- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Угода
УГОДА
між Україною та Європейською організацією ядерних досліджень (ЦЕРН) стосовно надання статусу асоційованого члена в ЦЕРН
Україна (далі - Україна)
та
Європейська організація ядерних досліджень (далі - ЦЕРН, або Організація),
далі - Сторони,
УРАХОВУЮЧИ:
Конвенцію ЦЕРН, від 1 липня 1953 року, зі змінами, унесеними 17 січня 1971 року (далі - Конвенція), зокрема її статті II, III й V;
Зростаючий глобальний характер наукового співтовариства, яке бере участь в діяльності Організації, та потребу у пошуках необхідних ресурсів фінансування цієї діяльності;
Багаторічні відносини між Організацією та Україною та успішний внесок останньої до реалізації наукової програми ЦЕРН;
Резолюцію Ради ЦЕРН (далі - Рада) від 17 червня 2010 року (як зазначено у додатку 3 до "Звіту про географічне розширення ЦЕРН", CERN/2918/Rev.), якою, зокрема, відкрито членство в ЦЕРН для всіх держав, незалежно від їхнього географічного розташування, і засновано статус асоційованого члена;
Що статус асоційованого члена складається із постійного асоційованого членства (далі - асоційоване членство), а також асоційованого членства, як попередньої стадії перед повноправним членством (далі - асоційоване членство як стадія перед членством), при цьому передбачається, що за умови дотримання застосованих критеріїв та процедур, держави, які підпадають під першу категорію можуть перейти до останнього статусу;
Рішення Ради, ухвалене на її сесії 16 грудня 2010 року, яким Рада схвалила типові угоди для надання статусу асоційованого члена та асоційованого члена, як попередньої стадії перед членством;
Листи від 18 листопада 2010 року та 31 січня 2011 року, направлені Головою Державного агентства з питань науки, інновацій та інформації України на ім’я Генерального директора ЦЕРН та останню переписку від 20 грудня 2010 року стосовно можливої заявки України на асоційоване членство;
Лист від 18 січня 2011 року, направлений Генеральним директором ЦЕРН на ім’я Постійного представника України при Відділенні ООН та інших міжнародних організаціях у Женеві, яким передано Типову угоду, що включає права та обов’язки пов’язані із асоційованим членством;
Спільну декларацію Кабінету Міністрів України та ЦЕРН стосовно науково-технічного співробітництва, від 18 березня 2011 року та Спільну заяву про намір стосовно можливої заявки України на набуття статусу держави - асоційованого члена ЦЕРН від того самого числа;
Лист від 27 грудня 2011 року, надісланий Постійним представником України при Відділенні ООН та інших міжнародних організаціях у Женеві на ім’я Президента Ради, яким передано заявку України на набуття статусу асоційованого члена, включаючи докладне заявочне досьє;
Лист від 16 січня 2012 року, надісланий Президентом Ради на ім’я Постійного представника України при Відділенні ООН та інших міжнародних організаціях у Женеві, яким підтверджується отримання заявки та оголошується про те, що заявка буде розглянута на наступному засіданні Ради;
Рішення, прийняте Радою на її засіданні 15 березня 2012 року на підставі інформації, наданої органами державної влади України, про призначення Цільової групи з установлення фактів для проведення технічної перевірки та встановлення фактів, пов’язаних з заявкою України на асоційоване членство;
Лист від 27 березня 2012 року, направлений Керівником з міжнародних відносин ЦЕРН на ім’я Постійного представника України при Відділенні ООН та інших міжнародних організаціях у Женеві, яким останній інформується про формування Цільової групи з установлення фактів, критеріїв, які будуть використовуватись для оцінювання заявки України, сфер, в яких буде збиратись інформація та графік її візиту до України, а також лист України від 29 березня 2012 року, яким підтверджується запропонований візит;
Вивчення заявки Цільової групи з установлення фактів, призначеної Радою;
Лист від 18 травня 2012 року, направлений Керівником з міжнародних відносин ЦЕРН на ім’я Постійного представника України при Відділенні ООН та інших міжнародних організаціях у Женеві, яким останній інформується про низку галузей, в яких Цільова група не змогла отримати достатній рівень інформації чи необхідних запевнень, що вимагалися Радою.
Зокрема, додаткова інформація вимагалась для проведення оцінювання за критерієм "існування в державі-заявнику міцної основи у фізиці елементарних частинок як теоретичної, так і експериментальної, задовільне фінансування обох напрямів для підтримки досліджень в країні, а також для оплати витрат на відрядження та проживання для надання можливості вченим цієї країни брати участь у діяльності ЦЕРН".
Крім того, органам державної влади України було запропоновано зробити заяву в письмовому вигляді стосовно "бажання національних органів влади підтримувати фундаментальні дослідження та їх поінформованості стосовно наслідків участі у спільних розробках в галузі фізики елементарних частиною". Зрештою, до листа Керівника з міжнародних відносин додавався список з детальними запитаннями, пов’язаними як з фінансуванням та фізикою елементарних частинок в Україні, так і з очікуваними перевагами для українського наукового співтовариства;
Лист від 30 травня 2012 року, надісланий Постійним представником України при Відділенні ООН та інших міжнародних організаціях у Женеві на ім’я Керівника з міжнародних відносин ЦЕРН, яким передано детальну інформацію відповідно до запиту Цільової групи;
Лист від 19 липня 2012 року, надісланий Керівником з міжнародних відносин ЦЕРН на ім’я Постійного представника України при Відділенні ООН та інших міжнародних організаціях у Женеві, яким передано проект звіту Цільової групи щодо перевірки фактів, до якого, в залежності від обставин, могли бути внесені коментарі органів державної влади України, та останню відповідь від 28 серпня 2012 року, яка повідомляє про те, що Україна не має коментарів до проекту звіту;
Представлення звіту Цільової групи з установлення фактів на розгляд Ради на її засіданні 20 вересня 2012 року, та рішення Ради "надати повноваження Генеральному директору вступити в переговори з Україною для підготовки угоди, яка визначатиме права та обов’язки України як асоційованого члена, включаючи вимоги щодо встановлення нових схем фінансування для підтримки вчених в Україні та передбачення додаткового фінансування для участі України в наукових проектах ЦЕРН, тим самим забезпечуючи виконання усіх критеріїв асоційованого членства";
Лист від 21 вересня 2012 року, надісланий Генеральним директором ЦЕРН на ім’я Постійного представника України при Відділенні ООН та інших міжнародних організаціях у Женеві, який містив рішення Ради, включаючи вищезазначені вимоги у вигляді додаткового фінансування;
Обмін позиціями між делегацією України та Генеральним директором ЦЕРН, що відбувся у ЦЕРН 14 січня 2013 року та лист від 13 лютого 2013 року, направлений Генеральним директором ЦЕРН на ім’я Першого заступника Голови Державного агентства з питань науки, інновацій та інформатизації України;
Рішення, прийняте Радою на її сесії 21 березня 2013 року, яким вона затвердила переглянуту Типову угоду про надання статусу асоційованого члена, замінивши для усіх країн-заявників попередню версію Типової угоди, і підтвердила, що положення Типової угоди в цій редакції не можуть бути предметом переговорів, за винятком складових положень преамбули, статті III.1 (завжди в рамках членських внесків, встановлених Радою для асоційованого членства документом CERN/2918/Rev., пункти з 69 по 71), статті V.2, а також за винятком вибору мови у типових угодах;
Лист від 12 квітня 2013 року, направлений Генеральним директором ЦЕРН на ім’я Постійного представника України при Відділенні ООН та інших міжнародних організаціях у Женеві, яким передано вищезгадане рішення Ради та переглянуту редакцію Угоди про набуття статусу асоційованого члена Україною, що пропонується;
Докладне обговорення і обмін позиціями між ЦЕРН та Україною щодо Угоди про набуття статусу асоційованого члена, включаючи лист від 16 липня 2013 року, направлений Головою Державного агентства з питань науки, інновацій та інформатизації України на ім’я Генерального директора ЦЕРН, а також відповідь останнього від 19 липня 2013 року;
Лист від 2 вересня 2013 року, направлений Генеральним директором ЦЕРН на ім’я Першого заступника Голови Державного агентства з питань науки, інновацій та інформатизації України, яким передано остаточний проект Угоди про набуття статусу асоційованого члена;
Лист від 3 вересня 2013 року, направлений Першим заступником Голови Державного агентства з питань науки, інновацій та інформатизації України, на ім’я Генерального директора ЦЕРН, яким надіслано повідомлення про офіційне погодження Україною остаточного проекту Угоди про набуття статусу асоційованого члена;
Резолюція Ради від 19 вересня 2013 року (CERN/3082/RA), якою вона надала Україні статус асоційованого члена, за умови дотримання положень цієї Угоди,
ДОМОВИЛИСЯ ПРО ТАКЕ:
СТАТТЯ I
Мета
На виконання Резолюцій Ради та рішень, зазначених вище, ця Угода (у тому числі додаток, який становить невід’ємну частину цієї Угоди) установлює права та обов’язки, що відповідають статусу асоційованого члена. Приєднуючись до цієї Угоди, Україна приймає такі права та обов’язки, а також ті, що випливають із нормативної бази Організації, які сформульовано, зокрема, у Конвенції, нормативно-правових актах Організації та рішеннях її органів.
СТАТТЯ II
Права
II.1 Участь у програмах ЦЕРН
Україна може брати участь у науковій програмі Організації, а також у її навчальних та освітніх програмах.
II.2 Присутність у Раді та її Комітетах-1
Чергові сесії Ради
Україна має право бути представленою на чергових сесіях Ради, за винятком закритих сесій. Кількість і кваліфікація її представників повинні відповідати правилам, які застосовуються до представництва держави-члена. Україна не має права голосувати, але може просити слова та робити заяви без офіційного запрошення зробити це.
Сесії Ради з Європейської стратегії
Україна може бути запрошена Президентом Ради на ad-hoc основі бути представленою на сесіях Ради з Європейської стратегії як спостерігач, за винятком закритих сесій-2.
__________
-1 У відповідності до положень Статей 73-81 "Звіту про географічне розширення ЦЕРН", CERN/2918/Rev
-2 Ця можливість обмежується тільки країнами, що є членами Ради Європи
Засідання Фінансового комітету
Україна має право бути представлена на засіданнях Фінансового комітету.
Чисельність та кваліфікація її представників повинні відповідати правилам, які застосовуються до представництва держави-члена. Україна не має офіційного права голосу під час голосування, але може просити слово та робити заяви без офіційного запрошення зробити це. Вона може також висловлювати думку з будь-якого питання, що є предметом офіційного голосування у Фінансовому комітеті з урахуванням рекомендації Ради, і цю думку буде запротокольовано та передано до відома Ради разом із рекомендацією.
Засідання Комітету з наукової політики
Науковий представник України в Раді може відвідувати засідання Комітету з наукової політики в нормальному режимі як спостерігач.
II.3 Право на призначення на посади старших наукових співробітників, студентів та молодших співробітників
Відповідно до статті II.5, наведеної нижче, громадяни України можуть звертатися за призначенням на посади співробітників за контрактом обмеженого терміну дії, старших наукових співробітників (стипендіатів, що займаються науковою діяльністю), студентів та молодших співробітників. Їх відбір і призначення повинні відповідати стандартним принципам і політиці Організації та Правилам і положенням про персонал.
II.4 Право на участь промислових підприємств
Відповідно до статті II.5, наведеної нижче, фірми, які пропонують товари та послуги, що походять з України, мають право брати участь у конкурсних торгах на здобуття контрактів ЦЕРН за умови застосування, mutatis mutandis, закупівельних правил та процедур ЦЕРН (як зараз визначено у додатку 1 до Норм реалізації Фінансових правил CERN/FC/5305-CERN/2822). Україна може призначати контактну особу з промислових питань.
II.5 Верхня межа та детальні домовленості
Сумарне фінансове значення призначень та контрактів, зазначених у викладених вище статтях II.3 і II.4, жодним чином не повинно перевищувати обсяги фінансового внеску України за цією Угодою. Детальні домовленості визначаються Організацією. Ця стаття не створює жодного зобов’язання стосовно того, чи може бути або буде досягнуто верхньої межі, зазначеної в цій статті.
СТАТТЯ III
Зобов’язання
III.1 Фінансовий внесок до Організації
Україна повинна зробити внесок до фінансування діяльності Організації в обсягах і відповідно до графіку, наведених нижче. Суми виражаються у відсотках теоретичного внеску держави-члена України, що повинен бути визначений на основі формули та методології обчислення внесків держави-члена й шкали внесків, відповідно. За винятком першого року, членський внесок має бути розрахований та пропорційно розподілений на щоквартальні внески, починаючі з/включаючи той квартал у якому ця Угода вступає в силу, такий внесок повинен бути повністю сплачений у повному обсязі за кожний фінансовий рік, навіть якщо статус асоційованого члена України, покриває коротший період.
Внесок повинен складати:
Рік набрання чинності: 10% (пропорційно визначений на щоквартальній основі, але не менше ніж 250 тис. шв. франків);
кожний наступний рік: 10% (але не менше ніж 1 млн. шв. франків).
III.2 Надання привілеїв та імунітетів
Для забезпечення безперешкодного функціонування Організації, рівноцінного ставлення державами, залученими до її діяльності, та між ними, а також незалежності персоналу Організації, Україна надає цим привілеї та імунітети й приймає пов’язані із цим зобов’язання, викладені у додатку до цієї Угоди. Такі привілеї та імунітети надаються в інтересах і на користь Організації. Якщо одночасно або послідовно Україна просувається до приєднання до Протоколу про привілеї та імунітети Європейської організації ядерних досліджень, прийнятого Радою 19 грудня 2003 року, і потім стає його Стороною, його положення повинні скасувати й замінити положення додатку до цієї Угоди, набравши чинності з дати такого приєднання.
III.3 Підтримка вчених в Україні та їх участі у науковій програмі ЦЕРН
Зважаючи на рішення, прийняте Радою на її засіданні 20 вересня 2012 року, на яке дається посилання у Преамбулі цієї Угоди, Україна повинна забезпечити адекватне фінансування для підтримки наукових досліджень в Україні, пов’язаних із діяльністю Організації, що дасть можливість вченим України приймати участь у науковій програмі Організації.
III.4 Періодичний перегляд статусу асоційованого члена
У відповідності до положень Статті 64 "Звіту про географічне розширення ЦЕРН", CERN/2918/Rev., Рада повинна періодично, зазвичай кожні 5 років, переглядати триваюче виконання Україною критеріїв асоційованого членства та її зобов’язань як асоційованого члена. З цією метою, Україна, на запрошення Ради, повинна надати на розгляд Цільовій групі, призначеній Радою, досьє, яке включатиме інформацію, зазначену у додатку 2 до Звіту про географічне розширення ЦЕРН, та будь-яку іншу інформацію, за запитом Ради. Цільова група повинна здійснити місію із встановлення фактів до України, розглянути інформацію, надану Україною, і скласти звіт із визначенням її висновків. Звіт повинен бути надісланий в Україну з метою отримання коментарів щодо винайдених фактів та інших коментарів, а потім поданий на розгляд Ради. У звіті також може розглядатися питання можливого переходу України до статусу асоційованого члена, як попередньої стадії перед членством.
СТАТТЯ IV
Припинення дії
IV.1 Припинення дії на запит України
Якщо в цьому виникне необхідність, за запитом України у вигляді письмового повідомлення на ім’я Генерального директора, у будь-який час протягом періоду дії цієї Угоди, Рада може припинити дію статусу асоційованого члена України. Якщо не домовлено про інше, припинення дії статусу набирає чинності в кінці фінансового року, наступного за роком повідомлення.
IV.2 Припинення дії за спільною ініціативою
Сторони можуть будь-коли протягом періоду дії цієї Угоди вирішити за спільною ініціативою, що Рада припиняє дію статусу асоційованого члена України. Якщо не домовлено про інше, припинення дії статусу набирає чинності в кінці фінансового року, наступного за роком, у якому Сторони погодилися щодо такого припинення.
IV.3 Припинення дії за ініціативою Організації
Рада може будь-коли протягом періоду чинності цієї Угоди, з визначеної нею дати набрання чинності, вирішити припинити дію статусу асоційованого члена України, якщо Україна більше не відповідає критеріям цього статусу, або якщо вона не виконує значну частину зобов’язань за цією Угодою.
IV.4 Наслідки припинення дії
Якщо не домовлене про інше, припинення дії статусу асоційованого члена України не зменшує жодних зобов’язань, узятих Україною за цією Угодою, стосовно періоду, що передує даті припинення. Привілеї та імунітети, надані Україною, залишаються чинними протягом її участі у роботі Організації на рівні Угоди про міжнародне співробітництво.
................Перейти до повного тексту