1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
НАКАЗ
11.03.2013 № 402/5
Про затвердження примірних програм здійснення органами юстиції перевірок стану правової освіти
Відповідно до Указу Президента України від 18 жовтня 2001 року № 992 "Про Національну програму правової освіти населення", підпунктів 23 та 25 пункту 4 Положення про Міністерство юстиції України , затвердженого Указом Президента України від 06 квітня 2011 року № 395, підпункту 4.8 пункту 4 Положення про Головні управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, в областях, містах Києві та Севастополі , затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 23 червня 2011 року № 1707/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23 червня 2011 року за № 759/19497, підпункту 4.5 пункту 4 Положення про районні, районні у містах, міські (міст обласного значення), міськрайонні, міжрайонні управління юстиції , затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 23 червня 2011 року № 1707/5 , зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23 червня 2011 року за № 760/19498, наказу Міністерства юстиції України від 14 листопада 2011 року № 3325/5 "Про затвердження Порядку проведення органами юстиції перевірок стану правової освіти", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15 листопада 2011 року за № 1304/20042,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити примірні програми здійснення органами юстиції перевірок стану правової освіти (далі - Примірні програми), що додаються:
Примірну програму здійснення перевірки стану правової освіти в дошкільному навчальному закладі;
Примірну програму здійснення перевірки стану правової освіти в загальноосвітньому навчальному закладі;
Примірну програму здійснення перевірки стану правової освіти в професійно-технічному та вищому навчальних закладах;
Примірну програму здійснення перевірки стану правової освіти у вищому навчальному закладі, який здійснює підготовку юристів;
Примірну програму здійснення перевірки стану правової освіти в міністерстві, іншому центральному органі виконавчої влади, місцевому органі виконавчої влади, територіальному органі центрального органу виконавчої влади, органі виконавчої влади Автономної Республіки Крим, на державному підприємстві, в установі, організації, державному господарському об'єднанні.
2. Департаменту реєстрації та систематизації нормативних актів, правоосвітньої діяльності (Железняк Н.А.) забезпечити проведення перевірок стану правової освіти відповідно до цього наказу.
3. Начальникам Головних управлінь юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, в областях, містах Києві та Севастополі забезпечити належне виконання цього наказу.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Міністра юстиції Ємельянову І.І.
Міністр О. Лавринович
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
юстиції України
11.03.2013 № 402/5
ПРИМІРНА ПРОГРАМА
здійснення перевірки стану правової освіти в дошкільному навчальному закладі
I. Загальні положення
Перевірка стану правової освіти в дошкільних навчальних закладах (у дитячих садках, де забезпечується догляд, розвиток, виховання та навчання дітей віком від трьох до шести (семи) років) незалежно від форм власності та підпорядкування здійснюється відповідно до Порядку проведення органами юстиції перевірок стану правової освіти , затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 14 листопада 2011 року № 3325, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15 листопада 2011 року за № 1304/20042.
До примірної програми здійснення перевірки стану правової освіти в дошкільному навчальному закладі (далі - ДНЗ) включено напрями перевірки та питання, визначені Законами України "Про дошкільну освіту" , "Про охорону дитинства" , Національною програмою правової освіти населення , затвердженою Указом Президента України від 18 жовтня 2001 року № 992 (далі - Національна програма), Положенням про дошкільний навчальний заклад , затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 березня 2003 року № 305, іншими нормативно-правовими актами.
II. Питання, що включаються до програми перевірки
№ з/п Питання перевірки Документи та інші джерела інформації, що підлягають аналізу Рекомендації членам
1 Організація навчально-виховного процесу (виконання Базового компонента дошкільної освіти в частині правового навчання та виховання) Річний план роботи на навчальний рік та оздоровчий період. План роботи вихователя-методиста. Календарні плани роботи вихователів З'ясувати: наявність нормативно-правових актів та інструктивно-методичних документів, що регламентують діяльність ДНЗ з питань правової освіти та правового виховання (нормативно-правові акти, інструктивно-методичні матеріали Монмолодьспорту, місцевих органів виконавчої влади); наявність необхідних документів з планування та наявність у змісті річного, поточного (календарного) планів та інших документів питань, пов'язаних із правовою освітою та правовим вихованням Зробити висновок щодо: виконання нормативно-правових актів та інструктивно-методичних документів, що регламентують діяльність ДНЗ з питань правової освіти та правового виховання (нормативно-правові акти, інструктивно-методичні матеріали Монмолодьспорту, місцевих органів виконавчої влади); відповідності планування роботи ДНЗ вимогам програми, за якою здійснюється навчально-виховний процес
2 Навчально-методична база Річний план роботи на навчальний рік та оздоровчий період. Програми. Навчально-методична література. Методичні авторські розробки: конспекти занять, програми заходів, експериментальних досліджень. Книги обліку (посібників, ігрового, дидактичного обладнання тощо). Картотека публікацій, періодичних видань, методичної літератури. Картотека дидактичних ігор, методичних розробок З'ясувати: відповідність навчально-методичного забезпечення вимогам щодо реалізації Базового компонента дошкільної освіти та відповідних програм, за якими працює ДНЗ, щодо питань правової освіти та правового виховання; стан розроблення педагогічними працівниками навчально-методичної літератури з питань правової освіти та правового виховання; наявність зразків методичних розробок (свят, розваг, ігор, навчально-пізнавальних занять, екскурсій тощо) Зробити висновок щодо: відповідності навчально-методичного забезпечення вимогам щодо реалізації Базового компонента дошкільної освіти (Освітніх ліній "Особистість дитини", "Дитина в соціумі") та відповідних програм, за якими працює ДНЗ, щодо питань правової освіти та правового виховання; стану розроблення педагогічними працівниками навчально-методичної літератури з питань правової освіти та правового виховання; наявності зразків методичних розробок (свят, розваг, ігор, навчально-пізнавальних занять, екскурсій тощо)
3 Наявність наочних матеріалів Методичні авторські розробки: конспекти занять, програми заходів, експериментальних досліджень, посібники, тематичні папки, ігрове, дидактичне обладнання, методичні розробки дидактичних ігор. Оформлення приміщень (наявність кімнати, кутка, виставки тощо) матеріалами щодо прав та обов'язків дитини З'ясувати: наявність та актуальність зразків навчально-наочних, ігрових та дидактичних матеріалів, що використовуються під час занять; доступність для дітей та їх батьків (осіб, що їх замінюють) наочних матеріалів щодо прав та обов'язків дитини Зробити висновок щодо: наявності зразків навчально-наочних, ігрових та дидактичних матеріалів; доступності для дітей та їх батьків (осіб, що їх замінюють) наочних матеріалів щодо прав та обов'язків дитини
4 Форми і зміст правоосвітньої та правовиховної роботи з дітьми та батьками (особами, що їх замінюють) Книга протоколів засідань педагогічної ради. Протоколи батьківських зборів. Програми тренінгів, сценарії дидактичних ігор, змагань, конкурсів, екскурсій, свят, бесід, зустрічей, плани лекцій, практичних занять, матеріали анкетувань, інші матеріали, пов'язані з організацією правоосвітньої та правовиховної роботи з дітьми та батьками (особами, що їх замінюють) З'ясувати: наявність рішень педагогічної ради стосовно проведення правороз'яснювальних та правовиховних заходів з дітьми та їх батьками (особами, що їх замінюють) щодо забезпечення основних прав і свобод дітей, а також щодо обов'язків батьків (осіб, що їх замінюють) стосовно дітей; наявність в рішеннях та протоколах батьківських зборів питань, пов'язаних з вихованням правової культури дітей та батьків (осіб, що їх замінюють); стан та ефективність проведення правороз'яснювальних та правовиховних заходів з дітьми (дидактичних ігор, змагань, конкурсів, екскурсій, свят, бесід, зустрічей); залучення до проведення заходів представників правоохоронних органів, органів юстиції, діяльність яких пов'язана з реалізацією та захистом прав людини; стан правоосвітньої роботи з батьками (особами, що їх замінюють) щодо інформування про права та обов'язки дітей, а також щодо обов'язків батьків (осіб, що їх замінюють) щодо виховання дітей (проведення батьківських зборів, тренінгів, лекцій, практичних занять, анкетувань тощо) Зробити висновок щодо: наявності рішень педагогічної ради стосовно проведення правороз'яснювальних та правовиховних заходів з дітьми та їх батьками (особами, що їх замінюють) щодо забезпечення основних прав і свобод дітей, а також щодо обов'язків батьків (осіб, що їх замінюють) стосовно дітей; наявності в рішеннях та протоколах батьківських зборів питань, пов'язаних з вихованням правової культури дітей та батьків (осіб, що їх замінюють); стану та якості проведення правороз'яснювальних та правовиховних заходів з дітьми (дидактичних ігор, змагань, конкурсів, екскурсій, свят, бесід, зустрічей), залучення до проведення заходів представників правоохоронних органів, органів юстиції, діяльність яких пов'язана з реалізацією та захистом прав людини; стану роботи з батьками (особами, що їх замінюють) щодо інформування про права та обов'язки дітей, а також обов'язків батьків (осіб, що їх замінюють) щодо виховання дітей (батьківські збори, тренінги, лекції, практичні заняття, анкетування тощо)
5 Організація методичної роботи з вихователями, іншими педагогічними працівниками дошкільного закладу з питань правової освіти Книга протоколів засідань педагогічної ради. Книга наказів з основної діяльності. Матеріали про підвищення кваліфікації вихователів, інших педагогічних працівників, їх участь у заходах правоосвітнього та правовиховного характеру: засіданнях методичних об'єднань, навчально-методичних семінарах, тренінгах, лекціях, диспутах, круглих столах, практичних заняттях тощо З'ясувати: наявність питань правової освіти серед розглянутих на засіданнях педагогічної ради; наявність організаційно-розпорядчих документів та стан підвищення кваліфікації вихователів, інших педагогічних працівників, їх участь у заходах правоосвітнього та правовиховного характеру: засіданнях методичних об'єднань, навчально-методичних семінарах, тренінгах, лекціях, диспутах, конференціях, круглих столах, практичних заняттях тощо. Зробити висновок щодо: стану організації правової освіти вихователів, інших педагогічних працівників у ДНЗ; стану підвищення кваліфікації вихователів, інших педагогічних працівників, їх участі у заходах правоосвітнього та правовиховного характеру: засіданнях методичних об'єднань, навчально-методичних семінарах, тренінгах, лекціях, диспутах, конференціях, круглих столах, практичних заняттях тощо
6 Виконання вимог Національної програми правової освіти населення
, затвердженої Указом Президента України від 18 жовтня 2001 року № 992, Програми правової освіти населення відповідного регіону, рекомендацій Всеукраїнської міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти населення; регіональної міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти населення
Матеріали про заходи щодо практичної реалізації Національної
та регіональної програм правової освіти населення в межах повноважень. Матеріали про виконання рекомендацій Всеукраїнської міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти населення; регіональної міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти населення в межах повноважень
З'ясувати: стан практичної реалізації Національної
та регіональної програм правової освіти населення в межах повноважень; стан виконання рекомендацій Всеукраїнської міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти населення; регіональної міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти населення в межах повноважень; наявність позитивного досвіду в організації правоосвітньої та правовиховної роботи в ДНЗ Зробити висновок щодо: стану та ефективності практичної реалізації Національної та регіональної програм правової освіти населення в межах повноважень; стану виконання рекомендацій Всеукраїнської міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти населення, регіональної міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти населення в межах повноважень; можливості розповсюдження позитивного досвіду роботи з питань організації правової освіти та правового виховання в ДНЗ
Директор Департаменту реєстрації та систематизації
нормативних актів, правоосвітньої діяльності
Н.А. Железняк
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
юстиції України
11.03.2013 № 402/5
ПРИМІРНА ПРОГРАМА
здійснення перевірки стану правової освіти в загальноосвітньому навчальному закладі
I. Загальні положення
Перевірка стану правової освіти в загальноосвітніх навчальних закладах незалежно від форм власності та підпорядкування здійснюється відповідно до Порядку проведення органами юстиції перевірок стану правової освіти , затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 14 листопада 2011 року № 3325, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15 листопада 2011 року за № 1304/20042.
До примірної програми здійснення перевірки стану правової освіти в загальноосвітньому навчальному закладі (далі - ЗНЗ) включено вищезазначені напрями перевірки та питання, визначені Законами України "Про загальну середню освіту" , "Про охорону дитинства" , Національною програмою правової освіти населення , затвердженою Указом Президента України від 18 жовтня 2001 року № 992 (далі - Національна програма), Положенням про загальноосвітній навчальний заклад , затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27 серпня 2010 року № 778, іншими нормативно-правовими актами.
II. Питання, що включаються до програми перевірки
№ з/п Питання перевірки Документи та інші джерела інформації, що підлягають аналізу Рекомендації членам
1 Наявність і виконання навчальних планів та навчальних програм, інструктивно-методичних рекомендацій у частині вивчення дисциплін правового спрямування Робочий навчальний план. Книга протоколів засідань педагогічної ради. Розклад уроків. Класні журнали. Книга наказів з кадрових питань. Документи про освіту та підвищення кваліфікації викладачів правових дисциплін З'ясувати: наявність робочого навчального плану; зміст інваріантної складової робочого навчального плану ЗНЗ, наявність предметів (навчальних дисциплін) правового спрямування, передбачених Державним стандартом, кількість навчальних годин, відведених на вивчення таких предметів; зміст варіативної складової робочого навчального плану ЗНЗ (спеціальні курси, курси за вибором, факультативи, індивідуальні заняття правового спрямування), кількість годин, відведених на їх вивчення; наявність відповідних навчальних програм; спеціальність та фаховий рівень викладача предмета правового спрямування; стан організації викладання предметів (навчальних дисциплін) правового спрямування; рівень навчальних досягнень учнів Зробити висновок щодо: відповідності робочих навчальних планів ЗНЗ типовим навчальним планам, затвердженим МОНмолодьспорту, зокрема щодо предмета правового спрямування інваріантної складової, кількості годин на його вивчення; відповідності розкладу уроків робочому навчальному плану ЗНЗ; відповідності фахової освіти педагогічних працівників предметам (навчальним дисциплінам) правового спрямування, що ними викладаються; стану організації викладання предметів (навчальних дисциплін) правового спрямування; рівня навчальних досягнень учнів з правових дисциплін
2 Рішення, розпорядження керівника навчального закладу, пов'язані з викладанням дисциплін права та організацією правовиховної роботи Накази органів управління освіти. Книга наказів з основної діяльності. Книга протоколів засідань педагогічної ради. Плани роботи ЗНЗ. Звіти про роботу ЗНЗ. Матеріали роботи методоб'єднань. Матеріали анкетування учасників навчально-виховного процесу (за наявності). Матеріали щодо діяльності Малої академії наук учнівської молоді. Матеріали про роботу правових гуртків, клубів тощо. Матеріали про проведення олімпіад, конкурсів, вікторин, інших змагань на краще володіння правовими знаннями З'ясувати: наявність в розпорядчих документах питань щодо правоосвітньої та правовиховної роботи; форми організації навчально-виховного процесу; наявність освітніх інновацій в галузі правоосвітньої та правовиховної роботи; участь учнів і вчителів у науково-дослідній та експериментальній роботі за правничою тематикою; стан розроблення педагогічними працівниками навчально-методичної літератури; наявність розроблених педагогічними працівниками авторських програм для викладання навчальних предметів, курсів за вибором, факультативів; наявність матеріалів про роботу правових гуртків, клубів, занять за інтересами; наявність матеріалів про проведення олімпіад, конкурсів, вікторин, інших змагань на краще володіння правовими знаннями Зробити висновок щодо: наявності в розпорядчих документах питань щодо забезпечення здійснення правоосвітньої та правовиховної роботи; форм організації навчально-виховного процесу; наявності та ефективності освітніх інновацій в галузі правоосвітньої та правовиховної роботи; участі учнів і вчителів у науково-дослідній та експериментальній роботі за правничою тематикою; наявності та актуальності розроблених педагогічними працівниками авторських програм для викладання навчальних предметів, курсів за вибором, факультативів; ефективності роботи правових гуртків, клубів, занять за інтересами; результативності проведення правових олімпіад, конкурсів, вікторин, інших змагань
3 Навчально-методична база, відповідність чинному законодавству підручників, посібників, іншої правової літератури та актуальність друкованих видань Підручники, навчальні посібники, періодичні друковані видання. Матеріали проведення навчально-методичних семінарів, засідань методоб'єднань для викладачів правових дисциплін. Інвентарна книга бібліотечного фонду З'ясувати: наявність необхідних підручників, посібників, хрестоматій; відповідність чинному законодавству наявних підручників, посібників, хрестоматій; наявність навчально-методичних матеріалів за результатами роботи методоб'єднань; наявність та актуальність періодичних друкованих видань юридичного спрямування Зробити висновок щодо: рівня навчально-методичної роботи
4 Наявність наочних матеріалів, кабінету чи кутка права Методичні авторські розробки: конспекти занять, матеріали експериментальних досліджень, посібники, тематичні папки, дидактичне обладнання, методичні розробки сценаріїв, програм заходів правоосвітнього та правовиховного характеру тощо. Наявність та оформлення кабінету чи кутка права тощо З'ясувати: наявність та актуальність методичних авторських розробок: конспектів занять, експериментальних досліджень, посібників, тематичних папок, дидактичного обладнання, методичних розробок сценаріїв, програм заходів правоосвітнього та правовиховного характеру тощо, ефективність їх використання; наявність та актуальність оформлення кабінету чи кутка права тощо Зробити висновок щодо: актуальності методичних авторських розробок: конспектів занять, експериментальних досліджень, посібників, дидактичного обладнання, методичних розробок сценаріїв, програм заходів правоосвітнього та правовиховного характеру тощо, ефективності їх використання; наявності та актуальності оформлення кабінету чи кутка права тощо
5 Форми правового навчання та виховання, наявність заходів з правовиховної роботи та профілактики правопорушень, стан дисципліни, відвідування, факти порушення учнями громадського порядку та законодавства Робочий навчальний план. Плани виховної роботи ЗНЗ. Плани роботи класних керівників, соціального педагога (педагога-організатора). Протоколи батьківських зборів (за наявності). Положення про учнівське самоврядування ЗНЗ. Протоколи засідань органів учнівського самоврядування. Матеріали щодо діяльності Малої академії наук учнівської молоді. Матеріали про роботу правових гуртків, клубів тощо. Матеріали про проведення олімпіад, конкурсів, вікторин, інших змагань на краще володіння правовими знаннями. Протоколи проведення шкільного етапу олімпіади з правознавства З'ясувати: види занять навчального процесу (навчальні заняття, виконання індивідуальних завдань, самостійна робота, практична підготовка, контрольні заходи); стан роботи з викладання правових дисциплін; стан планування правовиховної роботи в цілому по ЗНЗ та окремо по класах; стан правовиховної роботи; стан роботи щодо забезпечення дотримання учнями дисципліни, правил внутрішнього розпорядку; стан правороз'яснювальної роботи з батьками учнів; залучення органу учнівського самоврядування до правоосвітньої та правовиховної роботи Зробити висновок щодо: якості викладання правових дисциплін та наявності в ЗНЗ системи правовиховної роботи
6 Рівень якості роботи з батьками (особами, що їх замінюють), педагогічними працівниками з підвищення рівня правових знань, налагодження зв'язків з органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування Матеріали про участь викладачів правових дисциплін, інших педагогічних працівників у заходах правоосвітнього та правовиховного характеру: засіданнях методичних об'єднань, навчально-методичних семінарах, тренінгах, лекціях, диспутах, круглих столах. Матеріали про проведення спільних заходів із представниками органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування. Протоколи батьківських зборів (за наявності) З'ясувати: дані про участь викладачів правових дисциплін, інших педагогічних працівників у заходах правоосвітнього та правовиховного характеру: засіданнях методичних об'єднань, навчально-методичних семінарах, тренінгах, лекціях, диспутах, круглих столах; результативність впровадження в практику набутих під час заходів правоосвітнього та правовиховного характеру знань, умінь і навичок; актуальність спільних із органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування заходів з підвищення рівня правових знань; наявність питань правового характеру, винесених на розгляд батьківських зборів Зробити висновок щодо: результативності та практичної корисності від участі викладачів правових дисциплін, інших педагогічних працівників у заходах правоосвітнього та правовиховного характеру: засіданнях методичних об'єднань, навчально-методичних семінарах, тренінгах, лекціях, диспутах, круглих столах; актуальності спільних із органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування заходів з підвищення рівня правових знань; ефективності розгляду питань правового характеру під час батьківських зборів
7 Виконання вимог Національної програми правової освіти населення
, затвердженої Указом Президента України від 18 жовтня 2001 року № 992, Програми правової освіти населення відповідного регіону, рекомендацій Всеукраїнської міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти населення; регіональної міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти населення
Матеріали про заходи щодо практичної реалізації Національної
та регіональної програм правової освіти населення в межах повноважень. Матеріали про виконання рекомендацій Всеукраїнської міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти населення; регіональної міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти населення в межах повноважень
З'ясувати: стан практичної реалізації Національної
та регіональної програм правової освіти населення в межах повноважень; стан виконання рекомендацій Всеукраїнської міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти населення; регіональної міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти населення в межах повноважень; наявність позитивного досвіду в організації правової освіти та виховання в ЗНЗ Зробити висновок щодо: стану та ефективності практичної реалізації Національної та регіональної програм правової освіти населення в межах повноважень; стану виконання рекомендацій Всеукраїнської міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти населення, регіональної міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти населення в межах повноважень; можливості розповсюдження позитивного досвіду роботи з питань організації правової освіти та виховання в ЗНЗ
Директор Департаменту реєстрації та систематизації
нормативних актів, правоосвітньої діяльності
Н.А. Железняк
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
юстиції України
11.03.2013 № 402/5
ПРИМІРНА ПРОГРАМА
здійснення перевірки стану правової освіти в професійно-технічному та вищому навчальних закладах
I. Загальні положення
Перевірка стану правової освіти в професійно-технічних та вищих навчальних закладах незалежно від форм власності та підпорядкування здійснюється відповідно до Порядку проведення органами юстиції перевірок стану правової освіти , затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 14 листопада 2011 року № 3325, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15 листопада 2011 року за № 1304/20042.
До примірної програми здійснення перевірки стану правової освіти в професійно-технічному (далі - ПТНЗ), вищому навчальних закладах (ВНЗ) включено вищезазначені напрями перевірки та питання, визначені Законами України "Про професійно-технічну освіту" , "Про вищу освіту" , Національною програмою правової освіти населення , затвердженою Указом Президента України від 18 жовтня 2001 року № 992 (далі - Національна програма), Положенням про професійно-технічний навчальний заклад , затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 05 серпня 1998 року № 1240, Положенням про організацію навчального процесу у вищих навчальних закладах , затвердженим наказом Міністерства освіти України від 02 червня 1993 року № 161, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 23 листопада 1993 року за № 173, іншими нормативно-правовими актами.
II. Питання, що включаються до програми перевірки
№ з/п Питання перевірки Документи та інші джерела інформації, що підлягають аналізу Рекомендації членам
1 Наявність і виконання навчальних планів та навчальних програм, інструктивно-методичних рекомендацій у частині вивчення дисциплін правового спрямування Державні стандарти на ліцензовані професії (освітньо-кваліфікаційні характеристики, освітньо-професійні програми), типові навчальні плани, типові навчальні програми, робочі навчальні плани та робочі навчальні програми З'ясувати: стан забезпеченості суб'єкта перевірки основними навчально-методичними документами з планування, пакетами навчально-програмної документації (освітньо-кваліфікаційними характеристиками, освітньо-професійними програмами, робочими навчальними планами, робочими навчальними програмами) Зробити висновок щодо: відповідності основних навчально-методичних документів з організації навчально-виховного процесу вимогам державних стандартів професійно-технічної та вищої освіти
2 Рішення, розпорядження керівника навчального закладу, пов'язані з викладанням дисциплін права та організацією правовиховної роботи Накази органів управління освіти. Книга наказів із основної діяльності. Книга протоколів засідань педагогічної ради, кафедри тощо. Положення про студентське самоврядування. Протоколи засідань органів студентського самоврядування. Матеріали анкетування учасників навчально-виховного процесу. Матеріали про роботу правових гуртків, клубів тощо. Матеріали про проведення олімпіад, конкурсів, вікторин, інших змагань на краще володіння правовими знаннями тощо З'ясувати: наявність в розпорядчих документах питань щодо правоосвітньої та правовиховної роботи; форми організації навчально-виховного процесу; наявність освітніх інновацій у галузі правоосвітньої та правовиховної роботи; участь учнів і вчителів у науково-дослідній та експериментальній роботі за правничою тематикою; стан розроблення педагогічними та науково-педагогічними працівниками навчально-методичної літератури; діяльність студентського самоврядування з питань правоосвітньої та правовиховної роботи; наявність розроблених авторських програм для викладання навчальних предметів, курсів за вибором, факультативів; наявність матеріалів про роботу правових гуртків, клубів занять за інтересами; наявність матеріалів про проведення олімпіад, конкурсів, вікторин, інших змагань на краще володіння правовими знаннями Зробити висновок щодо: наявності в розпорядчих документах питань щодо забезпечення здійснення правоосвітньої та правовиховної роботи; форм організації навчально-виховного процесу; наявності та ефективності освітніх інновацій галузі правоосвітньої та правовиховної роботи; участі учнів/студентів і викладачів у науково-дослідній та експериментальній роботі за правничою тематикою; наявності та актуальності розроблених науково-педагогічними працівниками авторських програм для викладання навчальних предметів, курсів за вибором, факультативів; ефективності роботи правових гуртків, клубів занять за інтересами; ефективності діяльності студентського самоврядування з питань правоосвітньої та правовиховної роботи; результативності проведення правових олімпіад, конкурсів, вікторин, інших змагань
3 Навчально-методична база, відповідність чинному законодавству підручників, посібників, іншої правової літератури та актуальність друкованих видань Навчальні плани. Навчальні програми навчальних дисциплін (нормативних і вибіркових). Підручники і навчальні посібники. Інструктивно-методичні матеріали до семінарських, практичних і лабораторних занять. Індивідуальні завдання для самостійної роботи учнів чи студентів з навчальних дисциплін. Контрольні завдання до семінарських, практичних і лабораторних занять. Контрольні роботи з навчальних дисциплін для перевірки рівня засвоєння учнями чи студентами навчального матеріалу. Методичні матеріали для студентів з питань самостійного опрацювання фахової літератури, написання рефератів, курсових робіт тощо. Інвентарна книга бібліотечного фонду З'ясувати: наявність необхідних підручників, навчальних посібників, інших методичних матеріалів; відповідність чинному законодавству наявних підручників, посібників, інших методичних матеріалів; наявність та актуальність періодичних друкованих видань юридичного спрямування Зробити висновок щодо: рівня навчально-методичної роботи
4 Наявність наочних матеріалів, кабінету чи кутка права Методичні авторські розробки: конспекти занять, матеріали експериментальних досліджень, посібники, дидактичне обладнання, методичні розробки сценаріїв, програм заходів правоосвітнього та правовиховного характеру тощо. Наявність та оформлення кабінету, кутка права тощо З'ясувати: наявність та актуальність методичних авторських розробок: конспектів занять, експериментальних досліджень, посібників, тематичних папок, дидактичного обладнання, методичних розробок сценаріїв, програм заходів правоосвітнього та правовиховного характеру тощо, ефективність їх використання; наявність та актуальність оформлення кабінету, кутка права тощо Зробити висновок щодо: актуальності методичних авторських розробок: конспектів занять, експериментальних досліджень, посібників, дидактичного обладнання, методичних розробок сценаріїв, програм заходів правоосвітнього та правовиховного характеру тощо, ефективності їх використання; наявності та актуальності оформлення кабінету, кутка права тощо
5 Форми правового навчання та виховання, наявність заходів з правовиховної роботи та профілактики правопорушень, стан дисципліни, відвідування, факти порушення учнями/студентами громадського порядку та законодавства Робочий навчальний план. Плани виховної роботи. Протоколи батьківських зборів (за наявності). Матеріали про роботу правових гуртків, клубів тощо. Матеріали про проведення олімпіад, конкурсів, вікторин, інших змагань на краще володіння правовими знаннями З'ясувати: види занять навчального процесу (лекційні заняття, виконання індивідуальних завдань, самостійна робота, практична підготовка, контрольні заходи); стан роботи з викладання правових дисциплін; стан планування правовиховної роботи в цілому в ПТНЗ чи ВНЗ та окремо по групах, відділеннях, факультетах, кафедрах, предметних або циклових комісіях тощо; стан правовиховної роботи; стан роботи щодо забезпечення дотримання учнями/студентами дисципліни, правил внутрішнього розпорядку; стан правороз'яснювальної роботи з батьками учнів Зробити висновок щодо: якості викладання правових дисциплін та наявності в ПТНЗ чи ВНЗ системи позаурочної та позааудиторної правовиховної роботи
6 Виконання вимог Національної програми правової освіти населення
, затвердженої Указом Президента України від 18 жовтня 2001 року № 992, Програми правової освіти населення відповідного регіону, рекомендацій Всеукраїнської міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти населення; регіональної міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти населення
Матеріали про заходи щодо практичної реалізації Національної
та регіональної програм правової освіти населення в межах повноважень. Матеріали про виконання рекомендацій Всеукраїнської міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти населення; регіональної міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти населення в межах повноважень
З'ясувати: стан практичної реалізації Національної
та регіональної програм правової освіти населення в межах повноважень; стан виконання рекомендацій Всеукраїнської міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти населення; регіональної міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти населення в межах компетенції; наявність позитивного досвіду в організації правової освіти та виховання в ПТНЗ чи ВНЗ Зробити висновок щодо: стану та ефективності практичної реалізації Національної та регіональної програм правової освіти населення в межах повноважень; стану виконання рекомендацій Всеукраїнської міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти населення, регіональної міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти населення в межах повноважень; можливості розповсюдження позитивного досвіду роботи з питань організації правової освіти виховання в ПТНЗ чи ВНЗ

................
Перейти до повного тексту