1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 4 січня 1998 р. N 1
Київ
Про програми реструктуризації об'єднань "Укртелеком" і "Укрпошта"
( Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ N 1038 від 27.06.2000 N 1237 від 05.08.2000 )
Кабінет Міністрів України
постановляє:
Затвердити Програму реструктуризації Українського об'єднання електрозв'язку "Укртелеком" і Програму реструктуризації Українського об'єднання поштового зв'язку "Укрпошта", що додаються.
Прем'єр-міністр України В.ПУСТОВОЙТЕНКО
Інд.34
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 4 січня 1998 р. N 1
ПРОГРАМА
реструктуризації Українського об'єднання електрозв'язку "Укртелеком"
Ця Програма передбачає здійснення організаційно-економічних, правових, технічних заходів, спрямованих на зміну структури об'єднання "Укртелеком", його управління та організаційно-правової форми.
Мета реструктуризації
Для досягнення Україною середньоєвропейського якісного та кількісного рівня розвитку систем телекомунікацій потрібні інвестиції на суму не менш як 19 млрд. гривень. Комплексною програмою створення єдиної національної системи зв'язку України, схваленою Кабінетом Міністрів України, передбачено досягнення такого рівня до 2005 року. Це потребує інвестицій до 2000 року по 1,5 млрд. грн. щорічно, у наступні роки - по 3 млрд. гривень. Однак у сучасних умовах галузь може забезпечити інвестування в розвиток телекомунікацій не вище 0,5 млрд. грн. на рік, у тому числі Укртелеком - не вище 0,4 млрд. гривень. Це означає, що для досягнення бажаного рівня потрібні десятки років.
Умовою інтенсивного розвитку телекомунікацій в Україні є вихід на міжнародний та внутрішній ринки приватного капіталу. Це - одна з основних цілей реструктуризації Укртелекому.
Проведення реструктуризації також має на меті перетворення орієнтованого на технологію об'єднання в ефективне орієнтоване на споживача конкурентоспроможне підприємство.
Об'єкти реструктуризації та їх особливості
До складу об'єднання нині входить 35 державних підприємств та організацій із 738 філіалами. Крім того, Укртелеком є співзасновником 5 спільних підприємств ("Утел", "Український мобільний зв'язок", "Інфоком", "Елсаком Україна", "Телесистеми України") та відкритого акціонерного товариства "Телекомінвест".
Укртелеком має трирівневу структуру: об'єднання - підприємства - філіали (діючу структуру об'єднання "Укртелеком" наведено у додатку N 1 до цієї Програми).
Укртелеком має специфічні особливості, пов'язані з тим, що його підприємства є багатофункціональними, беруть участь у наданні послуг споживачеві лише на окремому етапі повного виробничого процесу та підлягають державному регулюванню відповідно до законодавства.
Ці особливості не враховані в структурі об'єднання. Основними її недоліками є громіздкість, витратність, складність розрахунків між учасниками технологічного процесу та з бюджетами всіх рівнів, відсутність механізму генерування доходів. Не створено ефективних вертикальних зв'язків управління фінансовою діяльністю, технологічним процесом та персоналом.
Недосконала система управління позначається на ефективності взаємозв'язку її елементів, призводить до паралелізму та дублювання функцій на різних рівнях.
Етапи реструктуризації
Програмою передбачаються два етапи реструктуризації Укртелекому.
Перший етап (1998 рік) - підготовка і проведення реорганізації об'єднання у підприємство шляхом створення в його складі вертикальних організаційних спеціалізованих структур:
а) з експлуатації первинної мережі зв'язку (магістральні і зонові мережі зв'язку, крім місцевих мереж). Цю структуру буде створено на базі підприємства "Укртек" та філіалів (або центрів технічної експлуатації лінійних і станційних споруд), що нині входять до складу республіканського (Автономна Республіка Крим), обласних підприємств електрозв'язку.
При цьому буде забезпечено централізоване оптимальне управління первинною мережею зв'язку країни, збережено єдність технологічного процесу, а також контроль з боку держави, захист її інтересів та безпеки;
б) з експлуатації місцевих мереж зв'язку та радіофікації;
в) з продажу послуг електрозв'язку, кінцевих пристроїв (телефонних апаратів, факсів тощо) та роботи зі споживачем.
На обласному рівні безпосередню реалізацію функцій, визначених пунктами "б", "в", буде покладено на регіональні представництва Укртелекому, які створюватимуться на базі реструктурованих підприємств електрозв'язку.
На дирекцію підприємства "Укртелеком" буде покладено функції стратегічного планування та забезпечення розвитку мереж зв'язку, управління фінансами, проведення кадрової політики, розроблення єдиних стандартів і нормативів провадження внутрішньооператорської діяльності, а також керівництво спеціалізованими структурами (прогнозну структуру підприємства "Укртелеком" наведено у додатку N 2 до цієї Програми).
Створення підприємства "Укртелеком" передбачає проведення комплексу заходів, зокрема:
розроблення положень про філіали, представництва та інші відокремлені підрозділи (далі - філіали), а також відповідних посадових інструкцій;
( Абзац одинадцятий розділу втратив чинність на підставі Постанови КМ N 1038 від 27.06.2000 )
створення принципово нової системи виробничого навчання і перекваліфікації кадрів та її фінансове забезпечення;
впровадження єдиної системи кошторисного фінансування філіалів і створення механізму концентрації коштів на фінансування інвестиційних програм;
досягнення фінансової стабільності за рахунок розширення сфери послуг, активної участі Укртелекому в діяльності спільних підприємств, вироблення та проведення спільної стратегії розвитку.
Реалізація заходів першого етапу сприятиме поліпшенню фінансового становища підприємства, успішному проведенню санації, концентрації коштів для фінансування значних інвестиційних проектів, вдосконаленню системи управління та прийняття рішень, підвищенню ефективності діяльності, а також посиленню конкурентоспроможності підприємства на ринку послуг електрозв'язку.
У процесі реструктуризації має бути проведено відокремлення непрофільних структур.
Другий етап (1999-2000 роки) - акціонування та перетворення Укртелекому у державне акціонерне товариство.
Напрями розвитку в організаційно-управлінській сфері
Організація управління
Організація та розподіл функцій управління в Укртелекомі потребує докорінної структурної перебудови, що передбачає:
трансформацію функціональної структури за вертикальним принципом управління технологічними процесами, фінансами, матеріальними ресурсами, персоналом;
розроблення функціональних обов'язків дирекцій за напрямами з урахуванням вертикальної підпорядкованості;
перепідготовку та підвищення кваліфікації управлінських кадрів у зв'язку з перерозподілом функцій управління.
Створена в результаті реорганізації система управління має відповідати таким вимогам:
чіткий розподіл функцій управління та відповідальності за сферами діяльності;
відповідність рівня прийняття рішень компетенції управлінця.
Фінансовий менеджмент
У зв'язку з реорганізацією об'єднання мають бути вирішені такі завдання фінансового менеджменту:
впровадження кошторисного фінансування філіалів, централізація коштів та їх раціональне використання;
впровадження ефективного механізму зменшення дебіторської заборгованості;
пошук шляхів залучення кредитів та позик, формування портфеля кредитних ресурсів з урахуванням фінансового стану підприємства;
удосконалення системи взаєморозрахунків між Укртелекомом та іншими операторами зв'язку.
Інвестиційна політика
Основним напрямом розвитку телефонних мереж загального користування є будівництво нових цифрових телефонних мереж і модернізація діючих.
Розвиток первинної мережі здійснюватиметься за рахунок будівництва нових волоконно-оптичних та цифрових радіорелейних ліній зв'язку.
Основним напрямом розвитку мереж рухомого зв'язку є створення загальнонаціональних стільникових та пейджингових мереж.
До основних пріоритетів діяльності підприємства "Укртелеком" в інвестиційній сфері належить:
створення високоефективної телефонної та інформаційної системи;
впровадження сучасних цифрових технологій обробки і передачі інформації;
збільшення потужності мережі шляхом її модернізації на базі використання волоконно-оптичних та супутникових систем зв'язку нового покоління.
Інвестиційна політика базуватиметься на принципах збереження економічної привабливості, прибутковості та спрямування більшої частини одержаних прибутків на розвиток. Крім того, важливим є залучення фінансових ресурсів шляхом використання національних та іноземних банківських кредитів і формування інвестиційних програм. Передбачається також реалізація інноваційних проектів із швидкою окупністю та високим потенціалом рентабельності.
Регулювання тарифів
Для проведення гнучкої тарифної політики необхідно вирішити такі завдання:
усунення диспропорції у тарифах для різних категорій споживачів послуг зв'язку;
збільшення доходів за рахунок розширення спектру послуг і надання послуг найвищої якості для окремих категорій споживачів. Ці доходи повинні компенсувати витрати на окремі життєво важливі послуги для населення, надання яких з метою соціального захисту повинно гарантуватися доступними цінами;
збільшення доходів шляхом залучення споживачів низькими цінами за доступ до послуг зв'язку і підвищення абонентної плати за користування ними.
Регулювання видатків
Для зниження собівартості послуг електрозв'язку передбачається здійснити:
заміну застарілого енергоємного комутаційного устаткування, запровадження нових, більш рентабельних технологій;
нормування обсягів витрат.
Статистика та організація бухгалтерського обліку
У ході реструктуризації передбачається удосконалити систему статистичного та бухгалтерського обліку Укртелекому шляхом впровадження автоматизованої системи фінансового документообігу та приведення системи бухгалтерського обліку у відповідність із міжнародними стандартами.
Реформування системи бухгалтерського обліку сприятиме проведенню оперативної об'єктивної оцінки фінансового стану підприємства та налагодженню нових зв'язків з іноземними інвесторами.
Автоматизовані інформаційні системи управління
Важливим напрямом розвитку інформаційних систем управління є створення єдиної галузевої транспортної мережі передавання даних, яка поєднає інформаційні локальні мережі філіалів та центрального обчислювального центру і забезпечуватиме управління фінансово-економічною та технологічною діяльністю підприємства.
Особливе значення для розвитку мережі передавання даних має впровадження автоматизованої системи комплексних розрахунків з абонентами за послуги зв'язку в рамках автоматизованої системи фінансового документообігу.
Система дасть змогу підвищити оперативність розрахунків, прискорити оборотність фінансових ресурсів, знизити експлуатаційні витрати на функціонування розрахункових центрів, підвищити рівень продуктивності праці та загальний інформаційно-технічний рівень організації технологічних процесів.
Управління персоналом
Основні напрями кадрової політики зводитимуться до:
прогнозування потреби в кадрах;
організації системи безперервної підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації кадрів з метою проведення реструктуризації об'єднання.
Для поліпшення інформаційного забезпечення передбачається провести реформування навчально-курсової мережі, системи післядипломної підготовки кадрів для підприємства, створення в Укртелекомі дієвої і гнучкої вертикальної системи управління підготовкою, перепідготовкою і підвищенням кваліфікації працівників.
Система підготовки кадрів складатиметься з Головного навчального центру Укртелекому в м. Києві, регіональних спеціалізованих центрів та навчально-виробничих класів у філіалах підприємства з безпосереднім підпорядкуванням їх регіональним центрам.
Під час проведення реструктуризації об'єднання передбачається створити конкурсну комісію з питань добору та розстановки кадрів, а також консультативну групу з питань права.
Оцінка витрат
Загальний обсяг витрат на виконання організаційно-економічних заходів, передбачених цією Програмою, орієнтовно становить близько 350 млн. грн., зокрема:
на створення вертикальних організаційних спеціалізованих структур у складі Укртелекому - 150 млн. гривень;
на впровадження автоматизованої інформаційно-технологічної системи - 100 млн. гривень;
на навчання, перепідготовку та підвищення кваліфікації працівників - 100 млн. гривень.
Орієнтовний прогноз економічного ефекту
Для реалізації завдань Комплексної програми створення єдиної національної системи зв'язку України на 1998-2000 роки потрібно 4,4 млрд. грн. інвестицій.
Без проведення реструктуризації Укртелекому галузь може за рахунок власних можливостей та залучених коштів отримати 1,9 млрд. гривень. Проведення реструктуризації дасть змогу отримати додатково 1,3 млрд. грн., в тому числі 0,6 млрд. грн. власних коштів та 0,7 млрд. грн. - залучених, вдвічі зменшити дефіцит інвестицій, щорічно вводити додатково по 500 тис. телефонних номерів та збільшити надходження до бюджету на 100 млн. грн. за рік.
Економічний ефект від реалізації Програми реструктуризації Укртелекому планується досягти шляхом:
зростання продуктивності праці протягом 1998-2000 років за рахунок поліпшення організації та вдосконалення технічних засобів на 40 відсотків. При цьому на одного працюючого в Укртелекомі припадатиме близько 100 телефонних ліній (нині - 58);
наближення дебіторської заборгованості за послуги зв'язку до визначеного рівня (з 2,7 до 2 місяців) за рахунок впровадження автоматизованої системи комплексних розрахунків, що дасть можливість додатково отримувати щорічно до 100 млн. грн. і вводити в дію 50 тис. телефонних номерів;
модернізації технічних засобів, підвищення якості обслуговування споживачів, що дасть змогу не втратити їх в умовах конкуренції, особливо високоплатоспроможних бізнес-споживачів;
зміцнення авторитету Укртелекому на внутрішньому та зовнішньому ринках послуг електрозв'язку, що дасть змогу збільшити обсяги послуг та залучати додаткові кредити;
оперативної реалізації проектів впровадження нових послуг;
проведення гнучкої тарифної політики.
Це дасть можливість посилити фінансову привабливість і стабільність підприємства та прискорити темпи розвитку телекомунікаційних мереж України.
Додаток N 1
до Програми реструктуризації
Українського об'єднання електрозв'язку
"Укртелеком"
Діюча структура об'єднання "Укртелеком"
----------------------------------------------------------
| Українське об'єднання електрозв'язку |
| "Укртелеком" |
----------------------------------------------------------
----------------------------- | ------------------------------------------------ | -----------------------------
| Національний центр | | | Вінницятелеком | Миколаївтелеком | |---| Міські державні |
| управління | | |-----------------------+----------------------| | |підприємства електрозв'язку|
|---------------------------| | | Волиньтелеком | Одесателеком | | |---------------------------|
| Головне підприємство- | | |-----------------------+----------------------| | | Севастопольтелеком |
| міжміська телефонна |---| | Дніпротелеком | Полтавателеком | | |---------------------------|
| станція | | |-----------------------+----------------------| | | Київелектрозв'язок |
----------------------------- | | Донецьктелеком | Рівнетелеком | | -----------------------------
----------------------------- | |-----------------------+----------------------| | -----------------------------
| Республіканське державне | | | Житомиртелеком | Сумителеком | | | Державне підприємство |
|підприємство електрозв'язку|---| |-----------------------+----------------------| |---| "Київська міська |
| "Кримтелеком" | | | Закарпаттелеком | Тернопільтелеком | | | радіотрансляційна мережа" |
----------------------------- | |-----------------------+----------------------| | -----------------------------
----------------------------- | | Запоріжтелеком | Харківтелеком | | -----------------------------
| Центр інформаційних | | |-----------------------+----------------------| |---| Державне підприємство |
|технологій електрозв'язку |---| |Івано-Франківськтелеком| Херсонтелеком | | | "Київський телеграф" |
| "Інфотел" | | |-----------------------+----------------------| | -----------------------------
----------------------------- | | Київоблтелеком | Хмельницьктелеком | | -----------------------------
----------------------------- | |-----------------------+----------------------| | | Українське державне |
| Державний інститут по | | | Кіровоградтелеком | Черкасителеком | |---| підприємство міжнародного |
|розвідуванню і проектуванню|---| |-----------------------+----------------------| | | та міжміського зв'язку і |
| об'єктів зв'язку | | | Луганськтелеком | Чернігівтелеком | | | телебачення "Укртек" |
| "Укрзв'язокпроект" | | |-----------------------+----------------------| | -----------------------------
----------------------------- | | Львівтелеком | Чернівцітелеком | | -----------------------------
----------------------------- | |----------------------------------------------| | | Українське державне |
| Державний інститут по | | | Обласні підприємства | | |підприємство супутникового |
| проектуванню засобів та |---- | електрозв'язку | ----| зв'язку |
| споруд зв'язку | | | | "Укрзв'язоксупутник" |
| "Дніпрозв'язок" | ------------------------------------------------ -----------------------------
-----------------------------
------------------ -------------------- ------------------- ------------------- --------------------------------------
| ЗАТ "Утел" | | СП "Український | | СП | | ЗАТ "Елсаком | | СП "Телесистеми || ВАТ |
| 51 % * | |мобільний зв'язок"| | "Інфоком" | | Україна | | України" || "Телекомінвест" |
| | | 51 % * | | 51 % * | | 34 % * | | 9,9 % * || 60 % * |
------------------ -------------------- ------------------- ------------------- --------------------------------------
--------------------------------
* Частка об'єднання "Укртелеком" у статутному фонді.
Додаток N 2
до Програми реструктуризації
Українського об'єднання електрозв'язку
"Укртелеком"
Прогнозна структура підприємства "Укртелеком"
-----------------------------------------------------------------------------
| Підприємство "Укртелеком" |
-----------------------------------------------------------------------------
: | |
: | ------------------------------------------------------
: | |Національний центр оперативно-технічного управління |
.........................................:...... | |мережами електрозв'язку, радіо і телебачення України|
: : : : : : | ------------------------------------------------------
------------------------------------------------------- |--------------------------------------------------
| || СП || || СП || ЗАТ || ВАТ | ---------------------------------------------- | |
| ЗАТ ||"Укра- || СП ||"Теле- ||"Елса- ||"Теле- | | Регіональні представництва (1) | ----------------------

................
Перейти до повного тексту