1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
28.05.2013 № 561
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
30 липня 2013 р.
за № 1274/23806
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства фінансів № 662 від 23.07.2015 )
Про затвердження Положення про здійснення фінансового моніторингу суб'єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання і нагляд за діяльністю яких здійснює Державна служба фінансового моніторингу України
Відповідно до частини першої статті 6, пунктів 2, 3, 21, 23 частини другої статті 6, статей 7 і 8, частини шостої статті 9, частини шостої статті 17 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму" та з метою забезпечення координації діяльності суб'єктів первинного фінансового моніторингу щодо організації фінансового моніторингу у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про здійснення фінансового моніторингу суб'єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання і нагляд за діяльністю яких здійснює Державна служба фінансового моніторингу України, що додається.
2. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Державного комітету фінансового моніторингу України від 5 серпня 2010 року № 128 "Про затвердження Положення про здійснення фінансового моніторингу суб'єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання і нагляд за діяльністю яких здійснює Державний комітет фінансового моніторингу України", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 3 грудня 2010 року за № 1218/18513.
3. Департаменту податкової, митної політики та методології бухгалтерського обліку Міністерства фінансів України (Чмерук М.О.) та Департаменту взаємодії та координації системи фінансового моніторингу Державної служби фінансового моніторингу України (Романов В. В.) в установленому порядку забезпечити:
подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України;
оприлюднення цього наказу.
4. Цей наказ набирає чинності через 30 днів з дня його офіційного опублікування.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Міністра фінансів України Мярковського А.І. та першого заступника Голови Державної служби фінансового моніторингу України Фещенка О.Ю.
Міністр Ю. Колобов
ПОГОДЖЕНО:
Заступник Голови
Національного банку України
Президент Спілки
орендарів і підприємців України
Голова Спільного представницького органу
репрезентативних всеукраїнських об'єднань
профспілок на національному рівні
Перший заступник Голови
Спільного представницького органу роботодавців
на національному рівні
Голова Державної служби України
з питань регуляторної політики
та розвитку підприємництва


О.О. Ткаченко

В.М. Хмільовський


Ю.М. Кулик


Д. Олійник


М.Ю. Бродський
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
фінансів України
28.05.2013 № 561
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
30 липня 2013 р.
за № 1274/23806
ПОЛОЖЕННЯ
про здійснення фінансового моніторингу суб'єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання і нагляд за діяльністю яких здійснює Державна служба фінансового моніторингу України
I. Загальні положення
1.1. Це Положення розроблене відповідно до Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму" (далі - Закон).
Цим Положенням встановлюються загальні вимоги до організації та проведення фінансового моніторингу суб'єктами первинного фінансового моніторингу (далі - суб'єкти) та їх відокремленими підрозділами, державне регулювання і нагляд за діяльністю яких у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму здійснює Державна служба фінансового моніторингу України, а саме:
суб'єктами підприємницької діяльності, які надають посередницькі послуги під час здійснення операцій з купівлі-продажу нерухомого майна;
фізичними особами - підприємцями та юридичними особами, які проводять фінансові операції з товарами (виконують роботи, надають послуги) за готівку, за умови, що сума такої фінансової операції дорівнює чи перевищує 150000 гривень або дорівнює чи перевищує суму в іноземній валюті, еквівалентну 150000 гривень, у випадках, передбачених статтями 6 і 8 Закону.
1.2. Терміни, що вживаються у цьому Положенні, застосовуються у значеннях, визначених Законом.
1.3. Цим Положенням регулюються питання:
призначення працівника, відповідального за проведення фінансового моніторингу;
встановлення правил та програм проведення фінансового моніторингу;
здійснення ідентифікації клієнтів та вивчення їх фінансової діяльності;
виявлення фінансових операцій, які підлягають внутрішньому фінансовому моніторингу та які можуть бути пов'язані, стосуються або призначені для фінансування тероризму;
зупинення фінансових операцій;
підготовки персоналу суб'єкта (відокремлених підрозділів) щодо виконання вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму.
1.4. У цьому Положенні під фінансовими операціями з товарами (виконанням робіт, наданням послуг) за готівку слід розуміти:
внесення готівки у касу суб'єкта (відокремленого підрозділу);
внесення готівки у касу банку (філії іноземного банку), в якому відкрито рахунок суб'єкта;
внесення готівки у касу банку (філії іноземного банку) з подальшим її перерахуванням на рахунок, відкритий суб'єктом в іншому банку (філії іноземного банку).
II. Призначення працівника, відповідального за проведення фінансового моніторингу
2.1. Положення цього розділу застосовуються суб'єктами (відокремленими підрозділами), крім тих, які провадять свою діяльність одноособово, без утворення юридичної особи, а також фізичних осіб - підприємців та юридичних осіб, які проводять фінансові операції з товарами (виконують роботи, надають послуги) за готівку, за умови, що сума такої фінансової операції дорівнює чи перевищує 150000 гривень або дорівнює чи перевищує суму в іноземній валюті, еквівалентну 150000 гривень, у випадках, передбачених статтями 6 і 8 Закону.
2.2. Працівник, відповідальний за проведення фінансового моніторингу (далі - відповідальний працівник), призначається керівником суб'єкта, з урахуванням особливостей, встановлених Законом, протягом трьох робочих днів з дати встановлення ділових відносин з клієнтом, який має намір вчинити правочин щодо купівлі-продажу нерухомості, якщо сума такої операції дорівнює чи перевищує 400000 гривень або дорівнює чи перевищує суму, еквівалентну зазначеній, в іноземній валюті, але до моменту здійснення суб'єктом такої операції.
Відповідальний працівник суб'єкта призначається за посадою на рівні керівництва суб'єкта і є незалежним у своїй діяльності та підзвітним тільки керівнику суб'єкта.
Виконання повноважень відповідального працівника може бути покладено на керівника суб'єкта.
Одна і та сама особа не може бути призначена одночасно відповідальним працівником суб'єкта і його відокремленого підрозділу, а також одночасно у декількох відокремлених підрозділах.
Посадову інструкцію відповідального працівника затверджує керівник суб'єкта.
2.3. Суб'єкт (відокремлений підрозділ) повідомляє Держфінмоніторинг України відповідно до встановленого ним порядку про:
призначення відповідального працівника - протягом трьох робочих днів з дати встановлення ділових відносин з клієнтом, який має намір вчинити правочин щодо купівлі-продажу нерухомості на суму, яка дорівнює чи перевищує 400000 гривень або дорівнює чи перевищує суму, еквівалентну зазначеній, в іноземній валюті;
призначення особи, яка тимчасово виконує його обов'язки, - протягом трьох робочих днів з дня призначення;
звільнення відповідального працівника або особи, яка тимчасово виконує його обов'язки, - протягом трьох робочих днів з дня звільнення.
2.4. Особа, вперше призначена на посаду відповідального працівника, повинна протягом трьох місяців з дня призначення пройти навчання у порядку, встановленому Держфінмоніторингом України.
2.5. Відповідальний працівник є особою, на яку покладаються організація та координація діяльності з проведення суб'єктом (відокремленим підрозділом) фінансового моніторингу.
У разі незгоди відповідального працівника з вказівками керівника суб'єкта (відокремленого підрозділу) щодо проведення фінансового моніторингу відповідальний працівник може повідомити про це Держфінмоніторинг України з письмовим викладенням своїх заперечень.
2.6. Відповідальний працівник повинен мати бездоганну ділову репутацію, відповідати вимогам, встановленим Міністерством фінансів України, та працювати в суб'єкті (відокремленому підрозділі) за основним місцем роботи.
Призначення відповідального працівника повинно бути здійснено після перевірки ділової репутації кандидата на посаду відповідального працівника.
Перевірка ділової репутації кандидата на посаду відповідального працівника здійснюється на підставі поданих ним оригіналів документів: паспорта, трудової книжки, документів про освіту та/або підвищення кваліфікації, довідки про відсутність судимості, отриманої в органах внутрішніх справ.
Такі документи або їх копії повинні зберігатись у суб'єкта первинного фінансового моніторингу.
У разі призначення відповідальним працівником керівника суб'єкта перевірка його ділової репутації здійснюється відповідним органом управління суб'єкта.
Підтвердження ділової репутації кандидата на посаду відповідального працівника за результатами її перевірки оформлюється письмовим висновком, який підписується або керівником суб'єкта, або особами, які робили перевірку ділової репутації, або затверджується відповідним органом управління суб'єкта.
2.7. У разі наявності у суб'єкта відокремлених підрозділів керівник суб'єкта за поданням керівника відокремленого підрозділу призначає відповідального працівника відокремленого підрозділу.
Відповідальний працівник відокремленого підрозділу є незалежним у своїй діяльності та підзвітним тільки керівнику суб'єкта.
Виконання повноважень відповідального працівника відокремленого підрозділу може бути покладено на керівника відокремленого підрозділу.
2.8. На час відсутності (відпустки, відрядження, хвороби) відповідального працівника або неможливості виконання покладених на нього обов'язків призначається особа, яка тимчасово виконує його обов'язки.
На вказану особу поширюються права та обов'язки, встановлені для відповідального працівника.
Особа, яка тимчасово виконуватиме обов'язки відповідального працівника, повинна мати бездоганну ділову репутацію, працювати в цьому суб'єкті за основним місцем роботи та пройти відповідно до внутрішніх процедур підготовку щодо виконання вимог Закону.
Особа, яка тимчасово виконуватиме обов'язки відповідального працівника на час його відсутності, може бути призначена одночасно з відповідальним працівником.
Перевірка відповідності особи, яка тимчасово виконує обов'язки відповідального працівника, вимогам, установленим законодавством, здійснюється у порядку, встановленому пунктом 2.6 цього розділу.
2.9. У разі звільнення відповідального працівника керівник суб'єкта не пізніше наступного робочого дня після його звільнення призначає іншого відповідального працівника.
Допускається виконання обов'язків відповідального працівника особою, яка тимчасово виконує його обов'язки в разі звільнення відповідального працівника, на строк перевірки ділової репутації кандидата на посаду відповідального працівника, який не повинен перевищувати двох місяців.
2.10. До повноважень відповідального працівника, зокрема, належать:
прийняття рішення про повідомлення Держфінмоніторингу України про фінансові операції, щодо яких є мотивовані підозри, що вони пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або якщо вони пов'язані, стосуються чи призначені для фінансування тероризму;
прийняття рішення про інформування правоохоронних органів, визначених законодавством, про фінансові операції, щодо яких є підозри, що вони пов'язані, стосуються чи призначені для фінансування тероризму;
проведення щорічних внутрішніх перевірок діяльності суб'єкта (відокремленого підрозділу) та його працівників щодо дотримання ними законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму, а також виконання правил та програм проведення фінансового моніторингу;
право доступу до всіх приміщень, документів, засобів телекомунікації суб'єкта (відокремленого підрозділу);
залучення будь-яких працівників суб'єкта (відокремленого підрозділу) до здійснення заходів із запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та перевірок з цих питань;
організація розроблення та подання на затвердження, а також запровадження виконання правил та програм здійснення фінансового моніторингу;
одержання пояснень від працівників суб'єкта (відокремленого підрозділу) з питань проведення фінансового моніторингу незалежно від займаних ними посад;
сприяння проведенню уповноваженими представниками Держфінмоніторингу України перевірок діяльності суб'єкта (відокремленого підрозділу) щодо дотримання законодавства у сфері запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму;
прийняття рішення про надання інформації з питань фінансового моніторингу на запити Держфінмоніторингу України та відповідних правоохоронних органів;
підготовка персоналу щодо виконання вимог Закону, зокрема стосовно виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, або тих, які пов'язані, стосуються або призначені для фінансування тероризму, шляхом проведення освітньої та практичної роботи;
здійснення класифікації клієнтів суб'єкта (відокремленого підрозділу) з урахуванням критеріїв ризиків, визначених Держфінмоніторингом України, під час проведення ними фінансових операцій, що можуть бути пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму, і вжиття застережних заходів щодо клієнтів, діяльність яких свідчить про підвищений ризик проведення ними таких операцій;
прийняття рішення про відмову від проведення фінансової операції у разі, якщо здійснення ідентифікації клієнта відповідно до вимог законодавства є неможливим або фінансова операція містить ознаки такої, що згідно із Законом підлягає фінансовому моніторингу, та повідомлення про це Держфінмоніторингу України протягом одного робочого дня, але не пізніше наступного робочого дня з дня відмови;
інформування у письмовій формі не рідше одного разу на місяць керівника суб'єкта про виявлені фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, та заходи, вжиті, зокрема, для забезпечення проведення фінансового моніторингу;
виконання інших функцій відповідно до законодавства, правил і програм проведення фінансового моніторингу та інших внутрішніх документів з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму.
2.11. Інформування відповідальним працівником керівника суб'єкта про виявлені фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, та заходи, вжиті для реалізації норм законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму, здійснюється не рідше одного разу на місяць шляхом надання останньому письмової довідки довільної форми.
Довідка, зокрема, може містити інформацію щодо:
виявлених фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу;
зареєстрованих фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу;
зареєстрованих фінансових операцій, які підлягають внутрішньому фінансовому моніторингу та про які не повідомлено Держфінмоніторинг України;
направленої до Держфінмоніторингу України інформації про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу;
зупинених фінансових операцій;
направленої у визначених законодавством випадках до правоохоронних органів інформації;
фінансових операцій, у проведенні яких суб'єктом (відокремленим підрозділом) було відмовлено;
ужитих заходів стосовно підготовки персоналу щодо виконання вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму;
результатів проведених перевірок внутрішньої системи фінансового моніторингу.
Факт ознайомлення керівника суб'єкта з довідкою, що надається відповідальним працівником, підтверджується підписом керівника.
У разі якщо повноваження відповідального працівника суб'єкта виконує керівник суб'єкта, то зазначена письмова довідка складається і підписується ним.
2.12. Документи, наявність яких передбачена цим розділом, а також документи, що підтверджують факт подання інформації про постановку суб'єкта (відокремленого підрозділу) на облік у Держфінмоніторингу України, зберігаються не менше п'яти років з дня їх підписання (затвердження або погодження).
III. Встановлення правил та програми проведення фінансового моніторингу
3.1. Положення цього розділу застосовуються суб'єктами, крім тих, які провадять свою діяльність одноособово, без утворення юридичної особи, а також фізичних осіб - підприємців та юридичних осіб, які проводять фінансові операції з товарами (виконують роботи, надають послуги) за готівку, за умови, що сума такої фінансової операції дорівнює чи перевищує 150000 гривень або дорівнює чи перевищує суму в іноземній валюті, еквівалентну 150000 гривень, у випадках, передбачених статтями 6 і 8 Закону.
3.2. Правила проведення фінансового моніторингу (далі - Правила) є єдиним внутрішнім документом суб'єкта, який визначає механізм реалізації фінансового моніторингу та спрямований на недопущення використання суб'єкта і його відокремлених підрозділів з метою легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансування тероризму.
3.3. Програма проведення фінансового моніторингу (далі - Програма) є окремим внутрішнім документом суб'єкта, який містить план організаційних заходів для проведення фінансового моніторингу.
3.4. Правила і Програма розробляються з урахуванням вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та міжнародних стандартів у цій сфері.
Правила і Програма охоплюють специфіку проведення фінансового моніторингу за всіма напрямами діяльності суб'єкта і його відокремлених підрозділів.
3.5. Правила і Програма розробляються відповідальним працівником суб'єкта протягом трьох робочих днів з дня його призначення та затверджуються керівником суб'єкта.
Строк, на який складаються Правила і Програма, визначається суб'єктом самостійно з урахуванням змін у законодавстві з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму.
3.6. Відповідальний працівник суб'єкта за погодженням з керівником суб'єкта визначає порядок ознайомлення, зберігання і користування Правилами і Програмою (у тому числі їх електронними копіями) та перелік осіб, які мають право доступу до цих документів.
3.7. Правила складаються з таких окремих розділів:
опис внутрішньої системи фінансового моніторингу суб'єкта, який, зокрема, включає перелік окремих працівників суб'єкта та/або відокремлених підрозділів, залучених до проведення фінансового моніторингу, та механізм взаємодії між ними та відповідальним працівником;
порядок постановки на облік у Держфінмоніторингу України суб'єкта і його відокремлених підрозділів;
перелік прав та обов'язків відповідального працівника, а також інших працівників, які задіяні у проведенні фінансового моніторингу;
порядок ідентифікації та вивчення клієнтів, що проводять фінансові операції, та інших осіб, які беруть у них участь;
порядок класифікації клієнтів з урахуванням критеріїв ризику, визначених Держфінмоніторингом України, і порядок вжиття застережних заходів щодо клієнтів, діяльність яких свідчить про підвищений ризик проведення ними таких операцій;
порядок відмови від встановлення ділових відносин з клієнтом або від проведення фінансової операції;
порядок виявлення фінансових операцій, які підлягають фінансовому моніторингу та які можуть бути пов'язані, стосуються або призначені для фінансування тероризму;
порядок дій працівників суб'єкта (відокремлених підрозділів) з підготовки та подання відповідальному працівнику інформації, необхідної для прийняття рішення про інформування відповідно до законодавства Держфінмоніторингу України та правоохоронних органів;
порядок реєстрації фінансових операцій, що відповідно до Закону підлягають фінансовому моніторингу та можуть бути пов'язані, стосуються або призначені для фінансування тероризму;
порядок повідомлення Держфінмоніторингу України про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу та стосовно яких є достатні підстави підозрювати, що вони пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом;
порядок повідомлення Держфінмоніторингу України та відповідних правоохоронних органів про фінансові операції, стосовно яких є підстави підозрювати, що вони пов'язані, стосуються або призначені для фінансування тероризму;
порядок зупинення проведення фінансової операції;
порядок збору і зберігання документів щодо ідентифікації осіб, які провели фінансову операцію, що згідно із Законом підлягає фінансовому моніторингу та/або може бути пов'язана, стосуватися або призначатися для фінансування тероризму, а також усіх документів, що стосуються проведення фінансової операції та ділових відносин з клієнтом;
порядок надання інформації на запит Держфінмоніторингу України;
опис заходів, спрямованих на запобігання розголошенню інформації, що подається Держфінмоніторингу України, та іншої інформації з питань фінансового моніторингу;
перелік заходів, спрямованих на обмеження ризику зловживань, пов'язаних з послугами, що надаються з використанням новітніх технологій, зокрема забезпечують проведення операцій без безпосереднього контакту з клієнтом;
порядок направлення запитів до органів державної влади з метою виконання завдань, покладених на суб'єкта Законом;
порядок ознайомлення працівників з внутрішніми документами з питань фінансового моніторингу;
порядок проведення перевірок внутрішньої системи фінансового моніторингу.
3.8. Програма містить такі заходи з відповідними строками їх виконання та визначенням осіб, які відповідають за їх виконання:

................
Перейти до повного тексту