1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ЕНЕРГОЗБЕРЕЖЕННЯ
Н А К А З
N 27 від 09.04.99
м.Київ

Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
12 травня 1999 р.
за N 301/3594
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства N 120 від 29.05.2015 )
Про затвердження Положення про порядок організації енергетичних обстежень
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Держкоменергозбереження N 76 від 27.08.2000 Наказом Національного агентства України з питань забезпечення ефективного використання енергетичних ресурсів N 92 від 15.06.2007 )
З метою реалізації положень Закону України "Про енергозбереження", забезпечення виконання пункту 16 постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.99 N 358 "Про підсумки роботи народного господарства у 1998 році" та відповідно до Положення про Державний комітет України з енергозбереження, затвердженого Указом Президента України від 06.10.95 N 918/95,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про порядок організації енергетичних обстежень, що додається.
2. Управлінню правового та адміністративного забезпечення енергозбереження (Яковенко В.І.) забезпечити реєстрацію Положення про порядок організації енергетичних обстежень у Міністерстві юстиції і довести його до відома міністерств, інших органів центральної виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника голови Комітету Лихошву Ю.В.
Голова Комітету В.Меркушов
Затверджено
Наказ Державного комітету України
з енергозбереження 09.04.99 N 27
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
12 травня 1999 р.
за N 301/3594
Положення
про порядок організації енергетичних обстежень
Положення про порядок організації енергетичних обстежень (далі - Положення) розроблено на виконання п.16 постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.99 N 358 з метою реалізації положень Закону України "Про енергозбереження" і відповідно до Положення про Державний комітет України з енергозбереження.
Положення встановлює порядок подання, оформлення, видачі та продовження терміну дії документів щодо атестації спеціалізованих організацій на право проведення енергетичних обстежень (енергетичного аудиту), єдину форму свідоцтва на право їх проведень, а також нормативні та правові вимоги щодо його отримання. Воно визначає також вимоги, у тому числі етичні, щодо організації, характеру й порядку ведення енергетичного обстеження на підприємствах, в організаціях і установах.
1. Сфера дії Положення
1.1. Це Положення є обов'язковим для спеціалізованих підприємств і організацій (далі - спеціалізовані організації), що атестуються або атестовані на право проведення енергетичних обстежень згідно із Тимчасовим положенням про порядок проведення енергетичного обстеження підприємств і атестації спеціалізованих організацій на право його проведення, затвердженим наказом Держкоменергозбереження від 12 травня 1997 року N 49 і зареєстрованим у Міністерстві юстиції 2 вересня 1997 року за N 375/2179, та які проводять енергетичні обстеження у випадках, передбачених чинним законодавством, за рахунок джерел фінансування, визначених цим законодавством.
1.2. Положення є рекомендаційним для інших підприємств та організацій, які виконують енергетичні обстеження з ініціативи суб'єктів господарювання.
2. Діяльність у сфері енергетичних обстежень та її організаційне й методичне забезпечення
2.1. Діяльність у сфері енергетичних обстежень включає організаційне й методичне забезпечення, практичне визначення ефективності використання паливно-енергетичних ресурсів суб'єктами господарювання, в тому числі шляхом проведення обліку паливно-енергетичних ресурсів (далі - ПЕР), а також розроблення та обгрунтування енергоощадних ("енергозберігаючих") заходів і бізнес-планів інвестиційних проектів з енергозбереження.
2.2. Загальні питання організації енергетичних обстежень покладаються на Центральну групу енергетичного аудиту (далі - ЦГЕА), яка утворюється наказом НАЕР, включає до свого складу відповідальних працівників НАЕР і, за їх згодою, - міністерств та інших органів центральної виконавчої влади, і провідних фахівців з питань енергетичних обстежень.
Головою ЦГЕА є один із заступників голови НАЕР.
На ЦГЕА покладається також атестація спеціалізованих організацій на право ведення енергетичних обстежень та видача відповідних свідоцтв.
( Пункт 2.2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Національного агентства України з питань забезпечення ефективного використання енергетичних ресурсів N 92 від 15.06.2007 )
2.3. Питання практичної організації та методичного забезпечення проведення енергетичних обстежень покладаються на Центральне агентство з енергетичних обстежень, яке створюється НАЕР в установленому порядку як державне підприємство і керівник якого є за посадою членом ЦГЕА.
( Пункт 2.3 із змінами, внесеними згідно з Наказом Національного агентства України з питань забезпечення ефективного використання енергетичних ресурсів N 92 від 15.06.2007 )
3. Енергетичне обстеження
3.1. Основні засади проведення енергетичних обстежень підприємств визначаються Тимчасовим положенням про порядок проведення енергетичного обстеження підприємств і атестації спеціалізованих організацій на право його проведення, затвердженим наказом Держкоменергозбереження від 12 травня 1997 року N 49 і зареєстрованим у Міністерстві юстиції 2 вересня 1997 року за N 375/2179.
3.2. Спеціалізовані організації, атестовані в установленому порядку на проведення енергетичних обстежень, можуть залучатися для експертизи показників економії паливно-енергетичних ресурсів підприємств при запровадженні ними економічних механізмів стимулювання енергозбереження.
4. Правова основа діяльності енергоаудиторів
4.1. Здійснення енергетичного обстеження покладається на фахівців (далі - енергоаудитори), що мають відповідну кваліфікацію. Енергоаудитором може бути особа, яка має вищу технічну освіту за фаховим напрямом Міносвіти "Енергетика, електротехніка та електромеханіка", а саме: інженер-електрик, інженер-електромеханік, інженер-теплотехнік, інженер-енергетик, а також інженер з автоматизації (за галузями народного господарства).
4.2. Правовою основою діяльності енергоаудиторів є Тимчасове положення про порядок проведення енергетичного обстеження підприємств і атестації спеціалізованих організацій на право його проведення, затверджене наказом Держкоменергозбереження від 12 травня 1997 року і зареєстроване в Міністерстві юстиції 2 вересня 1997 року за N 375/2179, це Положення, інші нормативні акти.
5. Права енергоаудитора
Енергоаудитор згідно з договором на ведення енергетичного обстеження має право:
- отримувати від замовника всю потрібну фінансову і технічну інформацію для здійснення своєї професійної діяльності;
- безперешкодно проводити інструментальні дослідження з метою отримання об'єктивної інформації щодо стану енергоспоживання;
- залучати до роботи потрібних йому помічників та асистентів;
- чинним законодавством енергоаудитору можуть бути надані й інші права.
6. Обов'язки енергоаудитора
6.1. Енергоаудитор зобов'язаний:
- здійснювати свої професійні обов'язки відповідно до цього Положення;
- не розголошувати інформації, віднесеної до комерційної таємниці, яка стала доступною йому у зв'язку з веденням енергетичного обстеження;
- відмовляти в проведенні енергетичного обстеження в разі невідповідності його завдань законодавству України або міжнародним договорам.
6.2. Енергоаудитор повинен дотримуватися правил професійної етики, а саме:
- бути об'єктивним і не піддаватися тиску заінтересованих осіб;
- дотримуватися конфіденційності інформації, що стала доступною йому у зв'язку з проведенням енергетичного обстеження;
- утримуватися від роботи, якщо він не впевнений у достатності рівня своєї компетентності; згода енергоаудитора на надання професійних послуг означає, що він має належний рівень компетентності, знань і досвіду;
- робота енергоаудитора має відповідати технічним і професійним нормам ведення енергетичного обстеження;
- виконувати всі вимоги договору на проведення енергетичного обстеження.
6.3. Факти невідповідності діяльності енергоаудиторів їх обов'язкам та правилам професійної етики (згідно з пп.6.1 і 6.2 цього Положення) підлягають розгляду на засіданні групи експертів при ЦГЕА, а за її поданням - на черговому засіданні ЦГЕА.
6.4. Якщо енергоаудитор передає частину роботи помічникам (асистентам), то він повинен перевіряти їхню роботу і продовжує нести відповідальність за результати енергетичного обстеження в повному обсязі.
7. Особливості додержання комерційної таємниці енергоаудиторами
7.1. Довідки щодо проведених енергетичних обстежень видаються тільки громадянам та юридичним особам, за дорученням яких або щодо яких здійснювалося енергетичне обстеження. На письмову вимогу суду, арбітражного суду, прокуратури, органів дізнання і слідства довідки про здійснені енергетичні обстеження видаються у зв'язку з розглядом кримінальних, цивільних або господарських справ.
7.2. Обов'язок додержання комерційної таємниці щодо конкретних енергетичних обстежень поширюється також на осіб, яким стало про них відомо у зв'язку з виконанням ними службових обов'язків (у тому числі членам ЦГЕА та експертам, що здійснювали експертизу наданих спеціалізованою організацією матеріалів).
Не підлягає обмеженню інформація щодо узагальнених показників енергетичних обстежень по галузі, регіону, групі підприємств.
7.3. Особи, винні в порушенні таємниці щодо здійснення енергетичного обстеження, несуть відповідальність у порядку, встановленому законодавством України.
7.4. Не можуть бути віднесеними до комерційної таємниці відомості, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України.
8. Особливості атестації та діяльності спеціалізованих організацій
8.1. Енергетичні обстеження підприємств проводяться спеціалізованими організаціями, атестованими на цю діяльність відповідно до вимог Тимчасового положення про порядок проведення енергетичного обстеження підприємств і атестації спеціалізованих організацій на право його проведення, затвердженого наказом Держкоменергозбереження від 12 травня 1997 року N 49 і зареєстрованого в Міністерстві юстиції 2 вересня 1997 року за N 375/2179, з урахуванням наступних особливостей.
8.1.1. У заяві на проходження спеціалізованими організаціями атестації на право ведення енергетичних обстежень повинно бути зазначено, що організація й енергоаудитори погоджуються дотримуватися у своїй діяльності всіх вимог цього Положення та Тимчасового положення про порядок проведення енергетичного обстеження підприємств і атестації спеціалізованих організацій на право його проведення, зареєстрованого в Міністерстві юстиції 2 вересня 1997 року за N 375/2179, а також повинні бути заявлені:
- типи технологічного устаткування, типи споживачів енергоресурсів, системи обліку та контролю для проведення енергетичних обстежень;
- галузева орієнтація;
- можливість підготовки бізнес-планів інвестиційних проектів.
Заява, крім керівника спеціалізованої організації, повинна бути підписана енергоаудиторами, що входять до складу організації або залучені до цієї діяльності на контрактних засадах.
8.1.2. Комплект документів, що подаються на право ведення енергетичних обстежень повинен включати також:
- копію контрактів (угод) на проведення енергетичного обстеження між спеціалізованою організацією та всіма енергоаудиторами, що мають відповідні свідоцтва закладів освіти;
- звіти про виконані раніше енергетичні обстеження підприємств, а за умови їхньої відсутності - програми та методики виконання робіт (для узгодження);
- перелік наявного обладнання, що може бути використаним для проведення енергетичних обстежень з урахуванням вимог додатка 1 до цього Положення.
8.1.3. До матеріалів заявки на право проведення енергетичних обстежень можуть прилучатися мотивовані клопотання відповідних міністерств та інших органів центральної виконавчої влади, які використовуються при визначенні їхньої переважної спеціалізації щодо проведення енергетичних обстежень та розглядаються як один з вирішальних аргументів для прийняття позитивного рішення ЦГЕА.
8.1.4. Спеціалізовані організації, що отримали свідоцтво на право ведення енергетичних обстежень, зобов'язані:
- надавати ЦГЕА в 10-денний термін висновки щодо доцільності зміни нормативів питомих витрат паливно-енергетичних ресурсів у випадку, якщо порушено клопотання щодо їхніх змін підприємствами;
- надавати замовнику робіт технічний звіт у двох примірниках за результатами проведення енергетичного обстеження згідно з п.4.2 Тимчасового положення про порядок проведення енергетичного обстеження підприємств і атестації спеціалізованих організацій на право його проведення та відповідно до умов договору;
- подавати ЦГЕА анотований звіт про роботи, що були виконані протягом кожного календарного року, не пізніше 31 січня наступного за звітним роком. Анотований звіт повинен включати інформацію про підприємства, їхні підрозділи та технологічні установки, де було проведено енергетичне обстеження, очікувані обсяги економії паливно-енергетичних ресурсів за результатами обстежень;
- роботи з енергетичного обстеження вести згідно з вимогами чинних нормативних актів;
- з метою узагальнення та накопичення позитивного досвіду енергетичних обстежень двічі на рік - у квітні та жовтні - надавати Центральному агентству з енергетичних обстежень інформацію щодо впровадження технічних, економічних та організаційних заходів при проведенні енергетичних обстежень типових технологічних установок та типових споживачів енергоресурсів. Центральне агентство енергетичних обстежень забезпечує доступність цієї інформації усім спеціалізованим організаціям та іншим суб'єктам сфери енергозбереження.
8.2. Спеціалізованим організаціям, що отримали дозвіл на проведення енергетичних обстежень, рекомендується надавати ЦГЕА разом з річним анотованим звітом методичні рекомендації щодо ведення енергетичного обстеження на підприємствах певних галузей суспільного господарства та типових технологічних установках чи типових споживачах енергоресурсів, що були використані під час проведення енергетичного обстеження в поточному році; у цьому випадку спеціалізованій організації надаються пільги в частині методичного забезпечення її діяльності.
8.3. Передумовою належного рівня виконання спеціалізованою організацією робіт, пов'язаних з переглядом норм питомих витрат паливно-енергетичних ресурсів на підприємствах, та виконання ними експертизи показників економії паливно-енергетичних ресурсів підприємствами при застосуванні цими підприємствами економічних механізмів стимулювання енергозбереження є постійне забезпечення працівників спеціалізованої організації нормативно-методичною літературою та постійне підвищення кваліфікації енергоаудиторів з цих питань, у тому числі шляхом їхньої участі в роботі спеціалізованих семінарів, конференцій тощо.
8.4. Для залучення спеціалізованих організацій до розробки бізнес-планів інвестиційних проектів з енергозбереження в її складі повинні бути фахівці з вищою економічною освітою, про що вказується у заявлених матеріалах.
9. Свідоцтво і висновок ЦГЕА
9.1. Позитивний висновок ЦГЕА додається до свідоцтва про право ведення енергетичного обстеження (додаток 2) і є невід'ємною його складовою частиною.
9.2. Позитивний висновок ЦГЕА видається одночасно зі свідоцтвом про право ведення енергетичного обстеження.
10. Особливості звіту про результати енергетичного обстеження підприємств
10.1. Оформлення звіту про результати енергетичного обстеження слід вести згідно з вимогами п.4.2 Тимчасового положення про порядок проведення енергетичного обстеження підприємств і атестації спеціалізованих організацій на право його проведення.
10.2. Звіт про результати енергетичного обстеження повинен бути підписаний керівником спеціалізованої організації та всіма енергоаудиторами, що брали участь у здійсненні енергетичного обстеження.
11. Порядок видачі та подовження терміну дії свідоцтва на право ведення енергетичних обстежень

................
Перейти до повного тексту