- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ'Я УКРАЇНИ
НАКАЗ
Про затвердження примірних переліків Питань до підпункту 2.1 пункту 2 наказу Міністерства охорони здоров'я України від 16 серпня 2010 року № 682
На виконання підпункту 2.1 пункту 2 наказу Міністерства охорони здоров'я України від 16 серпня 2010 року
№ 682 "Про удосконалення медичного обслуговування учнів загальноосвітніх навчальних закладів", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 10 вересня 2010 року за № 794/18089, з метою раннього виявлення дітей на наявність факторів ризику наркотичних та алкогольних проблем під час обов'язкових медичних профілактичних оглядів учнів загальноосвітніх навчальних закладів
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити:
1.1. Примірний перелік питань до профілактичної консультації для батьків або законних представників учнів загальноосвітніх навчальних закладів віком від 6 до 8 років щодо виявлення факторів ризику алкогольних та наркотичних проблем та роздатковий матеріал до тест-анкети, що додаються.
1.2. Примірний перелік питань до профілактичної консультації для батьків або законних представників учнів загальноосвітніх навчальних закладів віком від 9 до 18 років щодо виявлення факторів ризику алкогольних та наркотичних проблем та роздатковий матеріал до тест-анкети, що додаються.
1.3. Примірний перелік питань до профілактичної консультації для батьків або законних представників учнів загальноосвітніх навчальних закладів, які вживають алкоголь чи наркотичні речовини, та роздатковий матеріал до тест-анкети, що додаються.
2. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Міністра Моісеєнко Р.О.
Віце-прем'єр-міністр України - Міністр |
Р.В. Богатирьова |
Додаток 1 "а"
до форми первинної
облікової документації № 086-2/о ( za941-12 )
"Карта профілактичної роботи
з учнями загальноосвітніх
навчальних закладів,
їх батьками або законними
представниками щодо виявлення
факторів ризику алкогольних
та наркотичних проблем"
ПРИМІРНИЙ ПЕРЕЛІК
питань до профілактичної консультації для батьків або законних представників учнів загальноосвітніх навчальних закладів віком від 6 до 8 років щодо виявлення факторів ризику алкогольних та наркотичних проблем
А) Сімейний захист щодо появи наркотичних/алкогольних проблем у дитини
Інструкція: будь ласка, відзначте свою відповідь на запропоновані нижче питання позначкою "+"
Питання |
Відповідь |
Так |
Ні |
1. Чи є у Вашій родині чіткі правила щодо вживання алкоголю? |
|
|
2. Чи є у Вашій родині чіткі правила щодо вживання наркотиків? |
|
|
3. Чи є у Вашій родині чітка система сприйнятливих винагород та покарань щодо поведінки дитини? |
|
|
4. Чи цікавитесь Ви (будете цікавитися) шкільним життям своєї дитини? |
|
|
5. Чи цікавитесь Ви (будете цікавитися) позашкільним життям своєї дитини? |
|
|
6. Чи маєте Ви за правило святкувати маленькі перемоги або здобутки Вашої дитини та інших членів Вашої родини? |
|
|
7. Чи розповідає дитина про свій день: хороші події? |
|
|
8. Чи розповідає дитина про свій день: погані події? |
|
|
9. Чи цікавитесь Ви думкою дитини щодо перегляду певного телевізійного сюжету або фільму? |
|
|
10. Чи шукаєте Ви разом з дитиною якусь корисну інформацію в Інтернеті, книгах або журналах? |
|
|
11. Чи спілкуєтесь Ви з дитиною на різні теми, окрім її навчання? |
|
|
12. Чи знаєте Ви друзів своєї дитини? |
|
|
13. Чи маєте Ви з дитиною спільний активний відпочинок? |
|
|
14. Чи виконуєте Ви спільно з дитиною повсякденні обов'язкові або сезонні роботи (наприклад, по дому, на городі, дрібний ремонт, догляд за квітами тощо)? |
|
|
Чим більше позитивних відповідей Ви відзначили, тим менший ризик появи наркотичних або алкогольних проблем має Ваша дитина.
Рекомендація: якщо Ви відзначили відповіді з позначкою "Ні", варто переглянути свої стосунки з дитиною і частіше спілкуватися з нею.
Б) Особистісний захист щодо появи наркотичних/алкогольних проблем у дитини
Інструкція: будь ласка, відзначте відповідь на запропоновані нижче питання позначкою "+"
Питання |
Відповідь |
Так |
Ні |
Не знаю |
1. Чи поважає себе Ваша дитина? |
|
|
|
2. Чи є дитина для Вас особистістю, яка має право на повагу? |
|
|
|
3. Чи розмовляли Ви з дитиною про те, що саме їй подобається в собі? |
|
|
|
4. Чи даєте Ви своїй дитині можливість самостійно знаходити вихід із складних ситуацій в житті? |
|
|
|
5. Чи проявляє дитина твердість в ситуаціях, які потребують відповіді: "ТАК" або "НІ"? |
|
|
|
6. Чи знає дитина, що означає слово "успіх"? |
|
|
|
7. Чи знаєте Ви, в яких ситуаціях дитина почуває невпевненість у собі? |
|
|
|
8. Чи має дитина можливість висловлювати власну точку зору на те чи інше питання? |
|
|
|
9. Чи просите Ви пробачення у своєї дитини, коли неправі? |
|
|
|
10. Чи звертались Ви коли-небудь за порадою до дитини? |
|
|
|
11. Чи відчуває дитина, що вона не байдужа для Вас? |
|
|
|
12. Чи знає дитина, що означає "тиск" з боку інших людей? |
|
|
|
13. Чи знає дитина, як поводити себе в ситуаціях "тиску з боку інших людей"? |
|
|
|
14. Чи були в родині ситуації, коли дитина повинна була самостійно прийняти рішення? |
|
|
|
15. Чи знає дитина, як ефективно пережити невдачу? |
|
|
|
16. Чи були в родині ситуації, коли дитина самостійно вирішила конфлікт? |
|
|
|
17. Чи вміє дитина говорити "Ні" та аргументувати власну позицію відмови? |
|
|
|
18. Чи обговорюєте Ви з дитиною причини її невдач та можливі шляхи подолання проблем? |
|
|
|
Чим більше позитивних відповідей Ви відзначили, тим ефективніший особистісний захист від появи наркотичних/алкогольних проблем має Ваша дитина.
Рекомендації: якщо Ви відзначили відповіді з позначкою "Ні" або "Не знаю", варто звернути увагу на ці питання та по можливості обговорити їх з дитиною. Деякі з вищезазначених питань потребують тренування дитини (наприклад, розвиток впевненості, вміння відмовляти тощо). Звертайтесь час від часу до питань анкети упродовж років навчання дитини у школі, щоб зменшити ризики та підсилити особистісний захист дитини.
Додаток 1 "б"
до форми первинної
облікової документації № 086-2/о ( za941-12 )
"Карта профілактичної роботи
з учнями загальноосвітніх
навчальних закладів, їх батьками
або законними представниками
щодо виявлення факторів ризику
алкогольних та наркотичних проблем"
РОЗДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ
до примірного переліку питань для батьків або законних представників учнів загальноосвітніх навчальних закладів віком від 6 до 8 років для профілактичної консультації щодо виявлення факторів ризику алкогольних та наркотичних проблем
Коротко про головне
А) Деякі уявлення батьків, що створюють додаткові ризики для дитини
Уявне |
Реальне |
"З моєю дитиною це ніколи не трапиться..." |
Більшість батьків, які приводять на прийом до нарколога підлітка з алкогольною або наркотичною залежністю кажуть: "Ми думали, що з нашою дитиною це ніколи не трапиться...". Самовпевненість батьків не здатна захистити дитину. |
"Батьки повинні одягати і годувати дитину, а профілактикою повинні займатися психологи, лікарі та вчителі..." |
Сімейний захист - це найважливіше, оскільки дитина насамперед потребує уваги і розуміння батьків. |
"Алкоголіками та наркоманами стають тільки ті підлітки, батьки яких зловживають цими речовинами..." |
Безперечно, такий фактор вдома збільшує ризик, проте не є головною причиною цих проблем у дитини. Є достатньо підлітків, які мають алкогольну або наркотичну залежність, проте їх батьки не вживають алкоголь та наркотики. |
"Для того, щоб дитина задовольнила цікавість, можна навмисно їй дати спробувати один раз алкоголь, тютюн або травку..." |
Подібні експерименти дуже ризиковані. Адже дитині може і сподобатися. Ще вона може мати хибне уявлення про те, що відчуття від першого разу, як правило, погані, тому треба спробувати ще, але пізніше. І повірте, це вже буде не під наглядом батьків. Та й дозвіл на вживання, одержаний від батьків, теж запам'ятовується. |
"Наша дитина має добру поведінку та відмінні оцінки, вона ніколи не матиме проблем, пов'язаних із вживанням цих речовин..." |
Зразкова поведінка та гарні оцінки не захистять від натиску однолітків - споживачів алкоголю та наркотиків. Така дитина може не мати головного у цій справі - корисних навичок: протистояння тиску, вміння відмовити, впевненості у собі, самоповаги, навичок ефективного спілкування. |
"Треба заборонити дитині дивитися фільми та рекламні ролики, в яких демонструють атрибути вживання спиртних напоїв та наркотичних засобів" |
Ми не зможемо завжди бути поруч з дитиною. Вона рано чи пізно побачить, почує та зробить власні висновки щодо вживання алкоголю та наркотиків. Заборона викличе лише одне - опір. Краще запропонувати альтернативу. |
"Щоб у дитини не виникало бажання вживати наркотики, треба показати їй наркомана, які у нього руки, ноги, як йому погано..." |
Мислення дитини не сприймає жахливі картинки про людину, яка вживає наркотики, як можливі власні проблеми, це надто далеко від неї. Єдине, що може викликати такий метод впливу, - це цікавість щодо перегляду. |
"Для кращої профілактики необхідно контролювати дитину в усьому..." |
Надмірний контроль та опіка викликають лише протест, агресію, замкнутість, примушує дитину чи підлітка вдаватися до обману та хитрощів. |
"Дитина не матиме з цим проблем, якщо поряд не буде друзів, які вживають алкоголь та наркотики" |
Встановлено, що наявність друзів, які вживають алкоголь та наркотики, на 15 % підвищує ризик вживання алкоголю або наркотиків, проте не є власне причиною вживання. Дитина чи підліток самі обирають собі компанію, самі приймають рішення щодо вживання, окрім випадків, пов'язаних з насиллям. |
"Матеріальне забезпечення дитини захищає від проблем з наркотиками та алкоголем. .." |
У більшості випадків підлітки починали вживати алкоголь та наркотики, маючи чималеньку суму кишенькових грошей. Невміле поводження з грошима, відсутність поваги до заробітку батьків провокують ризикові дії. Купуючи за гроші розваги, може виникнути бажання спробувати щось більше. |
Б) Сімейний захист
- Дізнайтесь правду про алкоголь, наркотики та ВІЛ/СНІД, щоб підтримати розмову з дитиною. Важливо навчити дитину відрізняти факти від хибних уявлень.
- Приклад, який Ви надасте дітям у вживанні алкоголю, тютюну, наркотиків, підтримці власного здоров'я та шляхів подолання поганого настрою набагато впливовіший, ніж будь-яка теоретична інформація.
- Виробіть сімейні правила. Важливо пам'ятати, що ті правила поведінки та відносини між членами родини, які ми встановлюємо у себе вдома, надзвичайно впливають на формування світогляду дитини та її майбутню поведінку. Вони допомагають дитині зрозуміти, що батьки зацікавлені у її благополуччі. Дитина, яка робить те, що хоче, відчуває, що байдужа батькам. Жорсткі правила, постійний контроль можуть призвести до деструктивної поведінки дитини. Замість заборони, познайомтесь з оточенням Вашої дитини. Запросіть її друзів додому та проведіть спостереження, що саме відбувається з Вашою дитиною під час її спілкування. Це буде корисна інформація для подальшої бесіди з Вашою дитиною.
- Розділяючи з дитиною свій вільний час, цікавтесь її життям, допомагайте у виборі захоплень, проводьте з дитиною вправи та рольові ігри, які навчають відстоювати свою позицію, говорити "ні" в небезпечних ситуаціях, впевнено себе поводити. Важливо задовольняти потреби дитини у прояві любові, ніжності, увазі, повазі та розумінні.
- Надайте можливість дитині брати участь у родинному житті, винагороджуйте її навіть за маленькі досягнення.
- Навчіть дитину переносити невдачу. Іноді варто, щоб дитина знайшла вихід самостійно, а ми просто підтримали її та були поруч.
Додаток 2 "а"
до форми первинної
облікової документації № 086-2/о ( za941-12 )
"Карта профілактичної роботи
з учнями загальноосвітніх
навчальних закладів, їх батьками
або законними представниками
щодо виявлення факторів ризику
алкогольних та наркотичних проблем"
ПРИМІРНИЙ ПЕРЕЛІК
питань до профілактичної консультації для батьків або законних представників учнів загальноосвітніх навчальних закладів віком від 9 до 18 років щодо виявлення факторів ризику алкогольних та наркотичних проблем
А) Виявлення ризику наявності ознак вживання наркотичних речовин у дитини або підлітка
Інструкція: будь ласка, відзначте знаком "+" з наведених нижче ознак ті, які Ви помічали в поведінці своєї дитини або в її зовнішньому вигляді.
Ранні ознаки вживання наркотичних речовин |
Відповідь |
Різкі зміни у поведінці (необґрунтована агресивність, злобність, замкнутість, зміна кола друзів, неохайність), що не були властивими раніше |
|
Поява проявів обману, відчуженості, що не були властивими раніше |
|
Зникнення цінних речей і грошей з дому, крадіжки |
|
Відсутність зацікавленості до навчання, праці, захоплень, телебачення, Інтернету тощо |
|
Знаходження шприців, голок, гумових джгутів, таблеток, наркотичних речовин, целофанових пакетів, клею |
|
Наявність слідів від ін'єкцій на будь-яких частинах тіла, особливо на передпліччі |
|
Розлади сну (безсоння або надзвичайно тривалий сон, сон удень, важке пробудження та засипання) |
|
Розлади апетиту (різке підвищення апетиту або його відсутність, вживання незвичайних за обсягом кількостей солодощів, поява надзвичайної спраги) |
|
Коливання розміру зіниць (зіниці різко розширені або звужені до шпилькової голівки) та кольору шкіри (різко бліда, сірувата) |
|
Якщо Ви маєте позитивні відповіді, у Вас є причини почати турбуватися.
Рекомендації: спочатку перевірте Ваші підозри. Ознаки вживання наркотиків можуть бути різними, залежно від того, який наркотик, в якій кількості та комбінації вживає дитина. Якщо підозри підтвердились, застосуйте рекомендовані в інформаційних листках дії батьків у таких ситуаціях.
................Перейти до повного тексту