1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


ДЕРЖАВНА СЛУЖБА УКРАЇНИ З ПИТАНЬ РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМНИЦТВА
РІШЕННЯ
03.02.2014 № 20
( Рішення скасовано на підставі Рішення Державної служби України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва № 20-С від 08.04.2014 )
Про необхідність усунення Міністерством екології та природних ресурсів України порушень принципів державної регуляторної політики згідно з вимогами Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності"
Відповідно до статті 30 Закону України від 11.09.2003 "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (далі - Закон) та на підставі звернення Асоціації "Морські Стивідори України" від 23.01.2014 № МС23-01(3)/14 Державна служба України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва здійснила експертизу наказу Міністерства охорони навколишнього середовища та ядерної безпеки України від 08.09.99 № 204 (далі - Наказ № 204), яким затверджено Положення про екологічний контроль у пунктах пропуску через державний кордон у зоні діяльності регіональних митниць і митниць (далі - Положення), зареєстрованого Міністерством юстиції України 15.11.99 за № 787/4080, та встановила наступне.
Пунктом 1.12 розділу 1 Положення передбачено, що Підрозділи територіальних органів Мінприроди, що здійснюють екологічний контроль у пунктах пропуску через державний кордон та в зоні діяльності регіональних митниць і митниць у пунктах пропуску через державний кордон та в зоні діяльності регіональних митниць і митниць, зокрема, проводять експрес-аналіз речовин та матеріалів з метою встановлення їх належності до числа токсичних, радіоактивних речовин або відходів та вмісту забрудненого баласту і стічних вод суден.
В свою чергу, згідно з пунктом 2.2 розділу 2 Положення держекоінспектор у процесі чергування здійснює, серед іншого, експрес-аналіз речовин для їх ідентифікації та встановлення ступеня токсичності (у разі необхідності).
Таким чином, виходячи з положень Наказу № 204, експрес-аналіз вмісту забрудненого баласту і стічних вод не носить обов'язкового характеру для всіх суден.
Водночас всупереч вищезазначеному підпунктом 4.3.3 пункту 4.3 Розділу 4 Положення передбачено, що при огляді судна держекоінспектор самостійно або спільно з уповноваженим Головної державної інспекції України з безпеки судноплавства або з інспектором державного портового нагляду морського рибного порту за належністю повинен перевірити наявність і оформленість відповідним чином певних документів, зокрема суднової екологічної декларації.
Даним Положенням також затверджено форму даної декларації (додаток 5 до Положення ). Згідно з пунктом 4 форми для відкачки зазначеного у ній об'єму баласту необхідно отримати відповідний дозвіл Держекоінспекції України.
Держекоінспекція України дозволяє відкачку баласту виключно за результатами експрес-аналізу вмісту баласту на наявність забруднюючих речовин, тобто у разі якщо показники його забрудненості не перевищують нормативи гранично допустимих концентрацій забруднюючих речовин у внутрішніх морських водах та територіальному морі.
Відповідні нормативи затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29.02.96 № 269 "Про затвердження Правил охорони внутрішніх вод та територіального моря від забруднення та засмічення".
В свою чергу, забруднення і засмічення територіальних і внутрішніх морських вод внаслідок скидів із суден, здійснених без дозволу спеціально уповноважених на те державних органів або з порушенням встановлених правил передбачає застосування штрафних санкцій відповідно до статті 59 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Крім того, пунктом 2.1 Конвенції про полегшення морського міжнародного судноплавства 1965 року визначено, що державна влада не вимагає для залишення у себе при прибутті або відправленні суден, до яких ця Конвенція відноситься, яких-небудь інших документів крім тих, які вказані в цьому розділі.
Цими документами є:
- загальна декларація;
- декларація про вантаж;
- декларація про суднові припаси;
- декларація про особисті речі команди судна;
- суднова роль;
- список пасажирів;
- документ, що запропонований Всесвітньою поштовою конвенцією;
- морська санітарна декларація.
Таким чином, запровадження у Наказі № 204 такого документа, як суднова екологічна декларація і, як наслідок, обов'язку всім суднам проходити контроль баластної води на вміст забруднюючих речовин, не узгоджується з міжнародними зобов'язаннями, взятими Україною після прийняття зазначеної Конвенції, та діючим законодавством.

................
Перейти до повного тексту