1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 21 жовтня 2020 р. № 1032
Київ
Про затвердження Порядку сертифікації органічного виробництва та/або обігу органічної продукції та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 23 жовтня 2019 р. № 970
( Із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 749 від 01.07.2022 )
Відповідно до частини дев’ятої статті 24 Закону України "Про основні принципи та вимоги до органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції" Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Порядок сертифікації органічного виробництва та/або обігу органічної продукції, що додається.
2. Внести до Порядку (детальних правил) органічного виробництва та обігу органічної продукції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 жовтня 2019 р. № 970 (Офіційний вісник України, 2019 р., № 97, ст. 3201), зміни, що додаються.

Прем'єр-міністр України

Д.ШМИГАЛЬ

Інд. 75


ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 21 жовтня 2020 р. № 1032
ПОРЯДОК
сертифікації органічного виробництва та/або обігу органічної продукції
1. Цей Порядок визначає механізм сертифікації органічного виробництва та/або обігу органічної продукції, видачі сертифіката, його дубліката та форму.
У цьому Порядку терміни вживаються у значенні, наведеному в Законі України "Про основні принципи та вимоги до органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції" (далі - Закон).
2. Для проведення сертифікації суб’єкт господарювання, що має намір перейти на органічне виробництво та/або здійснювати обіг органічної продукції, надсилає органу сертифікації за допомогою засобів поштового або телекомунікаційного зв’язку заяву про проведення сертифікації, підписану уповноваженою особою.
Заява містить такі відомості:
повне найменування, адресу місцезнаходження, ідентифікаційний код - для юридичної особи або прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання, реєстраційний номер облікової картки платника податків (серію та номер паспорта - для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідному податковому органу та мають відмітку в паспорті) - для фізичної особи - підприємця;
адреси всіх потужностей, на яких суб’єкт господарювання планує здійснювати органічне виробництво та/або обіг органічної продукції;
інформацію про землі, на яких планується провадження такої діяльності: площа угіддя, місце розташування;
вид діяльності (виробництво у певній галузі органічного виробництва та/або обіг органічної продукції);
контактну інформацію (номер телефону, поштову адресу, адресу електронної пошти).
До заяви на проведення сертифікації додається згода суб’єкта господарювання на обробку його персональних даних.
3. Орган сертифікації у строк, що не перевищує десяти робочих днів, перевіряє подану заяву та надсилає суб’єкту господарювання пропозицію укласти договір на проведення сертифікації між органом сертифікації та суб’єктом господарювання, що має намір перейти на органічне виробництво та/або здійснювати обіг органічної продукції.
4. Після підписання договору орган сертифікації включає оператора до річного плану перевірок та встановлює для нього строки і форму проведення першої інспекції, щорічної планової перевірки, а у разі необхідності - позапланової та додаткової вибіркової перевірки.
Плановим періодом вважається рік, який обчислюється з 1 січня по 31 грудня планового року.
5. Орган сертифікації проводить першу інспекцію оператора, за результатами якої визначає дату початку перехідного періоду (якщо такий період застосовується) відповідно до статті 25Закону.
6. Оператори, з якими орган сертифікації уклав договір, підлягають щорічним плановим перевіркам, які можуть бути лише виїзними.
7. Орган сертифікації проводить позапланові перевірки діяльності операторів за наявності однієї з таких підстав:
перевірки усунення невідповідностей законодавству у сфері органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції (далі - законодавство), виявлених за результатами проведення першої інспекції, щорічної планової перевірки або додаткової вибіркової перевірки;
звернення оператора до органу сертифікації щодо проведення позапланової перевірки;
отримання від фізичних або юридичних осіб відомостей щодо порушення оператором законодавства.
8. Додатковим вибірковим перевіркам підлягають не менш як 10 відсотків загальної кількості операторів, з якими орган сертифікації уклав договір.
Для визначення операторів, які підлягають додатковій вибірковій перевірці, орган сертифікації щороку проводить загальну оцінку ризиків діяльності операторів, з якими він уклав договори.
Під час проведення загальної оцінки ризиків діяльності операторів враховуються такі критерії:
обсяги виробництва органічної продукції, її категорія та асортимент;
кількість виявлених невідповідностей законодавству за результатами першої інспекції та/або інших перевірок, проведених органом сертифікації у попередньому плановому році;
наявність загрози змішування та/або підміни органічної продукції неорганічною, в тому числі наявність в оператора неорганічного виробництва;
наявність укладених договорів про виконання окремих послуг (робіт), у тому числі підрядних (давальницьких), необхідних для органічного виробництва та/або обігу органічної продукції;
факти укладення/розірвання договору з іншим органом сертифікації;
кількість випадків, до яких застосовувалися винятки з органічного виробництва.
9. Строк проведення першої інспекції або будь-якої іншої перевірки не може перевищувати десяти робочих днів, а у разі обґрунтованої необхідності може бути продовжений до п’яти робочих днів.
10. Перші інспекції проводяться з попередженням операторів, а щорічні планові перевірки, позапланові перевірки та додаткові вибіркові перевірки можуть проводитися з попередженням або без попередження оператора.
Кількість перевірок без попередження становить не менше 10 відсотків загальної кількості перевірок, що проводяться органом сертифікації.
У разі проведення перевірки з попередженням орган сертифікації попереджає оператора не пізніше ніж за три робочих дні до початку проведення перевірки. Таке попередження надсилається оператору органом сертифікації за допомогою засобів поштового або телекомунікаційного зв’язку.
11. Якщо в оператора наявні потужності, на яких не здійснюється органічне виробництво або обіг органічної продукції, орган сертифікації також має право проводити перевірки таких потужностей.
12. Відбір зразків ґрунту або матеріалів, насіння та садивного матеріалу, кормів, продукції, води для проведення лабораторних досліджень (випробувань) здійснюється інспектором з відповідної галузі органічного виробництва та/або обігу органічної продукції під час першої інспекції або іншої перевірки.
Відбір зразків здійснюється не менш як у 5 відсотків операторів, з якими органом сертифікації укладено договори.
Лабораторні дослідження (випробування) проводяться в акредитованих лабораторіях.
13. Під час проведення першої інспекції або іншої перевірки оператор:
1) подає органу сертифікації опис своєї діяльності згідно з Порядком (детальними правилами) органічного виробництва та обігу органічної продукції, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23 жовтня 2019 р. № 970 (Офіційний вісник України, 2019 р., № 97, ст. 3201);
2) забезпечує безперешкодний доступ інспекторів з органічного виробництва та/або обігу органічної продукції до своїх потужностей та відбору зразків, а також на вимогу органу сертифікації до документів, необхідних для сертифікації органічного виробництва, у тому числі до фінансових документів;
3) подає органу сертифікації інформацію, яка може бути необхідною для проведення першої інспекції або іншої перевірки та визначення відповідності всіх стадій виробництва та/або обігу органічної продукції вимогам законодавства.
14. У разі імпорту органічної продукції оператор надає органу сертифікації інформацію про:
перелік потужностей, які він використовує, та відомості, які стосуються його діяльності як імпортера;
перелік потужностей, які планується використовувати для зберігання органічної продукції, що імпортується, до передачі такої продукції першому вантажоодержувачу;
першого вантажоодержувача (повне найменування, адресу місцезнаходження, ідентифікаційний код - для юридичної особи або прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання, реєстраційний номер облікової картки платника податків (серію та номер паспорта - для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідному податковому органу та мають відмітку в паспорті) - для фізичної особи - підприємця) та перелік його потужностей (за наявності).
15. У разі органічного виробництва двостулкових молюсків перша інспекція або інша перевірка проводиться органом сертифікації перед і під час найбільшого виробництва біомаси.
16. За результатами першої інспекції або іншої перевірки інспектор з відповідної галузі органічного виробництва та/або обігу органічної продукції у день її закінчення готує довідку про перевірку, з якою ознайомлює оператора та надсилає її органу сертифікації.
У довідці про перевірку зазначаються:
перелік проінспектованих/перевірених потужностей;
виявлені під час перевірки невідповідності вимогам законодавства.
17. На підставі довідки про перевірку та з урахуванням інформації, отриманої від оператора (опису діяльності та наданої ним документації), інших органів сертифікації та акредитованих лабораторій, інспектор з відповідної галузі органічного виробництва та/або обігу органічної продукції, який не був залучений до проведення першої інспекції або іншої перевірки відповідного оператора, оцінює його діяльність та складає звіт.
У звіті зазначається:
перелік невідповідностей, виявлених за результатами оцінювання результатів першої інспекції та/або інших перевірок;
заходи, яких необхідно вжити для усунення невідповідностей вимогам законодавства, та строки їх виконання, що узгоджені з оператором;
інша інформація, яка містить висновки щодо відповідності діяльності оператора на всіх стадіях виробництва та/або обігу органічної продукції вимогам законодавства.
У звіті, складеному за результатами першої інспекції, зазначається дата початку перехідного періоду (якщо такий період застосовується).
Орган сертифікації надсилає оператору звіт за допомогою засобів поштового або телекомунікаційного зв’язку у строк, що не перевищує 20 робочих днів з дня закінчення проведення першої інспекції або іншої перевірки.
18. Орган сертифікації за запитом оператора у кожному конкретному випадку надає оператору згоду доручити третій особі надання окремих послуг (виконання робіт), у тому числі підрядних (давальницьких), необхідних для органічного виробництва та/або обігу органічної продукції, за умови перевірки потужностей такої особи органом сертифікації та проведення подальших перевірок протягом дії відповідного договору, за яким надаються окремі послуги (виконуються роботи).
Перевірка третьої особи проводиться з урахуванням вимог цього Порядку.
19. Орган сертифікації за запитом оператора у кожному конкретному випадку надає оператору згоду на застосування винятків з вимог органічного виробництва, передбаченихстаттею 24 Закону.
Для отримання такої згоди оператор звертається до органу сертифікації, з яким у нього укладено договір, із запитом, у якому зазначається:
найменування оператора;
контактна особа оператора;
інформація про необхідність застосування винятку з вимог органічного виробництва.
Для отримання згоди на використання неорганічного насіння та/або садивного матеріалу оператор додає до запиту інформацію про неорганічне насіння та/або садивний матеріал, які він має намір використовувати, із зазначенням назви культури, постачальника, якісних характеристик, кількості такого насіння та/або садивного матеріалу.
Для отримання згоди на використання неорганічного інгредієнта оператор додає до запиту інформацію про неорганічний інгредієнт, внесений до переліку речовин (інгредієнтів, компонентів), що дозволяється використовувати у процесі органічного виробництва та які дозволені до використання у гранично допустимих кількостях, який він має намір використовувати, із зазначенням його кількості.
Для отримання згоди на використання неорганічних тварин оператор додає до запиту інформацію про неорганічних тварин, яких він має намір використовувати, із зазначенням віку та кількості голів.
Запит подається до початку висіву насіння та/або посадки садивного матеріалу, використання неорганічного інгредієнта або використання неорганічних тварин.
20. Орган сертифікації у рішенні про надання згоди на застосування винятку з органічного виробництва зазначає:
підставу прийнятого рішення;
умови застосування винятку;
строк дії рішення (для насіння не може перевищувати один сезон).
21. За результатами перевірки на всіх етапах виробництва та обігу органічної продукції органом сертифікації ухвалюється вмотивоване рішення про видачу або відмову у видачі сертифіката відповідно до частини третьої статті 27 Закону.
Рішення про видачу або відмову у видачі сертифіката повинно бути прийняте не пізніше 60 днів з дати початку щорічної планової перевірки.
22. На підставі рішення про видачу сертифіката органом сертифікації видається сертифікат за формою згідно з додатком.
23. Сертифікат складається українською мовою та за потреби англійською мовою.
24. Строк дії сертифіката становить 15 місяців з дати його видачі.
У разі видачі нового сертифіката попередній сертифікат втрачає чинність.
25. Оператор повідомляє органу сертифікації про намір проходити наступну сертифікацію (підтримувати сертифікацію) не пізніше ніж за два місяці до завершення дії сертифіката.
26. Орган сертифікації має право зупинити дію або скасувати сертифікат з підстав, передбачених частиною п’ятою статті 27 Закону.
У разі прийняття рішення про зупинення дії або скасування сертифіката орган сертифікації інформує:
оператора - не пізніше дня, наступного за днем прийняття відповідного рішення;
Мінагрополітики та Держпродспоживслужбу - не пізніше ніж протягом п’яти днів з дня прийняття відповідного рішення.
( Абзац четвертий пункту 26 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 749 від 01.07.2022 )
27. Орган сертифікації зберігає копії сертифікатів та вмотивованих рішень про видачу або відмову у видачі сертифіката протягом п’яти років з дати їх видачі.
28. У разі втрати оригіналу сертифіката оператор або уповноважена ним особа звертається до органу сертифікації із заявою про видачу дубліката сертифіката. Орган сертифікації протягом п’яти робочих днів з дня отримання звернення приймає рішення про відмову або про видачу дубліката сертифіката з відповідною позначкою "дублікат", про що письмово інформує оператора у строк, що не перевищує п’яти робочих днів з дня прийняття такого рішення. Строк дії дубліката сертифіката повинен відповідати строку дії оригіналу сертифіката.
29. Інформація про операторів розміщується у відкритому доступі на веб-сайті органу сертифікації та повинна містити всі відомості, передбачені Державним реєстром операторів, що здійснюють виробництво продукції відповідно до вимог законодавства у сфері органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції.
30. У разі виникнення будь-яких змін у відомостях, наданих органу сертифікації, оператор не пізніше ніж протягом п’яти робочих днів інформує орган сертифікації про такі зміни у спосіб, визначений договором.
31. Органи сертифікації з метою належного виконання обов’язків щодо проведення сертифікації повинні обмінюватися інформацією щодо операторів.
Для потужностей оператора, які повністю чи частково перевіряються різними органами сертифікації, повинен бути забезпечений обмін даними, необхідними для відповідної діяльності із сертифікації, між такими органами сертифікації.
32. Якщо під час першої інспекції або інших перевірок орган сертифікації встановить факти порушення законодавства оператором, який має договір з іншим органом сертифікації, про це орган сертифікації повідомляє відповідному органу сертифікації, з яким у такого оператора укладено договір, та територіальному органу Держпродспоживслужби.
33. Оператор або третя особа, яка надає йому окремі послуги (виконує роботи), у тому числі підрядні (давальницькі), у разі зміни органу сертифікації інформують про це інші органи сертифікації, з якими вони уклали договори.

................
Перейти до повного тексту