матеріалів, необхідних для проведення планової/позапланової перевірки (особові справи отримувачів соціальної підтримки, соціальних послуг, дітей різних категорій, виплатні відомості та інші документи) на підставі наказу про проведення перевірки.
................Перейти до повного тексту