- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба України
Індивідуальна податкова консультація
17.10.2024 № 4885/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК
Державна податкова служба України розглянула звернення щодо питань оподаткування податком на прибуток операцій з отримання міжнародних грантів та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) повідомляє.
Як викладено у зверненні, товариство є виробничо-торгівельною компанією, яка спеціалізується на виробництві одноразової гігієнічної продукції, побутової хімії та засобів особистої гігієни.
Товариство вирішило замінити лінію для пакування побутової хімії.
Відповідно до наданої інформації, для купівлі горизонтальної автоматизованої пакувальної машини Товариство заключило грантову угоду з підприємством-резидентом США, що діє на підставі свідоцтва про акредитацію виконавця проекту (програми) міжнародної технічної допомоги (далі – МТД) в рамках проєкту USAID "Конкурентоспроможна економіка України".
Програма "Конкурентоспроможна економіка України" фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID), реєстраційна картка проєкту (програми) МТД зареєстрована в Секретаріаті Кабінету Міністрів України за № 3988-78 від 26.07.2024 і реалізується відповідно до Угоди між Урядом України і Урядом Сполучених Штатів Америки про гуманітарне і техніко-економічне співробітництво від 07.05.1992.
За умовами угоди підприємство-нерезидент виділяє грантові кошти на рахунок Товариства черговими платежами. При цьому внесок Товариства до загальної суми бюджету гранту становить 67%, а підприємства – нерезидента – 33%.
В рамках даної грантової угоди Товариство отримує грошові кошти для фінансування закупівлі обладнання у резидента Польші (Sp.z. o.o.).
Товариство запитує:
1. Який порядок бухгалтерського та податкового обліку отриманих в рамках проєкту МТД грантових коштів від акредитованого виконавця, а саме:
Чи підлягає коригуванню фінансовий результат звітного періоду, в якому отримано фінансування від виконавця в сторону збільшення?
2. Чи повністю підлягає звільненню від оподаткування податком на додану вартість господарська операція з поставки товару на митну територію України, якщо останній було придбано за грантові кошти в рамках проєкту МТД та частина внеску в бюджет гранту належить грантоотримувачу (Товариству)?
3. Який порядок бухгалтерського та податкового обліку придбаного в рамках проєкту МТД обладнання, а саме:
3.1. Чи вважається об’єктом оподаткування податком на прибуток основний засіб, який було придбано в рамках проєкту МТД?
3.2. Чи вважається об’єктом оподаткування частина придбаного основного засобу в розмірі суми внеску підприємства – нерезидента?
4. Який порядок амортизації отриманого основного засобу, а саме:
4.1. Чи потрібно нараховану амортизацію розмежовувати у співвідношенні до розміру внеску в грантову діяльність Товариства (грантоотримувача) – 67% та акредитованого виконавця (33%)?
4.1.1. Чи включаються в доходи частина суми нарахованої амортизації в розмірі 33%, відповідно до відсоткового співвідношення внеску виконавця?
4.1.2. Чи є об’єктом оподаткування податком на прибуток частина суми нарахованої в розмірі 33%, відповідно відсоткового співвідношення внеску?
4.2. Чи включається в доходи частина суми нарахованої амортизації в розмірі 67%, відповідно до відсоткового співвідношення внеску грантоотримувача (Товариства)?
4.2.1. Якщо включається, то чи є об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств частина суми, нарахованої амортизації в розмірі 67%?
Щодо питання 1
Згідно з п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 ПКУ об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями ПКУ.
Нормами ПКУ не передбачено різниць для коригування фінансового результату за операціями із отримання гранту. Такі операції відображаються згідно з правилами бухгалтерського обліку при формуванні фінансового результату.
Таким чином, отримання та використання гранту за цільовим призначенням відображається у складі фінансового результату до оподаткування згідно з правилами бухгалтерського обліку.
Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (частина друга ст. 6 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні").
Відповідно до Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 375, Міністерство фінансів України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову та бюджетну політику, державну політику зокрема у сфері бухгалтерського обліку та забезпечує формування і реалізацію єдиної державної податкової та митної політики.
Враховуючи вищезазначене, питання щодо порядку відображення у бухгалтерському обліку грантів, отриманих від нерезидента, відноситься до компетенції Міністерства фінансів України.
Статтею 3 ПКУ визначено, що однією із складових податкового законодавства України є чинні міжнародні договори, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України і якими регулюються питання оподаткування. При цьому, якщо міжнародним договором, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені нормами ПКУ, застосовуються правила міжнародного договору.
Процедура залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги, в тому числі державної реєстрації, моніторингу проектів (програм), акредитації виконавців (юридичних осіб - нерезидентів), реєстрації представництва донорської установи в Україні регламентується постановою Кабінету Міністрів України від 15 лютого 2002 року № 153 "Про створення єдиної системи залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги" (далі – Порядок № 153).
Відповідно до п. 2 Порядку № 153 грантова угода - угода між партнером з розвитку або виконавцем та реципієнтом про передачу фінансових ресурсів (грантів) у національній чи іноземній валюті в рамках проекту (програми).
Виконавцем проєкту є будь-яка особа (резидент або нерезидент), що має письмову угоду з партнером з розвитку або уповноваженою партнером з розвитку особою та забезпечує реалізацію проєкту (програми), у тому числі на платній основі;
бенефіціаром – центральний орган виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна, Київська, Севастопольська міська держадміністрація, до компетенції яких належить формування та/або реалізація державної політики у відповідній галузі чи регіоні, де передбачається впровадження проєкту (програми), що заінтересована в результатах виконання проєкту (програми), виконавчий орган місцевого самоврядування, юрисдикція якого поширюється на територію реалізації проєкту (програми), Секретаріат Кабінету Міністрів України, Офіс Президента України, комітети та Апарат Верховної Ради України, Національний банк, Верховний Суд, вищі спеціалізовані суди, Національне антикорупційне бюро, Рахункова палата, інші державні органи; партнером з розвитку – іноземна держава, уряд та уповноважені урядом іноземної держави органи або організації, іноземний муніципальний орган або міжнародна організація, що надають міжнародну технічну допомогу відповідно до міжнародних договорів України;
субпідрядником - будь-яка особа (резидент або нерезидент), що має письмову угоду з виконавцем або реципієнтом, забезпечує реалізацію проєкту (програми) в частині або в цілому та проводить процедури закупівлі за рахунок коштів МТД в рамках проєкту (програми);
реципієнтом – резидент (фізична або юридична особа), який безпосередньо одержує міжнародну технічну допомогу згідно з проєктом (програмою).
Пунктом 3 Порядку № 153 встановлено, що МТД може залучатись у вигляді:
будь-якого майна, необхідного для забезпечення виконання завдань проектів (програм), яке ввозиться або набувається в Україні;
робіт і послуг;
прав інтелектуальної власності;
фінансових ресурсів (грантів) у національній чи іноземній валюті;
інших ресурсів, не заборонених законодавством, у тому числі стипендій.
Проєкти (програми) підлягають обов’язковій державній реєстрації. Державна реєстрація проектів (програм) провадиться Секретаріатом Кабінету Міністрів України (пункти 11, 13 Порядку № 153).
Пунктом 12 Порядку № 153 встановлено, що державна реєстрація проектів (програм) є підставою для акредитації їх виконавців, а також реалізації права на одержання відповідних пільг, привілеїв, імунітетів, передбачених законодавством та міжнародними договорами України.
Пунктом 12 Порядку № 153 встановлено, що державна реєстрація проектів (програм) є підставою для акредитації їх виконавців, а також реалізації права на одержання відповідних пільг, привілеїв, імунітетів, передбачених законодавством та міжнародними договорами України.
Для державної реєстрації проектів реципієнт і партнер по розвитку або уповноважена партнером по розвитку особа подають в Секретаріат Кабміну України в електронному і паперовому вигляді документи, вказані у пункті 14 Порядку № 153, у тому числі засвідчений партнером з розвитку або виконавцем план закупівлі товарів, робіт і послуг, що придбаваються за рахунок МТД (далі – план закупівлі), що складається за формою згідно з додатком 5 до Порядку № 153 (у разі виникнення потреби в реалізації права на податкові пільги, передбачені законодавством та міжнародними договорами України) (підпункт 2-1 пункту 14 Порядку № 153).
................Перейти до повного тексту