28.10.2008 N 12/20-8-95 |
Міністр | О.Ю.Кучеренко |
N з/п |
Дата надходження звернення |
Автор запитання (прізвище, ім'я та по батькові, адреса, професія, пенсіонер, де навчається) |
Зміст запитання |
Прізвище, ім'я, по батькові посадової особи, яка надала відповідь (роз'яснення), зміст даної відповіді (роз'яснення) |
1 | 25.09.2008 |
Базюк Л.Ф. вул. 40 років Перемоги, б. 7, кв. 41, м. Лисичанськ, Луганська обл., 93118 |
Щодо приватизації квартири |
Автору надано відповідь листом від 20.10.2008 N 8/14- 706 за підписом заступника Міністра Р.М.Крамаренка. Статтею 9 Житлового кодексу Української РСР визначено, що ніхто не може бути виселений із займаного жилого приміщення або обмежений у праві користування жилим приміщенням інакше як з підстав і в порядку, передбачених законом. Таким чином, виселення із неприватизованої квартири, за договором найму, не можливе. Разом з тим слід зазначити, що якщо громадянин зареєстрований у неприватизованій квартирі один, така квартира не передається у спадок, оскільки договір найму не є підставою для набуття права власності на цю квартиру і відповідно таке житло переходить у власність держави. В той же час, приватизувавши житло, його можна вільно продавати, дарувати, передавати у спадок. Відповідно до ст. 5 Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду" кожний громадянин має право приватизувати займане ним житло безоплатно в межах номінальної вартості житлового чеку або з частковою доплатою. Безоплатна передача житла здійснюється в розрахунку 21 кв.м загальної площі на кожного наймача та додатково 10 кв.м на сім'ю. Тобто в межах норми, визначеної цим Законом, громадяни мають право скористатися правом приватизувати житло в повному обсязі один раз. Таке право може бути використано повністю і по частинах. Постановою Верховної Ради України від 21 грудня 2000 рокуN 2160-III "Про продовження терміну використання житлових чеків для приватизації державного житлового фонду" термін використання житлових чеків продовжено до 31 грудня 2008 року. В даний час на розгляд Верховної Ради України внесено проект постанови Верховної Ради України "Про внесення зміни до постанови Верховної Ради України від 21 грудня 2000 року "Про продовження терміну використання житлових чеків для приватизації державного житлового фонду", яким передбачено подовження терміну використання житлових чеків до 31 грудня 2010 року. Органи приватизації не мають права відмовити мешканцям квартир (будинків) у приватизації займаного ними житла, за винятком випадків, передбачених пунктом 2 статті 2 Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду". Зокрема, неможливо приватизувати кімнати в гуртожитках, квартири (будинки), які перебувають в аварійному стані, квартири (кімнати, будинки), віднесені у встановленому порядку до числа службових. Право власності на квартиру виникає з моменту підписання розпорядження про передачу житла наймачеві у власність, яке повинно бути оформлено протягом місяця. Заборгованість власників квартир по укладених угодах, пов'язаних з утриманням будинку та оплатою комунальних послуг, стягується в судовому порядку. Відповідно до Закону України "Про реструктуризацію заборгованості з квартирної плати, плати за житлово- комунальні послуги, спожиті газ та електроенергію" від 20.02.2003N 554-IV та постанови Кабінету Міністрів України від 27.06.2003 N 976 "Про затвердження Порядку погашення реструктуризованої заборгованості та внесення поточних платежів за житлово- комунальні послуги" громадяни мають право на реструктуризацію заборгованості за житлово-комунальні послуги. Для цього необхідно укласти з підприємствами- надавачами житлово- комунальних послуг договір про щомісячне рівномірне погашення реструктуризованої заборгованості та своєчасну сплату поточних платежів за житлово-комунальні послуги. В Україні діє система житлових субсидій, в основу програми яких закладено принцип: усі сім'ї мають право сплачувати за житло та комунальні послуги не більше 20% і 15% своїх доходів у межах встановлених нормативів користування житловою площею та нормативів споживання житлово- комунальних послуг. У порядку інформації повідомляємо, що при обласних, міських і районних адміністраціях діють постійні комісії, на які покладено обов'язки обстежувати матеріальний стан боржників, визначати об'єктивність виникнення боргу і платоспроможність та приймати рішення з цього питання. Зокрема, таким рішенням на підставі обстеження може буди клопотання до адміністрації району про виділення адресної фінансової допомоги. Одночасно повідомляємо, що відповідно до ст. 71 Житлового кодексу Української РСР у випадках взяття під варту або засудження до арешту, обмеження волі, позбавлення волі на певний строк чи довічне позбавлення волі жиле приміщення зберігається за тимчасово відсутнім наймачем або членами його сім'ї протягом усього часу перебування під вартою або відбування покарання, якщо в цьому будинку, квартирі (їх частині) залишилися проживати інші члени сім'ї. Якщо в будинку, квартирі (їх частині) не залишилися проживати інші члени сім'ї наймача, це житло може бути надано за договором оренди (найму) у встановленому законом порядку іншому громадянину до звільнення таких осіб з-під варти або до відбуття ними покарання |
2 | 16.09.2008 |
Дрого- мирецький Ю.М. вул. Хоткевича, буд. 44/4, кв. 6, м. Івано- Франківськ, 76002 |
Щодо плати за послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій |
Автору надано відповідь листом від 14.10.2008 N 8/14- 483 за підписом заступника Міністра Р.М.Крамаренка. Відповідно до пункту 2 статті 10 Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду" власники квартир багатоквартирних будинків є співвласниками допоміжних приміщень будинку, технічного обладнання, елементів зовнішнього благоустрою і зобов'язані брати участь у загальних витратах, пов'язаних з утриманням будинку і прибудинкової території відповідно до своєї частки у майні будинку. Згідно зі статтею 360 Цивільного кодексу України співвласник відповідно до своєї частки у праві спільної часткової власності зобов'язаний брати участь у витратах на управління, утримання та збереження спільного майна, у сплаті податків, зборів (обов'язкових платежів), а також нести відповідальність перед третіми особами за зобов'язаннями, пов'язаними із спільним майном. Пунктом 32 Положення про порядок передачі квартир (будинків) у власність громадян, затвердженого наказом Держжитлокомунгоспу України від 15.09.92N 56 , при видачі свідоцтва про право власності на житло з власником укладається договір про його участь у витратах на обслуговування будинку і прибудинкової території та отримання комунальних та інших послуг. Згідно з цим договором, а також відповідно до Правил користування приміщеннями житлових будинків і прибудинковими територіями, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 08.10.92 N 572 , власники квартир зобов'язані вносити на відповідний рахунок власника будинку плату за обслуговування будинку і прибудинкової території, а також за отримання комунальних та інших послуг. Утримання будинків і прибудинкових територій це є господарська діяльність, спрямована на задоволення потреби фізичної чи юридичної особи щодо забезпечення експлуатації та/або ремонту жилих та нежилих приміщень, будинків і споруд, комплексів будинків і споруд, а також утримання прилеглої до них (прибудинкової) території відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил згідно із законодавством. Таким чином, оплату послуг з утримання житла зобов'язані здійснювати як квартиронаймачі, так і власники викуплених та приватизованих квартир. Статтею 66 Житлового кодексу Української РСР встановлено, що плата за користування житлом обчислюється виходячи із загальної площі квартири. Порядком формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12.07.2005N 560 , передбачено, що розмір тарифів (нормативних витрат, пов'язаних з утриманням будинків і споруд та прибудинкових територій) визначається згідно з Типовим переліком послуг та по кожному будинку окремо, залежно від кількісних показників фактичного надання послуг з урахуванням забезпечення належного санітарно- гігієнічного, протипожежного, технічного стану будинків і споруд та прибудинкових територій. До Типового переліку належать послуги з виконання комплексу робіт, спрямованих на створення необхідних умов для проживання людей і забезпечення збереження жилих будівель та технічного обладнання. До цих робіт належать: прибирання сходових клітин, прибирання прибудинкової території, вивезення та утилізація твердих побутових і негабаритних відходів, прибирання підвалів, технічних поверхів та покрівель, технічне обслуговування ліфтів, технічне обслуговування внутрішньобудинкових систем тепло-, водопостачання, водовідведення і зливової каналізації, дератизація, дезінсекція, поточний ремонт конструктивних елементів, інженерних систем і технічних пристроїв будинків та елементів зовнішнього благоустрою, розташованих на прибудинковій території, підготовка житлових будинків до експлуатації в осінньо-зимовий період, освітлення міст загального користування, підвалів та інші. Калькуляційною одиницею для розрахунку тарифів на зазначені послуги та їх складових визначено 1 кв. метр загальної площі квартир будинку. Таким чином, стягнення плати за користування ліфтом та вивезення і утилізацію твердих побутових та негабаритних відходів виходячи із 1 кв. метра загальної площі квартир відповідає вимогам Житлового кодексу Української РСР та постанові Кабінету Міністрів України від 12.07.2005 N 560. Слід зазначити, що мешканці платять не за користування ліфтом, а за утримання та обслуговування одного із елементів загального майна багатоквартирного будинку. Така ж схема встановлена щодо всіх будівельних та інженерних конструкцій, систем будинку (система димовидалення та пожежогасіння, сміттєпровід, сходові клітини, покрівля тощо). Тобто ліфт - це така ж сама, частина будинку, як сходові клітини, сміттєпровід, горище, підвал, і мешканці платять не за поїздки, а за те, що ліфт працює. Таким чином, мешканці несуть витрати у загальних витратах, пов'язаних з утриманням будинку та прибудинкової території відповідно до своєї частки у майні будинку. Зміна методики розрахунку вартості послуг з утримання будинків та їх складових суперечить вимогам Житлового кодексу Української РСР та постанові Кабінету Міністрів України від 12.07.2005 N 560. Це пояснюється багатьма чинниками, насамперед такими як: кількість проживаючих в квартирах чи будинках може змінюватись, має місце той факт, що в квартирі проживає більша кількість людей, ніж кількість зареєстрованих, і навпаки; квадратний метр загальної площі є сталою величиною і дає змогу рівномірно розподілити витрати обслуговуючого підприємства. Одночасно повідомляємо, що в Україні діє система субсидій. В основу програми житлових субсидій закладено принцип: усі сім'ї мають право сплачувати за житло та комунальні послуги не більше 20% і 15% своїх доходів у межах встановлених нормативів користування житловою площею та нормативів споживання житлово- комунальних послуг. У разі підвищення тарифів на житлово- комунальні послуги розмір витрат громадян на оплату послуг у межах норм споживання залишається незмінним (15 або 20 відсотків середньомісячного доходу) |
3 | 15.09.2008 |
Єрмоленко В.Є. вул. Дворцова, б. 53, кв. 90 м. Краматорськ, Донецька обл., 84331 |
Щодо формування тарифів на житлово- комунальні послуги |
Заявнику надано роз'яснення листом від 13.10.2008 N 8/14-427 за підписом заступника Міністра Р.М.Крамаренка. Відповідно до ст. 7 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" встановлення тарифів, а також здійснення контролю за дотриманням законодавства щодо захисту прав споживачів у сфері житлово-комунальних послуг покладено на органи місцевого самоврядування. Згідно з цим Законом виконавці/виробники житлово-комунальних послуг здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво і подають на затвердження органам місцевого самоврядування в установленому законодавством порядку. Перед затвердженням тарифів на житлово- комунальні послуги Державною інспекцією з контролю за цінами надаються висновки щодо розрахунків економічно обгрунтованих планованих витрат, пов'язаних з виробництвом, транспортуванням, постачанням теплової енергії, наданням послуг з централізованого водопостачання та водовідведення, централізованого опалення і постачання гарячої води, вивезення побутових відходів та технічного обслуговування ліфтів. Механізм формування тарифів визначено Порядком формування тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12.07.2006 N 959 , та Порядком формування тарифів на виробництво, транспортування, постачання теплової енергії та послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 10.07.2006N 955 . Відповідно до цих Порядків формування тарифів підприємствами здійснюється на підставі економічно обґрунтованих витрат, визначених відповідно до державних нормативів (норм) витрат ресурсів, техніко- економічних розрахунків та кошторисів, ставок податків і зборів та цін у планованому періоді, визначених на підставі прогнозних індексів цін виробників промислової продукції. У разі зміни ставок податків і зборів (обов'язкових платежів), розміру мінімальної заробітної плати, ставок орендної плати, інших обов'язкових платежів і зборів, цін і тарифів на паливно-енергетичні та матеріальні ресурси тарифи переглядаються в установленому законодавством порядку. Порядком формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12.07.2005N 560 , передбачено, що розмір тарифу (нормативних витрат, пов'язаних з утриманням будинків і споруд та прибудинкових територій) визначається по кожному будинку окремо залежно від кількісних показників фактичного надання послуг з урахуванням забезпечення належного санітарно- гігієнічного, протипожежного, технічного стану будинків і споруд та прибудинкових територій згідно з типовим переліком послуг. Відповідно до ст. 20 Закону "Про житлово- комунальні послуги" та вищевказаного Порядку споживач має право на зменшення розміру плати за надані послуги у разі їх ненадання або надання не в повному обсязі, зниження їх якості в порядку, визначеному договором або законодавством. Пунктом 17 Типового договору, затвердженого вищевказаною постановою, визначено, що у разі порушення виконавцем умов договору про надання житлово-комунальних послуг споживач має право викликати його представника для складання та підписання акта- претензії споживача, в якому зазначаються строки, види, показники порушень того. Спори між сторонами розв'язуються шляхом переговорів або у судовому порядку. Відповідно до статті 71 Закону України"Про місцеве самоврядування в Україні" органи виконавчої влади, їх посадові особи не мають права втручатися в законну діяльність органів та посадових осіб місцевого самоврядування. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідностіКонституції та законів України визнаються незаконними у судовому порядку. Одночасно повідомляємо, що контроль за правильністю формування, встановлення та застосування тарифів на зазначені послуги, а також здійснення перевірок їх економічного обґрунтування покладено на Державну інспекцію з контролю за цінами та її територіальні органи. Крім того, Держцінінспекція має право вносити пропозиції щодо скасування прийнятих органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим і органами місцевого самоврядування рішень з питань формування, встановлення та застосування цін і тарифів, що суперечать законодавству. Згідно із Законом України "Про прокуратуру" нагляд за додержанням і правильним застосуванням законів Кабінетом Міністрів України, міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади, органами державного і господарського управління та контролю, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими Радами, їх виконавчими органами, військовими частинами, політичними партіями, громадськими організаціями, незалежно від форм власності, підпорядкованості та приналежності, посадовими особами та громадянами здійснюється Генеральним прокурором України і підпорядкованими йому прокурорами |
4 | 17.09.2008 |
Мосьпан А.Д. вул. Водонасосна, буд. 2-а, смт Ліманське, Роздільнянський р-н, Одеська обл., 67452 |
Щодо права власності на об'єкти нерухомого майна |
Автору надано відповідь листом від 10.10.2008 N 8/14- 422 за підписом т.в.о. Міністра О.В.Мазурчака. Оформлення права власності на об'єкти нерухомого майна провадиться з видачею свідоцтва про право власності місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування. Для реєстрації виникнення, існування, припинення прав власності на нерухоме майно та оформлення прав власності на нерухоме майно до БТІ разом із заявою про реєстрацію прав власності подаються правовстановлювальні документи, їх копії (нотаріально засвідчені), а також інші документи, їх перелік визначено в Тимчасовому положенні про порядок державної реєстрації прав власності на нерухоме майно, затвердженому наказом Міністерства юстиції України 07.02.2002 N 7/5 та зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 18.02.2002 за N 157/6445 (зі змінами). Реєстрація прав проводиться після технічної інвентаризації об'єкта, права щодо якого підлягають реєстрації. Технічну інвентаризацію новозбудованих (реконструйованих) та наявних об'єктів нерухомості виконують регіональні комунальні госпрозрахункові підприємства-бюро технічної інвентаризації згідно з вимогами та положеннями Інструкції про порядок та методику проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна, затвердженої наказом Держбуду України від 24.05.2001 N 127 , зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 10.07.2001 за N 582/5773 (із змінами і доповненнями, внесеними наказом Держжитлокомунгоспу від 26.11.2002 N 73 , зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 26.12.2002 за N 1009/7297). Інструкція діє на всій території України для здійснення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна всіх форм власності. На підставі матеріалів технічної інвентаризації, згідно з додатком 7.2 до вищезазначеної Інструкції, складаються інвентаризаційні справи та технічні паспорти. Технічні паспорти на будинковолодіння видаються місцевим бюро технічної інвентаризації його власнику (власникам) за його (їх) рахунок при умові оформлення у встановленому порядку відповідного замовлення. При виявленні самочинного будівництва бюро технічної інвентаризації зобов'язано повідомити про це місцеві органи державної виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування. Наявність самочинного будівництва не є перешкодою для видачі виготовлених матеріалів замовникові. Не належать до самочинного будівництва при будівництві будинків садибного типу - зведення на земельній ділянці тимчасових будівель (навісів, палаток, кіосків, накриття, літніх душових, теплиць, покритих поліетиленовою плівкою, споруд тощо), які не потребують виконання робіт з улаштуванням фундаментів; перестановка обладнання в межах призначених приміщень; улаштування чи закриття дверних або віконних прорізів; збільшення або зменшення площ за рахунок демонтування чи влаштування перегородок, комор, знесення печей та грубок; перепланування, не пов'язані зі змінами (збільшення чи зменшення) житлової або допоміжної площ. Відповідно до п. 12 додатка до постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.96N 1548 "Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)" тарифи на інвентаризацію нерухомого майна, на оформлення прав власності на об'єкти нерухомого майна та реєстрацію таких прав регулюють (встановлюють) Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації. З метою встановлення цін (тарифів) згідно з вищезазначеною постановою Кабінету Міністрів України наказом Держжитлокомунгоспу від 21.11.2003 N 198 , зареєстрованим в Мін'юсті 12.02.2004 за N 188/8787 затверджено Збірник норм часу на роботи та послуги, що виконуються бюро технічної інвентаризації України. Тарифи на послуги з інвентаризації нерухомого майна встановлюються обласною державною адміністрацією виходячи з розрахунку вартості складових окремої послуги, визначеної відповідно до Методичних рекомендацій з питань застосування норм часу на роботи та послуги, що виконуються бюро технічної інвентаризації України, затверджених наказом Держжитлокомунгоспу України від 08.04.2004 N 76 (зі змінами та доповненнями). Перелік складових кожної окремої послуги визначається під час формування тарифу на цю послугу. Отже, вартість робіт з проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна, оформлення та реєстрації прав власності на нерухоме майно розраховується і залежить від видів та обсягів робіт, які необхідно виконати на кожному об'єкті, в індивідуальному порядку. Замовник має право при оформленні заявки вимагати від працівника БТІ надання розрахунку вартості послуг з технічної інвентаризації, оформлення та реєстрації прав власності на об'єкти нерухомого майна |