- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
31.10.2003 N 1/9-493
Міністру освіти Автономної
Республіки Крим,
начальникам управлінь
освіти і науки обласних,
Київської та
Севастопольської міських
державних адміністрацій
Головам Рад ректорів
(директорів)
вищих навчальних закладів
Щодо проведення Міжнародного Дня толерантності
На виконання доручення Президента України від 03.02.2003 р. N 1-1/109 Міністерство освіти і науки України рекомендує в установах і закладах освіти здійснити заходи щодо належного відзначення Міжнародного Дня толерантності.
У навчальних закладах доцільно провести науково-практичні конференції, семінари, лекції, тематичні уроки, ознайомити учнів і студентів з
Декларацією принципів толерантності, організувати виставки, експозиції тощо.
У 1995 році на двадцять восьмій сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО її учасники проголосили 16 листопада Міжнародним Днем толерантності і прийняли
"Декларацію принципів толерантності". Відтоді цей день щорічно відзначається в країнах-членах цієї організації.
Міжнародний день толерантності набуває особливого значення з початком третього тисячоліття, перше десятиріччя якого Генеральною асамблеєю ООН проголошено Міжнародним десятиріччям культури миру та ненасильства (2001-2010). Події, що відбуваються у світі останнім часом, вимагають мобілізації зусиль для боротьби проти тероризму, расизму, масової дискримінації, ксенофобії та пов'язаної з ними нетерпимості.
В Україні, як багатонаціональній державі з розмаїттям культур і релігій, терпимість до сприйняття іншого, часом несхожого, є головним фактором внутрішньої стабільності і мирного розвитку.
Тому дуже важливо, щоб проведення Міжнародного Дня толерантності надало нові можливості для мобілізації зусиль педагогів, усіх освітян на привернення уваги громадськості до тих небезпек, які може спричинити нетерпимість.
З кожним роком зростає кількість навчальних закладів, установ, громадських організацій, що впроваджують ідеї толерантності в свою практичну діяльність.
Одним із провідних принципів реформування системи освіти є відмова від авторитарної педагогіки, натомість запровадження педагогіки співробітництва, яка виходить з концепції людини як найвищої цінності в суспільстві.
Педагогіка толерантності все більше входить у класи і аудиторії наших навчальних закладів.
Сучасна транскультурна епоха, що характеризується глобалізацією проблем і взаємозв'язків, потребує нових форм співіснування.
Агресивність, конфронтація, відчуженість мають поступитися місцем толерантному ставленню людей одне до одного, взаєморозумінню й довірі. Це сприятиме розв'язанню найактуальнішого завдання сучасності, від якого залежить подальший поступ людства - переходу від протистояння, підозри, насильства до злагоди, національної, регіональної та міжнародної стабільності.
Для підготовки та проведення заходів рекомендуємо використовувати матеріали ООН, ЮНЕСКО,
Декларацію принципів толерантності, орієнтовні рекомендації щодо проведення Міжнародного Дня толерантності (додаються), публікації журналу "Педагогіка толерантності" N 3-4 за 1999 р., N 3-4 за 2001 р., N 2 за 2002 р.
Перший заступник Міністра В.С.Журавський
Додаток
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо проведення Міжнародного дня толерантності 16 листопада 2003 року
У 1995 році на двадцять восьмій сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО її учасники проголосили 16 листопада Міжнародним Днем толерантності і прийняли
"Декларацію принципів толерантності". Відтоді цей день щорічно відзначається в країнах - членах цієї організації.
Для формування у людей глибокого та постійного прагнення до миру, толерантності ЮНЕСКО спрямовує свої зусилля на молодь, яка в майбутньому буде визначати долю людства, зміцнювати та пропагувати такі важливі поняття, як терпимість та ненасильство.
До Міжнародного Дня Толерантності пропонуємо в загальноосвітніх, професійно-технічних, позашкільних навчальних закладах провести:
I. Робота з дітьми
1. Конкурс сімейного плакату: "Почути один одного".
Сімейний плакат має бути на тему толерантності саме в сім'ї.
Перед тим, як малювати плакат, подумайте над такими запитаннями.
- Сім'я без насильства. Яка вона?
- Чи враховуються в сім'ї Ваші права?
- Чи завжди враховуються ваші інтереси?
- Щоб Ви хотіли змінити в сімейних стосунках?
- Якщо такі проблеми існують в сім'ї, які саме шляхи їх вирішення ви пропонуєте.
Сімейний плакат повинен мати мету, девіз та коротку анотацію.
Наприклад: сімейний плакат: "Толерантність врятує світ".
Девіз плакату: "Не заперечуй, а розумій".
Мета плакату: "Ми повинні сприймати всіх людей, незалежно від їх віросповідання, тільки тоді ми зрозуміємо, почуємо голоси інших, зможемо об'єднати зусилля, своєчасно прийти на допомогу один одному"
2. Конкурс емблеми на тему: "Ні - насильству", "Толерантність для мене - це....".
3. Конкурс віршів на тему толерантності, миру та ненасильства.
Діти складають або знаходять вірші на тему миру та ненасильства різними мовами.
Наприклад: The peace poem
Peace is a poppy, growing in a field, But the world will always have
Peace is like a cut, being stitched peace around it
and healed.
Wherever I go, peace is with me,
Toys and green goblins and big yellow because without peace there is
ice creams, no me.
Not bombs that extinguish our hopes
and our dreams Apologize when you are wrong
It will show that you are strong
Star a war within yourself
To live in peace with everyone else Don`t fight about your colour.
Love each other like brothers
Peace is a sound of my mom`s heart and sisters.
When I come in the door safe at night.
War, the dark cloud that covers
Peace in the world is a peace in the sun; peace is the ray which
your heart. breaks through the cloud
If we do not have peace, the world Mothers, fathers, why do you fight
will fall apart. When everybody is someone`s childi
May peace be scattered
I prefer when the sun is shining in Like pebbles in a dancing pond
the sky and birds are flying of rain
When all the people in the world May peace prevail on earth!
are merry and smiling
Sometimes the world does not have
peace in it
4. Запропонувати учням підібрати цікаві афоризми, цитати або висловлювання щодо Дня толерантності.
Наприклад: Ненасильство - це зброя сильних.
Де б не виникла сварка, де б Вам не протистояв опонент,
скоряйте його любов'ю.
Для того, щоб людина змогла вирости людиною, потрібен мир.
І.Бехер.
5. Дебати: "Пошук політичного вирішення проблеми насильства та агресії".
Спільно з учителями суспільних наук підготувати дебати щодо вирішення проблеми тероризму.
6. Соціологічне опитування учнів 8-11-х класів.
Напередодні 16 листопада дітям роздаються анкети, які вони мають заповнити. Результати обробляються психологом та демонструються як соціологічне опитування до Дня толерантності.
1. Чи чули Ви коли-небудь, що таке "толерантність"?
2. Коли вперше в житті Ви почули це слово та від кого?
3. Чи знаєте Ви про День толерантності? Так. Ні. Знаю, але
дуже мало.
4. Що є для Вас поняття "толерантність"?
5. Що робить Вас частиною усіх людей?
6. Якими є основні причини виявлення насильства та жорстокості?
7. Чи можуть відмінності між людьми стати причиною насильства та жорстокості? (поясніть свою точку зору).
8. З наведених нижче причин виділіть ту, що є, на Вашу думку, найголовнішою, що спричиняє породження зла та насильства:
- проблема соціальних відмінностей;
- проблема віку;
................Перейти до повного тексту