- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
Н А К А З
Про затвердження деяких нормативних актів з питань покращання нотаріального обслуговування населення
З метою покращення обслуговування, наближення нотаріальних послуг до населення, створення нотаріальних контор у сільській місцевості та віддалених населених пунктах
НАКАЗУЮ:
1. Схвалити Концептуальні напрямки Міністерства юстиції України щодо створення нотаріальних контор у сільській місцевості та покращення нотаріального обслуговування населення, що додаються.
2. Затвердити План заходів щодо забезпечення доступності населення до нотаріальних послуг та створення нотаріальних контор у сільській місцевості та віддалених населених пунктах (далі - План заходів), що додається.
3. Департаменту нотаріату та реєстрації адвокатських об'єднань, Департаменту адміністративного права, Департаменту планово-фінансової діяльності, бухгалтерського обліку та звітності, Державному підприємству "Інформаційний центр" Міністерства юстиції України, начальникам Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, головних управлінь юстиції в областях, містах Києві та Севастополі забезпечити виконання Плану заходів.
4. Департаменту нотаріату та реєстрації адвокатських об'єднань довести цей наказ до відома зазначених у пункті 2 цього наказу структурних підрозділів центрального апарату Міністерства юстиції та начальників Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, головних управлінь юстиції в областях, містах Києві та Севастополі.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра юстиції Л.В.Єфіменка.
Додаток
КОНЦЕПТУАЛЬНІ НАПРЯМКИ
Міністерства юстиції України щодо створення нотаріальних контор у сільській місцевості та покращання нотаріального обслуговування населення
Ці Концептуальні напрямки Міністерства юстиції України щодо створення нотаріальних контор у сільській місцевості та покращення нотаріального обслуговування населення (далі - Концепція) є основою діяльності посадових осіб та структурних підрозділів центрального апарату Міністерства юстиції України та територіальних органів юстиції на етапі реформування нотаріату з метою наближення нотаріальних послуг до населення.
Сучасний стан забезпечення нотаріальними послугами населення
З прийняттям у 1993 році Закону України
"Про нотаріат" повноваження по вчиненню нотаріальних дій надані державним нотаріусам, приватним нотаріусам, посадовим особам виконавчих комітетів сільських, селищних, міських рад та консульським установам. Крім того, відповідно до статті 40 вказаного Закону заповіти та доручення, прирівнювані до нотаріально посвідчених, посвідчують визначені Законом посадові особи (заповіти - головні лікарі (їх заступники), чергові лікарі, лікарень, лікувальних закладів, санаторіїв, будинків для престарілих та інвалідів; капітани морських суден; начальники експедицій; заповіти і довіреності - посадові особи госпіталів, санаторіїв та інших військово-лікувальних закладів; командири військових частин; начальники місць позбавлення волі).
Приватні нотаріуси наділені майже всіма повноваженнями по вчиненню нотаріальних дій як державні нотаріуси, окрім видачі свідоцтва про право на спадщину та вжиття заходів до охорони спадкового майна. Посадові особи виконавчих комітетів сільських, селищних, міських рад наділені повноваженнями вжиття заходів до охорони спадкового майна, накладання та зняття заборони нерухомого майна, посвідчення заповітів, довіреностей, засвідчення вірності копій документів і виписок з них, справжності підпису на документах.
Відповідно до Закону України
"Про нотаріат" для нотаріального обслуговування населення створено 822 державні нотаріальні контори зі штатною численністю 1564 державні нотаріуси, утворено 642 нотаріальні округи, в яких станом на 1 квітня 2008 року нотаріальні дії вчиняють 4184 приватні нотаріуси.
Згідно звіту про роботу державних та приватних нотаріусів, нотаріусами у 2007 році всього вчинено понад 21 мільйон нотаріальних дій, з яких державними нотаріусами вчинено понад 4 мільйони нотаріальних дій, приватними - майже 17 мільйонів нотаріальних дій.
При цьому середнє навантаження на одного державного нотаріуса склало 3245 нотаріальних дій, а на одного приватного нотаріуса відповідно 4189 нотаріальних дій. Середнє навантаження на одного приватного нотаріуса у 2007 році зменшилось на 13,5%, а середнє навантаження на одного державного нотаріуса збільшилось на 18,6%.
266 посад державних нотаріусів у державних нотаріальних конторах на квітень 2008 року залишалися вакантними. При цьому слід зазначити, що у 208 державних нотаріальних конторах були вакансії на посади державних нотаріусів, а у 55 державних нотаріальних конторах взагалі усі посади державних нотаріусів вакантні. У зв'язку з тим, що виконання обов'язків по обслуговуванню населення районів, де звільнені державні нотаріуси, покладено на держнотконтори інших районів, станом на 1 квітня 2008 р. фактично не функціонувало лише 29 держнотконтор. На сьогодні склалась тенденція на суттєве збільшення вакантних посад державних нотаріусів у державних нотаріальних архівах.
Крім того, досить повільно заповнюються вакантні посади в державних нотаріальних конторах, недостатня кількість технічних працівників в таких конторах.
В той же час станом на 1 квітня 2008 року в Україні утворено 642 нотаріальних округи, з яких повністю були не забезпечені послугами приватних нотаріусів 42.
З часу набрання чинності наказу Міністерства юстиції від 20.06.2007
N 411/5 "Про затвердження Змін до Граничної чисельності приватних нотаріусів у нотаріальних округах" і до 1 квітня 2008 зареєстровано приватну нотаріальну діяльність 1077 осіб.
Незважаючи на значне збільшення осіб, що зареєстрували приватну нотаріальну діяльність у 2007 році, кількість нотаріальних округів, які повністю не забезпечені послугами приватних нотаріусів, залишилась майже незмінною. А це свідчить, про те, що причини, за яких особи, які мають свідоцтва про право на заняття нотаріальною діяльністю, не бажають реєструвати свою приватну нотаріальну діяльність в цих нотаріальних округах, не усунуті. Тому вважається за доцільне внести зміни до Граничної чисельності приватних нотаріусів у нотаріальних округах, затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 12 січня 1999 року
N 2/5, у редакції наказу Міністерства юстиції України від 20 червня 2007 року
N 411/5 "Про затвердження Змін до Граничної чисельності приватних нотаріусів у нотаріальних округах".
Зменшення кількості державних нотаріусів у державних нотаріальних конторах та державних нотаріальних архівах протягом 2007 року, перш за все пов'язано з реєстрацією ними приватної нотаріальної діяльності. Звільнення з посад у зв'язку з реєстрацією державними нотаріусами державних нотаріальних контор приватної нотаріальної діяльності та існуюче обмеження повноважень приватних нотаріусів щодо вчинення окремих видів нотаріальних дій, створює проблему доступу населення до нотаріальних послуг, зокрема, з питань оформлення спадкових прав.
Реформування соціально-економічних відносин, набрання чинності новими
Цивільним,
Сімейним,
Земельним кодексами України, постійні зміни законодавства зумовили збільшення кількості громадян, які звертаються до державних нотаріусів за оформленням спадщини, вжиттям заходів до охорони спадкового майна, встановленням опіки над майном фізичної особи, яка визнана безвісно відсутньою, а також фізичної особи, місце перебування якої невідоме та вчиненням інших нотаріальних дій. Значно збільшилась кількість громадян, які стали власниками майна, щодо якого існує право розпорядження і яке передається у спадщину. Цивільним кодексом України встановлений обов'язок громадян, які прийняли спадщину, в отриманні свідоцтва про право на спадщину, якщо у складі спадкового майна є нерухоме майно. Тому на сьогодні за отриманням таких свідоцтв звертаються громадяни, які прийняли спадщину у 70х - 80х роках минулого сторіччя, але юридично її не оформили. Крім того, оформлення спадщини є складною дією, яка потребує значних зусиль та затрат робочого часу. Державні нотаріуси у встановленому законом порядку визначені реєстраторами Єдиних та Державних реєстрів, що діють в системі Міністерства юстиції України. Для роботи із зазначеними реєстрами їм необхідно мати додаткові спеціальні знання та витрачати час, у більшості випадків, після роботи. Робочий день державного нотаріуса є ненормованим. Вищенаведене призводить до великого навантаження на державних нотаріусів, вимагає від них широких знань та напруженої роботи.
Таким чином, практика показує, що існуюча мережа державних нотаріальних контор є недостатньою для належного забезпечення нотаріальними послугами населення. Крім того, нотаріальними послугами мало забезпечене сільське населення та населення віддалених населених пунктів за таких причин:
- обмежене коло повноважень по вчиненню нотаріальних дій посадовими особам виконавчих комітетів сільських, селищних, міських рад;
- обмежені у повноваженнях приватні нотаріуси щодо оформлення спадкових прав;
- наявна кількість державних нотаріальних контор є недостатньою;
- відсутність державних нотаріальних контор у віддалених населених пунктах;
- наявність у районах, як правило лише однієї державної нотаріальної контори з одним державним нотаріусом;
- плинність кадрів у державних нотаріальних конторах у зв'язку з великим навантаженням та наявною можливістю зареєструвати приватну нотаріальну діяльність;
- недостатня кількість працівників державних нотаріальних контор, які забезпечують нотаріальний процес;
- зменшення кількості осіб, які бажають працювати державними нотаріусами взагалі, а також державними нотаріусами у віддалених та з інших причин непривабливих для роботи та проживання населених пунктах;
- різний рівень в оплаті державних нотаріусів та доходах приватних нотаріусів за вчинення нотаріальних дій.
Головним управлінням юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, головними управліннями юстиції в областях, містах Києві та Севастополі здійснюється певна робота по поліпшенню забезпечення населення нотаріальними послугами шляхом організації прийому громадян шість разів на тиждень, або по суботніх робочих днях, здійснення прийому громадян в багатоскладових державних нотаріальних конторах безперервно протягом робочого дня, надання безкоштовних консультацій приватними нотаріусами для населення районів менш забезпечених нотаріальними послугами, надання роз'яснень чинного законодавства державними нотаріусами та працівниками відділів нотаріату в засобах масової інформації, проведення роз'яснювальної роботи з посадовими особами виконавчих комітетів сільських, селищних, міських рад, проведення для них семінарських занять та направлення відповідних інформаційних листів.
Разом з тим для належного забезпечення нотаріальними послугами населення, зокрема, сільської місцевості та віддалених населених пунктів необхідно внести відповідні зміни до законодавства.
Мета Концепції
Метою Концепції є здійснення заходів щодо створення умов належного забезпечення нотаріальними послугами населення, зокрема, сільської місцевості та віддалених населених пунктів.
Основними завданнями Концепції є:
- забезпечення нотаріальними послугами населення, зокрема, сільської місцевості та віддалених населених пунктів;
................Перейти до повного тексту