1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Указ


У К А З
ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ
Про Національну антикорупційну стратегію на 2011-2015 роки
3 метою вдосконалення правових та організаційних засад запобігання та протидії корупції
постановляю:
1. Схвалити Національну антикорупційну стратегію на 2011-2015 роки (додається).
2. Визнати таким, що втратив чинність, Указ Президента України від 11 вересня 2006 року N 742 "Про Концепцію подолання корупції в Україні "На шляху до доброчесності".
3. Цей Указ набирає чинності з дня його опублікування.
Президент України В.ЯНУКОВИЧ
м. Київ, 21 жовтня 2011 року
N 1001/2011
СХВАЛЕНО
Указом Президента України
від 21 жовтня 2011 року N 1001/2011
Національна антикорупційна стратегія на 2011-2015 роки
I. Загальні положення
Корупція в Україні набула ознак системного явища, яке поширює свій негативний вплив на всі сфери суспільного життя, все глибше укорінюючись у повсякденному житті як основний, швидкий та найбільш дієвий протиправний засіб вирішення питань, досягнення певних цілей. Масштаби поширення корупції загрожують національній безпеці України. Це потребує негайного вжиття системних та послідовних заходів, які мають комплексний характер і базуються на єдиній Національній антикорупційній стратегії на 2011-2015 роки (далі - Національна антикорупційна стратегія).
В умовах соціально-економічних реформ, які наразі здійснюються в державі, пріоритетними напрямами антикорупційної політики мають стати виявлення та усунення умов, що сприяють або можуть сприяти виникненню корупції, а також запобігання спробам їх створити.
Національна антикорупційна стратегія розроблена на основі аналізу ситуації, пов'язаної з різними проявами корупції в державі, з використанням світового досвіду та рекомендацій міжнародних організацій за результатами моніторингу й оцінки стану запобігання і протидії корупції в Україні.
II. Аналіз ситуації
Ключовою ознакою сучасної ситуації щодо боротьби з корупцією в Україні є започаткування у 2010-2011 роках процесу реформування вітчизняного антикорупційного законодавства, зокрема прийняття Законів України "Про засади запобігання і протидії корупції", "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відповідальності за корупційні правопорушення". Антикорупційну спрямованість мають здійснені судова, податкова, адміністративна реформи, започаткована реформа кримінального судочинства, вдосконалені механізми доступу громадян до публічної інформації та отримання безоплатної правової допомоги.
Однак, поряд із низкою вжитих заходів, реформування вітчизняного антикорупційного законодавства є незавершеним. Законодавчого врегулювання потребують такі питання, як:
упорядкування адміністративних процедур і надання адміністративних та інших публічних послуг;
притягнення до відповідальності юридичних осіб за вчинення їх уповноваженими особами корупційних правопорушень;
удосконалення інституту конфіскації;
притягнення до відповідальності за вчинення корупційних правопорушень осіб, які користуються недоторканністю.
За результатами проведених досліджень, у тому числі соціологічних, виявлено такі основні причини виникнення і поширення корупції в Україні:
недостатній рівень доброчесності окремих осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування;
недосконалість адміністративних процедур (їх відсутність або нечіткість);
наявність у органів державної влади та осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, широкого спектра дискреційних повноважень;
невідповідність рівня оплати праці осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, обсягу їх повноважень;
несприятливий режим підприємницької діяльності та наявність економічних пільг для певних категорій підприємців;
низька ефективність заходів, що вживаються правоохоронними органами, органами прокуратури та судами, щодо притягнення винних у вчиненні корупційних правопорушень до відповідальності;
толерантність та відсутність критичного ставлення суспільства до проявів корупції;
сприйняття населенням корупції як одного із засобів досягнення бажаного результату.
Поширення корупції в державі завдає значної шкоди всій системі управління та в разі невжиття відповідних заходів може поглибити такі наслідки:
падіння авторитету державних та владних структур;
затримка модернізації та розвитку національної економіки, порушення принципу конкуренції;
зростання цін внаслідок включення хабара як обов'язкової складової до цінової формули на товари та послуги;
погіршення інвестиційної привабливості держави;
дискредитація закону як універсального регулятора суспільних відносин та перетворення його в засіб задоволення приватних і корпоративних інтересів.
III. Мета і завдання Національної антикорупційної стратегії
Метою Національної антикорупційної стратегії є зменшення рівня корупції в Україні шляхом усунення передумов її виникнення через упровадження превентивних заходів, зміцнення режиму законності, а також формування у суспільстві нетерпимого, негативного ставлення до корупції як суспільно небезпечного явища за допомогою спільних зусиль державних та громадських структур, за участю міжнародних організацій.
Завданнями Національної антикорупційної стратегії є:
окреслення кола причин і умов, що породжують корупцію, визначення шляхів мінімізації факторів, що детермінують її виникнення та негативні наслідки;
визначення основних напрямів державної політики у сфері запобігання і протидії корупції;
підвищення ступеня довіри до органів державної влади та органів місцевого самоврядування;
упровадження системи моніторингу ефективності антикорупційного законодавства та забезпечення його виконання.
IV. Принципи забезпечення Національної антикорупційної стратегії
Успішна протидія корупції можлива за умови наявності таких складових: належного антикорупційного законодавства, ефективного його застосування відповідними органами державної влади і органами місцевого самоврядування, координації їх діяльності; ефективної системи протидії корупції в усіх сферах діяльності органів державної влади і органів місцевого самоврядування та на всіх рівнях; відкритості та інформованості громадськості про здійснення заходів щодо запобігання і протидії корупції; взаємодії об'єднань громадян з органами державної влади і органами місцевого самоврядування у сфері формування та реалізації державної антикорупційної політики, підтримки антикорупційних заходів держави громадянським суспільством.
Реалізація Національної антикорупційної стратегії повинна здійснюватися з дотриманням таких основоположних принципів:
рівність усіх перед законом;
забезпечення дотримання прав і свобод людини і громадянина у відносинах з органами державної влади та органами місцевого самоврядування;
дотримання правових норм у сфері запобігання і протидії корупції;
невідворотність юридичної відповідальності за вчинення корупційного правопорушення;
надання пріоритету превентивним антикорупційним заходам;
відкритість і прозорість діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування щодо реалізації Національної антикорупційної стратегії;
поєднання зусиль держави і громадськості у подоланні корупції як системного явища в усіх сферах суспільного життя.
V. Основні напрями реалізації Національної антикорупційної стратегії
Для реалізації Національної антикорупційної стратегії необхідні узгоджені дії державних органів та органів місцевого самоврядування щодо:
1) реформування системи державного управління та адміністративних процедур:
а) завершення процесу розмежування функцій органів державної влади з надання адміністративних послуг та контрольно-наглядових (інспекційних) функцій;
б) застосування інноваційних технологій, що підвищують об'єктивність та забезпечують прозорість прийняття органами державної влади рішень, у тому числі прискорення впровадження системи електронного документообігу та електронного цифрового підпису на загальнодержавному і місцевому рівнях;
в) розширення сфер застосування принципу "мовчазної згоди" при наданні погоджень, висновків, дозвільних документів тощо;
г) надання адміністративних послуг виключно органами державної влади та бюджетними установами;
д) визначення на законодавчому рівні вичерпного переліку адміністративних послуг, платності чи безоплатності їх надання, а також обґрунтованих (адекватних) строків надання таких послуг;
е) припинення практики дроблення адміністративних послуг на окремі платні послуги, забезпечивши орієнтацію на результат;
є) встановлення заборони органам державної влади та органам місцевого самоврядування надавати платні послуги господарського характеру;
ж) відмова від територіального монополізму при наданні адміністративних послуг та створення альтернативних можливостей щодо вибору органу для отримання адміністративної послуги;
2) зменшення адміністративного тиску на підприємців, запобігання тінізації економіки:
а) суттєве зменшення кількості ліцензій і дозволів у сфері підприємницької діяльності, максимальне спрощення та скорочення тривалості дозвільних процедур;
б) усунення технічних бар'єрів, запровадження "єдиного вікна", максимальна комп'ютеризація документообігу;
в) обмеження кількості перевірок з боку податкових та контролюючих органів;
г) запобігання неправомірному тиску на підприємців з боку правоохоронних та контролюючих державних органів;
3) забезпечення доброчесності на державній службі та службі в органах місцевого самоврядування:
а) системне вдосконалення державної служби, служби в органах місцевого самоврядування, зокрема, в частині процедури конкурсного добору кандидатів (механізму визначення переможця), розстановки кадрів, проходження державної служби, служби в органах місцевого самоврядування;
б) визначення на законодавчому рівні засад етичної поведінки осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та механізму врегулювання конфлікту інтересів в їх діяльності, що мають базуватися на положеннях Модельного кодексу поведінки державних службовців країн Ради Європи та враховувати інші міжнародно-правові стандарти в цій сфері;
в) оптимізація співвідношення рівня базової (фіксованої) заробітної плати (посадового окладу) залежно від складності роботи і рівня відповідальності за конкретною посадою та додаткової заробітної плати (премій, надбавок), яка встановлюється за результатами оцінки діяльності на розсуд керівництва;

................
Перейти до повного тексту