1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ЧОПСЬКА МИТНИЦЯ
ЧОПСЬКИЙ ПРИКОРДОННИЙ ЗАГІН
ЗАЛІЗНИЧНА СТАНЦІЯ ЧОП
Н А К А З
19.10.2004 N 600/928/158
Зареєстровано
в Закарпатському обласному
управлінні юстиції
11 листопада 2004 р.
за N 037/641
Про затвердження Технологічної схеми порядку та строків проведення митних процедур щодо товарів (вантажів), які переміщуються вантажними залізничними поїздами через пункт пропуску "Чоп"
Відповідно до Митного кодексу України від 11.07.2002 р. N 92-IV, Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.98 N 457 (зі змінами й доповненнями), та з метою вдосконалення порядку, строків й умов переміщення товарів (вантажів) у вантажних залізничних поїздах через міжнародний залізничний пункт пропуску "Чоп", а також взаємодії Чопської митниці зі станцією Чоп
НАКАЗУЄМО:
1. Затвердити Технологічну схему порядку та строків проведення митних процедур щодо товарів (вантажів), які переміщуються вантажними залізничними поїздами через пункт пропуску "Чоп" (далі - Технологічна схема), що додається.
2. Начальнику юридичного сектору Чопської митниці Созанському С.А. подати наказ на державну реєстрацію до Закарпатського обласного управління юстиції.
3. Начальнику вантажного відділу митного поста "Чоп-залізничний", начальнику відділення прикордонного контролю "Страж", начальнику відділення прикордонного контролю "Дружба", заступнику начальника станції Чоп наказ довести до працівників під розпис.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника начальника митниці Лойфа Г.А.
Начальник Чопської митниці
Радник митної служби I рангу
Начальник Чопського
прикордонного загону
полковник
Начальник станції Чоп

Ю.Ю.Баран


О.Л.Луцький
О.А.Пушкаш
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Чопської митниці,
Чопського прикордонного
загону,
залізничної станції Чоп
19.10.2004 N 600/928/158
Зареєстровано
в Закарпатському обласному
управлінні юстиції
11 листопада 2004 р.
за N 037/641
ТЕХНОЛОГІЧНА СХЕМА
порядку та строків проведення митних процедур щодо товарів (вантажів), які переміщуються вантажними залізничними поїздами через пункт пропуску "Чоп"
1. Загальні положення
1.1. Цю Технологічну схему порядку та строків проведення митних процедур щодо товарів (вантажів), які переміщуються вантажними залізничними поїздами через пункт пропуску "Чоп" (далі - Технологічна схема) розроблено відповідно до Митного кодексу України, інших нормативно-правових актів з питань митної справи.
1.2. Технологічна схема визначає послідовність дій посадових осіб вантажного відділу митного поста "Чоп-залізничний" та станції Чоп, сприяє уніфікації митних процедур щодо товарів (вантажів) і транспортних засобів, що переміщуються через митний кордон України, з метою забезпечення дотримання норм законодавства України з питань митної справи та умов, зобов'язань, що випливають з міжнародних договорів України, укладених у встановленому порядку, і контроль за дотриманням яких покладено на митні органи.
1.3. Дія Технологічної схеми поширюється на товари (вантажі), що переміщуються через міжнародний залізничний пункт пропуску "Чоп" залізничними вантажними поїздами (у вагонах, у контейнерах) та підлягають обов'язковому здійсненню митних процедур.
1.4. Митні процедури щодо товарів (вантажів), транспортних засобів здійснюються посадовими особами вантажного відділу митного поста "Чоп-залізничний" у порядку, визначеному Митним кодексом України та Порядком взаємодії митниць і залізниць України при переміщенні через митний кордон товарів та інших предметів у вантажних залізничних поїздах, затвердженим наказом Державної митної служби України й Міністерства транспорту України від 30.03.2001 N 231/174 (у редакції наказу Держмитслужби України й Мінтрансу України від 28.05.2004 р. N 399/442, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 22.06.2004 р. за N 766/9365).
1.5. Дія Технологічної схеми поширюється на всіх фізичних та юридичних осіб, що переміщують залізничним транспортом через митний кордон України товари (вантажі), транспортні засоби, незалежно від форм власності, юридичного статусу, місцезнаходження, наявності відповідних пільг тощо.
1.6. Дія Технологічної схеми не поширюється на військові вантажі, багаж, вантажобагаж і товари, що перевозяться підприємствами спецзв'язку.
1.7. Терміни, що вживаються в цій Технологічній схемі:
акт загальної форми - документ, що засвідчує факт затримки вагонів та її причину;
вагонна відправка - пред'явлений за однією залізничною накладною товар (вантаж), для перевезення якого використовується окремий вагон;
вантажовідправник - зазначена в документі на перевезення вантажу (залізничній накладній) юридична чи фізична особа, яка довіряє вантаж залізниці для його перевезення;
вантажоодержувач - зазначена в документі на перевезення вантажу (залізничній накладній) юридична чи фізична особа, яка отримує вантаж;
відправка - товар (вантаж), прийнятий до перевезення від одного вантажовідправника за однією залізничною накладною на одній станції відправлення на адресу одного вантажоодержувача на одну станцію призначення;
документ контролю за доставкою (далі - ДКД) - документ (попередня митна декларація, попереднє повідомлення або інші встановлені для контролю за доставкою документи), що містить відомості про переміщувані товари (вантажі), відправника, одержувача, транспортний засіб тощо й потрібний для здійснення контролю за переміщенням цих товарів (вантажів) і транспортних засобів між митницями;
дрібна відправка - пред'явлена за однією залізничною накладною партія товарів, обмежена за вагою й обсягом, для перевезення якої не потрібне надання окремого вагона (контейнера);
залізничні накладні СМГС і ЦІМ (далі - накладна) - основний перевізний документ установленої форми, відповідно оформлений і поданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою угодою про перевезення вантажу, яка укладається між відправником і залізницею на користь третьої сторони - вантажоодержувача. Накладна одночасно є договором застави вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення;
запірно-пломбувальний пристрій (далі - ЗПП) - пристрій одноразового використання, що складається з пломби в єдиній конструкції з пристроєм для блокування й призначений для одночасного запирання й пломбування посадовими особами залізниць та/або вантажовідправників України та інших країн дверей і люків вагонів та контейнерів;
календарний штемпель станції - штемпель з найменуванням і кодом залізничної станції та датою, відбиток якого проставляється посадовою особою залізничної станції на перевізних документах, ДКД, що підтверджує взяття залізницею солідарного зобов'язання про доставку товарів (вантажів) на станцію призначення й про подання перевізних та супровідних документів у строк, визначений митницею відправлення, а також виконання залізницею операцій з прийняття товарів (вантажів) до перевезення, з вивантаження їх і оформлення видачі;
комерційний акт - документ, складений згідно з додатком 16 до Угоди про міжнародне залізничне вантажне сполучення (далі - СМГС) або відповідно до статті 52 Єдиних правил до договору про міжнародні залізничні перевезення вантажів (далі - ЦІМ) згідно з додатком 30 до Міжнародних вантажних приписів (ПІМ);
маршрут - поїзд установленої маси й довжини, склад якого сформовано вантажовідправником або залізницею відповідно до Правил технічної експлуатації залізниць, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 20.12.96 N 411 (зі змінами й доповненнями) і зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 25.02.97 за N 50/1854, і плану формування поїздів;
маршрутна відправка - партія товару (вантажу), що переміщується за однією накладною в кількості, яка відповідає ваговій нормі або довжині, установленій для маршруту;
митний перевізник - залізниця, яка здійснює перевезення через митну територію України товарів (вантажів), що перебувають під митним контролем, без застосування при цьому заходів гарантування доставки товарів (вантажів) у митницю призначення, передбачених пунктами 1, 2 та 4 частини першої статті 161 Митного кодексу України, і має ліцензію на право здійснення діяльності митного перевізника;
митниця відправлення (станція відправлення) - митний орган (залізнична станція) на території України, з якого починається переміщення товарів (вантажів), що перебувають під митним контролем;
митниця призначення (станція призначення) - митний орган (залізнична станція) на території України, де закінчується переміщення товарів (вантажів), що перебувають під митним контролем;
місце загального користування - критий чи відкритий склад, а також ділянка, спеціально виділена на території залізничної станції, закріплена за залізницею й використовувана для здійснення операцій з навантаження, вивантаження, перевантаження, сортування та зберігання товарів (вантажів);
переадресування - зміна вантажоодержувача або станції призначення;
перевізник - залізниця, яка бере участь у переміщенні товарів (вантажів) і несе відповідальність відповідно до законодавства України за доставку цих товарів (вантажів) зі станції (митниці) відправлення на станцію (у митницю) призначення;
перевізні документи - залізнична накладна та інші залізничні документи, що супроводжують вантаж;
передатна відомість - документ, який засвідчує факт передання товару (вантажу) залізницею, що здає, залізниці, що приймає, і складений відповідно до додатка 36 (пунктів 11.5, 50.2, 50.23, 50.24) до Службової інструкції до СМГС;
прикордонна передавальна станція - остання перед кордоном із суміжною державою дільнична чи сортувальна залізнична станція, на якій виконуються операції з технічного, комерційного огляду вагонів, оформлення перевізних документів, а також здійснюються всі передбачені законодавством види контролю стосовно товарів (вантажів), що переміщуються залізничним транспортом;
супровідні документи - документи, що містять дані про товар (вантаж) і на підставі яких ведеться облік, здійснюються прийняття, передання товару (вантажу) та взаємні розрахунки між вантажовідправником і вантажоодержувачем чи експедитором. До основних супровідних документів належать рахунок-фактура, інвойс, специфікація та інші визначені для здійснення митного контролю документи, що додаються до перевізних документів;
товар (вантаж) - будь-яке рухоме майно (у тому числі валютні цінності, культурні цінності), а також транспортні засоби, за винятком транспортних засобів, що використовуються виключно для перевезення товарів (вантажів) через митний кордон України;
транспортний засіб - залізничний рухомий склад (вагони всіх видів, локомотиви, моторейковий транспорт), контейнери.
Інші терміни, що використовуються в цій Технологічній схемі, мають таке саме значення, що й у Митному кодексі України, Законі України "Про залізничний транспорт" та інших нормативно-правових актах.
2. Умови перевезення і проведення митних процедур щодо товарів (вантажів) в зонах митного контролю митного поста "Чоп-залізничний"
2.1. Митним процедурам підлягають усі товари (вантажі) і транспортні засоби, що переміщуються залізничним транспортом через пункт пропуску "Чоп".
2.2. Митний контроль передбачає проведення митними органами мінімуму митних процедур, необхідних для забезпечення додержання законодавства України з питань митної справи.
2.3. Митний контроль та митне оформлення товарів (вантажів), що переміщуються через митний кордон України через пункт пропуску "Чоп" залізничним транспортом в режимах "експорт", "імпорт" та "транзит", проводяться особовим складом вантажного відділу митного поста "Чоп-залізничний" Чопської митниці в зонах митного контролю:
- дільниця блок-пост 3 км "Дружба";
- дільниця блок-пост 271 км "Страж";
- ділянка "експорт";
- ділянка "імпорт-горка";
- ділянка перевантаження "Ангар";
- територія ВАТ "Закарпатінтерпорт";
- територія ТОВ "Експорттрансбуд";
- територія ТОВ "Варіант-Логістик".
2.4. Особовий склад вантажного відділу митного поста "Чоп-залізничний" здійснює митні процедури щодо товарів (вантажами), що переміщуються через митний кордон України по станції Чоп:
на експорт:
- у вагонах вузької та широкої колії, без перевантаження, на ділянці "експорт";
- у вантажних автомобілях, що слідують у поїздах змішаного типу (контрейлерні перевезення) без перевантаження, на ділянці "експорт";
на імпорт:
- у вагонах на вузькій та широкій коліях, без перевантаження, на ділянці "імпорт-горка";
- у вагонах на вузькій колії з перевантаженням із вагонів на вузькій колії у вагони на широкій колії (та навпаки), а також із зміною виду транспорту (із вагонів у автомашини) на ділянках перевантаження "Ангар"; ВАТ "Закарпатінтерпорт", ТОВ "Експорттрансбуд", ТОВ "Варіант-Логістик;
- у вантажних автомобілях, що слідують у поїздах змішаного типу (контрейлерні перевезення) без перевантаження, на ділянці "імпорт-горка".
2.5. Особовий склад вантажного відділу митного поста "Чоп-залізничний" неухильно дотримується вимог інструкцій з охорони праці при проведенні митного контролю та огляду локомотивів (електровозів, тепловозів), вантажного залізничного транспорту та товарів (вантажів), що ним перевозяться.
2.6. Декларування та митне оформлення контейнерів здійснюється в пункті пропуску "Чоп" (по ст. Чоп), контроль за їх доставлянням у митниці призначення ведеться по номеру залізничного контейнера та номеру транспортного засобу (залізничної платформи), на якому вони переміщуються.
2.7. Вантажна митна декларація заповнюється на товари, фактурна вартість яких перевищує суму, еквівалентну 100 дол. США. Контроль за товарами, вартість яких менше зазначеної суми, здійснюється по провізних відомостях. Інформація по таких вантажах заноситься до окремого журналу обліку транспортних засобів, громадян, вантажів.
2.8. Митниця за погодженням із керівництвом Чопського прикордонного загону та станції Чоп на оглядових майданчиках, контейнерних терміналах та інших місцях, що розташовані на території залізничної станції, визначає зони митного контролю для забезпечення здійснення працівниками митниці митного контролю за товарами та транспортними засобами, що переміщуються через митний кордон України, проведення заходів, пов'язаних із виявленням, попередженням та припиненням контрабанди та порушень митних правил. Забезпечення дотримання режиму, законності та правопорядку у зоні митного контролю покладається на митні органи.
2.9. Митні процедури у зонах митного контролю пункту пропуску "Чоп" залізничного транспорту здійснюються безпосередньо посадовими особами вантажного відділу шляхом:
- перевірки документів та відомостей, необхідних для такого контролю;
- митного огляду;
- обліку товарів (вантажів) і транспортних засобів, що переміщуються через митний кордон України;
- використання інших форм, передбачених Митним кодексом України.
Під час проведення митного контролю митні органи самостійно визначають форму та обсяг контролю.
2.10. Тривалість перебування товарів, залізничного транспорту у зоні митного контролю не може скорочуватись на шкоду якості здійснення митних процедур.
2.11. Перевезення товарів (вантажів) під митним контролем здійснюється залізницями відповідно до діючих Угод про перевезення вантажів у міжнародному сполученні, нормативного акта національного законодавства Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.98 року N 457 (із змінами та доповненнями), наказу Міністерства транспорту України від 21.11.2000 р. N 644 "Про затвердження окремих розділів Правил перевезення вантажів", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 р. за N 861/5082, з дотриманням вимог інших нормативно-правових актів України.
2.12. Залізниця зобов'язана доставити в митний орган, у зоні діяльності якого розташована станція призначення, товари (вантажі) із непошкодженим митним забезпеченням ЗПП або пломбами і без будь-яких змін упаковки або стану, а також ДКД, супровідні й перевізні документи на ці товари (вантажі).
2.13. Залізниця здійснює перевезення товарів (вантажів) між митними органами як митні перевізники та гарантують обов'язкову доставку в митницю призначення товарів (вантажів), що перебувають під митним контролем.
2.14. Залізниця несе відповідальність за збереження товарів (вантажів) від моменту його прийняття для перевезення й до моменту видачі одержувачу або передання згідно з Правилами іншому підприємству (стаття 110 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.98 N 457 (зі змінами й доповненнями).
2.15. Посадові особи залізниць не мають права видавати товари (вантажі), що перевозяться під митним контролем, виконувати будь-які операції з ними (навантажування, вивантажування, перевантажування, виправлення пошкоджень упаковки, розпакування, перепакування, а також зміну ідентифікаційних знаків чи маркування, нанесених на ці товари (вантажі) чи їх упаковку) без дозволу митних органів.
2.16. Оформлені відповідним чином у митниці відправлення товари (вантажі) та інші предмети переміщуються з цієї митниці в митницю призначення під митним контролем. Митниця відправлення обов'язково встановлює строк доставки товарів (вантажів) у митницю призначення відповідно до вимог Положення про порядок здійснення контролю за доставкою вантажів у митниці призначення, затвердженого наказом Державної митної служби України від 08.12.98 N 771 (зі змінами й доповненнями) і зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22.01.99 за N 42/3335, та статті 41 Статуту залізниць України з урахуванням виду транспорту, що використовується для такого перевезення, та інших умов перевезення. Строк доставки обчислюється з 24-ї години дати прийняття товару (вантажу) до перевезення. Виконання (невиконання) Укрзалізницею зобов'язання про доставку товару (вантажу) у митницю призначення визначається за датою, зазначеною у відбитку календарного штемпеля відповідної станції.
В окремих випадках, коли товар (вантаж) не може бути доставлений у митницю призначення в строк, установлений митницею відправлення, унаслідок дії надзвичайних або невідворотних обставин чи подій, що перешкоджають рухові транспортного засобу, строк доставки товарів (вантажів) у митницю призначення може бути продовжений на час дії таких обставин чи подій.
Після прибуття товару (вантажу) на станцію призначення у відповідних графах усіх примірників накладних проставляється відбиток календарного штемпеля станції, що є підтвердженням надходження товару (вантажу) на станцію призначення.
2.17. У випадках, зазначених у пункті 2.16 цієї Технологічної схеми, посадовими особами станції складається в трьох примірниках акт загальної форми із зазначенням у ньому дати, часу, причини затримки доставки товару (вантажу) у митницю призначення. Один примірник цього акта разом із заявою начальника станції про продовження строку доставки подається найближчому митному органу.
У разі відсутності на залізничній станції підрозділу митного органу посадова особа залізничної станції телеграмою повідомляє найближчу по шляху прямування станцію, на якій розташовано підрозділ митного органу, про потребу продовження строку доставки товару (вантажу) з обов'язковим зазначенням номерів вантажних митних декларацій (далі - ВМД), акта загальної форми, транспортних засобів, накладних, а також обставин, що склалися, і про дату, до якої необхідно продовжити строк доставки, та зобов'язується подати в разі потреби акт загальної форми.
Митний орган, до якого звернулася посадова особа залізничної станції, продовжує строк доставки товарів (вантажів) у митницю призначення відповідно до розділу 2 Положення про порядок здійснення контролю за доставкою вантажів у митниці призначення, затвердженого наказом Державної митної служби України від 08.12.98 N 771 (зі змінами й доповненнями), і статті 21 СМГС.
2.18. Посадова особа вантажного відділу на підставі поданих посадовою особою залізничної станції документів визначає обов'язкові види контролю й послідовність їх проведення згідно з вимогами Митного кодексу України і постанов Кабінету Міністрів України від 24.10.2002 N 1569 "Про затвердження Порядку справляння єдиного збору у пунктах пропуску через державний кордон" і від 24.12.2003 N 1989 "Питання пропуску через державний кордон автомобільних, водних, залізничних та повітряних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними".
2.19. Товари (вантажі), що переміщуються через митний кордон України, транспортні засоби, якими вони переміщуються, а також документи на ці товари (вантажі), транспортні засоби пред'являються митному органу в незмінному стані не пізніше ніж через три години з моменту прибуття цих товарів (вантажів) і транспортних засобів у зону митного контролю в межах пункту пропуску "Чоп" або інші місця митної території України, установлені митними органами для здійснення митного контролю та митного оформлення.
2.20. Товари (вантажі), що переміщуються через митний кордон України, крім митного контролю можуть підлягати санітарно-епідеміологічному, ветеринарному, фітосанітарному, радіологічному, екологічному контролю. Митне оформлення товарів, що переміщуються через митний кордон України, завершується тільки після здійснення встановлених законодавством України необхідних для цього товару зазначених видів контролю.
2.21. Товари (вантажі), що прибувають на станцію Чоп й перебувають під митним контролем, розміщуються в місцях загального користування й перебувають під охороною залізниці, а для здійснення митних процедур можуть подаватися в інші зони митного контролю, які створюються на територіях залізничних станцій згідно з вимогами Митного кодексу України і Порядку створення зон митного контролю та їх функціонування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2002 N 1947 (зі змінами й доповненнями).
2.22. Працівники станції своєчасно інформують співробітників вантажного відділу про прибуття на станцію вагонів чи контейнерів із товарами (вантажами), що знаходяться під митним контролем, в т.ч. з пошкодженнями чи відсутніми митними забезпеченнями, або без супровідних та перевізних документів. Листування щодо отримання необхідних для подачі митниці документів (ВМД, рахунки-фактури, інвойси, тощо...) проводить перевізник, експедитор або декларант товару. Усі необхідні для здійснення митного контролю документи, що були отримані представниками зазначених служб офіційним шляхом, подаються для розгляду у митницю з відповідним супровідним листом.
2.23. Окремі вагони, локомотиви та інші елементи рухомого складу на вимогу митного органу можуть бути виключені зі складу поїзда для здійснення митного контролю, якщо проведення такого контролю в складі поїзда неможливе, у таких виняткових випадках:
- неподання митному органу документів, потрібних для здійснення митного контролю, або подання як підстави для переміщення товарів документів, підроблених чи одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві дані;
- пошкодження або втрати пломб, печаток чи інших засобів митного забезпечення, зазначених у перевізних та супровідних документах;
- виявлення товарів, прихованих від митного контролю, зокрема, із використанням спеціально виготовлених тайників та інших засобів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших;
- надходження на прикордонну передавальну станцію товарів, що підлягають санітарно-епідеміологічному, ветеринарному, фітосанітарному, радіологічному, екологічному контролю та контролю за переміщенням культурних цінностей, до отримання результатів таких видів контролю або якщо є підстави вважати, що товар, який переміщується через митний кордон України, у тому числі транзитом, може підлягати таким видам контролю, зокрема на вимогу відповідних органів державної влади;
- перевірки відповідності інформації про товар, заявленої у перевізних і супровідних документах, фактичним даним, якщо така перевірка потребує проведення операцій з вивантаження, перевантаження, перепакування тощо;
- якщо є підстави вважати, що переміщення товарів через митний кордон України, у тому числі й транзитом, заборонено або обмежено законодавством України.
2.24. У випадку виявлення порушення митних правил та для проведення митного огляду посадова особа вантажного відділу подає письмову заявку (додаток) начальнику станції Чоп для подачі вагонів на відповідні колії та керівнику підприємства (ТОВ "Експорттрансбуд", "Євро ТЕВ", ТОВ "Варіант-Логістик", ТОВ "Закарпатінтерпорт" та інші) для проведення вивантаження, навантаження, перевантаження, зважування у відповідності з договором із експедитором, який діє за дорученням вантажовласника.
Якщо порушення митних правил було допущено з вини власника вантажу, то він (власник) відшкодовує залізниці збитки за простій вагона чи контейнера. В разі вилучення вантажу (товару) по протоколу про порушення митних правил перевізнику надається копія протоколу. Відповідальність за збереження документів в цьому випадку несе митниця.
2.25. Митницею вилучаються із складанням протоколу відповідної форми:
- предмети, що є безпосередніми об'єктами порушення митних правил;
- предмети із спеціально виготовленими тайниками, що використовувались для переміщення через митний кордон України з приховуванням предметів, що є об'єктами порушення митних правил;
- документи, необхідні для розгляду справи про порушення митних правил (супровідні та перевізні накладні та інші документи на вантаж).
При виявленні предметів контрабанди інспектор або старший групи на ділянці контролю терміново ставить до відома начальника відділу або головного інспектора, який, в свою чергу, в обов'язковому порядку викликає чергового працівника оперативного відділу чи відділу дізнання служби БКБ та ПМП, до приходу якого забезпечується недопущення доступу сторонніх осіб до даних предметів, збереження слідів, відбитків, знятих митних забезпечень і т.п.
2.26. У випадках, передбачених Митним кодексом України, відповідальним за порушення митних правил є залізниця в особі начальника дирекції залізничних перевезень або начальника станції, до службових обов'язків якого входить забезпечення дотримання цих правил.
2.27. Інформацію про не пропущені (затримані) товари (вантажі) посадова особа вантажного відділу щодобово надає у чергову службу митниці.
2.28. Товари (вантажі), що переміщуються через митний кордон України в контейнерах, пред'являються перевізником до митного контролю із забезпеченням вільного доступу до накладених митних та інших забезпечень і, в разі потреби, для забезпечення митного огляду товарів (вантажів), що в них переміщуються, за письмовою заявкою на ім'я начальника станції подаються в зони митного контролю. Факт відкриття контейнера та операції щодо вантажів, що в них переміщуються, оформляються актом відповідної форми.
2.29. Розвантажувальні, навантажувальні, перевантажувальні та інші операції, необхідні для здійснення митного контролю та митного оформлення товарів, проводяться підприємствами залізниці за свій рахунок.
2.30. Переміщення рухомого складу і контейнерів, що належать залізницям, у тому числі й на ті, що прямують за повними перевізними документами, оформлення вантажної митної декларації (ВМД) не проводиться, за винятком переміщення рухомого складу й контейнерів як товарів.
2.31. Перевантаження товарів (вантажів) з одного виду транспорту на інший, а також із вагонів однієї колії у вагони іншої здійснюється під контролем посадових осіб вантажного відділу митного поста "Чоп-залізничний", у зоні діяльності якого воно проводиться. Порядок перевантаження й контролю визначається Технологічним процесом роботи станції, погодженим митницею.
2.32. Адміністрація прикордонної залізничної станції Чоп на договірних засадах забезпечує Чопську митницю потрібними службовими приміщеннями, обладнанням, засобами зв'язку та створює належні умови для здійснення ними митних процедур.
3. Планування роботи та розподіл особового складу вантажного відділу на ділянки митного контролю
3.1. Перед початком роботи начальник вантажного відділу, заступник начальника відділу або головний інспектор відділу проводить оперативну нараду, на якій доводить до відома оперативного складу зміст наказів, нових нормативних документів, розпоряджень та інформації, ставить завдання по застосуванню відповідних методів здійснення митного контролю, по недопущенню переміщення через митний кордон предметів, товарів, вантажів, заборонених до ввезення або вивезення та з порушенням митних правил, проводить інструктаж щодо дотримання правил техніки безпеки, інструкції з охорони праці на ділянках контролю, із відповідними підписами особового складу про ознайомлення.
3.2. Розподіл співробітників по ділянках роботи фіксується в журналі нарядів (виходу на роботу), контрольні відтиски митних забезпечень та штампів загального використання з особистим підписом посадової особи митниці про отримання та здачу ОМЗ та штампів здійснюється в окремому журналі.
3.3. Головний інспектор здійснює розподіл співробітників зміни на ділянки митного контролю та визначає з числа особового складу працівників, відповідальних за організацію роботи на ділянках здійснення митного контролю, про що робить відмітку в журналі.
Перед тим, як приступити до виконання своїх посадових обов'язків, кожний працівник та старший групи приймає на своїй ділянці митного контролю майно, технічні засоби контролю, журнали, комп'ютерну техніку і т.п., про що робить запис у відповідному журналі передачі чергувань.
4. Порядок митних процедур щодо товарів (вантажів), транспортних засобів
4.1. Увезення на митну територію України
4.1.1. Імпорт - митний режим, відповідно до якого товари ввозяться на митну територію України для вільного обігу без обмеження строку їх перебування на цій території та можуть використовуватися без будь-яких митних обмежень.
4.1.2. Митний контроль та митне оформлення транспортних засобів і товарів (вантажів), що ввозяться на митну територію України, починаються з моменту прийняття посадовою особою вантажного відділу митного поста "Чоп-залізничний" повідомлення від посадової особи прикордонної передавальної станції про перетин митного кордону цими транспортними засобами. Посадові особи прикордонної передавальної станції зобов'язані повідомити посадових осіб вантажного відділу про прибуття транспортних засобів із товарами (вантажами) з-за кордону. Товаросупровідні документи, опломбовані посадовою особою іноземного митного органу або посадовою особою іноземної станції, передаються машиністу локомотива. Порядок передання машиністу локомотива перевізних та супровідних документів визначено в розділі "Вказівки про порядок пакетування, прийому, передачі та пересилки перевізних документів" Типового технологічного процесу роботи дільничної станції, затвердженого наказом Укрзалізниці від 23.12.98 N 324/Ц.
4.1.3. Один екземпляр передатної відомості, призначений для посадової особи вантажного відділу, яка працює на ділянках контролю "Страж" або "Дружба", передається машиністом неопломбованим, для перевірки разом із посадовою особою ст. Чоп в порядку й у строки, установлені окремим Технологічним процесом роботи станцій, узгодженим із митницею, кількості й номерів транспортних засобів, що надходять, цілість пломб, ЗПП, збереження товарів (вантажів) на відкритому рухомому складі тощо. Про всі виявлені такою перевіркою невідповідності працівники прикордонної передавальної станції складають акт загальної форми, а у випадках, передбачених Правилами та міжнародними угодами, - комерційний акт. В акті зазначається прізвище та ставиться підпис посадової особи вантажного відділу, яка брала участь у перевірці. Копія акта подається митниці.
4.1.4. Контроль вантажних вагонів здійснюється спільно з прикордонним нарядом. У випадку відкриття вагонів та контейнерів з товарами (вантажами) для прикордонно-митного контролю представником станції складається акт, який підписується представниками вантажного відділу, залізниці та прикордонного наряду. Контроль відкритих вагонів може здійснюватись із спеціально обладнаних перекидних містків.
4.1.5. По закінченню митного огляду вагона або контейнера представник станцій Чоп і, в разі потреби, співробітник вантажного відділу накладають пломби, про що робиться запис у даному акті.
4.1.6. Надалі працівник вантажного відділу здійснює митний огляд локомотива з метою контролю особистих речей машиністів, митний контроль переміщуваних ними предметів, валютних цінностей, акцентує увагу на виявленні тайників та інших місць, обладнаних для перевезення товарів (вантажів) з порушенням митних правил, при цьому дотримуючись правил техніки безпеки та інструкції з охорони праці.
4.1.7. Після перевірки на передатних відомостях працівники вантажного відділу, які працюють на ділянках контролю "Страж", "Дружба", згідно даних журналів обліку передатних відомостей присвоюють їм порядкові номери, вчиняючи під номерами вагонів, в лівому кутку передатних відомостей, запис: "Пропущено (кількість) вагонів". Запис завіряється відтиском особистої номерної печатки інспектора. В разі надання товаросупровідних документів неопломбованими в спеціальній валізі проставляє штамп "ПМК" також і на всіх інвойсах, рахунках-фактурах тощо.
Інформація про номери передатних відомостей та кількість пропущених по них вагонах передається засобами телефонного зв'язку на ділянку "імпорт" для постановки на контроль.
4.1.8. По завершенні всіх необхідних митно-прикордонних процедур вантажний поїзд направляється для подальшого митного оформлення та проведення необхідних перевантажувальних робіт на ділянку "імпорт-горка".
4.1.9. Передатні відомості та всі інші документи приймаються представниками станції Чоп від машиніста локомотива чи агента залізниці іншої держави у зоні митного контролю "імпорт-горка" у присутності інспектора митниці, який перевіряє їх наявність, відповідність даним передаточної відомості та кількості поданих до митного оформлення залізничних вагонів та проставляє на інвойсах, рахунках-фактурах штамп "Під митним контролем" із визначення режиму такого переміщення (імпорт, транзит) як підтвердження взяття товарів (вантажів) та цих документів "під митний контроль". У випадку виявлення відсутності документів товари (вантажі) та документи затримуються посадовою особою вантажного відділу до з'ясування обставин та прийняття відповідного рішення про подальше митне оформлення.
4.1.10. У випадку не пропущення товарів (вантажів чи транспортних засобів) митницею станція на період затримки складає акт загальної форми з підписом інспектора вантажного відділу.
4.1.11. У випадку виявлення під час митного контролю невідповідностей у документах, неналежного їх оформлення або інших обставин, що унеможливлюють завершення митного оформлення в повному обсязі, посадова особа вантажного відділу приймає рішення стосовно подальшого спрямування переміщуваних через митний кордон товарів (вантажів) (завершити митне оформлення, повернути, скласти протокол про порушення митних правил тощо).
4.1.12. В разі вилучення товарів (вантажів) або прийняття на зберігання вони мають знаходитися на складі митниці або передаються на відповідальне зберігання (тому підприємству, з яким митниця має договір) і після позитивного вирішення питання про пропуск можуть бути відправленими тільки з дозволу митниці.
4.1.13. Всі документи працівниками залізниці передаються працівникам вантажного відділу та приймаються від них під розписку в спеціальному журналі обліку, що ведеться залізничною станцією. При цьому працівник вантажного відділу робить відмітку на передатній відомості про час початку та закінчення митного оформлення перевізних та супровідних документів.
Три примірники імпортних передавальних відомостей з комплектом супровідних та перевізних документів надаються посадовій особі вантажного відділу по завершенню їх обробки конторами залізничної станції та митними брокерами, декларантами.
4.1.14. На момент надання передавальних відомостей з комплектом супровідних та перевізних документів контроль із боку інших державних контролюючих органів у відповідності до вимог ст. 27 Митного кодексу України (санітарний, екологічний, ветеринарний, фітосанітарний контроль) відносно цих відправок, товарів (вантажів) має бути завершено.
4.1.15. Реєстрація передавальних відомостей у "Журналах реєстрації експортних (імпортних) передавальних відомостей" із присвоєнням та проставленням на них реєстраційних номерів, часу прийняття документів до митного оформлення та часу завершення оформлення - здійснюються посадовою особою вантажного відділу.
4.1.16. Посадова особа вантажного відділу розписується в "Журналі обліку документів, наданих для оформлення митниці" щодо часу прийняття їх до митного оформлення та часу повернення.
4.1.17. Посадова особа вантажного відділу в межах своєї компетенції реєструє подані посадовою особою прикордонної передавальної станції документи, перевіряє відповідність даних, зазначених у них, даним, що містяться в передатній відомості, зокрема, даних про пломби, відправника, а також наявність потрібних супровідних документів і приймає одне з таких рішень:
- про повернення товарів (вантажів) за кордон (у тому числі й за заявою вантажовласника або перевізника);
- про неможливість пропуску товарів (вантажів) в Україну;
- про направлення товарів (вантажів) у митницю призначення під митним контролем;
- про проведення митного оформлення товарів (вантажів).
4.1.18. Рішення про повернення товарів (вантажів) за кордон підтверджується записом від руки "Підлягає поверненню" у передатній відомості й у накладній під найменуванням товару (вантажу), а також зазначенням підстав для повернення. Запис завіряється особистою номерною печаткою інспектора митниці. При поверненні товарів (вантажів), пов'язаному з умовами перевезень технічного, комерційного характеру, у випадках, зазначених у статті 21 конвенції СМГС, до перевізних документів додається акт загальної форми (комерційний акт).
4.1.19. Рішення про неможливість пропуску товарів (вантажів) підтверджується відміткою "Пропуск заборонено" у передавальній відомості та накладній під найменуванням товарів (вантажів), а також зазначенням підстав прийняття такого рішення. Відмітка завіряється відтиском особистої номерної печатки інспектора митниці, вантаж затримується, про що робиться запис у "Журналі затриманих вантажів". Посадовими особами контори передач станції оформляється акт загальної форми, який підписується посадовою особою вантажного відділу. Другий примірник акта передається для зберігання у справах митниці.
4.1.20. У разі прийняття рішення про неможливість пропуску товарів (вантажів) через митний кордон України вони перебувають під митним контролем, охороняються залізницею й повинні бути вивезені з території України в день їх увезення. У разі відсутності технічних можливостей вивезти такі товари (вантажі) станція надає митниці письмове підтвердження цих причин.
4.1.21. У разі виявлення порушення митних правил посадова особа вантажного відділу, яка виявила це порушення, складає протокол про порушення митних правил відповідно до вимог наказу Держмитслужби України від 21.04.2003 N 261 "Про затвердження форм процесуальних документів у справах про порушення митних правил", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.05.2003 за N 348/7669.
Документи на товар (вантаж), а в передбачених законодавством України випадках і товар (вантаж) вилучаються згідно з протоколом про порушення митних правил або протоколом про вилучення товарів (вантажів) відповідно до вимог наказу Держмитслужби України від 21.04.2003 N 261 "Про затвердження форм процесуальних документів у справах про порушення митних правил", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.05.2003 за N 348/7669, примірник якого залишається на залізничній станції, на якій здійснювалося вилучення.
4.1.22. У разі прийняття рішення про направлення товарів (вантажів) у митницю призначення під митним контролем посадова особа вантажного відділу оформлює ці товари (вантажі) відповідно до вимог розділу 4 Положення про порядок здійснення контролю за доставкою вантажів у митниці призначення, затвердженого наказом Державної митної служби України від 08.12.98 N 771 (зі змінами й доповненнями), з урахуванням вимог цієї Технологічної схеми.
На всіх перевізних, супровідних документах і ДКД посадова особа митного органу проставляє підпис і відбиток штампа "Під митним контролем".
Другі примірники передавальних відомостей з відмітками про оформлення кожної конкретної відправки передаються митниці і зберігаються у справах митниці.
4.1.23. Митний контроль та митне оформлення товарів (вантажів) і транспортних засобів із застосуванням вантажної митної декларації проводиться відповідно до Митного кодексу України та наказу Держмитслужби України від 14.10.2002 N 561 і зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 07.11.2002 за N 877/7165 (у редакції наказу Держмитслужби України від 21.10.2003 N 715, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 12.11.2003 за N 1041/8362).
4.1.24. Достовірність зазначених декларантом відомостей у ВМД, яка заповнена згідно з діючими правилами та засвідчена особою митного брокера у встановленому порядку, закріплюється проставленням відтиску штампа "Під митним контролем" на всіх аркушах ВМД та реєстраційним номером, а також реєстрацією ВМД у "Журналі обліку ВМД". Після завершення цієї процедури декларант несе юридичну відповідальність за відомості, зазначені у ВМД. Ця декларація не може бути відкликана декларантом.
Відповідальність за неточні відомості у ВМД установлюється законодавством.
4.1.25. Працівник вантажного відділу не приймає ВМД до оформлення:
а) якщо вона подається без повного комплекту документів, необхідних для здійснення митного оформлення товарів;
б) якщо вона заповнена декларантом із порушенням Положення про ВМД, Інструкції про порядок заповнення ВМД;
в) в інших випадках, передбачених законодавством України.
Особовий склад, задіяний в Технології, може відмовити у митному оформленні товарів виключно у випадках, передбачених законодавством України, після завершення процесу прийняття ВМД до оформлення.
4.1.26. Реєстраційний номер ВМД, за якою було відмовлено у митному оформленні, не може бути присвоєний іншій декларації.
4.1.27. У разі відмови у прийнятті ВМД для оформлення обов'язково заповнюється картка відмови у митному оформленні згідно з порядком, установленим Держмитслужбою України, з обов'язковим посиланням виключно на норми законодавчих актів.
4.1.28. У випадках пропуску частини вагонів по груповій ВМД посадова особа вантажного відділу на зворотній стороні ВМД відмічає номери пропущених вагонів та ТТН, зазначає загальну кількість пропущених вагонів, номер передавальної відомості та завіряє відтиском ОНП; ВМД ставить на контроль, про що робить запис у "Журналі ВМД на контролі".
4.1.29. Підставою для митного оформлення товарів (вантажів), що ввозяться в режимі "імпорт", є:
а) зареєстровані інспектором у пункті пропуску імпортні передавальні відомості з відтиском штампа ПМК та забезпечень митних органів країни відправлення;
б) супровідні та перевізні документи на товар (вантаж);
в) наявність в ЄАІС Держмитслужби учасників ЗЕД відомостей про конкретного одержувача товару (вантажу).
4.1.30. Працівник вантажного відділу перевіряє відповідність інформації щодо найменування та кількості вантажу, номери вагонів у супровідних та перевізних документах реквізитам передавальної відомості.
При виконанні необхідних умов виписує документ контролю доставки (ДКД) для направлення вантажу на митницю, в зоні діяльності якої акредитований одержувач вантажу.
Реєструє документ контролю доставки у відповідному журналі обліку.
У відповідній графі передавальної відомості робить запис: "Імпорт, назва ДКД, N ХХХХ/БП, назва митниці призначення".
Документ контролю доставки реєструє в електронному журналі реєстрації вантажів (ПЗ "ICUST99").
4.1.31. З метою забезпечення контролю за доставлянням товарів (вантажів) до митниць призначення декларування транзитних товарів (вантажів) та виписка документа контролю доставки на товари (вантажі), що імпортуються в Україну із перевантаженням, проводяться із зазначенням номерів вагонів на широкій колії.
4.1.32. Товари (вантажі), ввезені із-за кордону, вважаються випущеними, якщо на всіх примірниках перевізних та супровідних документів співробітником митниці проставлені митні забезпечення типу 1 і 2 - "Під митним контролем" та особиста номерна печатка. У разі прийняття рішення про направлення товарів (вантажів) у митницю призначення під митним контролем працівник митниці оформляє ці товари відповідно до чинного законодавства України. На всіх перевізних та супровідних документах проставляється штамп "Під митним контролем" і виписується документ контролю доставки або транзитна ВМД.
4.1.33. Працівником станцій Чоп при прийнятті товарів (вантажів) до перевезення під митним контролем на перевізних документах і ДКД проставляється календарний штемпель станції, яка приймає товар (вантаж) до перевезення, що засвідчує прийняття залізницею зобов'язання про перевезення товару (вантажу) під митним контролем і про дотримання митних правил, установлених чинним законодавством.
4.1.34. Один примірник передатної відомості на товари (вантажі) з відмітками про документи, на основі яких товари (вантажі) прослідували через митницю, залишається у справах митниці. Передатні відомості, які знаходяться в митниці, прошнуровуються і підшиваються в папки по мірі надходження. В них робиться відмітка про відправку із зазначенням номерів контрольних документів (ВМД, ДКД) і вони є документами обліку надходження та випуску товарів (вантажів).
4.1.35. При надходженні товарів (вантажів) із-за меж митної території України у вагонах колії 1435 мм здійснюється в разі потреби перевантаження цих товарів у вагони колії 1520 мм та переоформлення перевізних документів на станціях дії транспортного права Конвенції про міжнародні залізничні перевезення (КОТІФ). При прибутті залізничних вагонів з товарами (вантажами) у зону митного контролю "імпорт" пункту пропуску "Чоп" працівники станції визначають у складі вантажного потяга конкретні номери вагонів, які будуть перевантажуватися по станції Чоп.
При цьому, на товари (вантажі), що будуть перевантажуватись по ст. Чоп, товарний касир контори передач виписує натурний лист у двох екземплярах, враховуючи, що на ділянки перевантаження "Ангар", ВАТ "Закарпатінтерпорт", ТОВ "Експорттрансбуд", ТОВ "Варіант-Логістик" виписуються окремі натурні листи, аркуші яких розподіляються:
1-й - митниці (на пункти перевантаження);
2-й - товарному касиру контори передач.
Зазначені натурні листи подаються працівнику вантажного відділу, який на всіх екземплярах проставляє штамп ПМК.
Всім екземплярам натурних листів згідно журналів їх обліку, що знаходяться на ділянках перевантаження, присвоюються порядкові номери. В натурних листах обов'язково зазначається інформація про номери передатних відомостей, по яких дані вагони були пропущені на митну територію України. Інформація про номери натурних листів та передатних відомостей, а також про кількість вагонів, направлених по натурному листу, передається на ділянки перевантаження для постановки на контроль та звірки при поступленні.
До екземплярів натурного листа додаються всі перевізні та супровідні документи для оформлення декларантом ДКД або транзитної ВМД.
4.1.36. Працівник вантажного відділу після митного оформлення усіх вагонів, що зазначені у передатних відомостях, підраховує вагу пропущених по них товарів (вантажів) і передає зазначену інформацію головному інспектору для внесення в облікові журнали. Передатна відомість знімається з контролю шляхом проставлення відтиску ОНП в її правому нижньому куті та внесення відповідної відмітки у журналі обліку передатних відомостей.
Передатні відомості, по яких не завершено митне оформлення зазначених у них товарів (вантажів) та вагонів, ставляться на контроль. В разі проведення митного оформлення всіх зазначених в передатній відомості товарів (вантажів) та вагонів зняття її з контролю проводить працівник вантажного відділу, який оформив у митному відношенні останній вагон.
4.1.37. Всі необхідні відомості працівник вантажного відділу вносить в діючі журнали обліку та формує комп'ютерну базу обліку вантажних перевезень.
4.1.38. Після оформлення працівник вантажного відділу повертає оформлені в митному відношенні документи на товари (вантажі) товарному касиру ст. Чоп.
4.1.39. В разі зміни пункту перевантаження товарний касир ст. Чоп в обов'язковому порядку ставить до відома працівника вантажного відділу та вносить зміни до натурних листів або ДКД.
4.1.40. Представники станції Чоп надають працівникам вантажного відділу, що знаходяться на ділянках перевантаження - зонах митного контролю пункту пропуску "Чоп", натурні листи із зазначенням номерів залізничних вагонів, які будуть подані для перевантаження, та пакет перевізних та супровідних документів до них.
По отриманні такої інформації працівники вантажного відділу, які знаходяться на ділянках перевантаження, здійснюють контроль за відповідністю товарів (вантажів), які перевантажуються, із вказаними в перевізних та супровідних документах, а також на відсутність серед товарів (вантажів), заборонених до ввезення в Україну або транзиту по її території.
4.1.41. При надходженні товарів (вантажів) з інших митниць на кордоні в вагонах колії 1435 мм для перевантаження на ст. Чоп по транзитних деклараціях, оформлених цими митницями, перевантаження можливе на підставі письмового звернення станції до митниці про необхідність здійснення перевантаження та зміною в електронній копії транзитної ВМД номерів вагонів працівником відділу контролю доставки Чопської митниці.
4.1.42. Невідповідність зазначених у перевізних та супровідних документах відомостей про товари (вантажі) відомостям, отриманим в результаті здійснення митного контролю при перевантаженні товарів (вантажів) із вагонів на вузькій колії у вагони на широкій колії та у автомашини, є підставою для затримки для здійснення і отримання додаткової інформації та можливого запровадження протоколу про порушення митних правил.
4.1.43. При вивченні супровідних та перевізних документів, огляді товару (вантажу), що переміщується у залізничному вагоні, працівник вантажного відділу зобов'язаний звернути увагу на слідуючі особливості:
- країна - відправник товарів (вантажів);
- маршрут проїзду;
- час перебування в дорозі і прибуття на кордон;
- чи мало місце часткове вивантаження або довантаження товарів (вантажів) в країні транзитного проїзду;
- місце завантаження в регіонах, де поширений обіг наркотиків або ведуться бойові дії;
- підробка документів на товари (вантажі), різні печатки в перевізних та супровідних документах;
- країна, в яку прямують товари (вантажі);
- відповідність упаковки даному виду товару;
- вага товарів (вантажів);
- відповідність специфікацій типам товарів (вантажів);
- кількість місць;
- конструктивні напівпорожнини на вагонах;

................
Перейти до повного тексту