1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Указ


У К А З
ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ
Про затвердження Програми кадрового забезпечення державної служби та Програми роботи з керівниками державних підприємств, установ і організацій
( Із змінами, внесеними згідно з Указами Президента N 581/98 від 02.06.98 N 70/99 від 27.01.99 N 74/2002 від 26.01.2002 N 280/2004 від 05.03.2004 )
1. Затвердити Програму кадрового забезпечення державної служби (додається).
2. Затвердити Програму роботи з керівниками державних підприємств, установ і організацій (додається).
Президент України Л.КУЧМА
м.Київ, 10 листопада 1995 року
N 1035/95
ЗАТВЕРДЖЕНО
Указом Президента України
від 10 листопада 1995 року N 1035/95
ПРОГРАМА
кадрового забезпечення державної служби
( У тексті Програми слова "державної виконавчої" замінити словом "виконавчої" згідно з Указом Президента N 70/99 від 27.01.99 )
Успіх радикальних соціально-економічних і політичних перетворень в Україні залежить насамперед від ефективної роботи органів виконавчої влади всіх рівнів. Комплектування їх висококваліфікованими кадрами, спроможними забезпечити економічний і соціальний розвиток держави, набуло першочергового значення.
Для розв'язання цієї проблеми необхідно проводити єдину державну кадрову політику, науково обгрунтувати потребу державних органів та їх апарату у фахівцях, розробити ефективну систему підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації державних службовців.
В основу кадрового забезпечення мають бути покладені принципи демократичного добору, просування по службі за діловими якостями, постійного навчання державних службовців, заохочення їх до службової кар'єри, систематичного оновлення кадрів та здійснення контролю за їх діяльністю.
Організація цієї роботи повинна грунтуватися на чітко визначеній теоретичній та науково-методичній базі.
Ефективна реалізація Програми можлива за умови наукового забезпечення функціонування державної служби та добору кадрів. Наукові дослідження у цій сфері слід спрямувати на комплексне вивчення механізму державної служби як складової сучасного процесу державотворення, закономірностей формування її кадрового складу в умовах зміцнення органів виконавчої влади та посилення регіональних аспектів державного управління, особливостей правового регулювання статусу державних органів і статусу державних службовців, узагальнення вітчизняного і зарубіжного досвіду функціонування державної служби та її кадрового забезпечення.
Реформування державного апарату, оновлення та вдосконалення його складу має проводитися паралельно з політичними та економічними реформами і є обов'язковою умовою їх здійснення.
Ця Програма та заходи на її виконання (додаються) розроблені відповідно до Закону України "Про державну службу" та прийнятих Кабінетом Міністрів України нормативних документів з упровадження механізму добору працівників на державну службу на конкурсній основі, формування кадрового резерву, стажування, підготовки, перепідготовки кадрів та підвищення їх кваліфікації.
( Абзац із змінами, внесеними згідно з Указами Президента N 1035/95 від 27.01.99, N 70/99 від 27.10.99 )
Правові засади кадрового забезпечення державної служби
1. Ефективну діяльність державної служби повинна забезпечувати система відповідних законодавчих та інших нормативних актів.
2. Правові засади кадрового забезпечення державної служби грунтуються:
на Конституції України;
( Абзац другий пункту 2 в редакції Указу Президента N 70/99 від 27.01.99 )
Законі України "Про державну службу";Кодексі законів про працю України;
інших нормативних актах з питань державної служби.
3. Кадрове забезпечення державної служби здійснюється відповідно до основних принципів державної служби.
Формування кадрового резерву державної служби
1. Інтелектуальний потенціал України - надійне джерело кадрового забезпечення державної служби. Важливою частиною цього потенціалу є державні службовці, а також фахівці підприємств, установ і організацій, які мають досвід організаційної роботи та набули відповідних знань під час навчання.
2. Основними шляхами визначення якісного складу державних службовців є систематичний аналіз статистичних даних, звітних матеріалів Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України, інших центральних та місцевих органів виконавчої влади, соціологічні опитування, а також аналіз результатів роботи фахівців сфери виробництва, науки, культури, освіти тощо.
( Пункт 2 із змінами, внесеними згідно з Указом Президента N 74/2002 від 26.01.2002 )
3. Добір кадрового резерву органів державної виконавчої влади вимагає:
урахування впливу передбачуваних змін в економічному, політичному та соціально-культурному житті на кадровий склад державної служби;
комплексного вирішення питань добору державних службовців для всіх посад державної служби;
визначення реальних потреб у працівниках для державних органів різного рівня;
урахування рівня освіти претендентів на державну службу, їх професійної підготовки, етики поведінки, сумлінності та чесності;
недопущення до державної служби осіб, що мають установлені законом обмеження щодо прийняття на державну службу.
4. Передумовою кадрового забезпечення державної служби є створення резерву заміщення посад державних службовців усіх категорій для просування їх по службі, цілеспрямована робота з кадровим резервом.
5. Кадровий резерв формується в установленому порядку зі спеціалістів представницьких органів та органів місцевого самоврядування, виробничої, соціально-культурної, наукової та інших сфер; державних службовців, рекомендованих для просування по службі; випускників вищих навчальних закладів, які після спеціальної, в тому числі певної управлінської підготовки, набули фаху, спрямованого на професійну діяльність у державній службі.
6. Основні критерії зарахування до кадрового резерву - це відповідна професійна підготовка працівників, необхідний досвід роботи, організаторські здібності, якісне виконання службових обов'язків на попередній роботі.
Ефективними заходами роботи з резервом є:
комплектування та організація його навчання;
створення умов для самоосвіти і стажування;
періодичне (раз на 5 років) атестування державних службовців;
залучення претендентів до виконання доручень, пов'язаних з можливою майбутньою роботою, а також до вивчення роботи близьких за змістом діяльності ділянок;
вивчення індивідуальних особливостей претендентів і думки про них у колективі.
7. Кадровий резерв повинен створюватися з розрахунку не менше двох претендентів на кожну посаду державного службовця.
8. У структурі всіх органів державної виконавчої влади створюються підрозділи або вивчаються окремі посадові особи, що займаються питаннями кадрового забезпечення, які здійснюють організаційно-методичне керівництво формуванням кадрового резерву, контроль за виконанням особливих річних планів підвищення кваліфікації фахівців, узагальнюють практику формування кадрового резерву, вносять пропозиції щодо його поліпшення керівництву державного органу.
Формування складу державних службовців
1. Неодмінною умовою підвищення ефективності державної служби є формування якісного складу державних службовців у центральних і місцевих органах виконавчої влади.
Посилення інтелектуального забезпечення економічних та соціальних реформ досягається шляхом залучення до державної служби фахівців вищої кваліфікації, передусім для середньої ланки державного апарату.
Ця робота повинна проводитися на основі постійного аналізу фактичного складу державних службовців, прогнозування кількісних та якісних змін у суспільно-політичному та економічному житті, у законодавстві та викликаного у зв'язку з цим оновлення функцій державних органів.
2. Формування складу державних службовців передбачає створення, постійне ведення і оновлення Головним управлінням державної служби України комп'ютерного банку даних державних службовців, а також Державного реєстру посад державних службовців, Державного реєстру центральних і місцевих органів державної виконавчої влади.
( Пункт 2 із змінами, внесеними згідно з Указом Президента N 74/2002 від 26.01.2002 )
3. Для якісного формування складу державних службовців центральних і місцевих органів виконавчої влади їх керівникам необхідно:
( Абзац перший пункту 3 із змінами, внесеними згідно з Указами Президента N 74/2002 від 26.01.2002, N 280/2004 від 05.03.2004 )
визначати щорічну і на перспективу (5 років) потребу в кадрах державних службовців усіх категорій з урахуванням посад і профілю їх діяльності;
формувати замовлення на підготовку, перепідготовку та підвищення кваліфікації державних службовців, укладати відповідні угоди з навчальними закладами, визначеними Головним управління державної служби;
добирати кадри державних службовців відповідно до вимог законодавства з урахуванням особливостей кожної посади;
запровадити чіткий облік державних службовців та пов'язані з цим форми статистичної звітності, а також особову картку службовця; оптимально поєднувати принципи комплектування кадрами
державних органів та їх апарату шляхом просування по службі державних службовців та добору на державну службу керівників і фахівців підприємств, установ і організацій;
проводити цілеспрямовану роботу з кадровим резервом, зокрема організовувати стажування фахівців, які входять до його складу;
постійно вдосконалювати організацію роботи в апараті органів виконавчої влади, прогнозувати розвиток їх структур, удосконалювати атестацію державних службовців, здійснювати контроль за підвищенням їх кваліфікації та створювати належні умови для праці та самоосвіти.
Підготовка, перепідготовка та підвищення кваліфікації державних службовців
1. Зміцнення і послідовне поліпшення кадрового потенціалу державної служби вимагає створення єдиної цілеспрямованої державної системи підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації державних службовців.
2. Державна система підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації державних службовців - це сукупність:
освітньо-професійних і професійних програм підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації державних службовців;
акредитованих навчальних закладів, інститутів і центрів підвищення кваліфікації, які реалізують зазначені програми;
органів, що здійснюють управління системою підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації державних службовців.
Освітньо-професійні та професійні програми підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації державних службовців повинні органічно поєднувати мету навчання, вимоги до професійної та загальнокультурної освіченості особи, зміст, форми, методи і засоби навчання з урахуванням функціональної та галузевої спеціалізації навчання державних службовців.
Для задоволення потреби державної служби у навчанні кадрів формується мережа галузевих навчальних закладів із широкою міжгалузевою і регіональною кооперацією на засадах їх конкурсного відбору. Необхідно запровадити акредитацію програм підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації державних службовців і навчальних закладів, які їх реалізують, за участю науково-методичної ради при Головному управлінні державної служби. Консультаційно-методичні функції у цій роботі покласти на Національну академію державного управління при Президентові України (далі - Академія державного управління) та її філіали.
( Абзац шостий пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Указом Президента N 280/2004 від 05.03.2004 )
3. Значну роль у системі навчання кадрів державної служби повинні відіграти акредитовані навчальні заклади, їх науково-педагогічний потенціал та навчально-лабораторна база.
4. Для реалізації завдань підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації державних службовців слід:
розробити відповідну нормативно-правову базу, освітньо-професійні та професійні програми, визначити державні вимоги до рівня підготовки державних службовців;
визначити зміст і основні види навчання державних службовців з урахуванням забезпечення його безперервності та запровадження сучасних технологій навчання, а також оптимальних термінів і періодичності залежно від потреб державної служби і форм організації навчального процесу, підвищення кваліфікації державних службовців не рідше одного разу на 5 років, а для фахівців, уперше прийнятих на роботу на державну службу, - протягом першого року їх роботи;
створити умови для спілкування державних службовців, що навчаються, з керівниками центральних і місцевих органів виконавчої влади з метою взаємного обміну думками стосовно визначення перспектив, координації та злагодженості дій в інтересах держави і регіонів, вироблення рекомендацій для практичної роботи;
вважати обов'язковою для керівників державних органів участь у навчанні державних службовців та їх резерву;
установити, що державні службовці, які займають посади I-IV категорій, підвищують кваліфікацію, як правило, в Інституті підвищення кваліфікації кадрів Академії державного управління та у її філіалах, а V-VII категорії - у регіональних центрах та інших навчальних закладах з підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації кадрів;
визначити, що строки і форми підвищення кваліфікації державних службовців встановлюються органом, в якому працює службовець, залежно від сфери його діяльності, при цьому строк підвищення кваліфікації з відривом від служби зі збереженням заробітної плати не повинен перевищувати чотирьох тижнів (за погодженням з Кабінетом Міністрів України, як виняток, - двох місяців), без відриву від служби - шести місяців, на тематичних семінарах - п'яти днів;
( Абзац сьомий пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Указом Президента N 581/98 від 02.06.98 )
створити систему пошуку талановитої молоді, що цікавиться питанням державного управління, її базової та фахової підготовки, працевлаштування в органах виконавчої влади;
удосконалити умови підготовки жіночих кадрів для роботи у зазначених органах, їх дальшого професійного зростання;
забезпечити умови для добору, підготовки, професійного вдосконалення, атестування і стимулювання праці науково-педагогічних кадрів та організаторів навчання у системі підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації державних службовців;
Академії державного управління надавати навчальним закладам системи підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації державних службовців методичну, інформаційну і консультаційну допомогу в розробці відповідної навчально-методичної документації, літератури;
забезпечити тісну взаємодію всіх ланок системи підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації державних службовців з відповідними підрозділами Адміністрації Президента України, апарату Кабінету Міністрів України, центральними та місцевими органами виконавчої влади.
Міжнародне співробітництво
1. Вивчення та творче використання зарубіжного досвіду з питань державного управління, і зокрема кадрового забезпечення державної служби, є одним із засобів інтеграції української держави у світову спільноту.
Стратегічне завдання міжнародного співробітництва в галузі державного управління полягає у забезпеченні участі України у світових процесах удосконалення державних і міждержавних управлінських структур, комплектування їх висококваліфікованими фахівцями.
2. Пріоритетними напрямами міжнародного співробітництва з кадрових питань є:
створення системи прямих зв'язків центральних та місцевих органів виконавчої влади з відповідними органами, установами та навчальними закладами за кордоном;
розширення співробітництва з відповідними міжнародними організаціями;
запровадження спеціалізованого обміну з метою підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації державних службовців України за кордоном, передусім за рахунок міжнародної технічної допомоги та благодійних фондів, а також запрошення іноземних радників для роботи в державних установах України.
3. Налагодження міжнародного співробітництва зумовлює необхідність розв'язання таких завдань:
створення та запровадження довгострокової програми міжнародного співробітництва з підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації державних службовців України;
запрошення іноземних фахівців для участі в навчанні державних службовців, забезпечення направлення для вдосконалення фахової підготовки слухачів і викладачів системи підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації державних службовців у іноземні держави;
запровадження контракної системи обміну педагогічними та науковими працівниками системи державної служби;
створення спільних із іноземними державами центрів навчання державних службовців та підвишення їх кваліфікації;
запровадження у сфері кадрового забезпечення державної служби системи обміну необхідними виданнями, створення відповідного банку даних та інформаційної мережі з іноземними державами;
активізація вивчення міжнародного досвіду державного управління і навчання державних службовців шляхом ретельного відбору, перекладу та видання відповідної літератури;
участь українських фахівців у міжнародних семінарах, конференціях, нарадах з питань кадрового забезпечення державної служби, сприяти представництву України у відповідних міжнародних організаціях;
використання відповідно до законодавства різноманітних форм міжнародної допомоги.
Контроль і відповідальність за стан кадрового забезпечення державної служби
1. Основною метою контролю кадрового забезпечення державної служби є вжиття дієвих заходів для додержання вимог Закону України "Про державну службу" та інших нормативних актів з питань кадрового забезпечення центральних та місцевих органів виконавчої влади, а також розробка практичних рекомендацій, інформаційних та інструктивних матеріалів, спрямованих на дальше вдосконалення роботи з кадрами в органах виконавчої влади, місцевого самоврядування та представницьких органах.
Зазначений контроль здійснює Головне управління державної служби шляхом планових і цільових перевірок роботи центральних та місцевих органів виконавчої влади у цій сфері.
Органи виконавчої влади здійснюють контроль за станом кадрового забезпечення у підпорядкованих їх структурах.
Відповідність за стан кадрового забезпечення центральних та місцевих органів виконавчої влади покладається на їх керівників.
( Абзац четвертий пункту 1 із змінами, внесеними згідно з Указами Президента N 74/2002 від 26.01.2002, N 280/2004 від 05.03.2004 )
2. З метою підвищення ефективності роботи органів виконавчої влади, їх кадрового забезпечення необхідно здійснювати контроль за підготовкою, перепідготовкою та підвищенням кваліфікації державних службовців, роботою з кадровим резервом державної служби, виконанням особистих річних планів його підготовки.
3. Організаційно-методичне керівництво контролем за якістю набутих знань студентів та слухачів, які навчаються за контрактом, укладеним з органом виконавчої влади, або за відповідним замовленням, покладається на Головне управління державної служби і Академією державного управління.
Відповідальність за організацію навчального процесу покладається на керівників навчальних закладів системи підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації державних службовців.
Глава Адміністрації
Президента України

Д.ТАБАЧНИК
ДОДАТОК
до Програми кадрового забезпечення
державної служби
ЗАХОДИ
на виконання Програми кадрового забезпечення державної служби
1. Розробити, затвердити Державний реєстр посад державних службовців та Державний реєстр центральних і місцевих органів державної виконавчої влади та забезпечувати їх постійне оновлення.
Головдержслужба, Мінстат, Мінекономіки,
Мінпраці, інші цетральні та місцеві
органи державної виконавчої влади
1996 рік
2. Розробити професійно-кваліфікаційні характеристики державних службовців.
Мінпраці, Головдержслужба, Міносвіти,
інші центральні та місцеві органи

................
Перейти до повного тексту