1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


КОЛЕГІЯ МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
23.05.2002
протокол N 5/5-2
Про визначення пріоритетних напрямів розвитку позашкільної еколого-натуралістичної роботи згідно з Законом України "Про позашкільну освіту"
Заслухавши інформацію начальника департаменту розвитку загальної середньої, дошкільної та позашкільної освіти Романенка В.П. та обговоривши доповідну записку "Про визначення пріоритетних напрямів розвитку позашкільної еколого-натуралістичної роботи згідно з Законом України "Про позашкільну освіту", колегія відзначає, що позашкільна освіта зайняла своє вагоме місце в системі неперервної освіти і стала її невід'ємною ланкою.
Міністерство освіти і науки України, органи управління освітою на місцях поступово і наполегливо реалізують державну політику в сфері позашкільної освіти, визначену Законом України "Про позашкільну освіту", Указом Президента України від 9 жовтня 2001 року "Про додаткові заходи щодо забезпечення розвитку освіти в Україні" та постановою Кабінету Міністрів України від 28 березня 2002 року N 378 "Про затвердження Програми розвитку позашкільних навчальних закладів". Органами управління освітою, педагогічними колективами вживаються заходи щодо збереження мережі позашкільних навчальних закладів та кадрового потенціалу, а також насичення їх діяльності новим змістом.
Еколого-натуралістичний напрям позашкільної освіти посідає провідне місце в формуванні екологічної культури особистості та є прикладом інтеграції різних напрямів позашкільної освіти у діяльності загальноосвітніх, професійно-технічних, вищих і профільних позашкільних навчальних закладів. У зв'язку з цим виникає необхідність визначення пріоритетних напрямів розвитку позашкільної еколого-натуралістичної роботи.
Колегія У Х В А Л Ю Є:
1. Схвалити пріоритетні напрями розвитку позашкільної еколого-натуралістичної роботи, що додаються.
2. Звернути увагу керівників органів управління освітою на неухильне виконання Програми розвитку позашкільних навчальних закладів, що затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 28 березня 2002 року N 378, і необхідність посилення організаторської роботи щодо розвитку мережі й збільшення контингенту учнів, вихованців позашкільних навчальних закладів, зміцнення матеріально-технічної бази та координації діяльності педагогічних колективів щодо проведення еколого-натуралістичної роботи відповідно до затверджених пріоритетних напрямів.
3. Департаменту розвитку загальної середньої, дошкільної і позашкільної освіти (Романенко В.П.) спільно з:
3.1. Науково-методичним центром середньої освіти (Завалевський Ю.І.), Національним еколого-натуралістичним центром учнівської молоді (Вербицький В.В.):
3.2. До 1 липня 2002 року розробити заходи щодо реалізації пріоритетних напрямів розвитку еколого-натуралістичної робити.
3.3. До 1 березня 2003 року створити координаційно-методичну раду з екологічної освіти і виховання.
3.4. До 1 вересня 2003 року розробити вимоги до позашкільної освіти з еколого-натуралістичного напряму.
3.5. Розробити і запровадити протягом 2003-2004 років типові навчальні плани і програми для здійснення навчально-виховного процесу в позашкільних навчальних закладах з еколого-натуралістичного, туристсько-краєзнавчого, науково-технічного та художньо-естетичного напрямів.
3.6. Систематично вивчати, узагальнювати та поширювати кращий досвід з еколого-натуралістичної роботи. Започаткувати у 2003/2004 навчальному році Всеукраїнський конкурс педагогічної майстерності працівників позашкільних навчальних закладів.
4. Міністерству освіти Автономної Республіки Крим, управлінням освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій:
4.1. Сприяти розвитку позашкільної, еколого-натуралістичної роботи в загальноосвітніх навчальних закладах шляхом створення філій обласних еколого-натуралістичних центрів, станцій юних натуралістів з урахуванням пріоритетних напрямів розвитку позашкільної еколого-натуралістичної роботи.
4.2. Протягом 2003-2004 років вжити заходів щодо відкриття еколого-натуралістичних відділів у центрах, палацах, будинках дитячої та юнацької творчості.
4.3. Не допускати фактів вилучення земельних ділянок у позашкільних навчальних закладах еколого-натуралістичного профілю.
4.4. До 1 вересня 2002 року затвердити перспективний план підвищення кваліфікації педагогічних працівників позашкільних навчальних закладів усіх категорій.
5. Департаменту вищої освіти (Дмитриченко М.Ф.) спільно з департаментом розвитку загальної середньої, дошкільної і позашкільної освіти (Романенко В.П.), Центральним інститутом післядипломної педагогічної освіти АПН України (Олійник В.В.):
5.1. Протягом 2002-2005 років вжити заходів щодо удосконалення системи підготовки та перепідготовки педагогічних працівників для позашкільних навчальних закладів.
5.2. До 15 грудня 2002 року визначити перелік спеціалізацій, за якими здійснюватиметься підготовка педагогічних працівників до роботи у позашкільних навчальних закладах.
5.3. Провести у 2003 році моніторинг забезпечення педагогічними працівниками позашкільних навчальних закладів.
6. Національному еколого-натуралістичному центру учнівської молоді (Вербицький В.В.):
6.1. До 1 березня 2003 року підготувати пропозиції до проекту Концепції розвитку позашкільної еколого-натуралістичної освіти.
6.2. Вжити організаційних заходів щодо створення:
6.2.1. До 1 вересня 2002 року - структурного підрозділу "Мала академія наук України".
6.2.2. До 30 грудня 2003 року - видавничого центру.
7. Опублікувати рішення колегії та доповідну записку "Про визначення пріоритетних напрямів розвитку позашкільної еколого-натуралістичної роботи згідно з Законом України "Про позашкільну освіту" в Інформаційному збірнику Міністерства освіти і науки України.
8. Контроль за виконанням цього рішення колегії покласти на заступника Державного секретаря Науменка Г.Г.
Голова колегії, Міністр В.Г.Кремень
Додаток
до рішення колегії
23.05.2002
протокол N 5/5-2
В Україні діють 169 позашкільних навчальних закладів еколого-натуралістичного спрямування, які належать до сфери управління МОН, управлінь освітою обласних, міських, районних органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування. Ці заклади створюють умови для поглиблення знань з основ природничих, аграрних, лісогосподарських наук, професійного самовизначення та самореалізації учнівської молоді, забезпечують змістовне дозвілля дітей. Координує науково-методичну, організаційно-масову та навчально-виховну діяльність цих закладів Національний еколого-натуралістичний центр учнівської молоді. Обласні еколого-натуралістичні центри і станції юних натуралістів в свою чергу здійснюють координацію діяльності позашкільних навчальних закладів районного та міського підпорядкування, залучаючи до еколого-природоохоронної, дослідно-експериментальної роботи учнів загальноосвітніх навчальних закладів.
На сучасному етапі соціальних перетворень в Україні важливого значення набуває визначення пріоритетних напрямів розвитку позашкільної еколого-натуралістичної роботи з урахуванням завдань, покладених на позашкільні навчальні заклади Законом України "Про позашкільну освіту".
Природоохоронний напрям. Подальший його розвиток шляхом удосконалення діючих і розробки нових типових навчальних планів і програм для забезпечення навчально-виховного процесу позашкільного навчального закладу, створення навчально-методичних комплексів (посібники, підручники, практикуми, тощо), аудіовізуальних засобів, що сприятиме підвищенню ефективності та якості еколого-натуралістичної позашкільної освіти.
Дослідно-експериментальний напрям. Важливим є вдосконалення робіт цього напряму, а саме:
- зміцнення та оновлення матеріально-технічної бази шляхом забезпечення навчальних лабораторій сучасним обладнанням, засобами експрес-діагностики і моніторингу, приладами, матеріалами, реактивами;
- залучення наукового потенціалу для розробки тематики і методики дослідно-експериментальної роботи відповідно до потреб регіонів;
- вирішення питання оплати праці науковим співробітникам і викладачам вищих навчальних закладів, залучених до цього напряму роботи;
- збільшення кількості учнів, охоплених гуртковою роботою в науково-дослідницьких об'єднаннях біологічного та валеологічного профілів.
Реабілітаційно-оздоровчий напрям. Поширення започаткованого напряму передбачає пошук нових форм роботи щодо виховання свідомого ставлення до власної безпеки та безпеки оточуючих, формування здорового способу життя, впровадження нетрадиційних оздоровчих технологій.
Профорієнтаційний напрям. Важливою складовою задоволення освітніх потреб в сучасних умовах є розвиток профорієнтаційного напряму, що забезпечить гармонізацію впровадження системи професійної освіти від початкової професійної до середньої професійної і першого рівня вищої профільної. Створюються умови для доступності професійної освіти як реалізації конституційного права громадянина України. Можливою формою впровадження початкової профорієнтаційної освіти є професійні гуртки, групи та інші творчі об'єднання. Подібна модель такої діяльності апробується на прикладі гуртків декоративно-ужиткового мистецтва, аграрних шкіл, учнівських лісництв, шкільних виробничих бригад.
* * *
ДОПОВІДНА ЗАПИСКА
на колегію Міністерства освіти і науки України з питання "Про визначення пріоритетних напрямів розвитку позашкільної еколого-натуралістичної роботи згідно з Законом України "Про позашкільну освіту"
Позашкільна освіта є невід'ємною ланкою безперервної освіти, одним з основних завдань якої є створення умов для творчого, інтелектуального, духовного і фізичного розвитку дітей та молоді, задоволення їх потреб у професійному самовизначенні та творчій самореалізації. Після прийняття Закону України "Про позашкільну освіту" сфера позашкільної освіти перебуває на важливому етапі розвитку, переходу до більш якісного стану.
В умовах сьогодення набуває особливої ваги Указ Президента України від 9 жовтня 2001 року N 941/2001 "Про додаткові заходи щодо забезпечення розвитку освіти в Україні", на виконання якого затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 28 березня 2002 року N 378 Програма розвитку позашкільних навчальних закладів.
До стратегічних завдань в галузі освіти відноситься формування екологічної культури особистості. Виховання молоді з новим світоглядом, оволодіння нею знаннями про навколишнє середовище, навичками та дослідом розв'язання екологічних проблем набуває особливого значення. Реалізація цих завдань досягається навчальними закладами, серед яких провідне місце займають 1491 позашкільний навчальний заклад.
Організаційно-методичним центром цієї роботи є національний еколого-натуралістичний центр учнівської молоді. Структуру центру репрезентують відділи: біологічний, екології та охорони природи, сільськогосподарський, зоологічний, декоративно-прикладного мистецтва, кафедра методики позакласної та позашкільної роботи, всеукраїнська заочна біологічна школа, наукове товариство "Ерудит", природничий ліцей, школа декоративно-прикладного мистецтва, аквакомплекс, центр селекції та генетики декоративних птахів, оздоровчий табір "Юннат", дендропарк, школа біоетики, екологічна відеотека, науково-практичний центр з проблем особистісної орієнтованої підготовки педагогів і профільного навчання учнівської молоді. У творчих об'єднаннях центру навчаються 1500 учнів.
Центр координує діяльність 168 обласних, районних і міських еколого-натуралістичних центрів. Традиційними і нетрадиційними формами роботи охоплено понад 130 тис. учнів, які працюють у більш ніж 8 тис. гуртках, групах та інших творчих об'єднаннях. Найбільш актуальними напрямами навчально-виховного процесу закладів еколого-натуралістичного спрямування залишаються біологічний, сільськогосподарський, лісогосподарський, природоохоронний, народних ремесел і комп'ютерного моделювання.

................
Перейти до повного тексту