- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
9 липня 2004 р.
за N 863/9462
Про затвердження складових галузевих
стандартів вищої освіти
з напряму 0504 "Туризм"
На виконання Закону України
"Про вищу освіту" щодо впровадження галузевих стандартів вищої освіти в навчальний процес
НАКАЗУЮ:
2. Встановити, що затверджені складові галузевих стандартів вищої освіти (ОКХ, ОПП) запроваджуються у вищих навчальних закладах, в яких здійснюється підготовка фахівців за напрямом 0504 "Туризм", з 2004/2005 навчального року.
3. Департаменту вищої освіти (Болюбаш Я.Я.), Науково-методичному центру вищої освіти (Левківський К.М.), Науково-методичній комісії з напряму підготовки 0504 "Туризм" надати вищим навчальним закладам науково-методичну допомогу з питань впровадження складових галузевих стандартів вищої освіти України (ОКХ і ОПП).
4. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Міністра Степка М.Ф.
Міністр ПОГОДЖЕНО: Голова Державної туристичної адміністрації України Заступник Міністра праці та соціальної політики України | В.Г.Кремень В.І.Цибух Г.К.Галиць |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
освіти і науки України
14.06.2004 N 476
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
9 липня 2004 р.
за N 863/9462
Складові галузевих стандартів вищої освіти
Освітньо-кваліфікаційна характеристика бакалавра за напрямом 0504 "Туризм", фахове спрямування 6.050400 "Туризм"
Освітньо-професійна програма підготовки бакалавра за напрямом 0504 "Туризм", фахове спрямування 6.050400
"Туризм"Освітньо-кваліфікаційна характеристика бакалавра за напрямом 0504 "Туризм", фахове спрямування 6.050400
"Готельне господарство"Освітньо-професійна програма підготовки бакалавра за напрямом 0504 "Туризм", фахове спрямування 6.050400
"Готельне господарство"Складова галузевого стандарту вищої освіти
ОСВІТНЬО-КВАЛІФІКАЦІЙНА ХАРАКТЕРИСТИКА БАКАЛАВРА ЗА НАПРЯМОМ 0504 "ТУРИЗМ", ФАХОВЕ СПРЯМУВАННЯ 6.050400 "ТУРИЗМ"
1. Вступ
1.1. Освітньо-кваліфікаційна характеристика (далі - ОКХ) випускника вищого навчального закладу є державним нормативним документом, в якому узагальнюється зміст освіти, тобто відображаються цілі освітньої та професійної підготовки, визначається місце фахівця в структурі господарства держави і вимоги до його компетентності, інших соціально важливих властивостей та якостей.
1.2. ОКХ є складовою галузевої компоненти державних стандартів вищої освіти, в якій узагальнюються вимоги з боку держави, світового співтовариства та споживачів випускників до змісту освіти і навчання. Характеристика відображає соціальне замовлення на підготовку бакалавра з урахуванням аналізу професійної діяльності та вимог до змісту освіти і навчання з боку держави та окремих замовників бакалаврів.
1.3. ОКХ встановлює галузеві кваліфікаційні вимоги до соціально-виробничої діяльності випускника вищого навчального закладу з певних спеціальностей та освітньо-кваліфікаційного рівня і державні вимоги до властивостей та якостей особи, яка здобула певний освітній рівень відповідного фахового спрямування.
1.4. ОКХ використовується при:
- визначенні первинних посад випускників вищих навчальних закладів та умов їх використання;
- визначенні об'єкта, цілей освітньої та професійної підготовки;
- розробці та корегуванні освітньо-професійної програми підготовки фахівців певних освітнього та освітньо-кваліфікаційного рівнів;
- розробці засобів діагностики рівня освітньо-професійної підготовки фахівця;
- визначенні змісту навчання як бази для опановування новими спеціальностями, кваліфікаціями;
- визначенні змісту навчання в системі перепідготовки та підвищення кваліфікації;
- атестації випускників вищих навчальних закладів та сертифікації фахівців;
- укладанні договорів або контрактів щодо підготовки фахівців;
- професійній орієнтації здобувачів фаху;
- визначенні критеріїв професійного відбору;
- прогнозуванні потреби у фахівцях відповідної спеціальності та освітньо-кваліфікаційного рівня і при плануванні їх підготовки;
- обґрунтуванні переліків спеціальностей та спеціалізацій вищої освіти;
- визначенні кваліфікації фахівців;
- розподіленні та аналізі використання випускників вищих навчальних закладів.
2. Галузь використання
2.1. ОКХ поширюється на систему вищої освіти: органи, які здійснюють управління у галузі вищої освіти; вищі навчальні заклади незалежно від підпорядкування та форми власності, де готують фахівців освітньо-кваліфікаційного рівня "бакалавр"
----------
за фаховим спрямуванням 6.050400 "Туризм"
-----------------------------------
напряму підготовки "Туризм"
-----------------------------------
освітнього рівня базова вища освіта
-----------------------------------
кваліфікації "бакалавр з туризму"
-----------------------------------
з узагальненим
об'єктом діяльності система дій, спрямована на
формування, просування та
реалізацію туристичного продукту;
екскурсійного обслуговування
-----------------------------------
2.2. Фахівець підготовлений до роботи в галузі економіки за
ДК 009-96:
Секція I "Транспорт"
Розділ 61 "Водний транспорт"
Група 61.1 "Морський транспорт закордонного і каботажного плавання"
Клас 61.10 "Морський транспорт закордонного і каботажного плавання"
Підклас 61.10.1 "Діяльність морського пасажирського транспорту"
Розділ 63 "Допоміжні транспортні послуги"
Група 63.3 "Туристичні агентства та бюро подорожей"
Клас 63.30 "Туристичні агентства та бюро подорожей"
Підклас 63.30.0 "Туристичні агентства та бюро подорожей";
Секція L "Державне управління"
Розділ 75 "Державне управління"
Група 75.1 "Державне управління загального характеру в економічній та соціальній галузі"
Клас 75.13 "Курирування діяльності у сфері економіки"
Підклас 75.13.1 "Курирування діяльності у сфері економіки".
2.3. Фахівець здатний виконувати зазначені професійні роботи: 3414.1 "організатор подорожей (екскурсій)"; 3414.2 "консультант з подорожей"; 3431 "консультант (в апараті органів державної влади, виконкому)"; 3431 "оргсекретар (асоціації, союзу, федерації)"; 3431 "референт з основної діяльності (туризм)"; 3439 "інспектор з туризму"; 3439 "інструктор з основної діяльності (туризму)"; 3439 "молодший державний інспектор"; 3439 "фахівець"; 3340 "інструктор-методист з туризму".
2.4. ОКХ встановлює:
- професійне призначення й умови використання випускників вищих навчальних закладів певної спеціальності та освітньо-кваліфікаційного рівня у вигляді переліку первинних посад, виробничих функцій та типових задач діяльності;
- освітні та кваліфікаційні вимоги до випускників вищих навчальних закладів у вигляді переліку здатностей та умінь вирішувати завдання діяльності;
- вимоги до атестації якості освіти та професійної підготовки випускників вищих навчальних закладів;
- відповідальність за якість освіти та професійної підготовки.
2.5. ОКХ є обов'язковою для вищих навчальних закладів, що готують фахівців даного профілю.
3. Визначення
3.1. У освітньо-кваліфікаційній характеристиці використано терміни, що подані у Законі України "Про вищу освіту" від 17.01.2002
N 2984-III, Міжнародній стандартній класифікації занять, постанові Кабінету Міністрів України від 20.01.1998
N 65 "Про затвердження Положення про освітньо-кваліфікаційні рівні (ступеневу освіту)", Державному класифікаторі України
ДК 003-95, Державному класифікаторі України
ДК 009-96.
3.2. У ОКХ використано такі терміни:
Атестація (державна атестація) осіб, які закінчують вищі навчальні заклади - установлення рівня якості отриманої ними вищої освіти вимогам стандартів вищої освіти після закінчення навчання за напрямом, спеціальністю.
Виробнича функція (трудова, службова) - коло обов'язків, які виконує фахівець відповідно до займаної посади і які визначаються посадовою інструкцією або кваліфікаційною характеристикою. Виробничі функції поділяються на проектувальну, організаційну, управлінську, виконавську та технічну функції.
Проектувальна функція (проектно-конструкторська) - здійснення цілеспрямованої послідовності дій щодо синтезу систем або окремих їх складових, розробка документації, яка необхідна для втілення та використання об'єктів та процесів.
Організаційна функція - впорядкування структури і взаємодії складових елементів системи з метою зниження невизначеності, а також підвищення ефективності використання ресурсів і часу.
Управлінська функція - функція, спрямована на досягнення поставленої мети, забезпечення сталого функціонування і розвитку системи завдяки інформаційному обмінові.
Виконавська функція (технологічна, операторська) - функція, спрямована на втілення поставленої мети за відомими алгоритмами, тобто фахівець виступає як структурний елемент (ланка) певної технології.
Технічна функція - виконання робіт нижчих кваліфікаційних рівнів.
Діяльність (діяльність людини) - динамічна система взаємодії людини з всесвітом, в якій вона досягає свідомо поставлених цілей, що з'являються внаслідок виникнення у неї певних потреб.
Завдання діяльності - мета діяльності, що поставлена в певних умовах і може бути досягнута в результаті визначення структури діяльності, до якої належить предмет діяльності, засіб діяльності, процедурна діяльність, умови діяльності.
Предмет діяльності (праці) - те, що суб'єкт має до початку своєї діяльності і що підлягає трансформації у продукт.
Засіб діяльності (праці) - об'єкт, що опосередковує вплив суб'єкта на предмет діяльності.
Процедурна діяльність (праці) - технологія (спосіб, метод) одержання бажаного продукту.
Умови діяльності (праці) - характеристика оточення суб'єкта в процесі діяльності (температура, склад повітря, рівень акустичних шумів, пристосованість приміщення до праці, меблі, а також соціальні умови і час).
Професійні завдання діяльності - завдання діяльності, що безпосередньо спрямовані на виконання завдання (завдань), яке (які) поставлено(і) перед фахівцем як професіоналом.
Соціально-виробничі завдання діяльності - завдання діяльності, що пов'язані з діяльністю фахівця у сфері виробничих відносин у трудовому колективі.
Соціально-побутові завдання діяльності - завдання діяльності, що виникають у повсякденному житті і пов'язані з домашнім господарством, відпочинком, родинним спілкуванням, фізичним і культурним розвитком тощо і можуть впливати на якість виконання фахівцем професійних та соціально-виробничих завдань.
Здатність - психічний та фізичний стан індивіда, в якому він готовий до успішного виконання певного виду продуктивної діяльності.
Здібність - особливість індивіда, що є суб'єктивною умовою успішного здійснення певного виду продуктивної діяльності. Здібності пов'язані із загальною орієнтованістю особи, з її схильністю до тієї чи іншої діяльності.
Зміст навчання - структура, зміст і обсяг навчальної інформації, засвоєння якої забезпечує особі можливість здобуття вищої освіти і певної кваліфікації.
Нормативна частина змісту навчання - обов'язковий для засвоєння зміст навчання, сформований відповідно до вимог освітньо-кваліфікаційної характеристики як змістові модулі із зазначенням їх обсягу й рівня засвоєння, а також форм державної атестації.
Вибіркова частина змісту навчання - рекомендований для засвоєння зміст навчання, сформований як змістові модулі із зазначенням їх обсягу та форм атестації, призначений для задоволення потреб і можливостей особистості, регіональних потреб у фахівцях певної спеціалізації, з урахуванням досягнень наукових шкіл і вищих навчальних закладів.
Клас завдання діяльності - ознака рівня складності завдань діяльності, які вирішуються фахівцем та поділяються на стереотипні, діагностичні та евристичні.
Стереотипні завдання діяльності - передбачають діяльність відповідно до заданого алгоритму, що характеризується однозначним набором добре відомих, раніше відібраних складних операцій і потребує використання значних масивів оперативної та раніше засвоєної інформації.
Діагностичні завдання діяльності - передбачають діяльність відповідно до заданого алгоритму, що містить процедуру конструювання рішень і потребує використання великих масивів оперативної та раніше засвоєної інформації.
Евристичні завдання діяльності - передбачають діяльність за складним алгоритмом, що містить процедуру конструювання раніше невідомих рішень і потребує використання великих масивів оперативної та раніше засвоєної інформації.
Компетентність - необхідні обсяг і рівень знань та досвіду у певному виді діяльності.
Контроль якості вищої освіти - система заходів, які здійснює третя сторона з метою перевірки характеристик якостей особистості випускника вищого навчального закладу та їх порівняння з установленими вимогами й визначення відповідності кінцевим цілям вищої освіти.
Моніторинг - система спостережень і контролю за станом об'єкта (предмета, процесу, явища).
Навичка - дії, що завдяки численним повторенням виконуються автоматично і без свідомого контролю під час певної діяльності.
Напрям підготовки за професійним спрямуванням у вищій освіті - група спеціальностей зі спорідненим змістом освіти та професійної підготовки.
Об'єкт діяльності - процеси або(та) явища, або(та) матеріальні об'єкти, на які спрямована діяльність фахівця.
Організація - об'єднання людей, суспільних груп, держав на базі спільності інтересів, мети, програми дій тощо.
Первинна посада - посада, що не потребує від випускників навчального закладу попереднього досвіду професійної практичної діяльності.
Планування - процес розробки порядку виконання певної діяльності, тобто конкретизація цієї діяльності: визначення проміжних цілей і послідовності їх досягнення, розрахунку термінів, прогнозування наслідків майбутніх ситуацій, визначення потреб у ресурсах, виконавцях і необхідних засобах за кожною з цих цілей.
Посада - визначена структурою і штатним розкладом первинна структурна одиниця апарату державного органу, що відображає встановлені нормативними актами зміст і обсяг повноважень особи, яка її обіймає.
Рівень якості вищої освіти - відносна характеристика якості вищої освіти, що ґрунтується на порівнянні значень показників якості, отриманих на підставі діагностичних екзаменів випускників вищого навчального закладу, із критеріально-орієнтованим еталоном, що репрезентується стандартом вищої освіти.
Сертифікація фахівця - процедура визначення відповідності професійно важливих якостей фахівця, його компетенції тощо до вимог, що зазначені у нормативно-кваліфікаційних документах.
Спеціальність - категорія, яка характеризує:
- у сфері праці - особливості спрямованості і специфіку роботи в межах професії (зміст завдань професійної діяльності, що відповідають кваліфікації);
- у сфері освіти - спрямованість і зміст навчання при підготовці фахівця (визначаються за об'єктом діяльності або функцією та предметом діяльності фахівця і відображають, насамперед, вид його діяльності і сферу застосування його праці). Спеціальність у сфері освіти є адекватним відображенням наявної у сфері праці спеціальності (кваліфікації).
Спеціалізація за спеціальністю - категорія, що характеризує відмінності окремих завдань діяльності фахівця за ознаками різниці засобів або (та) продуктів, або (та) умов діяльності в межах спеціальності. Ці окремі завдання характерні для відносно невеликих груп фахівців у межах спеціальності.
Тип діяльності - характеристика професійної діяльності залежно від засобів і форм її здійснення. Визначається станом взаємодії фахівця з об'єктом діяльності - системою, що характеризується однаковою узагальненою метою (продуктом) діяльності.
Типове завдання діяльності - узагальнене завдання діяльності, що є характерним для більшості виробничих або соціальних ситуацій і не містить конкретних даних, а отже, не має конкретного розв'язання (можуть бути визначені тільки шляхи вирішення).
Узагальнений об'єкт діяльності фахівця з вищою освітою - природна чи штучна система, що розвивається. Характерні етапи цього розвитку визначають цикл взаємодії фахівця й системи.
Уміння - здатність людини виконувати певні дії під час тієї чи іншої діяльності на основі відповідних знань. Уміння поділяються на предметно-практичні, предметно-розумові, знаково-практичні та знаково-розумові.
Предметно-практичні уміння - уміння виконувати дії щодо переміщення об'єктів у просторі, зміни їх форми тощо.
Предметно-розумові уміння - уміння щодо виконання операцій з розумовими образами предметів. Ці дії вимагають наявності розвиненої системи уявлень і здатності до розумових дій.
Знаково-практичні уміння - уміння щодо виконання операцій зі знаками та знаковими системами. Прикладами цих дій є письмо, прокладання курсу по карті, одержання інформації від пристроїв тощо.
Знаково-розумові уміння - уміння щодо розумового виконання операцій зі знаками та знаковими системами.
Управління - функція організованих систем, що забезпечує збереження їх структури, підтримку режиму діяльності, досягнення їх мети.
4. Позначення і скорочення
У даній освітньо-кваліфікаційній характеристиці застосовуються такі скорочення назв:
а) видів типових задач б) класів задач діяльності:
діяльності:
ПФ - професійна; С - стереотипна;
СВ - соціально-виробнича; Д - діагностична;
СП - соціально-побутова; Е - евристична;
в) видів уміння: г) рівнів сформованості
даного уміння:
ПП - предметно-практичне; О - уміння виконувати
ПР - предметно-розумове; дію, спираючись на
ЗП - знаково-практичне; матеріальні носії
ЗР - знаково-розумове; інформації щодо неї;
Р - уміння виконувати
дію, спираючись на
постійний розумовий
контроль без допомоги
матеріальних носіїв
інформації;
Н - уміння виконувати дію
автоматично, на рівні
навички;
д) здатностей:
З - здатність.
5. Виробничі функції, типові завдання діяльності та уміння щодо їх вирішення
5.1. Відповідно до посад, що можуть займати випускники вищого навчального закладу, вони здатні виконувати виробничі функції (здійснювати певні типи діяльності) та типові для даної функції завдання діяльності. Кожному завданню відповідає система умінь.
5.2. Виробничі функції, типові завдання діяльності та уміння, якими повинен володіти випускник вищого навчального закладу, визначені у додатку 1. Вищі навчальні заклади забезпечують опанування випускниками системи умінь вирішувати типові завдання діяльності під час здійснення вищезазначених виробничих функцій.
Примітка. У додатку 1 шифри типових завдань діяльності та умінь наведені за структурами:
а) шифр типового завдання б) шифр уміння
діяльності
X. XX X.XX. XX
| | | |
| -- номер завдання, | -- номер уміння,
| наскрізний | наскрізний
| для даної | для даного
| виробничої | типового
| функції | завдання
| діяльності |
| ----- шифр типового
----- номер завдання
виробничої діяльності
функції
6. Здатності вирішувати проблеми й завдання соціальної діяльності та уміння, що є відображенням наявності цих здатностей
6.1. Загальні вимоги до властивостей і якостей випускників вищого навчального закладу як соціальних особистостей подаються у вигляді переліку здатностей вирішувати певні проблеми і завдання соціальної діяльності та системи умінь, що є відображенням наявності цих здатностей.
6.2. Вищі навчальні заклади готують випускників як соціальних особистостей, здатних вирішувати певні проблеми і завдання соціальної діяльності відповідно до здатностей випускника вищого навчального закладу з кваліфікацією "бакалавр з туризму", що вимагаються, та системи умінь, що їх відображає, наведених у додатку 2.
Примітка. У додатку 2 шифри здібностей і умінь наведені за структурами:
а) шифр здатності б) шифр уміння
З. XX З. XX. XX
| | | |
| -- номер здатності, | -- номер уміння,
| | наскрізний для
----- здатність | даної здатності
|
----- шифр здатності
7. Вимоги до державної атестації випускників вищих навчальних закладів з відповідного напряму
7.1. Державна атестація осіб, які навчаються у вищих навчальних закладах, проводиться на основі аналізу успішності навчання, оцінювання якості вирішення випускниками завдань діяльності, що передбачені даною ОКХ, та рівня сформованості здібностей вирішувати завдання діяльності, які можуть виникнути.
7.2. Нормативна форма державної атестації встановлюється складовою галузевого стандарту вищої освіти України "Освітньо-професійна програма підготовки".
Директор Департаменту вищої освіти Міністерства освіти і науки України | Я.Я.Болюбаш |
Додаток 1
до пункту 5.2
Освітньо-кваліфікаційної
характеристики бакалавра
фахового спрямування
6.050400 "Туризм"
напряму підготовки
0504 "Туризм"
Виробничі функції, типові завдання діяльності та уміння, якими повинен володіти випускник вищого навчального закладу
Шифри виробничої функції, типового завдання діяльності й уміння |
Виробнича функція, типове завдання діяльності й уміння |
Вид і клас типового завдання діяльно- сті, вид і рівень сформо- ваності уміння |
1 |
2 |
3 |
1 |
Проектувальна |
|
1.01 |
Визначення форм, видів та типів туристської діяльності |
ПФ.Д |
|
У складі групи фахівців та в умовах визначеного терміну виконання з урахуванням досвіду щодо напрямів розвитку туристської галузі |
|
1.01.01 |
обирати ефективну правову форму функціонування турпідприємства з урахуванням можливостей та умов ліцензування видів туристичної діяльності |
ПР.О |
1.01.02 |
аналізувати існуючий рекреаційний потенціал територій щодо здійснення того чи іншого виду рекреаційної діяльності, користуючись статистичною та плановою документацією та стандартними методиками |
ПР.О |
1.01.03 |
досліджувати попит потенційних споживачів туристських послуг, використовуючи методики маркетингових досліджень |
ПР.О |
1.01.04 |
визначати перелік туристських послуг для надання туристам за результатами аналізу нормативно-правових актів, що регламентують надання туристських послуг |
ПР.О |
1.02 |
Обґрунтування рішень з питань розробки проекту туристського маршруту, окремої туристської послуги |
ПФ.С |
|
В умовах визначеного терміну виконання |
|
1.02.01 |
здійснювати збір, обробку, аналіз, систематизацію інформації, узагальнювати вітчизняний і зарубіжний досвід з питань розробки турпродукту, використовуючи методи наукових досліджень та сучасні технічні засоби інформаційних технологій |
ПР.О |
1.02.02 |
проводити ідентифікацію, класифікацію та надання інформації за допомогою програмних і комп'ютерних засобів, локальних і глобальних мереж |
ПР.Р |
1.02.03 |
розробляти методику маркетингових досліджень туристичного ринку з метою виявлення потреб туристів в окремих видах туризму, туристських послугах, використовуючи існуючі методики та аналізуючи співвідношення попиту і пропозиції |
ПР.Р |
1.02.04 |
складати перспективні програми турів з метою подальшої апробації їх на ринку та виявлення рівня відповідності запитам туристів, застосовуючи методики планування та впровадження нового турпродукту |
ПР.Р |
1.02.05 |
визначати оптимальні види та проектувати оптимальні схеми транспортування, використовуючи різні моделі транспортування та інформацію про існуючі транспортні мережі |
ПР.О |
1.02.06 |
проектувати тур та розраховувати його калькуляцію, використовуючи існуючі технології формування турпродукту та методики калькулювання туру |
ПР.Р |
1.02.07 |
проектувати туристську послугу, використовуючи її вербальну модель та інформацію щодо вимог діючих стандартів на вид послуги, що проектується |
ПР.О |
1.02.08 |
проектувати процес обслуговування туристів за окремими етапами надання послуги, використовуючи існуючі технології |
ПР.О |
1.03 |
Обґрунтування розробки проекту турпродукту |
ПФ.Е |
|
В умовах визначеного терміну виконання |
|
1.03.01 |
визначати ефективність реалізації турпродукту з метою обґрунтування доцільності розробки туру, використовуючи галузеві методики їх розрахунку |
ПП.О |
1.03.02 |
формувати відповідне завантаження, обсяги прибутків, їх розподіл та використання, використовуючи методики ситуаційного аналізу макро- і мікросередовища, враховуючи обсяги надання послуг та чинники, що впливають на економічний стан турпідприємства |
ПП.О |
1.04 |
Аналіз діяльності турпідприємства |
ПФ.Д |
|
В умовах визначеного терміну виконання |
|
1.04.01 |
вивчати та аналізувати сукупний попит споживачів послуг та чинники впливу на нього, користуючись даними аналізу показників світового та вітчизняного ринку послуг, статистичної інформації щодо функціонування підприємств туристської індустрії |
ЗП.О |
1.04.02 |
проводити аналіз макро- і мікросередовища рекреаційного комплексу, моніторинг основних конкурентів на внутрішньому та зовнішньому ринках туристських послуг, використовуючи стандартні методики моніторингу |
ПР.Р |
1.04.03 |
проводити дослідження кон'юнктури ринку та можливостей підприємства туристської галузі, використовуючи засоби інформаційних технологій та відповідні методики і прийоми маркетингових досліджень |
ПП.Р |
1.04.04 |
виявляти внутрішні часткові диспропорції у діяльності туристського підприємства, здійснювати аналіз діяльності підприємства та його структурних підрозділів за певний звітний період, користуючись даними планової та звітної документації, статистичними показниками, стандартними методиками та інструментарієм аналітичної роботи |
ПР.О |
1.04.05 |
забезпечувати проведення причинно - наслідкового аналізу претензій та рекламацій клієнтів та партнерів, давати оцінку якості планування турпродукту, використовуючи методики аналізу та планування діяльності |
ПР.О |
1.05 |
Планування та прогнозування діяльності суб'єкта господарювання в межах створення та реалізації окремого турпродукту |
ПФ.Д |
|
В умовах визначеного терміну виконання |
|
1.05.01 |
планувати систему заходів щодо забезпечення необхідної якості турпродукту, застосовуючи методологічні підходи до оцінки якості турпродукту |
ЗП.О |
1.05.02 |
здійснювати багатоваріантні розрахунки цін на турпродукт на підставі інформації про дію механізму формування ринкових цін на послуги, використовуючи доцільні методики ціноутворення та калькулювання |
ЗП.О |
1.05.03 |
проектувати найбільш ефективне використання туристських потоків у часі та просторі на підставі інформації про переміщення та інтенсивність туристських потоків |
ПП.Р |
1.06 |
Розроблення та впровадження нововведень |
ПФ.Е |
|
У складі групи фахівців та в умовах визначеного терміну виконання з урахуванням досвіду щодо напрямів розвитку туристської галузі |
|
1.06.01 |
розробляти нові технології галузі, нові туристські послуги та визначати соціально-економічний ефект та екологічні наслідки від їх впровадження на підставі аналізу ринкових тенденцій екологозахисних обмежень і змін макро- і мікросередовища та екології навколишнього середовища |
ПР.О |
1.06.02 |
визначати можливості зарубіжних партнерів щодо розробки турів, укладати угоди з зарубіжними споживачами, використовуючи результати досліджень світового ринку послуг |
ПР.Р |
1.06.03 |
розробляти проекти нових турів, пропонувати ефективні форми надання рекреаційних послуг, враховуючи потенційний попит споживачів |
ЗП.Р |
1.07 |
Прогнозування динаміки попиту на турпродукт |
СВ.Д |
|
У складі групи фахівців та в умовах визначеного терміну виконання |
|
1.07.01 |
розробляти план маркетингових досліджень з метою визначення сегменту ринку, потенційних споживачів турпродукту, використовуючи існуючі методики |
ПР.Р |
1.07.02 |
обґрунтовувати варіанти цінової політики в умовах змін попиту та якості послуг, використовуючи методики ціноутворення |
ЗР.Р |
1.07.03 |
прогнозувати обсяг і асортимент туристських послуг за умови залучення нових споживачів, використовуючи методи прогнозування попиту та інтенсивність туристських потоків |
ПР.Р |
1.07.04 |
коригувати обсяги, асортимент та ціни за одиницю послуг, що надаються, досліджуючи і прогнозуючи сезонні коливання, використовуючи методики визначення сезонних коливань, методи прогнозування та структуру витрат на одиницю послуг |
ЗР.Р |
2 |
Організаційна |
|
2.01 |
Організація рекламної діяльності турпідприємства |
ПФ.С |
|
В умовах виробничої діяльності |
|
2.01.01 |
організовувати підготовку, презентацію і поширення спеціалізованої туристської інформації, використовуючи рекламні та PR-технології |
ПР.Р |
2.01.02 |
формувати попит та просувати туристські послуги на ринку за результатами маркетингових досліджень і рекламної діяльності |
ПР.Р |
2.01.03 |
формувати туристську агентську мережу, банк постійних клієнтів за допомогою комп'ютерних засобів, локальних і глобальних мереж |
ПР.Р |
2.02 |
Організація розробки та реалізації турпродукту |
ПФ.С |
|
В умовах виробничої діяльності |
|
2.02.01 |
приймати рішення щодо каналів реалізації турпродукту на основі вивчення можливостей потенційних комерційних партнерів на засадах дотримання основ господарського та міжнародного права і документоведення та методики ведення ділових переговорів |
ЗП.Н |
2.02.02 |
укладати угоди з постачальниками супутніх туристських послуг, використовуючи зміст та вимоги договірного права і документоведення та методики ведення ділових переговорів |
ЗП.Н |
2.02.03 |
стимулювати збут турпродукту, використовуючи методи та прийоми стимулювання попиту та принципи мотивації збутової діяльності, методи просування турпродукту |
ПР.Р |
2.02.04 |
здійснювати заходи щодо підвищення конкурентоспроможності турпідприємства на основі аналізу споживчих якостей туристичного продукту конкурентів |
ПР.О |
2.02.05 |
упроваджувати раціональні прийоми бронювання туристських послуг за допомогою інформаційних технологій |
ПП.О |
2.02.06 |
організовувати підбір, призначати та звільняти на маршрути кадри, що контактують з туристами, координують і контролюють виконання програм обслуговування (гідів-екскурсоводів, інструкторів, аніматорів, методистів тощо), використовуючи результати психологічного аналізу працівника та з дотриманням методик добору кадрів, наймання та звільнення |
ПР.Р |
2.03 |
Організація роботи щодо забезпечення якості послуг |
СВ.Д |
|
В умовах виробничої діяльності |
|
2.03.01 |
виявляти та реєструвати претензії, скарги, рекламації зі сторони споживачів туристських послуг, організовувати та проводити заходи, що спрямовані на їх усунення, на підставі методик загального менеджменту якості та з використанням інструментів контролю якості |
ПР.О ПР.Р |
2.03.02 |
перевіряти виконання прийнятих рішень з визначених моделей та методів усунення претензій та рекламацій, застосовуючи методики прийняття рішень та специфіки ведення претензійної роботи |
ПР.Р |
2.04 |
Організація партнерських відносин та діяльності турпідприємства |
СВ.Е |
|
У складі групи фахівців та в умовах визначеного терміну виконання |
|
2.04.01 |
вивчати можливості закордонних та вітчизняних партнерів, використовуючи прямі контакти на мові партнерів |
ПР.О |
2.04.02 |
проводити ділові переговори із зарубіжними партнерами, підтримувати ділові контакти, використовуючи технічні засоби, зв'язки, інформаційні технології, у тому числі іноземними мовами |
ПР.Р |
2.04.03 |
брати участь в укладанні угод із зарубіжними та вітчизняними партнерами та забезпечувати їх реалізацію на підставі існуючих вимог міжнародного та договірного права |
ЗР.Н |
2.04.04 |
співпрацювати з фінансово-кредитними установами, страховими компаніями, консульствами і представництвами в межах посадових обов'язків, використовуючи регламентуючі документи на засадах договірного права |
ПР.О |
2.04.05 |
взаємодіяти з виробниками туристських послуг; засобами розміщення, підприємствами харчування, транспорту, екскурсійними бюро, музеями, спортивними установами, іншими закладами рекреаційно-курортної сфери, сфери культури тощо з дотриманням правил ведення договірної роботи |
ПП.О |
2.05 |
Організація діловодства |
СВ.С |
|
В умовах виробничої діяльності |
|
2.05.01 |
формувати систему документів-регламентів регулювання організаційних відносин, використовуючи загальну методику діловодства |
ПР.Р |
2.05.02 |
раціонально організовувати та вести власний сегмент документообігу, власний архів |
ЗП.Р |
2.05.03 |
розраховувати ефективність використання оргтехніки та потребу в ній при організації діловодства, використовуючи можливості комп'ютерних технологій та існуючі методики оцінки ефективності використання оргтехніки |
ЗР.О |
2.06 |
Організація дій з метою попередження або зменшення рівня вірогідного пошкодження |
ПФ.Д |
|
В умовах виробничої діяльності |
|
2.06.01 |
визначати потенційно небезпечні ділянки виробництва, види виробничих процесів та елементи природного середовища, що можуть створювати загрозу виникнення надзвичайних ситуацій, застосовуючи методи спостереження та контролю |
ПР.Р |
2.06.02 |
планувати запобіжні заходи на підставі відомостей щодо потенційно небезпечних ділянок виробництва, видів виробничих процесів та елементів природного середовища за допомогою типових інструкцій |
ЗП.О |
2.06.03 |
забезпечувати оперативне приймання сигналів про виникнення небезпеки та їх розпізнавання персоналом об'єкта при загрозі виникнення надзвичайної ситуації за допомогою штатних та індивідуальних джерел інформації |
ПП.О |
2.06.04 |
організовувати встановлення виду і ступеня зараження об'єкта радіоактивними, біологічними та небезпечними хімічними речовинами в умовах надзвичайної ситуації з урахуванням планових документів цивільного захисту об'єкта господарювання, використовуючи табельні прилади, інструкції та (за необхідності) транспортні засоби |
ПП.О |
2.07 |
Організація дотримання безпеки та гігієни праці |
ПФ.Д |
|
В умовах виробничої діяльності |
|
2.07.01 |
організовувати дотримання вимог безпеки праці учасниками трудового процесу на підставі технологічної документації, використовуючи чинну нормативно-правову базу з питань охорони праці |
ПП.О |
2.07.02 |
організовувати дотримання санітарно-гігієнічних вимог учасниками трудового процесу на підставі технологічної документації, використовуючи чинну нормативно-правову базу |
ПП.О |
3 |
Управлінська |
|
3.01 |
Управління якістю та конкурентоспроможністю туристських послуг |
ПФ.Е |
|
У складі групи фахівців та в умовах визначеного терміну виконання |
|
3.01.01 |
визначати політику в галузі якості послуг з урахуванням вимог галузевих стандартів щодо якості туристських послуг |
ПР.Р |
3.01.02 |
впроваджувати наукові методи управління якістю туристських послуг, використовуючи методики загального управління та управління якістю |
ПР.О |
3.01.03 |
формувати банк стандартів, технічних умов, слідкувати за змінами з питань стандартизації якості туристських послуг |
ПП.Р |
3.01.04 |
організовувати порівняльно-аналітичний моніторинг споживчої якості туристських послуг конкурентів, досліджувати реакцію споживачів на якість послуг, використовуючи нормативи якості туристських послуг та методики маркетингових досліджень |
ПР.Р |
3.01.05 |
вносити рекомендації з введення нових чи змін існуючих вимог щодо якості туристських послуг, використовуючи діючі нормативи якості туристських послуг |
ПР.Р |
4 |
Виконавська (технологічна) |
|
4.01 |
Формування туристичного продукту |
ПФ.С |
|
В умовах виробничої діяльності |
|
4.01.01 |
розробляти різні види туристських маршрутів з урахуванням рекреаційних, пізнавальних та інших потреб індивіда на підставі знань рекреаційних ресурсів, комплексів соціокультурологічних характеристик рекреаційного регіону |
ПР.О |
4.01.02 |
розробляти різні види екскурсій з урахуванням пізнавальних потреб індивіда на підставі знань екскурсійних ресурсів рекреаційного комплексу, культури, релігії рекреанта, існуючих технологій розробки екскурсійної програми, методик проведення екскурсій |
ПР.О |
4.01.03 |
розробляти різні види транспортних подорожей з урахуванням рекреаційних потреб індивіда на підставі знань з технології та організації транспортних послуг, існуючих транспортних схем |
ПР.О |
4.01.04 |
розробляти різні види спеціалізованого відпочинку та розваг з урахуванням рекреаційних потреб індивіда на підставі знань туристичних та рекреаційних ресурсів регіону надання послуги |
ПР.О |
4.02 |
Оформлення спеціальної документації на різних стадіях формування та реалізації туру |
ПФ.С |
|
В умовах виробничої діяльності |
|
4.02.01 |
складати технологічні карти на окремі етапи надання послуги в межах процесу обслуговування туристів, використовуючи існуючі технології надання туристських послуг, правила складання та вимоги до змісту технологічної документації |
ЗП.Н |
4.02.02 |
складати технологічну документацію (технологічну карту туристської подорожі, графік завантаження турпідприємства, інформаційний листок до турпутівки тощо), використовуючи типові форми та правила їх складання за результатами проектування пакета туристичних послуг |
ЗП.Н |
4.02.03 |
оформляти виїзні документи індивідуальних туристів, туристичних груп, дотримуючись вимог чинного законодавства |
ЗП.Р |
4.02.04 |
проводити розрахунки зі страхування туристів на підставі нормативно-правової бази з питань страхування та особливостей страхування майна і життя в Україні та за кордоном |
ЗР.Р |
4.02.05 |
здійснювати економічно обґрунтоване коригування цін на підставі розуміння дії механізму формування ринкових цін на послуги |
ЗР.Р |
4.02.06 |
організовувати ведення бухгалтерського обліку та визначати фінансові результати від здійснення туристської діяльності, використовуючи нормативну базу з організації та ведення бухгалтерського обліку та діючі методики обліку господарських операцій з активами і пасивами підприємства, в умовах функціонування турпідприємства без апарату управління |
ПР. Р |
4.03 |
Перевірка функціонування системи споживання турпродукту, окремої туристської послуги |
ПФ.С |
|
В умовах виробничої діяльності |
|
4.03.01 |
проводити тестування споживачів турпродукту, використовуючи інформацію про функціонування системи надання туристських послуг |
ПР.Р |
4.03.02 |
виявляти та оперативно усувати виявлені недоліки в ході надання туристських послуг, використовуючи методи контролю процесу споживання, а також методи і моделі прийняття управлінських рішень |
ПР.Р |
4.03.03 |
оперативно корегувати окремі операції технологічних процесів, здійснювати контроль за штрафними санкціями згідно з договорами і путівками, використовуючи існуючі технології формування та надання туристських послуг, правила ведення претензійної роботи та стандарти фінансової дисципліни |
ПП.О |
4.04 |
Формування збутової мережі |
ПФ.Д |
|
В умовах виробничої діяльності |
|
4.04.01 |
здійснювати пошук перспективних партнерів зі збуту туристського продукту, використовуючи основні форми його продажу, схеми просування продукту туроператора, методи і нормативні основи |
ПР.О |
4.04.02 |
укладати договори про співробітництво, використовуючи правила ведення договірної роботи |
ЗП.Н |
4.05 |
Контроль забезпеченості ресурсами та дотримання технології надання туристичних послуг |
СВ.Д |
|
В умовах виробничої діяльності |
|
4.05.01 |
здійснювати контроль операцій процесу обслуговування клієнтів |
ПР.Р |
4.05.02 |
контролювати виконання укладених угод |
ПР.О |
4.05.03 |
контролювати екскурсійний супровід, дотримання програм перебування, протокольних заходів, правильність оформлення турдокументації, правильність бронювання й оформлення послуг |
ПР.О |
4.06 |
Контроль та оцінка якості туристичної послуги |
ПФ.С |
|
В умовах виробничої діяльності |
|
4.06.01 |
контролювати якість туристської послуги та визначати її відповідність встановленим стандартам за допомогою методів контролю та регулювання технологічних процесів і процесів управління, а також шляхом визначення ступеня задоволеності через проведення соціологічних опитувань |
ПР.Р |
4.07 |
Забезпечення захисту в разі виникнення надзвичайної ситуації |
ПФ.Д |
|
В умовах надзвичайної ситуації, орієнтуючись на сигнал про виникнення небезпеки, за планом цивільного захисту об'єкта господарювання |
|
4.07.01 |
організовувати індивідуальний захист з використанням табельних та підручних засобів з урахуванням місця знаходження персоналу об'єкта та часу на оперативне реагування |
ПП.Р |
4.07.02 |
організовувати евакуацію підлеглого персоналу з небезпечної зони |
ПП.Р |
4.07.03 |
організовувати укриття підлеглого персоналу, користуючись наданою інформацією про захисні споруди |
ПП.Р |
|
В умовах надзвичайної ситуації на основі результатів обстеження об'єкта господарювання |
|
4.07.04 |
проводити рятувальні та інші невідкладні роботи за допомогою табельних та підручних засобів |
ПП.Р |
4.07.05 |
проводити спеціальну обробку об'єкта та його персоналу, застосовуючи засоби індивідуального та колективного біологічного, радіаційного і хімічного захисту |
ПП.Р. |
4.08 |
Контроль за дотриманням вимог безпеки праці та санітарно-гігієнічних вимог |
ПФ.Д |
|
В умовах виробничої діяльності |
|
4.08.01 |
контролювати дотримання безпеки праці учасниками трудового процесу на підставі технологічної документації, використовуючи чинну нормативно-правову базу |
ПП.О |
4.08.02 |
контролювати дотримання санітарно-гігієнічних вимог учасниками трудового процесу на підставі технологічної документації, використовуючи чинну нормативно-правову базу |
ПП.О |
4.09 |
Проведення розслідування нещасних випадків та аварій |
ПФ.Д |
|
В умовах виробничої діяльності |
|
4.09.01 |
визначати факт випадку чи аварії на основі аналізу результатів власних спостережень за наслідками нещасного випадку або аварії, користуючись чинними положеннями |
ПР.О |
4.09.02 |
складати акт про нещасний випадок на виробництві у складі комісії з розслідування нещасного випадку, користуючись чинними положеннями |
ЗП.О |
................Перейти до повного тексту