1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


П О С Т А Н О В А
ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ
Про Основні напрями бюджетної політики на 2004 рік
Заслухавши та обговоривши поданий Кабінетом Міністрів України проект Основних напрямів бюджетної політики на 2004 рік та враховуючи звернення Президента України до Верховної Ради України щодо найбільш нагальних питань бюджетної політики на наступний фінансовий рік, Верховна Рада України відзначає, що головними завданнями бюджетної політики на 2004 рік є:
ресурсне забезпечення здійснення соціальних та економічних реформ, курс на які проголошено у Програмі діяльності Кабінету Міністрів України, схваленій Верховною Радою України;
формування наступності державної бюджетної політики шляхом запровадження стратегічного бюджетного планування на середньостроковий період.
За результатами парламентських слухань щодо проекту Основних напрямів бюджетної політики на 2004 рік, поданого Кабінетом Міністрів України, відповідно до статті 33 Бюджетного кодексу України Верховна Рада України
постановляє:
1. Основні напрями бюджетної політики на 2004 рік, подані Кабінетом Міністрів України, взяти до відома.
2. Схвалити Пропозиції Верховної Ради України до Основних напрямів бюджетної політики на 2004 рік згідно з додатком 1 та Доручення Верховної Ради України Кабінету Міністрів України до Основних напрямів бюджетної політики на 2004 рік згідно з додатком 2 до цієї Постанови.
3. Кабінету Міністрів України підготувати проект Закону України про Державний бюджет України на 2004 рік з урахуванням Основних напрямів бюджетної політики на 2004 рік, схвалених Пропозицій Верховної Ради України до Основних напрямів бюджетної політики на 2004 рік та Доручень Верховної Ради України Кабінету Міністрів України до Основних напрямів бюджетної політики на 2004 рік.
Голова Верховної Ради України В.ЛИТВИН
м. Київ, 19 червня 2003 року
N 987-IV
Додаток 1
до Постанови Верховної Ради України
від 19 червня 2003 року
N 987-IV
ПРОПОЗИЦІЇ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ
до Основних напрямів бюджетної політики на 2004 рік
З метою забезпечення формування реального проекту Державного бюджету України на 2004 рік та якісного складання проекту Закону України про Державний бюджет України на 2004 рік Кабінету Міністрів України врахувати такі пропозиції Верховної Ради України до Основних напрямів бюджетної політики на 2004 рік:
1. Проект бюджету на 2004 рік має формуватися відповідно до положень Конституції України, Бюджетного кодексу України, Послання Президента України до Верховної Ради України "Україна: поступ у XXI століття. Стратегія економічної та соціальної політики на 2000-2004 роки", Програми діяльності Кабінету Міністрів України, законів України, постанов Верховної Ради України, інших нормативно-правових актів.
2. Пріоритетними напрямами бюджетної політики на 2004 рік визначити:
забезпечення соціального спрямування державного бюджету;
видатки на освіту, охорону здоров'я, культуру, науку, судову владу, житлово-комунальне господарство;
забезпечення соціальних гарантій, соціального захисту населення та безоплатної медичної допомоги;
державну підтримку енергозберігаючих технологій.
3. Обов'язковим завданням на 2004 рік є забезпечення поетапного погашення бюджетної заборгованості із соціальних виплат.
4. Активізувати роботу щодо реформування системи соціального захисту, охорони здоров'я та пенсійного забезпечення відповідно до напрямів, визначених у Програмі діяльності Кабінету Міністрів України.
Визначити чітку позитивну стратегію наближення розмірів мінімальної заробітної плати, пенсій, інших видів соціальних виплат та допомоги до рівня прожиткового мінімуму. Для фінансового забезпечення реалізації цієї стратегії необхідно вжити заходів щодо мобілізації доходів державного бюджету, включаючи створення цілісної системи дій з детінізації економіки.
5. У 2004 році перейти від системи надання пільг і субсидій населенню до надання адресної грошової допомоги категоріям населення, доходи яких нижче розміру прожиткового мінімуму.
6. Починаючи з 2004 року здійснювати облік у складі державного бюджету усіх державних цільових фондів, які створюються за рахунок податків і зборів (обов'язкових платежів), із збереженням їх цільового призначення. При цьому на 2004 рік мають бути переглянуті і оптимізовані граничні обсяги видатків на утримання таких фондів.
7. Встановити частку прогнозного річного обсягу валового внутрішнього продукту, що перерозподіляється через зведений бюджет, на рівні не менше 38 відсотків з урахуванням обліку у складі державного бюджету усіх державних цільових фондів.
8. Забезпечити повний облік наданих податкових пільг юридичним і фізичним особам.
9. При підготовці законопроектів з питань оподаткування дотримуватися створення умов для розширеного відтворення та підвищення ефективності вітчизняного виробництва, впорядкування податкових пільг.
10. Запропонувати прозорий механізм проведення бюджетного відшкодування платникам податку на додану вартість, який забезпечить у 2004 році погашення у повному обсязі простроченої заборгованості та недопущення накопичення нової, зокрема, шляхом складання списків платників податків, яким необхідно здійснити бюджетне відшкодування податку на додану вартість, встановлення критеріїв визначення черговості та складання графіка проведення такого відшкодування.
При цьому не допускається зменшення обсягу надходжень податку на додану вартість до державного бюджету.
11. У 2004 році повинні бути вжиті заходи щодо суттєвого зниження податкового боргу.
При цьому забороняються проведення списання заборгованості (недоїмки) суб'єктів господарювання за податками, зборами (обов'язковими платежами), відстрочення і розстрочення їх сплати.
12. Скасування реєстрації суб'єктів підприємницької діяльності як платників податків повинно проводитися виключно за рішенням суду за поданням органів державної податкової служби.
13. Передбачити загальний обсяг надходжень коштів від приватизації державного майна на 2004 рік не менше обсягу, затвердженого на 2003 рік. Подальше збільшення обсягу таких надходжень має бути пов'язано виключно з додатковими витратами розвитку.
14. Граничний обсяг державного боргу на кінець 2004 року не повинен перевищувати 35 відсотків валового внутрішнього продукту, враховуючи зобов'язання держави по соціальній заборгованості та бюджетному відшкодуванню податку на додану вартість.
Передбачити норми щодо чіткої регламентації процедур управління державним боргом та забезпечити зниження показника співвідношення державного боргу до ВВП і скорочення витрат на його обслуговування.
15. Заборонити надання державних гарантій суб'єктам підприємницької діяльності позичальникам кредитів, крім гарантій за кредитами, які надаються міжнародними фінансовими організаціями або на умовах співфінансування разом із міжнародними фінансовими організаціями, за умови ратифікації Верховною Радою України договорів, за якими надаються такі кредити, за винятком кредитів, передбачених у законі про Державний бюджет України.
16. Питома вага місцевих бюджетів у зведеному бюджеті (без урахування відповідних змін щодо обліку у складі державного бюджету усіх державних цільових фондів) та загальний обсяг трансфертів (дотацій вирівнювання та субвенцій) з державного бюджету місцевим бюджетам повинні становити не менше ніж у 2003 році.
17. Обов'язковим напрямом бюджетної політики у сфері міжбюджетних відносин є завершення у 2004 році переходу місцевих бюджетів на обслуговування органами Державного казначейства України, у тому числі за видатками. Зазначене вимагає чіткого розподілу функцій і повноважень у фінансовій системі між місцевими фінансовими органами та органами Державного казначейства України з метою оптимізації витрат на їх функціонування та уникнення дублювання повноважень.
18. Виходячи з принципу субсидіарності бюджетної системи та з метою більш ефективного використання бюджетних коштів забезпечити перехід до здійснення ряду програм державного бюджету шляхом надання субвенцій місцевим бюджетам з державного бюджету, які розподіляються відповідними міністерствами за участю Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, зокрема, на: забезпечення інсуліном хворих на цукровий діабет та закупівлю лікарських засобів для лікування окремих соціально небезпечних хвороб у комунальних закладах охорони здоров'я; інформатизацію загальноосвітніх навчальних закладів та забезпечення підручниками учнів загальноосвітніх шкіл.
19. З метою реалізації Прикінцевих положень Бюджетного кодексу України, починаючи з бюджету на 2004 рік, побудову трансфертних відносин між районними бюджетами та бюджетами міст районного значення, селищ, сіл здійснювати на основі відповідних нормативно-правових актів. При цьому для цих рівнів бюджетів використовуються нормативи бюджетної забезпеченості, які затверджуються Кабінетом Міністрів України, без урахування коефіцієнтів впливу факторів щодо нормативів штатної чисельності працівників.
20. У проекті державного бюджету на 2004 рік запропонувати єдині підходи до розподілу ресурсів на витрати розвитку між головними розпорядниками коштів державного бюджету з виділенням пріоритетів. Зазначене потребує обов'язкового розподілу державних капітальних вкладень в розрізі головних розпорядників коштів державного бюджету за відповідними бюджетними програмами безпосередньо в проекті державного бюджету.
Субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виконання інвестиційних проектів мають бути визначені в розрізі бюджету Автономної Республіки Крим, обласних бюджетів та бюджетів міст Києва і Севастополя в обсязі, не меншому ніж затверджено на ці цілі на 2003 рік, з конкретними напрямами розподілу.
21. Враховуючи низький рівень експлуатаційної безпеки житлово-комунального господарства та його соціальне значення, пріоритетним напрямом спрямування державних централізованих капітальних вкладень визначити будівництво і реконструкцію об'єктів житлово-комунального господарства, що мають загальнодержавне або міжрегіональне значення.
22. У проекті Закону України про Державний бюджет України на 2004 рік має бути передбачено розмір мінімальної заробітної плати на 2004 рік як базовий показник, що впливає на реальні доходи населення і визначення політики оплати праці у бюджетній сфері. Для забезпечення адекватної диференціації в оплаті праці працівників бюджетної сфери необхідно визначити фонд оплати праці на 2004 рік відповідно до Єдиної тарифної сітки.
23. Збільшення розміру грошового утримання військовослужбовців має бути пов'язано виключно з необхідністю надання компенсації витрат, пов'язаних із справлянням починаючи з 1 січня 2004 року податку з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержуваних військовослужбовцями, особами начальницького складу органів внутрішніх справ у зв'язку з виконанням обов'язків несення служби.
24. З метою поглиблення програмно-цільового підходу у бюджетному процесі та підвищення ефективності використання бюджетних коштів на 2004 рік здійснити передачу відомчих бюджетних установ та виконання державних програм соціально-культурної сфери до відання центральних органів виконавчої влади, які відповідають за реалізацію державної політики у відповідній галузі.
25. Передбачити норми щодо пропорційного виділення Державним казначейством України коштів загального фонду державного бюджету головним розпорядникам залежно від бюджетних асигнувань на відповідний період, частки захищених статей видатків на наявних в обліку бюджетних зобов'язань.
26. Забезпечити суттєве скорочення спеціального фонду бюджету, зокрема за рахунок додаткового переведення із спеціального фонду бюджету до загального фонду збору за забруднення навколишнього природного середовища, додаткових зборів на виплату пенсій з урахуванням перевірок контролюючих органів та фінансового забезпечення відповідних бюджетних програм із загального фонду.
Додаток 2
до Постанови Верховної Ради України
від 19 червня 2003 року
N 987-IV
ДОРУЧЕННЯ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ
Кабінету Міністрів України до Основних напрямів бюджетної політики на 2004 рік
Кабінету Міністрів України при підготовці проекту Закону України про Державний бюджет України на 2004 рік забезпечити виконання таких доручень Верховної Ради України:
1) прискорити до 25 червня 2003 року подання на розгляд Верховної Ради України законопроектів, визначених Основними напрямами бюджетної політики на 2004 рік, зокрема, щодо внесення змін до податкового законодавства; внесення змін до законодавчих актів, положення яких не забезпечені ресурсами бюджету на 2004 рік; заміни діючої системи усіх видів пільг громадян на адресну грошову допомогу виходячи з рівня їх доходів; врегулювання міжбюджетних відносин на рівні села, селища, міста районного значення та району;
2) прискорити подання до Верховної Ради України проекту Державної програми реформування житлово-комунального господарства, яка сприятиме технічному переоснащенню підприємств, використанню енергозберігаючих технологій та забезпеченню ведення обліку споживання енергетичних ресурсів;
3) підготувати пропозиції щодо удосконалення механізму обмеження обсягів збитків минулих років при оподаткуванні прибутку суб'єктів господарювання;
4) подати законопроект про внесення змін до Закону України "Про приватизацію державного майна" в частині призупинення приватизації часток майна (підприємств-монополістів) шляхом подрібнення контрольного та блокуючого пакета акцій (відповідно 25 відсотків, 50 відсотків+1 акція, 75 відсотків);
5) вдосконалити порядок вилучення до державного бюджету частини прибутку (доходу) державних підприємств, у тому числі шляхом внесення відповідних законопроектів;
6) підготувати пропозиції щодо внесення змін до спеціального законодавства України з питань приватизації в частині стовідсоткового зарахування коштів від приватизації державного та комунального майна до бюджету відповідно до Бюджетного кодексу України;
7) до 15 серпня 2003 року подати на розгляд Верховної Ради України проекти законів щодо врегулювання відносин між органами місцевого самоврядування та органами Державного казначейства України по обслуговуванню місцевих бюджетів та щодо порядку вирішення в суді спорів у частині міжбюджетних відносин;
8) разом з проектом державного бюджету на 2004 рік надати прогнозні макропоказники економічного і соціального розвитку України на 2004 рік з деталізацією по видах показників, у тому числі в розрізі основних галузей економіки, та поясненнями їх впливу на показники проекту бюджету на 2004 рік;
9) розробити та подати Верховній Раді України методику обрахунку валового внутрішнього продукту за міжнародними стандартами;
10) разом з проектом державного бюджету на 2004 рік подати середньострокову бюджетну стратегію на 2004-2007 роки, яка б визначала конкретні структурні реформи у соціальній, гуманітарній та економічній сферах, підкріплені необхідними бюджетними ресурсами;
11) надати Верховній Раді України до 15 серпня 2003 року фінансові плани державних підприємств-монополістів на 2003 та 2004 роки;
12) надходження коштів від приватизації до державного бюджету передбачити відповідно до статті 29 Бюджетного кодексу України;
13) разом з проектом державного бюджету на 2004 рік подати перелік об'єктів державного та комунального майна, які підлягають приватизації, кошти від якої планується отримати до державного бюджету у наступному році, та прогнозний графік надходжень коштів від приватизації державного та комунального майна на 2004 рік.

................
Перейти до повного тексту