1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 26 вересня 2023 р. № 1031
Київ
Про затвердження Порядку формування середньозваженого тарифу на послугу з управління побутовими відходами, а також тарифів на збирання, перевезення, відновлення та видалення побутових відходів
Відповідно до частин першої та четвертої статті 34 Закону України "Про управління відходами" Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Порядок формування середньозваженого тарифу на послугу з управління побутовими відходами, а також тарифів на збирання, перевезення, відновлення та видалення побутових відходів, що додається.
2. Визнати такими, що втратили чинність, постанови Кабінету Міністрів України згідно з переліком, що додається.
3. Ця постанова набирає чинності з дня її опублікування, крім пунктів 8, 45-48 Порядку, затвердженого цією постановою, які набирають чинності з 1 липня 2024 року.

Прем'єр-міністр України

Д. ШМИГАЛЬ

Інд. 37


ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 26 вересня 2023 р. № 1031
ПОРЯДОК
формування середньозваженого тарифу на послугу з управління побутовими відходами, а також тарифів на збирання, перевезення, відновлення та видалення побутових відходів
Загальні питання
1. Цей Порядок визначає механізм формування середньозваженого тарифу на послугу з управління побутовими відходами, а також тарифів на збирання, перевезення, відновлення та видалення побутових відходів.
Цей Порядок застосовується суб’єктами господарювання, що надають послугу з управління побутовими відходами (далі - послуга), здійснюють операції із збирання, перевезення, відновлення та видалення побутових відходів (далі - операції), під час формування тарифу на послугу з урахуванням витрат адміністратора послуги (у разі наявності) та тарифів на операції із збирання, перевезення (у тому числі під час подання документів на конкурс на здійснення збирання та перевезення побутових відходів), відновлення та видалення побутових відходів, а також для зміни таких тарифів.
У разі запровадження розширеної відповідальності виробника щодо певного виду продукції та відходів, що утворюються внаслідок її споживання, та укладення відповідних договорів між органами місцевого самоврядування і організаціями розширеної відповідальності виробника витрати на управління такими відходами не включаються до тарифу на послугу, якщо такі відходи збираються роздільно організаціями розширеної відповідальності виробника для підготовки до повторного використання, рециклінгу або іншого відновлення.
До встановлення відповідним законом розширеної відповідальності виробника щодо певного виду продукції та відходів, що утворюються внаслідок її споживання, та укладення відповідних договорів між органами місцевого самоврядування і організаціями розширеної відповідальності виробника витрати на управління такими відходами включаються до тарифу на послугу з управління побутовими відходами.
2. Тариф на послугу є середньозваженим тарифом, що формується на основі тарифів на операції.
Витрати на адміністрування послуги розраховуються окремо відповідно до цього Порядку та включаються до середньозваженого тарифу виконавця послуги.
Розрахунок тарифу на послугу здійснює виконавець послуги. Розрахунок тарифів на операції здійснюють суб’єкти господарювання, які здійснюють відповідні операції.
Встановлення тарифів нижчими від розміру економічно обґрунтованих витрат на надання відповідних послуг не допускається.
3. Терміни, що вживаються у цьому Порядку, мають таке значення:
базовий період - календарний рік, який передує планованому періоду;
джерела фінансування інвестиційної програми - кошти, отримані суб’єктом господарювання від провадження господарської діяльності, за рахунок яких здійснюється фінансування заходів інвестиційної програми, зокрема амортизаційні відрахування, виробничі інвестиції з прибутку (кошти в обсязі, передбаченому в установлених тарифах для виконання інвестиційних програм) та інші надходження, отримані від провадження господарської діяльності (власні кошти), а також позичкові кошти (облігаційні позики, банківські кредити), залучені кошти (кошти, одержані від продажу акцій, залучені за договорами фінансового лізингу, пайові та інші внески громадян і юридичних осіб, інвесторів, гранти), бюджетні кошти;
економічно обґрунтовані плановані витрати - витрати, планування яких здійснюється з дотриманням вимог стандартів, нормативів, норм технологічних регламентів, а також вимог щодо надання послуги та операцій визначеної кількості та якості з урахуванням економічних і природно-кліматичних особливостей регіону;
зміна тарифів - формування тарифів шляхом перегляду органом місцевого самоврядування діючого тарифу і його структури або коригування тарифів;
інвестиційна програма - комплекс заходів, затверджений в установленому порядку, з оновлення основних фондів, будівництва, реконструкції, модернізації та технічного переоснащення об’єктів оброблення побутових відходів, зокрема: розроблення проектної та технічної документації; придбання робіт, товарів та послуг, спрямованих на оновлення основних фондів, будівництво, реконструкцію, модернізацію та технічне переоснащення об’єктів оброблення побутових відходів; підвищення ефективності роботи об’єктів оброблення побутових відходів, оптимізація виробничих процесів; підвищення якості та обсягів надання послуг;
інвестиційна складова - витрати на відшкодування інвестиційних ресурсів, залучених за інвестиційними програмами, та їх вартість;
операційна діяльність - основна діяльність суб’єкта господарювання, крім інвестиційної та фінансової;
планована виробнича собівартість операцій - прямі матеріальні витрати, прямі витрати з оплати праці, інші прямі витрати, змінні загальновиробничі та постійні розподілені загальновиробничі витрати;
планований період - період тривалістю 12 місяців (з 1 січня до 31 грудня);
повна планована собівартість операцій - економічно обґрунтовані плановані витрати суб’єкта господарювання, що бере участь у здійсненні операцій (далі - суб’єкт господарювання), включаючи витрати з операційної діяльності, фінансові витрати, пов’язані з основною діяльністю;
структура тарифів - складові економічно обґрунтованих витрат, пов’язаних із здійсненням операцій, які групуються за статтями, визначеними цим Порядком, і складові планованого прибутку, на основі яких розраховуються та встановлюються тарифи;
тарифи на операції - вартість здійснення операцій із збирання, перевезення, відновлення та видалення 1 куб. метра або 1 тонни (за наявності вагового обладнання) побутових відходів відповідної якості, розрахована на основі економічно обґрунтованих планованих витрат, планованого прибутку;
тариф на послугу - вартість надання послуги з управління 1 куб. метра або 1 тонни (за наявності вагового обладнання) побутових відходів, розрахована на основі тарифів на операції та витрат на адміністрування послуги (у разі наявності адміністратора послуги).
4. До розрахунку тарифів включаються витрати, які згідно з Податковим кодексом України враховуються під час обчислення об’єкта обкладення податком на прибуток суб’єктів господарювання.
5. Нормування витрат і втрат ресурсів здійснюється відповідно до галузевих нормативів.
Формування тарифу на послугу
6. Тариф на послугу, а також тарифи на операції встановлюються органом місцевого самоврядування окремо за видами побутових відходів (змішані, роздільно зібрані, великогабаритні, ремонтні, небезпечні, відходи зелених насаджень).
7. У разі коли адміністратора послуги не визначено, тариф на послугу (Т) розраховується суб’єктом господарювання, що здійснює збирання та перевезення побутових відходів, шляхом ділення суми вартості операцій на річний обсяг збирання побутових відходів та визначається за такою формулою:
див. зображення
де Оз, Оп - річні обсяги збирання та перевезення побутових відходів суб’єкта господарювання, що здійснює відповідні операції;
Оі вдн, Оі вдл - річні обсяги відновлення та видалення побутових відходів і-го суб’єкта господарювання, що здійснює відповідні операції;
Тз, Тп - тарифи на збирання та перевезення побутових відходів суб’єкта господарювання, що здійснює відповідні операції;
Ті вдн, Ті вдл - тарифи на відновлення та видалення побутових відходів і-го суб’єкта господарювання, що здійснює відповідні операції;
k - кількість суб’єктів господарювання, що здійснюють відновлення та видалення побутових відходів.
8. У разі визначення адміністратора послуги тариф на послугу (Та) розраховується адміністратором послуги шляхом ділення суми вартості збирання, перевезення, відновлення, видалення побутових відходів, що здійснюються відповідними суб’єктами господарювання, та витрат на адміністрування послуги на річний обсяг збирання побутових відходів та визначається за такою формулою:
див. зображення
де Оі з, Оі п, Оі вдн, Оі вдл - річні обсяги збирання, перевезення, відновлення та видалення побутових відходів і-го суб’єкта господарювання, що здійснює відповідні операції;
Ті з, Ті п, Ті вдн, Ті вдл - тарифи на збирання, перевезення, відновлення та видалення побутових відходів і-го суб’єкта господарювання, що здійснює відповідні операції;
Озр – річний обсяг збирання побутових відходів;
n – кількість суб’єктів господарювання, що здійснюють збирання, перевезення, відновлення, видалення побутових відходів;
Вадм - витрати на адміністрування послуги.
Річний обсяг збирання побутових відходів (Озр) розраховується на підставі норм споживання, затверджених органом місцевого самоврядування в установленому законодавством порядку (далі - норми надання послуг), що помножуються на середню чисельність населення відповідної території, де здійснюється надання послуг та формується тариф на таку послугу, та додається планований обсяг побутових відходів з інших джерел, якщо ці відходи подібні за своїм складом до відходів домогосподарств. Зміна середньої чисельності населення відповідної території та зміна норм надання послуг є підставою для перегляду тарифів на зазначені послуги.
Формування тарифів на операції
9. Формування тарифів на операції суб’єктом господарювання здійснюється відповідно до річних планів здійснення операцій і економічно обґрунтованих планованих витрат, визначених на підставі державних і галузевих нормативів (норм) витрат ресурсів, техніко-економічних розрахунків та кошторисів, ставок податків, зборів, платежів та цін у планованому періоді, встановлених на підставі індексів зміни цін виробників промислової продукції.
10. Річний план розробляється окремо за кожною операцією на підставі фактичного та прогнозованого обсягів здійснення операцій з урахуванням техніко-економічних факторів, зокрема таких як:
зміна обсягів здійснення операцій в результаті збільшення або зменшення соціально-економічних показників розвитку населеного пункту, підвищення вимог щодо якості здійснення операцій;
підвищення рівня технологічного процесу управління побутовими відходами, заміна амортизованого обладнання, здійснення заходів щодо автоматизації та механізації виробництва, застосування прогресивних енергозберігаючих технологій;
підвищення рівня організації виробництва та умов організації праці шляхом удосконалення операційно-виробничого планування, систем управління, матеріально-технічного забезпечення господарської діяльності.
11. Планування витрат для включення їх до повної планованої собівартості здійснення операцій здійснюється з урахуванням витрат з операційної діяльності, фінансових витрат, пов’язаних з основною діяльністю.
До планованих витрат з операційної діяльності включаються:
планована собівартість операцій (виробнича та загальновиробнича);
адміністративні витрати, витрати із збуту операцій та інші операційні витрати.
12. Планування витрат здійснюється із застосуванням нормативного методу на підставі державних і галузевих нормативів використання матеріальних та паливно-енергетичних ресурсів, норм і розцінок з оплати праці, нормативів витрат з управління та обслуговування виробництва.
Витрати, об’єктивне нормування яких неможливе, плануються з урахуванням економічно обґрунтованих планованих витрат за попередній рік, прогнозу індексів зміни цін виробників промислової продукції та на підставі планованих кошторисів.
Планування витрат з оплати праці працівників суб’єкта господарювання здійснюється за переліком витрат з оплати праці, наведеним у додатку, з урахуванням колективного договору та з дотриманням норм і гарантій, передбачених законодавством, генеральною та галузевими (регіональними) угодами.
13. Калькулювання собівартості операцій здійснюється у розрахунку на планований період.
14. Формування тарифів на операції здійснюється з урахуванням витрат в розрізі операцій, облік яких ведеться суб’єктом господарювання окремо.
Повна планована собівартість операцій
15. До планованої собівартості операцій включаються виробничі витрати (прямі матеріальні витрати, прямі витрати з оплати праці, інші прямі витрати) та загальновиробничі витрати (змінні загальновиробничі та постійні розподілені загальновиробничі витрати і нерозподілені постійні загальновиробничі витрати).
16. До складу прямих матеріальних витрат включаються витрати, пов’язані з використанням:
палива та електричної енергії. Такі витрати визначаються на основі діючих цін (тарифів) на паливно-енергетичні ресурси, але не вище цін, що склалися на відповідному ринку. У розрахунку витрат, пов’язаних з використанням електричної енергії для технологічних потреб, також враховуються витрати на зумовлену електромагнітною незбалансованістю електроустановок технологічно шкідливу циркуляцію електричної енергії між джерелами електропостачання та приймачами змінного електричного струму (у разі відсутності приладів обліку величина її потужності визначається відповідно до нормативів);
матеріалів, запасних частин, купованих комплектувальних виробів, напівфабрикатів та інших матеріальних ресурсів для забезпечення технологічного процесу (витрати визначаються на основі норм використання таких ресурсів та діючих цін (тарифів) на них з виключенням вартості зворотних відходів).
Витрати, об’єктивне нормування яких неможливе, плануються з урахуванням економічно обґрунтованих планованих витрат за попередній рік, прогнозу індексів зміни цін виробників промислової продукції та на підставі планованих кошторисів.
17. До складу прямих витрат з оплати праці включаються витрати на оплату праці (заробітна плата та інші виплати для працівників (персоналу), що безпосередньо залучені до здійснення операцій) відповідно до Закону України "Про оплату праці":
основна заробітна плата відповідно до встановлених норм праці (норм часу, виробітку, обслуговування), тарифних ставок (окладів), відрядних розцінок для робітників та посадових окладів для керівників, фахівців, технічних службовців;
додаткова заробітна плата за працю понад установлені норми, трудові досягнення, особливі умови праці у вигляді доплат і надбавок (за роботу у важких та шкідливих умовах, надурочний час, святкові, неробочі та вихідні дні, нічний час, класність, керівництво бригадами, інші виплати, встановлені законодавством), премій за виконання виробничих завдань і функцій та компенсаційних виплат (за невідпрацьований час, включаючи основні та додаткові відпустки, виконання державних і громадських обов’язків, інші виплати, встановлені законодавством);
інші заохочувальні та компенсаційні виплати (винагороди за підсумками роботи за рік, вислугу років у галузі, інші виплати, встановлені законодавством).
18. До складу інших прямих витрат включаються:
єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування виробничого персоналу;
амортизація основних виробничих засобів, інших необоротних матеріальних і нематеріальних активів виробничого призначення, розрахована відповідно до вимог Податкового кодексу України;
витрати, пов’язані з ремонтом основних засобів, безпосередньо задіяних у процесі збирання, перевезення, відновлення, видалення побутових відходів, що плануються з урахуванням фактичних витрат звітного та базового періоду, планів виконання планово-запобіжних робіт, проектно-кошторисної документації та кошторисів.
Сума амортизаційних відрахувань для розрахунку тарифів на операції визначається з урахуванням руху основних засобів, інших необоротних матеріальних і нематеріальних активів виробничого призначення у планованому періоді відповідно до вимог Податкового кодексу України.
19. До складу загальновиробничих витрат включаються витрати, пов’язані з:
управлінням виробництва, що визначаються виходячи з чисельності персоналу за штатним розписом, тарифно-кваліфікаційного складу апарату управління цехів та дільниць і встановлених суб’єктом господарювання тарифних ставок (окладів) (основна і додаткова заробітна плата, гарантійні та компенсаційні виплати, відрахування на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, оплата службових відряджень, витрати з підготовки та перепідготовки кадрів);
амортизацією основних засобів, інших необоротних матеріальних і нематеріальних активів загальновиробничого (цехового, дільничного) призначення, розрахованою відповідно до вимог Податкового кодексу України;
утриманням, експлуатацією, ремонтом, страхуванням, орендою основних засобів та інших необоротних активів загальновиробничого призначення;
охороною праці, дотриманням вимог техніки безпеки і охороною навколишнього природного середовища;
пожежною і сторожовою охороною об’єктів виробничого призначення, утриманням санітарних зон;
послугами інших спеціалізованих суб’єктів господарювання, освоєнням нових потужностей та проведенням планових перевірок стану обладнання, виконанням регламентних робіт, передбачених проектно-технічною документацією;
удосконаленням технології та організацією виробництва;
опаленням, освітленням, водопостачанням, водовідведенням, дезінфекцією, дератизацією виробничих приміщень, управлінням побутовими відходами, експлуатацією виробничих приміщень, які розраховуються виходячи з обсягів зазначених робіт, послуг та цін на них;
обслуговуванням виробничого процесу та іншими допоміжними виробництвами (обов’язкове страхування водіїв автотранспортних засобів, послуги інших суб’єктів господарювання, службові відрядження працівників ремонтних цехів та інших допоміжних виробництв, послуги зв’язку);
сплатою податків, зборів, платежів, передбачених законодавством.
20. Обсяг витрат, що включаються до виробничої собівартості, визначається із застосуванням нормативного методу на підставі результатів аналізу витрат за попередні роки з урахуванням змін, які передбачаються у планованому періоді, та цін/тарифів у такому періоді.
Змінні загальновиробничі та постійні розподілені загальновиробничі витрати розподіляються між операціями пропорційно сумі прямих витрат.
У разі провадження суб’єктом господарювання інших, крім діяльності з управління побутовими відходами, видів діяльності змінні загальновиробничі та постійні розподілені загальновиробничі витрати розподіляються між усіма видами діяльності з визначенням витрат, які в цілому будуть віднесені до операцій, та витрат, які будуть віднесені до інших видів господарської діяльності.
Адміністративні витрати
21. До складу адміністративних витрат включаються загальногосподарські витрати, пов’язані з обслуговуванням та управлінням суб’єктом господарювання, зокрема з:
оплатою праці апарату управління суб’єкта господарювання та іншого загальногосподарського персоналу, що розраховуються відповідно до пункту 17 цього Порядку;
відрахуванням на загальнообов’язкове державне соціальне страхування апарату управління суб’єктом господарювання та іншого загальногосподарського персоналу;
утриманням апарату управління суб’єктом господарювання та іншого загальногосподарського персоналу (службові відрядження, підготовка і перепідготовка кадрів, використання малоцінних і швидкозношуваних предметів, придбання канцелярських товарів, періодичних професійних видань, охорона праці);
амортизацією основних засобів, інших необоротних матеріальних і нематеріальних активів адміністративного призначення, розрахованою відповідно до вимог Податкового кодексу України;
утриманням основних засобів, інших необоротних матеріальних активів загальногосподарського використання (ремонт, оренда, страхування майна, водопостачання, водовідведення, управління побутовими відходами, опалення, освітлення, охорона);
оплатою професійних послуг (юридичні, аудиторські, з оцінки майна тощо);
оплатою Інтернету та послуг зв’язку (поштового, телеграфного, телефонного, телефаксу тощо);
розрахунково-касовим обслуговуванням та іншими послугами банків, наданими відповідно до укладених договорів, а також витратами, пов’язанами з купівлею-продажем іноземної валюти;
сплатою податків, зборів, платежів, передбачених законодавством, крім податків, зборів, платежів, що включаються до виробничої собівартості;
розв’язанням спорів у судах;
придбанням пально-мастильних матеріалів для потреб апарату управління суб’єктом господарювання та іншого персоналу, залученого до обслуговування адміністративної інфраструктури.
22. Обсяг адміністративних витрат визначається із застосуванням нормативного методу на підставі результатів аналізу витрат, передбачених діючим тарифом, та фактичних витрат за базовий період з урахуванням змін, які передбачаються у планованому періоді, та цін/тарифів у такому періоді.
23. Адміністративні витрати розподіляються між операціями пропорційно сумі виробничої собівартості таких операцій.
Витрати із збуту операцій
24. До складу витрат із збуту операцій включаються витрати, безпосередньо пов’язані із збутом таких операцій, зокрема з:
оплатою праці персоналу, відрахуванням на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, оплатою службових відряджень персоналу;
підготовкою та перепідготовкою персоналу;
оплатою інформаційних послуг;
рекламою та дослідженням ринку (маркетинг);
утриманням основних засобів, інших необоротних матеріальних активів (оренда, страхування, ремонт, оплата комунальних послуг, охорона);
придбанням канцелярських товарів і виготовленням розрахункових документів про оплату послуг;
оплатою послуг інформаційно-обчислювальних центрів;
амортизацією основних засобів, інших необоротних матеріальних і нематеріальних активів підрозділів, що безпосередньо здійснюють збут послуг споживачам, яка розраховується відповідно до вимог Податкового кодексу України.
25. Обсяг витрат із збуту операцій визначається із застосуванням нормативного методу на підставі результатів аналізу витрат, передбачених діючим тарифом, та фактичних витрат за базовий період з урахуванням змін, які передбачаються у планованому періоді, та цін/тарифів у такому періоді.
До витрат із збуту операцій не включаються витрати, пов’язані із здійсненням суб’єктом господарювання, який є виконавцем послуги, абонентського обслуговування за індивідуальними договорами (витрати виконавця, пов’язані з укладенням договору про надання комунальної послуги, нарахуванням та стягненням плати за спожиті комунальні послуги, а також за виконання інших функцій, пов’язаних з обслуговуванням виконавцем абонентів за індивідуальними договорами). Такі витрати включаються до складу плати за абонентське обслуговування, передбаченої Законом України "Про житлово-комунальні послуги".
Інші операційні витрати
26. До складу інших операційних витрат включаються витрати, пов’язані з операційною діяльністю із здійснення операцій, які не увійшли до складу виробничої собівартості, адміністративних витрат і витрат із збуту операцій.
27. До складу інших операційних витрат не можуть включатися:

................
Перейти до повного тексту