- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
НАКАЗ
Про затвердження Методичних рекомендацій щодо організації роботи комісій з розгляду питань доцільності/недоцільності проведення перевірок фізичних осіб у зв’язку з припиненням платників та форми висновку доперевірочного аналізу щодо недоцільності проведення перевірки
( Із змінами внесеними Наказом ДПС № 568 від 04.06.2021 )
З метою організації роботи територіальних органів ДПС щодо проведення перевірок фізичних осіб у зв’язку з припиненням платників, скорочення кількості фізичних осіб, які перебувають на обліку в контролюючих органах, прискорення процедури припинення фізичних осіб, враховуючи
статті 20,
75,
78,
79 Податкового кодексу України,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити такі, що додаються:
Методичні рекомендації щодо організації роботи комісій з розгляду питань доцільності/недоцільності проведення перевірок фізичних осіб у зв’язку з припиненням платників (далі - Методичні рекомендації);
Форму висновку доперевірочного аналізу щодо недоцільності проведення перевірки (далі - форма висновку).
2. Керівникам головних управлінь ДПС в областях та м. Києві забезпечити використання Методичних рекомендацій та форми висновку під час організації роботи структурних підрозділів у зв’язку з припиненням фізичних осіб.
3. Контроль за виконанням наказу покласти на першого заступника Голови ДПС Рубан Наталію.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державної податкової
служби України
15 вересня 2020 № 499
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо організації роботи комісій з розгляду питань доцільності/недоцільності проведення перевірок фізичних осіб у зв’язку з припиненням платників
Із змінами внесеними наказом ДПС від 04.06.2021 № 568
1. Загальні положення
1.1. Методичні рекомендації щодо організації роботи комісій з розгляду питань доцільності/недоцільності проведення перевірок фізичних осіб у зв’язку з припиненням платників (далі - Методичні рекомендації) розроблено відповідно до вимог
Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI (із змінами) (далі - Кодекс), Закону України від 15 травня 2003 року
№ 755-IV "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" (із змінами), Закону України від 08 липня 2010 року
№ 2464-VI "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування" (із змінами) (далі - Закон № 2464),
Порядку обліку платників єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.11.2014 № 1162, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 03.12.2014 за № 1553/26330 (із змінами) (далі - Порядок № 1162),
Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 № 1588, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 29.12.2011 за № 1562/20300 (із змінами) (далі - Порядок № 1588),
Порядку оформлення результатів документальних перевірок щодо дотримання податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, платниками податків - фізичними особами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14.03.2013 № 395, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 12.04.2013 за № 607/23139 (із змінами) (далі - Порядок № 395), інших законодавчих та нормативно-правових актів.
1.2. Методичні рекомендації розроблено з метою забезпечення застосування головними управліннями ДПС в областях та м. Києві (далі - органи ДПС) ідентичного підходу під час організації роботи у зв’язку з припиненням фізичних осіб, розгляду питань доцільності/недоцільності проведення перевірок фізичних осіб, скорочення кількості фізичних осіб, які перебувають на обліку в органах ДПС в різних облікових станах припинення, прискорення процедури припинення фізичних осіб.
1.3. У Методичних рекомендаціях терміни "фізична особа", "фізична особа - платник податків", "платник податків" та "платник" вживаються у значенні - фізична особа, яка була взята на облік або зареєстрована в органах ДПС як фізична особа - підприємець або особа, яка провадить незалежну професійну діяльність, припинила таку діяльність відповідно до вимог законодавства та підлягає зняттю з обліку як платник податків та як платник єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок).
2. Правові підстави зняття з обліку в органах ДПС фізичних осіб, які здійснювали підприємницьку або незалежну професійну діяльність, та проведення перевірок фізичних осіб у зв’язку з припиненням платників
Відповідно до п.п. 1 п. 11.18 розділу XI
Порядку № 1588 підставою для зняття фізичної особи - підприємця з обліку у відповідному органі ДПС є відомості про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем за її рішенням, або за судовим рішенням, або у разі її смерті, або оголошення її померлою, або визнання її безвісно відсутньою, а також відомості відповідної реєстраційної картки. Згідно з п.п. 2 п. 11.18 розділу XI
Порядку № 1588 фізичні особи, які здійснюють незалежну професійну діяльність, знімаються з обліку після припинення такої незалежної діяльності, за наявності документально підтвердженої інформації відповідного державного органу, що реєструє таку діяльність або видає документи про право на заняття такою діяльністю (свідоцтва, дозволи, сертифікати тощо), та поданих до органу ДПС за основним місцем обліку заяв за
формою № 8-ОПП, дата якої фіксується в журналі за
формою № 6-ОПП.
2.2. Згідно з п. 8 розділу IV
Порядку № 1162 процедури зняття з обліку платників єдиного внеску фізичних осіб - підприємців в органі ДПС розпочинаються у разі надходження від державного реєстратора відомостей про проведення державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця із зазначенням номера та дати внесення відповідного запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
Платник єдиного внеску (фізична особа - підприємець) знімається з обліку після проведення передбаченої законодавством перевірки, здійснення остаточного розрахунку зі сплати єдиного внеску та закриття інтегрованих карток платника. До реєстру страхувальників вносяться відповідні записи із зазначенням дати та причини зняття з обліку платника єдиного внеску. Датою зняття з обліку платника єдиного внеску є дата внесення запису до реєстру страхувальників. Дані про зняття з обліку платника єдиного внеску (фізичної особи - підприємця) передаються до державного реєстратора.
2.3. У разі прийняття фізичними особами, які провадять незалежну професійну діяльність, рішення про припинення такої діяльності, платники єдиного внеску зобов’язані у десятиденний строк з дня прийняття рішення подати до органу ДПС заяву про зняття з обліку платника єдиного внеску за
формою № 7-ЄСВ згідно з додатком 5 до Порядку № 1162 та відомості (витяг) з відповідного реєстру про припинення, або зупинення незалежної професійної діяльності, або зміну організаційної форми відповідної діяльності з незалежної (індивідуальної) на іншу (п. 1 розділу V
Порядку № 1162 ).
Орган ДПС після отримання заяви за
формою № 7-ЄСВ, проводить передбачену законодавством перевірку щодо правильності нарахування та сплати єдиного внеску (п. 3 розділу V
Порядку № 1162 ).
Після проведення остаточного розрахунку платником єдиного внеску орган ДПС знімає його з обліку та вносить відповідні записи до реєстру страхувальників із зазначенням дати та підстави зняття з обліку (п. 5 розділу V
Порядку № 1162 ).
2.4. За наявності підстав, орган ДПС може призначити та провести документальну перевірку фізичної особи - платника податків, зокрема, відповідно до п.п. 78.1.7 п. 78.1
ст. 78 Кодексу у разі державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця або подання заяви про зняття з обліку платника податків. Крім того, відповідно до вимог абзацу першого п. 78.2
ст. 78 Кодексу обмеження у підставах проведення перевірок платників податків, визначені Кодексом, зокрема не поширюються на перевірки, що проводяться на звернення такого платника податків.
Строки давності щодо визначення сум грошових зобов’язань платника податків у випадках, визначених Кодексом, передбачено
ст. 102 Кодексу. Строки давності щодо нарахування, застосування та стягнення сум недоїмки, штрафів та нарахованої пені з єдиного внеску, відповідно до частини шістнадцятої
статті 25 Закону № 2464, не застосовуються.
2.5. Умови та порядок допуску посадових осіб органів ДПС до проведення перевірок, строки їх проведення, порядок надання платниками податків документів, а також оформлення результатів таких перевірок регламентовано главою 8
Кодексу. Оформлення результатів документальних перевірок здійснюється відповідно до вимог
Порядку № 395.
3. Організація роботи комісій з розгляду питань доцільності/недоцільності проведення перевірок фізичних осіб у зв’язку з припиненням платників
3.1. З метою належної організації взаємодії між структурними підрозділами органів ДПС під час зняття з обліку фізичних осіб - підприємців або осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, утворюється комісія з розгляду питань доцільності/недоцільності проведення перевірок фізичних осіб у зв’язку з припиненням платників (далі - Комісія).
3.2. Розпорядчим документом керівники органів ДПС визначають:
голову та склад Комісії;
підрозділ, відповідальний за складання висновку доперевірочного аналізу щодо недоцільності проведення перевірки, його передачу для розгляду на засіданні Комісії (далі - відповідальний підрозділ).
................Перейти до повного тексту