1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


РАДА СУДДІВ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
26.10.2018 № 65
Про заходи забезпечення безпеки судів і суддів, охорони судів та осіб, котрі беруть участь у здійсненні судочинства
Згідно зі статтею 126 Конституції України незалежність і недоторканність суддів гарантуються Конституцією і законами України.
Відповідно до положень статті 126 Закону "Про судоустрій і статус суддів", завданням суддівського самоврядування є захист професійних інтересів суддів та вирішення питань внутрішньої діяльності судів в України.
Незалежність судів є прерогативою, що надається на користь забезпечення верховенства закону та в інтересах тих осіб, які покладають надію на правосуддя.
Статтею 6 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" визначено, що здійснюючи правосуддя, суди є незалежними від будь-якого незаконного впливу.
Принцип незалежності суддів та їх недоторканності є важливою гарантією самостійності судової влади та умовою судового захисту прав людини та основоположних свобод. Існування правової держави і правосуддя без дотримання цього принципу неможливе. У правовій системі України основне нормативне закріплення принципу незалежності і недоторканності суддів має місце у статтях 126, 129 Конституції України і конкретизується у статтях 6, 47, 48 Закону, законах України "Про Конституційний Суд України", "Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів" і в кодифікованих процесуальних документах. Норми, які містяться у цих нормативних актах, є імперативними і адресованими не тільки суддям, а й іншим особам.
Безпека суддів та охорона приміщень судів є однією з основних гарантій незалежності суддів та системи правосуддя в цілому.
Суддівське самоврядування є однією з гарантій забезпечення незалежності суддів.
Діяльність органів суддівського самоврядування має сприяти створенню належних організаційних та інших умов для забезпечення нормальної діяльності судів і суддів, гарантувати незалежність суду, забезпечувати захист суддів.
Згідно з чинним законодавством забезпечення питання правового захисту суддів та членів їх сімей входить до повноважень Ради суддів України (пункт 2 частини восьмої статті 133 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" ).
Рішенням Ради суддів України № 76 від 07 грудня 2017 року визнано неналежною практичну реалізацію положень Закону України "Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів".
Вказаним рішенням Рада суддів України зверталась до Генерального прокурора та Міністра внутрішніх справ України щодо необхідності посилення нагляду за додержанням законів стосовно забезпечення державного захисту судів, суддів і працівників апарату судів та щодо необхідності неухильного виконання вимог закону про забезпечення громадського порядку в судах та охорони приміщень судів; захисту життя та здоров'я суддів, працівників апарату судів та учасників судового процесу.
Рішенням № 78 від 07 грудня 2017 року Рада суддів України звернулась до Голови Національної поліції України та Командувача Національної гвардії України з вимогою забезпечити безпеку судових установ, суддів, працівників апаратів судів та вжити заходів щодо усунення загрози безпеки суддів.
Тим же рішенням Рада суддів України звернулась до Державної судової адміністрації України та Вищої ради правосуддя щодо термінового початку роботи Служби судової охорони.
Рішенням XV чергового З'їзду суддів України "Про стан здійснення правосуддя в умовах судової реформи" від 07 березня 2018 року визнано, що стан незалежності судів і суддів потребує посилення, зокрема, з питань щодо охорони судів, життя, здоров'я та майна суддів та їх сімей.
Так, з цього приводу З'їздом суддів України вирішено звернутись з пропозиціями до Верховної Ради України, Президента України, Кабінету Міністрів України щодо:
- розробки і прийняття спеціального Закону України "Про службу судової охорони", який регулюватиме правовий статус вказаного суб'єкта, як правоохоронного органу з наділенням його повноваженнями, достатніми та необхідними для негайного реагування і припинення проявів неповаги до суду, тиску на суддів, втручання у здійснення правосуддя;
- розробки та внесення на розгляд законопроекту щодо змін до абзацу першого частини першої статті 2 Закону України "Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів" про доповнення переліку правоохоронних органів, що здійснюють державний захист працівників суду, Службою судової охорони і підтримання громадського порядку в судах;
- розробки законопроекту змін до Кримінального кодексу України та до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо підвищення захисту органів судової влади від протиправних посягань.
Також доручено Державній судовій адміністрації України невідкладно забезпечити роботу Служби судової охорони і підтримання громадського порядку в судах.
З'їзд суддів також звернувся до Кабінету Міністрів України, Міністерства внутрішніх справ України, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики, щодо необхідності розробки, прийняття і затвердження типового порядку ведення державної статистики випадків посягань на життя, здоров'я та майно суддів, обмеження їх особистої свободи.
Крім того Рада суддів України зверталась до Державної судової адміністрації України щодо забезпечення функціонування Служби судової охорони та підвищення рівня забезпеченості судів технічними засобами (системи відеоспостереження, металошукачі, турнікети, камери схову тощо) і в своєму рішенні № 22 від 18 травня 2018 року.
Законом України "Про внесення змін до Закону України "Про судоустрій і статус суддів" № 2509-VIII від 12 липня 2018 року у зв'язку з прийняттям Закону України "Про Вищий антикорупційний суд" статтю 160 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" замінено Главою 4 "Служба судової охорони".

................
Перейти до повного тексту