1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Правила


НАЦІОНАЛЬНА РАДА УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
ТЕЛЕБАЧЕННЯ І РАДІОМОВЛЕННЯ
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення Національної ради
України з питань телебачення
і радіомовлення
26.04.2001 N 17
ПРАВИЛА
розгляду справ, пов'язаних з порушенням телерадіоорганізаціями чинного законодавства та умов ліцензій
РОЗДІЛ I
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Правила розгляду справ, пов'язаних з порушенням телерадіоорганізаціями чинного законодавства та умов ліцензій (далі - Правила), розроблені на основі законів України "Про телебачення і радіомовлення", "Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення", "Про рекламу", "Про кінематографію", "Про інформацію" з метою встановлення єдиних критеріїв визначення ознак порушення законодавства.
Метою Правил є:
1. Своєчасний, всебічний і об'єктивний розгляд обставин кожного порушення та усунення його у відповідності до вимог законодавства, забезпечення виконання прийнятого рішення, а також виявлення причин та умов, що призвели до порушень.
2. Запобігання правопорушень.
3. Підвищення відповідальності засновників, керівників та співробітників телерадіоорганізацій щодо протиправної діяльності в телерадіоефірі.
1. Види порушень законодавства про телебачення і радіомовлення
Порушеннями законодавства про телебачення і радіомовлення є:
1.1. Порушення, передбачені ст. 47 Закону України "Про інформацію", а саме: необгрунтована відмова від надання відповідної інформації; надання інформації, що не відповідає дійсності; несвоєчасне надання інформації; навмисне приховування інформації; примушення до поширення або перешкоджання поширенню чи безпідставна відмова від поширення певної інформації; поширення відомостей, що не відповідають дійсності, принижують честь і гідність особи; використання і поширення інформації стосовно особистого життя громадянина без його згоди особою, яка є власником відповідної інформації внаслідок виконання своїх службових обов'язків; розголошення державної або іншої таємниці, що охороняється законом особою, яка повинна охороняти цю таємницю; порушення порядку зберігання інформації; навмисне знищення інформації.
Необгрунтоване віднесення окремих видів інформації до категорії відомостей з обмеженим доступом (ст. 47 Закону України "Про інформацію").
1.2. Порушення вимог, встановлених частиною 2 ст. 2 Закону України "Про телебачення і радіомовлення", а саме, що "телерадіоорганізації не мають права у своїх програмах розголошувати дані, що становлять державну таємницю або іншу таємницю, яка охороняється законодавством, закликати до насильницької зміни або повалення існуючого державного і суспільного ладу, порушення територіальної цілісності України, вести пропаганду війни, насильства і жорстокості, розпалювання расової, національної, релігійної ворожнечі, поширювати порнографію або іншу інформацію, яка підриває суспільну мораль або підбурює до правопорушень, принижує честь і гідність людини".
1.3. Порушення антимонопольних обмежень, встановлених ч.ч. 1-3 ст. 7 Закону України "Про телебачення і радіомовлення", а саме, що "...одна телерадіоорганізація, а також її структурні підрозділи з правами юридичної особи не мають права вести мовлення більш як на двох каналах по телебаченню і трьох каналах мовлення - по радіо на територію всієї країни, області, міста або іншого регіону, вказаного у ліцензії, крім кабельних (проводових) мереж та мовлення на зарубіжні країни.
Юридична або фізична особа не має права бути засновником (співзасновником) телерадіоорганізацій, які ведуть мовлення більш як на двох каналах мовлення по телебаченню і трьох каналах мовлення по радіо на територію всієї країни, області, міста або іншого регіону.
Організації і підприємства зв'язку, які експлуатують мережі мовлення, не можуть бути засновниками або співвласниками телерадіоорганізацій".
1.4. Порушення вимог, встановлених ст. 8 Закону України "Про телебачення і радіомовлення", а саме, що "...не менше 50% від загального обсягу мовлення кожної телерадіоорганізації мають становити передачі (фільми), виготовлені безпосередньо даною телерадіоорганізацією або іншими юридичними особами, які діють в Україні" та "не допускається трансляція в ефірних мережах України рекламної продукції, за розповсюдження якої не сплачено телерадіоорганізації, що має ліцензію Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення на право користування каналами мовлення".
1.5. Порушення обмежень, встановлених для іноземних інвесторів ч. ч. 4-6 ст. 13 Закону України "Про телебачення і радіомовлення", а саме, що "...в Україні забороняється створення телерадіоорганізацій іноземними юридичними і фізичними особами та особами без громадянства. Забороняється створення і діяльність телерадіоорганізацій з іноземними інвестиціями, у статутному фонді яких більше 30% іноземних інвестицій.
Іноземне інвестування телерадіоорганізацій України здійснюється під контролем та за згодою Національної ради.
Мовлення іноземних телерадіоорганізацій з використанням каналів мовлення України здійснюється на основі міждержавних або міжнародних угод".
1.6. Порушення умов ліцензії щодо мовлення українською мовою.
1.7. Порушення умов, встановлених ч. ч. 2, 3 ст. 20 Закону України "Про телебачення і радіомовлення", а саме, що "керівник телерадіоорганізації або уповноважена ним особа дає дозвіл на випуск телепередач чи програм і несе особисту відповідальність за її зміст та якість".
1.8. Надання в користування технічних засобів мовлення телерадіоорганізаціям, які не мають ліцензії Національної ради, та передача каналу мовлення в суборенду (ч.ч. 2-3 ст. 20 Закону України "Про телебачення і радіомовлення").
1.9. Порушення вимог щодо обов'язкового повідомлення вихідних даних, а саме обов'язків телерадіоорганізацій повідомляти свою назву та інші вихідні дані (позивні, емблема тощо): при цілодобовому мовленні - не менше чотирьох разів, в інших випадках - на початку та в кінці мовлення. Для виділення власних програм чи передач телерадіоорганізація використовує постійний логотип (ст. 21 Закону України "Про телебачення і радіомовлення").
1.10. Мовлення без ліцензії, тобто без письмового дозволу Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення, що дає право на створення і використання каналу мовлення та часу мовлення, як це передбачено ч. 4 ст. 22 Закону України "Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення".
1.11. Створення мереж кабельного (проводового) мовлення без дозволу місцевих органів державної виконавчої влади (ст. 24 Закону України "Про телебачення і радіомовлення").
1.12. Незабезпечення телерадіоорганізацією кабельного мовлення своїм абонентам трансляції програм державного та суспільного мовлення (ч. 3 ст. 24 Закону України "Про телебачення і радіомовлення").
1.13. Одержання ліцензії на використання каналів мовлення шляхом обману, під яким розуміється подання до Національної ради фальшивих документів, необхідних відомостей для надання ліцензії.
1.14. Здійснення мовлення з порушенням умов, зазначених у ліцензії, а саме: мовлення поза межами виділеного каналу мовлення, території зони впевненого прийому, недотримання визначеної частки програм власного та вітчизняного виробництва та їхнього тематичного спрямування, порушення середньодобового обсягу мовлення, зобов'язань, взятих телерадіоорганізацією під час конкурсного відбору, недотримання дати початку мовлення.
1.15. Повна або часткова передача каналу мовлення в користування іншій юридичній чи фізичній особі.
1.16. Порушення авторських прав власників телерадіопередач та програм (тиражування, показ, реалізація теле-, радіо-, відеопродукції без дозволу їхніх власників) за винятком коротких уривків (до 5 хв.) (ст. ст. 25, 36 Закону України "Про телебачення і радіомовлення").
1.17. Порушення вимог щодо рекламної діяльності, встановлених Законом України "Про телебачення і радіомовлення", а саме: "реклама в передачах і програмах повинна чітко відрізнятися і відмежовуватися від інших елементів даної передачі чи програми. Час мовлення, відведений на рекламу, не може перевищувати 15 відсотків на кожну годину мовлення для телерадіоорганізацій будь-якої форми власності. Це положення не поширюється на спеціалізовані рекламні канали мовлення.
Трансляції концертно-видовищних і спортивних програм тривалістю більше 45 хвилин можуть бути перервані для реклами лише один раз за повний 45-хвилинний проміжок часу. Не можуть перериватися кіно- та телефільми. Передачі тривалістю понад 10 хвилин не можуть суміщатися з рекламною інформацією, якщо інше не передбачено угодою між телерадіоорганізацією і власником авторського права.
Ведучі, диктори та інші учасники телерадіопередачі за межами часу, який відведений на рекламу, не мають права спеціально демонструвати товари чи продукцію або характеризувати їх споживчі якості як прямо, так і побічно (за допомогою одягу, зовнішнього оформлення, зображення тощо).
Телерадіопрацівникам забороняється займатися рекламою під виглядом інформації: вказувати реквізити виробника продукції чи послуг, адресу, контактний телефон, рахунок, комерційні ознаки товару чи послуг.
Не дозволяється переривати рекламою трансляції сесій Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, офіційних державних заходів і церемоній, виступи Президента України, Голови Верховної Ради, Прем'єр-міністра України, Голови Конституційного Суду, народних депутатів України, членів Уряду.
Не допускаються рекламно-агітаційні передачі політичного змісту в день проведення виборів та референдумів.
Забороняється реклама тютюнових, алкогольних виробів та лікарських засобів, реклама, що діє на підсвідомість (прихована реклама). Реклама засобів і методів медичної профілактики та лікування, засобів косметики та побутової хімії, продуктів харчування та харчових добавок може здійснюватися лише за умов наявності дозволу на їх застосування та реалізацію виданого спеціально уповноваженими органами охорони здоров'я України. Реклама не повинна містити в тексті і зображенні те, що може завдати духовної, моральної чи психічної шкоди молоді та дітям.
Забороняється реклама у передачах, розрахованих на дитячу аудиторію до 14 років".
1.18. Порушення умов спонсорської діяльності, а саме в тому, що "передачі можуть створюватися за участю юридичних і фізичних осіб, які виступають, як спонсори, крім тих, чиєю основною діяльністю є виробництво чи реалізація продукції або послуг, реклама яких заборонена статтею 31 Закону України "Про телебачення і радіомовлення".
Передача, підготовлена за участю спонсора, повинна бути ясно і належно означена з допомогою титрів чи дикторського тексту на її початку, якщо інше не передбачено угодою між телерадіоорганізацією і спонсором. Спонсор має право на оприлюднення у програмі свого імені або назви фірми без зазначення реквізитів (адреси, телефонів, розрахункового рахунку тощо).
Забороняється спонсорство щодо випусків новин. Забороняється втручання спонсорів у професійну діяльність телерадіоорганізацій та їхніх працівників".
1.19. Порушення законних прав телеглядачів та радіослухачів.
"Передачі (фільми), що можуть завдати шкоди фізичному, психічному, моральному розвитку неповнолітніх забороняються.
Не допускається без згоди батьків або осіб, що їх замінюють, розповсюджувати інформацію про неповнолітніх, які вчинили злочин, про злочини, вчинені щодо неповнолітніх, а також про самогубство неповнолітніх, якщо така інформація дозволяє ідентифікувати особу неповнолітнього" (ст. 41 Закону України "Про телебачення і радіомовлення").
"Телерадіоорганізація зобов'язана надати громадянам чи представникам організацій, інтересам яких заподіяно шкоди розповсюдженою інформацією, можливість відповіді, спростування чи власного тлумачення обставин справи".
В разі розповсюдження в телерадіопередачі відомостей, що принижують честь і гідність громадян або не відповідають дійсності, вони повинні бути на прохання зацікавлених осіб в місячний строк спростовані телерадіоорганізацією, яка розповсюдила ці відомості. Зміст і час спростування визначаються за угодою зацікавлених сторін" (ст. 43 Закону України "Про телебачення і радіомовлення").
1.20. Порушення вимог щодо збереження матеріалів телерадіомовлення, а саме:
"Телерадіоорганізації зобов'язані зберігати текстові матеріали передач протягом одного року після їх випуску і вести журнал реєстрації передач, які йдуть без попереднього запису (прямий ефір), в якому фіксуються: тема передачі, дата, час її початку і закінчення, прізвища авторів, ведучих та інших учасників. Журнал реєстрації передач, які йдуть у прямій трансляції, зберігається протягом року з дня останнього запису у ньому.
Передачі, записані в повному обсязі на магнітну плівку, можуть бути розмагнічені після закінчення десятиденного строку з часу останньої трансляції, якщо в цей строк не надійшла заява про спростування відомостей, які в них містяться. У разі виникнення спору вони розмагнічуються лише після його розв'язання (прийняття судового рішення, укладення мирової угоди тощо) (ст. 35 Закону України "Про телебачення і радіомовлення").
1.21. Створення перешкод у законній діяльності Національної ради. (Визнання дій керівників телерадіоорганізацій, їх посадових осіб, засновників (співзасновників) такими, що створюють перешкоди у законній діяльності Національної ради, належить до компетенції Національної ради).
1.22. Порушення вимог, що встановлюються ч. 3 ст. 35 Закону України "Про вибори народних депутатів України", а саме: "Агітація в недержавних засобах інформації обмежується лише розміром власного виборчого фонду на умовах рівної оплати за ефірний час для усіх кандидатів".

................
Перейти до повного тексту